تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

خوراکی‌های مفید بعد از عمل آب مرواید

آنزیم ها و پروتئین های موجود در عدسی چشم هنگامی که در معرض اشعه های UV قرار می گیرند، دچار اکسید اسیون می شوند و آب مروارید ایجاد خواهد شد. در این قسمت از محتوا قصد داریم مواد غذایی مفید بعد از عمل آب مروارید را برای شما شرح دهیم.

خوراکی های مفید بعد از عمل اب مرواید

رویداد۲۴ مژگان صابری: نوعی بیماری چشمی که قسمت شفاف چشم را تار می کند و با نوعی تیرگی پوشانده می شود، آب مروارید نام دارد. این بیماری تا حد زیادی بینایی چشم را کاهش می داد حتی تا مرز نابینا شدن چشم هم پیش می رود.

قسمت شفافی که به دلیل این بیماری تیره می شود روی شبکیه نور را متمرکز می کند برای بهبود سریع تر این نوع بیماری چشمی و افزایش سلامت چشم مصرف خوراکی های مفید بعد از عمل آب مروارید امری مهم و ضروری محسوب می شود.

مواد غذایی مفید بعد از عمل آب مروارید

آنزیم ها و پروتئین های موجود در عدسی چشم هنگامی که در معرض اشعه های UV قرار می گیرند، دچار اکسید اسیون می شوند و آب مروارید ایجاد خواهد شد. در این قسمت از محتوا قصد داریم مواد غذایی مفید بعد از عمل آب مروارید را برای شما شرح دهیم.

مصرف آنتی اکسیدان نه تنها به درمان این بیماری کمک می کند، بلکه برای پیشگیری هم می تواند، موثر واقع شود. مفید ترین مواد غذایی برای چشم، آنتی اکسیدان ها هستند و می توانند رادیکال های آزاد را از بین ببرند تا به چشم ها آسیبی وارد نکنند از مهم ترین منابع آنتی اکسیدان ها به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

ماهی سالمون: تحقیقات انجام شده، نشان می دهد زنانی که در هفته 3 بار ماهی مصرف کرده اند، نسبت به دیگر زنان خطر ابتلا به آب مروارید در آن ها 11 درصد کاهش یافته است.

مصرف ماهی سالمون بعد از جراحی آب مروارید باعث بهبود کامل می شود علاوه بر این افراد سالم هم با  مصرف این نوع ماهی می توانند از بروز آب مروارید پیشگیری نمایند.

در برابر رادیکال های آزاد از چشم محافظت می کند؛ چون غنی از آستاگزانتین است. ماهی قزل آلا دارای دوکوزاهگزانوئیک بوده که این ماده برای سلامت چشم فوق العاده خواهد بود.  

کلم بروکلی: باعث کاهش التهاب در چشم می شود؛ چون دارای زاگزانتین و لوتئین است لذا از بهترین سبزیجات مصرفی بعد از عمل آب مروارید محسوب می گردد.

از دیگر آنتی اکسیدان های دیگر این نوع سبزی سولفورافان است.  

آووکادو: برای محافظت از چشم فوق العاده می باشد، دارای انواع مواد مغذی مانند ویتامین E، ویتامین B6، ویتامین C، لوتئین و بتاکاروتن بوده است که تمام این مواد مغذی برای پیشگیری از آب مروارید نظیر هستند.

تخم مرغ: زرده تخم مرغ دارای زاگزانتین و لوتئین است این دو ماده در برابر اشعه های مضر خورشید از چشم به خوبی محافظت می کنند.

علاوه بر این ها حاوی اسید چرب امگا۳ بوده که این ترکیب برای سلامت چشم بسیار ضروری و مفید است.

گردو: اسید های چرب امگا 3 که در این نوع ماده غذایی وجود دارند به  اسید ایکوز اپنتانوئیک، تبدیل می شوند لذا برای حفظ سلامت بینایی فوق العاده خواهد بود. علاوه بر این گردو منبع ویتامین E ( نوعی آنتی اکسیدان ) محسوب می شود.

هویج: تحقیقات گسترده نشان می دهد که هویج برای تقویت چشم بسیار مفید بوده است. بسیاری از سبزیجات نارنجی رنگ و زرد رنگ منبع لوتئین هستند، هویج هم سرشار از لوتئین می باشد.

زغال لخته: دارای ترکیبی به نام آنتوسیانین است این نوع ماده مانع از تنگ شدن عروق چشم می شود با التهاب مبارزه می کند، همچنین این ترکیب برای درمان اختلالات شبکیه بی نظیر خواهد بود.

چای سبز: برای بهبود عمل آب مروارید می توانید در روز 500 میلی لیتر چای سبز را با غلظت متوسط مصرف کنید.

پرتقال و آب پرتقال: بعد از عمل آب مروارید یکی از بهترین میوه ها محسوب می شود که غنی از ویتامین C بوده است. ویتامین C برای سلامت سلول های عصبی بی نظیر می باشد.

پروتئین بدون چربی: پروتئین های شکبیه چشم با بروز آب مروارید از بین می روند که این باعث می شود، ضعف در سلامت عمومی چشم ایجاد گردد لذا از پروتئین های بدون چربی باید برای جبران این صدمات استفاده نمایید.

نبایدهای تغذیه ای بعد از جراحی آب مروارید

به گزارش رویداد24 مصرف مواد غذایی طبیعی و سالم یکی از راه هایی است که باعث بهبودی پس از آب مروارید می شود در صورتی که مواد غذایی ناسالم می تواند سلامت چشم ها را تهدید کند و بهبودی را به تاخیر بیندازد از نبایدهای تغذیه ای بعد از جراحی آب مروارید به گزینه های زیر می توان اشاره کرد:

مواد غذایی دارای قند بالا: به رگ های خونی چشم آسیب می زنند که این می تواند پس از عمل جراحی آب مروارید بهبودی شما را کند، نماید.

کربوهیدرات های فرآوری شده: مانند قند عمل می کنند به همین دلیل سطح گلوکز خون را افزایش می دهند و باعث ایجاد اختلال در بهبود چشم بعد از جراحی آب مروارید می شوند.

غذاهای ناسالم و فست فودها: فست فودها و انواع هله هوله ها سرشار از نمک و چربی اشباع هستند علاوه بر این، ارزش غذایی پایینی دارند که این ها سلامت چشم را تهدید می کنند.

آیا بعد از عمل آب مروارید آشپزی مجاز است؟

خیلی از افرادی آب مروارید چشم خود را عمل می کنند همیشه این سوال در ذهن آن ها خطور می کند که آیا بعد از عمل آب مروارید آشپزی مجاز است؟

بعد از عمل آب مروارید، چشم شما نباید خیس شود در صورتی هنگام آشپزی چشم در معرض رطوبت و بخار قرار می گیرد.

علاوه بر این در هنگام آشپزی چون در معرض گرما شما قرار می گیرید، می تواند برای سلامت چشم مضر باشد به همین دلیل باید از عینک آفتابی استفاده نمایید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان