تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱

چند تمرین مفید و کاربردی برای رفع خستگی چشم

به طوری کلی ورزش چشم برای رفع خستگی و کاهش درد چشم ناشی از آن کاربرد دارد.

چند تمرین مفید و کاربردی برای رفع خستگی چشم

رویداد۲۴ به گزارش بهداشت نیوز، متخصصان و پزشکان معتقدند که ورزش چشم می‌تواند به بهبود وضعیت کلی چشم و رفع خستگی چشم دیجیتال کمک کند. به همین دلیل تمریناتی را به این منظور طراحی کرده‌اند. این تمرینات برای افرادی که مجبورند در طول روز مدت زمان زیادی را پشت کامپیوتر بگذرانند، بسیار مفید خواهد بود؛ و حتی برخی از دانشمندان معتقدند که ورزش چشم می‌تواند از بروز برخی بیماری‌های چشم جلوگیری کند.

چند تمرین مفید برای چشم:

تغییر تمرکز یا فوکوس چشم

در این تمرین سعی می‌شود که تمرکز چشم به چالش کشیده شود. برای افرادی که زیاد با موبایل کار می‌کنند؛ و به دنبال ورزش چشم بعد از گوشی تلفن همراه هستند، این تمرین چشم توصیه می‌شود. برای انجام این تمرین، مراحل زیر را دنبال کنید:

بهتر است که این تمرین در حالت نشسته انجام شود. ابتدا انگشت اشاره خود را مقابل صورت و نزدیک چشمان خود نگه دارید. تمرکز چشمانتان را روی انگشت اشاره خود قرار دهید. حالا به آرامی انگشت خود را از صورت خود دور کنید و دوباره نزدیک کنید. این تمرین را ۵ بار انجام دهید.

تمرکز روی اجسام نزدیک و دور

این تمرین چشم نیز برای جلوگیری از ایجاد درد چشم ناشی از نگاه زیاد به صفحه‌های نمایش طراحی شده است. افرادی که به دنبال یک بازی تقویت عضلات چشم هستند و دچار گودی زیر چشم شده‌اند، این ورزش چشم را انجام دهند. مانند تمرین قبل، بهتر است این ورزش نیز در حالت نشسته انجام شود. ابتدا انگشت اشره خود را در فاصله ۲۵ سانتی متری مقابل صورت نگه دارید و روی آن ۱۵ ثانیه تمرکز کنید. سپس روی جسمی که حدود ۳ تا ۶ متر دورتر از شما قرار دارد به مدت ۱۵ ثانیه تمرکز کنید. این ورزش چشم را ۵ الی ۷ بار تکرار کنید.

تصور شکل عدد هشت انگلیسی

این تمرین چشم نیز برای کاهش خستگی چشم دیجیتال بسیار مناسب است. برای انجام این تمرین، بهتر است ابتدا بنشینید. سپس در فاصله حدودا ۳ متری از خودتان، روی زمین شکل عدد هشت انگلیسی را تصور کنید؛ و با چشمانتان رد مسیر آن را دنبال کنید. این تمرین را به مدت ۳۰ ثانیه ادامه دهید.

قانون ۲۰-۲۰-۲۰

قانون ۲۰-۲۰-۲۰ برای کاهش خستگی و درد چشم بسیار موثر و همچنین یک روش شناخته شده است. این ورزش چشم بسیار آسان انجام می‌شود. برای انجام این تمرین باید هنگام کار با رایانه، هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به جسمی که در فاصله ۲۰ فوتی شما قرار دارد، خیره شوید. ۲۰ فوت معادل ۶ متر می‌باشد.

حرکات چشم در حالت بسته

این ورزش چشم برای بهبود وضعیت کلی چشم و جلوگیری از خستگی چشم مناسب است. برای انجام این ورزش چشم، ابتدا چشمانتان را ببندید. سپس چشمانتان را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. بعد از اینکه سه تا پنج بار این حرکت را انجام دادید، اینبار با همان چشمان بسته به سمت چپ و راست نگاه کنید. این حرکت را هم ۳ الی ۵ بار تکرار کنید.

تمرکز روی مداد

این ورزش چشم یکی از مرسوم‌ترین تمرینات به شمار می‌رود؛ که ممکن است پزشکان نیز برای درمان برخی بیماری‌های چشم، این ورزش چشم را تجویز کنند. این تمرین همچنین برای کاهش درد چشم نیز مناسب است. برای انجام این حرکت، نیاز به یک مداد دارید. مداد را به صورت عمودی در مقابل صورت خود نگه دارید. سعی کنید هنگامی که به آن نگاه می‌کنید، یک تصویر واحد را از آن ببینید. به این ترتیب، مداد را تا جایی به چشمانتان نزدیک کنید که تصویر واحد را از آن ببینید. این حرکت را ۲۰ بار تکرار کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان