تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱

پیشگیری از بیماری‌ها با تغییر سبک زندگی

امروزه وضعیت زندگی و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم به اندازه کافی تن‌درستی ما را تهدید می‌کنند اما ما خود هم با دستان خود به این تهدیدها کمک می‌کنیم آن هم با سبک زندگی‌ای که برای خود و خانواده‌مان انتخاب کرده‌ایم.

تغییر سبک زندگی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: امروزه وضعیت زندگی و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم به اندازه کافی تن‌درستی ما را تهدید می‌کنند، اما ما خود هم با دستان خود به این تهدید‌ها کمک می‌کنیم آن هم با سبک زندگی‌ای که برای خود و خانواده‌مان انتخاب کرده‌ایم.

دنیای امروز دنیاییست پر از چیز‌هایی که برای انسان و تن‌درستی او زیان‌آور است چیز‌هایی مانند آلودگی هوا، غذا‌های ناسالم و فست‌فود‌های چرب، کم‌تحرکی، کم‌رنگ‌شدن روابط اجتماعی و روآوردن انسان‌ها به تنهایی و انزوا و بسیاری موارد دیگر که همگی آسیب‌رسانند و بدن ما را به شدت بیمار می‌کنند بیماری‌هایی که در ابتدا متوجه آن‌ها نمی‌شویم، اما تاثیر آن‌ها را به مرور زمان می‌بینیم.

ما می‌توانیم به آسانی خود را از این وضعیت رها کنیم و دست‌کم چیزی که به خودمان مربوط است را درست کنیم و خود را با دستان خود به کشتن ندهیم. یکی از کار‌هایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که سبک زندگی خود را تغییر دهیم و به روش دیگری زندگی کنیم.

به گزارش رویداد۲۴ پزشکان و متخصصان هم برای کم‌کردن خطرات ناشی از عوامل تهدیدکننده تن‌درستی انسان تغییر سبک زندگی را پیشنهاد می‌دهند و از مردم می‌خواهند در این راه گام بردارند. آن‌گونه‌که آن‌ها می‌گویند با تغییر شیوه و سبک زندگی می‌توان به آسانی از بیماری‌ها و و عوارض ناشی از آن پیش‌گیری کرددر این مطلب می‌خواهیم شما را با این تغییرات آشنا کنیم و راه‌هایی به شما آموزش دهیم که با آن‌ها می‌توانید زندگی و سبک آن را دگرگون کنید و سالم‌تر زندگی کنید و خود را از بیماری‌های ناشی از آن در امان نگه دارید.

این موارد شامل این مواردند:

آهسته غذا بخورید

زندگی امروز به‌گونه‌ایست که همه ما گویی در یک دوی سرعت با هم در رقابتیم و همه می‌خواهیم با آخرین سرعت بدویم، اما جالب این‌جاست که نمی‌دانیم دقیقا می‌خواهیم به کجا و چرا برسیم. هیچ‌یک از ما در این دوی سرعت یک بار هم نمی‌ایستیم و به پشت سر و اطراف خود نگاهی نمی‌اندازیم و از زندگی و افرادی که کنارمانند و دوستشان داریم لذت نمی‌بریم.

غذاخوردن را می‌توانید برای باهم بودن در نظر بگیرید، چون ممکن است برای باهم بودن زمان و وقت کافی نداشته باشید. با خانواده و دوستان خود غذا بخورید و این کار را با آرامش تمام انجام دهید و تلاش کنید آهسته غذا بخورید. این کار ضمن این‌که شما را در کنار کسانی‌که دوستشان دارید نگه می‌دارد به مغز شما این شانس را می‌دهد که زودتر علامت سیری را دریافت کند، بنابراین کم‌تر احتمال دارد که پرخوری کنید. افزون‌بر این‌که اگر آهسته غذا بخورید، به احتمال زیاد به آن‌چه می‌خورید فکر می‌کنید و انتخاب‌های معقول و سالمی می‌کنید. البته فراموش نکنید سر میز هم تا جای ممکن از غذا‌های سالم قرار دهید تا مبادا به سمت چیز‌هایی که برای بدن زیان‌آور است میل پیدا کنید.

سبک زندگی

اجتماعی باشید

دنیای امروز دنیاییست که ممکن است با افراد زیادی رابطه داشته باشیم، اما این رابطه راستین و واقعی نیست. همه ما از تنهایی رنج می‌بریم و مدام وقت خود را با کامپیوتر و گوشی صرف می‌کنیم و از دوستی‌های واقعی دور مانده‌ایم. مهم این نیست که چند نفر را می‌شناسید یا چند بار آن‌ها را می‌بینید. آنچه اهمیت دارد ارتباط واقعی با دیگران است. این می‌تواند شما را شادتر کند، بهره‌وری‌تان را بالا ببرد و کم‌تر در معرض مشکلات سلامتی قرار دهد؛ بنابراین با یک دوست تماس بگیرید و با او به شام بروید یا به یک تیم یا باشگاه ورزشی بپیوندید تا چند دوست تازه پیدا کنید. با دوستان قدیمی خود تماس بگیرید و از حالشان باخبر شوید و از آن‌ها بخواهید بار دیگر رابطه‌تان را از سر بگیرید و قرار پیاده‌روی و یا دیدار‌های روتین برقرار کنید.

