تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

غذاهایی که فقط در شیراز می‌توانید بخورید

همه شهرهای کشورمان خصوصیات و ویژگی‌های جالبی دارند. شهر شیراز از جمله شهرهایی است که به واسطه جاذبه‌های دیدنی و غذاهای خوشمزه‌اش، محبوبیت خاصی بین افراد و علی الخصوص عاشقان سفر دارد.

غذاهایی که فقط در شیراز می‌توانید بخورید

رویداد۲۴ همه شهرهای کشورمان خصوصیات و ویژگی‌های جالبی دارند. شهر شیراز از جمله شهرهایی است که به واسطه جاذبه‌های دیدنی و غذاهای خوشمزه‌اش، محبوبیت خاصی بین افراد و علی الخصوص عاشقان سفر دارد. در این مقاله از سفرمارکت، به بررسی مورد دوم یعنی غذاهای لذیذ شیرازی خواهیم پرداخت که طعم واقعی و بی‌نظیر آنها را فقط در شیراز می‌توانید بچشید.

۱. قنبر پلو
قنبر پلو جزو غذاهایی‌ست که طرفداران پر و پا قرصی در شهر شیراز دارد و به همین دلیل، احتمال دیدن این غذای خوشمزه را در مهمانی‌ها و مجالس مختلف زیاد است. در قنبر پلو مواد غذایی زیاد و متفاوتی وجود دارد که شامل برنج، گوشت چرخ کرده، گردو، کشمش پلویی، زعفران دم کرده، رب انار و سایر موارد می‌شود. اگر با بلیط هواپیما تهران شیراز به شیراز رفتید، به هیچ عنوان خوردن این غذا را از دست ندهید.

غذاهایی که فقط در شیراز می‌توانید بخورید

۲. آش ماست شیرازی
ممکن است اسم آش ماست برای شما آشنا باشد و حتی پیش‌تر میل کرده باشید، اما چشیدن طعم نوع شیرازی این آش، عطر و طعم متفاوتی خواهد داشت. مطمئن باشید که طعم بی نظیر پیاز‌های سرخ شده در داخل آش ماست شیرازی هرگز از یادتان نخواهد رفت.

۳. کوفته سبزی شیرازی
یکی از غذاهای سنتی و لذیذ در کشورمان کوفته است. در این بخش از مقاله، نگاهی به کوفته سبزی شیرازی خواهیم داشت تا شما بیشتر با غذاهای لذیذ شیرازی آشنا شوید. موادی که در کوفته سبزی شیرازی استفاده می‌شوند، مزه و عطر فوق العاده‌ای به این غذا می‌دهند. 
مواد لازم برای پختن کوفته سبزی شیرازی عبارتند از: گوشت چرخ کرده، پیاز، نخود آبگوشتی، نمک، فلفل، زردچوبه، پیاز داغ، گردو، آلو بخارا، برنج آشی و مهم‌تر از همه سبزی مخصوص برای تهیه کوفته سبزی شیرازی است که شامل جعفری، شوید، تره و ترخون می‌شود. هر کدام از این موارد در چند مرحله بر اساس دستور پخت در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و یک غذای محلی خوشمزه را به وجود می‌آورند. برای سفری اقتصادی به شیراز و تجربه کردن این غذای لذیذ کافی است بلیط قطار تهران شیراز را رزرو کنید.

4. دو پیازه آلو
تنوع غذا از نظر طعم در شیراز بسیار گسترده است. این شهر تاریخی و توریستی کشورمان انواع غذاهای شیرین و ترش لذیذی دارد که هر یک از آنها عطر و طعم خاص خودشان را دارند. دو پیازه آلو نیز از جمله غذاهایی است که در لیست بهترین غذاهای ترش شیراز قرار می‌گیرد. 
دو پیازه آلو علاوه بر خوشمزگی، پیچیدگی خاصی هم ندارد و به راحتی می‌توان آن را طبخ کرد. شیرازی‌ها که مهارت خاصی در انجام این کار دارند، از سیب زمینی، پیاز، رب، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه استفاده می‌کنند. در صورتی که عاشق خوراکی‌های ترش هستید، حتما دو پیازه آلو را امتحان کنید چرا اگر یک بار این غذا را میل کنید، برای بار دوم نیز خواهان صرف آن خواهید بود.

غذاهایی که فقط در شیراز می‌توانید بخورید

5. کلم پلو شیرازی
کلم پلو از جمله غذاهای سنتی شیرازی است که افراد زیادی در شیراز به این غذا علاقمند هستند. همانطور که از اسمش مشخص است، کلم و برنج دو عنصر اصلی آن هستند. با اضافه شدن گوشت چرخ کرده، سبزی پلویی، پیاز، آب لیمو ترش، زعفران دم کرده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن، مواد لازم برای تهیه کلم پلو آماده می‌شوند. این غذای سالم و محلی را خودتان نیز می‌توانید طبخ کنید، اما اگر به دنبال حس کردن طعم اصلی و واقعی کلم پلو هستید، حتما در خود شهر شیراز این غذا را میل کنید چرا که شیرازی‌ها تبحر خاصی در پختن آن دارند و به عبارتی دیگر، استاد پختن کلم پلو هستند. این غذا در هتل های شیراز هم احتمالا سرو می‌شود.

6. دمپختک
یکی از غذاهایی که در آن گوشت استفاده نمی‌شود، دمپختک است. طبخ این غذای سنتی شیرازی بسیار آسان است و در کمترین زمان ممکن آماده می‌شود. برنج، کلم پیچ، ادویه، عدس، هویج، تره، جعفری، شوید، ترخون و ریحان مواد تشکیل دهنده آن هستند. این غذای ساده اما خوشمزه را برای یک بار هم که شده میل کنید.

7. آش سبزی شیرازی
علاوه بر آش ماست، یک نوع آش دیگر در شهر شیراز طبخ می‌شود که مختص این شهر است. آش سبزی در میان خود شیرازی‌ها طرفداران زیادی دارد و معمولا آن را در وعده صبحانه میل می‌کنند. موادی که در آن استفاده می‌شود، همگی ارزش غذایی بالایی دارند و به همین دلیل بر صرف کردن آن در وعده صبحانه و یا میان وعده بین صبحانه و ناهار تاکید می‌شود. گوشت سردست گوسفندی با استخوان، سبزی، نخود، عدس، پیاز، لوبیا قرمز، برنج نیم دانه، پیاز داغ، ادویه‌های لازم مانند نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز و نیز ترخون خشک مواد لازم برای تهیه این آش خوشمزه است. اگر یک بار این غذا را در شیراز امتحان کنید، طعم لذیذ آن برای مدت‌ها با شما خواهد ماند.

8. لوبیا پلو شیرازی
طبیعتا لوبیا پلو اسم آشنایی‌ست برای شما، اما نحوه طبخ آن در شیراز اندکی با سایر شهرها متفاوت است و همین مسئله سبب خاص بودن آن شده است. اکثرا لوبیا پلو با لوبیای سبز پخته می‌شود اما این غذا در شیراز با لوبیای چشم بلبلی طبخ می‌شود. در برخی مناطق، برای پختن این غذا از گوشت استفاده می‌شود اما معمولا در شیراز فیله مرغ به عنوان خورشت استفاده می‌شود. همچنین برنج، شوید تازه، پودر دارچین، ادویه‌های مخصوص و زعفران آب زده دیگر مواد استفاده شده در لوبیا پلو شیرازی هستند.

۹. یخنی نخود
یکی دیگر از غذاهای سنتی که در شیراز طبخ می‌شود، یخنی نخود است. این غذا تقریبا معادل آبگوشت است و مواد داخل آن شامل گوشت، نخود، سیب زمینی، نمک، پیاز، فلفل و زردچوبه می‌شود که به همراه مخلفاتی مانند سبزی خوردن یا ترشی‌های مختلف ارزش حداقل یک بار میل کردن را دارد.

۱۰. شیرازی پلو
شیرازی پلو از غذاهایی‌ست که حتی زمانی که سیر هستیم، باز هم ممکن است اشتهای چند لقمه خوردن از آن را داشته باشیم. شیرازی پلو از برنج، مرغ، زرده تخم مرغ، ماست، زعفران دم کرده، بادمجان، زرشک، خلال پسته و بادام به همراه ادویه‌جات مخصوص و سایر مواد لازم تشکیل می‌شود. گفتنی است این غذا با سالاد شیرازی بسیار خوشمزه می‌شود. اگر حداقل یک وعده خود را به شیرازی پلو اختصاص دهید، آن موقع به شکل بهتری مزه واقعی این غذا را حس خواهید کرد.

۱۱. مرصع پلو شیرازی
مرصع پلو شیرازی یک غذای بسیار لذیذ است و به سبب داشتن موادی که خاصیت زیادی دارند، برای افرادی مانند ورزشکاران که در طول شبانه روز فعالیت زیادی دارند، بسیار توصیه می‌شود. موادی که در مرصع پلو شیرازی استفاده می‌شوند عبارتند از: برنج، فیله مرغ، خلال پسته و بادام، خلال پوست پرتقال، زرشک، کشمش، زعفران، پیاز و ادویه‌جات مخصوص.

کلام آخر
یکی از بخش‌های مهم هر سفری طعم و کیفیت غذاهای آن شهر است. اگر علاقه خاصی به شیراز و غذاهای شیرازی دارید، درنگ نکنید و خودتان را آماده حضور در شیراز و چشیدن طعم لذیذ غذاهای شیرازی کنید چرا که بدون اغراق باید گفت، پیدا کردن مزه بی نظیر این غذاها در جایی دیگر امری غیر ممکن است. غذاهایی که فقط در شیراز می‌توانید بخورید، صرفا بخش کوچکی از مقالات مربوط به ویژگی‌های این شهر است؛ به همین دلیل توصیه ما به شما نصب اپلیکیشن سفرمارکت است تا بیشتر درباره شیراز و حتی سایر شهرهای داخلی و خارجی آگاه شوید.

برچسب ها: شیراز
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان