تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

هر ۱۵۸ سال یک زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران رخ می‌دهد/ زلزله تهران بدترین زلزله تاریخ خواهد بود و مهلک‌ترین آمار مرگ‌ومیر ثبت می‌شود

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران با بیان اینکه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ۷ ماه پیش پهنه‌های زلزله خوی و ترکیه را شناسایی کرده بود، استفاده از سلاح هارپ در ایجاد زلزله را ادعایی غیرعلمی و باطل دانست.

زمین لرزه

رویداد۲۴ دکتر فریبرز ناطقی الهی؛ رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران و بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران زلزله در کشور درباره ارتباط زلزله خوی با زمین‌لرزه‌ ترکیه و سوریه اظهار کرد: تاکنون هیچ رابطه منطقی بین دو گسل مختلف که به‌روی هم اثر بگذارند در دنیا تعریف نشده است اما مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است یک گسل، گسل دیگری را فعال کند.

وی ادامه داد: با توجه به فاصله‌ای که بین گسل خوی و گسلی که در ترکیه رخ داده وجود دارد، با اطلاعات موجود نمی‌توان هیچ ادعایی را درخصوص ارتباط این 2 گسل با یکدیگر مطرح کرد و اگر کسی چنین ادعایی داشته باشد بدون شک این ادعا بدون پشتوانه علمی است، به‌احتمال قوی هیچ ارتباطی بین این 2 زمین‌لرزه وجود ندارد اما اگر ارتباطی باشد، اثبات آن نیاز به مطالعات دقیق به‌روی برداشت‌های دستگاهی در یک بازه 6ماهه تا یک‌ساله دارد.

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران درباره پیش‌بینی یک دانشمند هلندی از وقوع زلزله شدید در ترکیه توضیح داد: این پیش‌بینی براساس مطالعات آماری است و هیچ ارتباطی با یافته جدید ندارد. این شکل از پیش‌بینی‌ها یک روند پیش‌پاافتاده است که در نخستین واحدهای درسی زلزله‌شناسی به دانشجویان آموزش می‌دهیم.

ناطقی الهی افزود: زمانی که یک محقق خارجی این پیش‌بینی‌ها را مطرح می‌کند مردم ما توجه بیشتری به آن دارند درحالی که ما در ماه آگوست سال گذشته میلادی در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برای نخستین بار در دنیا مطالعه‌ای را چاپ کرده هشدار دادیم که 2 کریدور برای ایران و کشورهای همسایه در شرق و غرب فعال خواهند شد، در واقع ما 7 ماه پیش پهنه‌های زلزله خوی و ترکیه را بر اساس مطالعات مشخص کردیم اما متأسفانه به آن بها داده نشد.

وی با اشاره به پیش‌بینی زلزله در تهران هشدار کرد: حدود 40 سال است که دانشمندان خطر زلزله تهران را گوشزد می‌کنند و می‌گویند که این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد. آماری وجود دارد که در تهران در هر 158 سال یک زلزله بالای 7 ریشتر رخ می‌دهد، زمانی که زلزله تهران رخ دهد بدترین زلزله تاریخ جهان را خواهیم دید و مهلک‌ترین آمار مرگ‌ومیر و تخریب ثبت خواهد شد. متأسفانه برنامه‌های مدیریت بحران ما در این خصوص بسیار ضعیف است.

بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران زلزله در کشور اضافه کرد: مردم باید بدانند که کشور ما به‌شدت زلزله‌خیز است و ما هر لحظه منتظر زلزله هستیم.

ناطقی الهی درخصوص ادعای استفاده از سلاح هارپ برای ایجاد زلزله توضیح داد: افرادی که این موضوع را مطرح می‌کنند نه‌تنها شناخت و دانشی درخصوص زلزله ندارند بلکه سیستم هارپ را هم نمی‌شناسند و ادعای آن‌ها تنها ناشی از شنیده‌های غیرعلمی و پراکنده است. برای اینکه بتوان زلزله‌ای بسیار خفیف و یک تکان ساده را ایجاد کرد نیاز به هزاران تن TNT داریم، لذا اینکه عده‌ای فکر می‌کنند با دستگاه یا انفجار اتمی می‌توان گسل‌های زمین را حرکت داد، ادعایی غیرعلمی و باطل است که متأسفانه بعد از هر زلزله در کشور ما مطرح می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: زمین لرزه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
3
1
ولی متاسفانه بالاخره این اتفاق خواهد افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
به همین خیال باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
1
2
نظارت بر ساخت و ساز باید فورا از شهرداری گرفته شود. به یک کارمند بیسواد شهرداری، مجوز بساز بفروشی داده اند. فقط نگران بافت فرسوده نباشد این ساختمان های نوسازتان در برابر زلزله ۷ ریشتزی مقاومت نمی کنند اتصالات فاجعه اند این ساختمان ها در برابر بار دینامیکی عرضی زلزله فرو می‌ریزند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
2
0
کسانی که به دروغ گفتند هر 150 سال در تهران زلزله میاد
تصاویر و نقاشی ها و عکس های تهران تا 180 سال پیش زمان قاجار هم موجود است هیچ زلزله ای نیومده
تهران هم سالم سالمه
از زمان صفویان هم هیچ زلزله بالای 5 ریشتر در تهران نداشتیم
گسل ها هم الحمدالله هیچ نشانه ای از زلزله ندارد
نظرات شما
پیشخوان