به جای آب‌میوه میوه بخورید

بسیاری از ما در دنیای پرهیایوی امروز حتی وقت و حوصله خوردن میوه هم نداریم و ترجیح می‌دهیم از آب‌میوه‌های آماده بیرون استفاده کنیم. باید بدانید که این نوشیدنی‌ها چیزی جز زیاد و مواد غیرطبیعی نیستند بنابراین فریب تبلیغاتشان را نخورید و از همین امروز خوردن آب‌میوه‎‌های بسته‌بندی را کنار بگذارید و به سمت خوردن میوه روی آورید. آن‌گاه خواهید دید که تا چه اندازه حال و روز بهتری خواهید داشت.

اگر آب پرتقال دوست دارید، به جای نوشیدن آ‌ب‌میوه، یک پرتقال بخورید. حتی آبمیوه ۱۰۰ درصد خالص نیز وقتی آن را فرآوری می‌کنید، مواد مغذی خود را از دست می‌دهد و می‌تواند مقدار زیادی قند پنهان را در رژیم غذایی شما قرار دهد. از سوی دیگر، میوه‌های واقعی منابع خوبی از ویتامین C پتاسیم، فیبر و اسید فولیک هستند؛ و چربی، سدیم و کالری کمی دارند بنابراین در تناسب اندام به شما کمک می‌کنند درصورتی‌که مواد غیرطبیعی و آب‌میوه‌های فرآوری شده چیزی جز قند نیستند که شما را چاق می‌کنند بدون آن‌که سودی به بدنتان برساند.


بیشتر بخوانید: اشتباهات خانم‌ها در ۳۰ سالگی


به اندازه کافی استراحت کنید

در زندگی گاه آرام شوید و به اطراف خود بنگرید از سرعت خود کم کنید و به آن‌چه می‌خواهید و انجام می‌دهید بیندیشید. به دوستان و خانواده خود توجه کنید. به خود استراحت دهید و بدانید همه ما نیاز به استراحت داریم تا بتوانیم کارهایمان را بهتر انجام دهیم.

به گزارش رویداد۲۴ برای خود زمان استراحت درنظر بگیرید و برنامه‌ای برای آن تنظیم کنید. می‌توانید با دوستان و خانواده خود وقت بگذرانید. این کار برای تن‌درستی و بهبود حالات روحیتان بسیار سودمند است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد کسانی‌که به تعطیلات می‌روند و به ذهن و جسم خود استراحت می‌دهند نسبت به دیگران عمری طولانی‌تر دارند و کم‌تر هم دچار بیماری قلبی و دیگر مشکلات و بیماری‌ها می‌شوند.

پیش‌گیری از بیماری‌ها با تغییر سبک زندگی

استرس را از خود دور کنید

استرس عامل اصلی بیماری‌هاست و زندگی امروز هم با استرس عجین شده است و ما روزی نیست که استرس نداشته باشیم. استرس و اضطراب ماهیچه‌های شما را منقبض می‌کند و ضربان قلب شما را تند می‌کند و همین می‎تواند عاملی برای فشارخون بالا و بیماری قلبی شود.

تلاش کنید استرس را از خود دور کنید نفس ژرف بکشید و با مشکلات روبه‌رو شوید فرار نکنید بیندیشید و در مورد آن‌ها دنبال راه‌حل باشید و بدانید برخی از مواقع شما نمی‌توانید کاری انجام دهید بنابراین استرس هم راهی از پیش نمی‌برد مشکلات را یا حل کنید و یا آن‌ها را بپذیرید.

مصرف شکر را کم کنید

در سبک زندگی عادی ما شکر زیادی مصرف می‌کنیم که برای تن‌درستی بسیار زیان‌آور است. مشکل مصرف شکر تنها در کالری اضافه و کمبود ارزش غذایی خلاصه نمی‌شود، شکر می‌تواند قند خون شما را دچار نوسان (بالا و پایین) کند، این عارضه شما را خسته و گرسنه می‌کند.

ورزش کنید

ورزش یک راه اثبات شده برای بهبود سلامت و سلامت روانی شما است. لازم نیست لزوما سنگین ورزش کنید، فقط چند بار در هفته ضربان قلب خود را برای ۳۰ دقیقه یا بیشتر افزایش دهید. باغبانی فعالیتی است که به عنوان یک تحرک بدنی مثبت جواب می‌دهد، و پیاده روی در اطراف بلوک ساختمان محل سکونتتان نیز جوابگوی نیاز روزانه شما به فعالیت بدنی است. اگر به تنهایی نمی‌توانید ورزش یا پیاده روی کند، کوشش کنید در جمع آن را انجام دهید، به یک لیگ ورزشی محلی بپیوندید یا برای دویدن منظم با یک دوست برنامه ریزی کنید.

به یاد داشته باشید تغییر سبک زندگی کار آسانیست اگر به آن تن دهید پس از همین امروز زود از خواب بیدار شوید فعالیت روزانه داشته باشید فکر کنید و با دوستان و خانواده وقت بگذرانید بخندید و از خانه بیرون روید و پیاده‌روی کنید و خوب استراحت کنید و غذای سالم بخورید و زود هم بخوابید. خواهید دید که زندگی با این شیوه تا چه اندازه در روحیه و تن‌درستی شما اثر خواهد گذاشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان