تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

غلبه بر افسردگی پس از سفر

برای بسیاری از مردم دنیا سفرکردن یکی از هیجان‌انگیزترین چیزهاییست که می‌توانند در زندگی تجربه کنند. سفر می‌تواند زندگی را از حالت روزمره خود خارج کند و خاطرات زیبا و لذت‌بخشی برای افراد برجای بگذارد. اما سفر همیشه هم خوب نیست چون برخی پس از آن دچار افسردگی می‌شوند.

افسردگی پس از سفر

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: برای بسیاری از مردم دنیا سفرکردن یکی از هیجان‌انگیزترین چیزهاییست که می‌توانند در زندگی تجربه کنند. سفر می‌تواند زندگی را از حالت روزمره خود خارج کند و خاطرات زیبا و لذت‌بخشی برای افراد برجای بگذارد. اما سفر همیشه هم خوب نیست، چون برخی پس از آن دچار افسردگی می‌شوند.

یکی از زیباترین و لذت‌بخش‌ترین تجارب در زندگی سفررفتن و دیدن جا‌های تازه است. بسیاری از مردم به سفر علاقه دارند و همواره دوست دارند آن را تجربه کنند. هر سفر ویژگی‌های خاص خود را دارد، اما چیزی که در تمامی آن‌ها مشترک است احساس لذت و برجای‌ماندن خاطرات دلپذیر و به‌یادماندنی از آن‌هاست.

اما سفر همه چیزش هم خوب نیست چراکه ممکن است پس از بازگشت از آن فرد دچار بیماری روحی و روانی شود که بر کیفیت زندگی او تا مدت‌ها تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش رویداد۲۴ این بیماری را احساس افسردگی پس از سفر می‌نامیم. بیماری‌ای که فرد نمی‌تواند پس از بازگشت از سفر به زندگی عادی و روزمره خود برگردد درواقع او دچار بی‌حالی روانی می‌شود و سازگاری با زندگی عادی و بازگشت به خانه برایش دشوار می‌شود.

در این مطلب راه‌کار‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که با انجام آن‌ها می‌توانید بر این احساس غلبه کنید و با آن به مقابله بپردازید.

افسردگی پس از سفر چیست؟

به‌طورکلی افسردگی با اندوه و ناراحتی همراه است چه افسردگی پس از سفر باشد و چه افسردگی‌های دیگر بنابراین این حس تفاوت چندانی با دیگر افسردگی‌ها ندارد، اما تفاوتش با دیگر افسردگی‌ها این است که این احساس پس از پایان سفر برای فرد رخ می‌دهد.

برخی از افراد در روز‌های پایانی سفر از این‌که چیزی به پایان آن نمانده است احساس ناراحتی و اندوه می‌کنند و این حالت با برگشتن به خانه بیش‌تر می‌شود. برخی حتی به جز احساس افسردگی و اندوه با علائمی مانند خستگی و بی‌حالی مفرط، از دست دادن اشتها، بی‌انگیزگی، تمایل شدید به مرور عکس‌های سفر و خودداری از تطبیق خود با زندگی روزمره روبه‌رو شوند.

شاید بتوان گفت این احساس در بیش‌تر افراد وجود دارد و اگر به اندازه طبیعی باشد مشکلی نیست و فرد می‌تواند به‌زودی و پس از گذشت چند روز خود را با محیط وفق دهد و به زندگی عادی برگردد، اما اگر شدت و درجه افسردگی بعد از سفر زیاد باشد می‌تواند باعث اختلال در زندگی روزمره و ناتوانی فرد در بازگشت به کار و زندگی شود.

برخی این احساس را حتی ماه‌ها پس از بازگشت از سفر با خود دارند بنابراین باید آن را جدی گرفت و گذرا از کنار آن عبور نکرد و تدابیری برای رویارویی با آن اندیشید.

غلبه بر افسردگی پس از سفر

دلیل افسردگی بعد از سفر چیست؟

اما چرا پس از بازگشت از سفر افسردگی به سراغ ما می‌آید؟ باید بگوییم این موضوع دقیقا با ماهیت سفر کردن مربوط است. افراد با سفر کردن از زندگی روزمره و نقطه امن زندگی خود خارج می‌شوند و با دنیا و محیط تازه و بسیار متفاوت از محیط زندگی خود روبه‌رو می‌شوند بنابراین احساس می‌کند به فرد تازه‌ای تبدیل شده‌اند.

این حس بسیار لذت‌بخش است که افراد آن را در سفر تجربه می‌کنند، اما پس از بازگشت به خانه این موضوع کم‌کم محو می‌شود و احساس اندوه و افسردگی جایگزین آن می‌شود. در واقع فرد با واقعیتی که چند روز از آن فاصله گرفته بود بار دیگر روبه‌رو می‌شود

راه‌های مقابله با افسردگی پس از سفر

به گزارش رویداد۲۴ در پایان سفر و هنگامی‌که زمزمه‌های تمام‌شدن سفر به گوش می‌رسد کم‌کم خود را نشان می‌دهد. یکی از راه‌کار‌های رهایی از آن این است که در روز‌های پایانی سفر خود را مشغول نگه دارید و سرگرم کنید. به گشت و گذار بروید، خرید کنید، سوغاتی بخرید یا حتی به پیاده روی در سطح شهر بروید و اجازه ندهید

احساسات منفی به شما غلبه کنید. در حال زندگی کنید این‌گونه می‌بینید که سفر هم‌چنان ادامه دارد و تمام نشده است پس تلاش کنید از آن تمام لذت را ببرید.
بلافاصله به سر کار یا درس و دانشگاه برنگردید


بیشتر بخوانید: راه‌های درست نگهداری از لباس‌ و کفش


اگر این امکان برایتان وجود دارد به‌سرعت و پس از بازگشت از سفر به سرکار یا دانشگاه برنگردید. همان‌گونه‌که گفتیم بازگشت به زندگی روزمره به‌سرعت و بالافاصله پس از سفر سخت است به‌ویژه اگر ناچار باشید از فردای آن هم به سرکار یا دانشگاه بروید پس اگر می‌توانید این کار را انجام ندهید.

وقفه‌ای به‌وجود آورید و حتی اگر شده یک روز را در خانه استراحت کنید. عکس‌های سفر را مرور کنید، دوستان و عزیزانتان را ببینید و سوغاتی هایشان را به آن‌ها بدهید و بعد به سر کار برگردید. این کار کمک می‌کند تا با احساس افسردگی بعد از سفر بهتر کنار بیایید.

غلبه بر افسردگی پس از سفر

معاشرت با دوستان

از دیگر راه‌کار‌هایی که برای بهبود و مقابله با افسردگی پس از سفر وجود دارد ارتباط با دوستان و گفتگو با آن‌هاست. پس از سفر تلاش کنید با اعضای خانواده و دوستانتان تماس بگیرید و به دیدارشان بروید و سوغاتی‌هایشان را بدهید و با آن‌ها درباره سفر و خاطرات آن‌جا و تجاربتان از آن سخن بگویید. البته فراموش نکنید در این کار تعادل را نگه دارید چراکه ممکن است شنیدن درباره جایی که دیگران آن را تجربه نکرده‌اند چندان هم جالب نباشد.

پس به آن‌ها هم اجازه بدهید از اتفاقاتی که در مدت غیبت شما افتاده صحبت کنند و گفت‌وگویی پویا و دوطرفه داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند دوباره با محیط زندگی روزمره تان ارتباط برقرار کنید و خود را با آن هماهنگ کنید.

ذهنیتی که در طول سفر داشته‌اید را حفظ کنید

همان‌گونه‌که گفتیم سفر سبب می‌شود شما از دایره امن خود خارج شوید و وارد دنیا و محیط تازه‌ای شوید و احساس کنید فرد دیگری شده‌اید بنابراین تلاش کنید تا جای ممکن این حالت را در خود نگه دارید. پس از بازگشت از سفر شما بیش‌تر پذیرای تجربیات جدید و هیجان‌انگیز هستید و درواقع جسارت بیش‌تری در رویارویی با رخداد‌ها دارید بنابراین کوشش کنید این رویکرد جسورانه و ماجراجویی را حفظ کنید و مانند یک گردش‌گر به محیط زندگی خود بنگرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
0
1
عالی بود اصولا دو سه روز بعد از سفر طول میکشه ادم دوباره به محیط عادت کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
0
1
برای اینکه سریعتر روحیه تان تازه شود (فِرِش شوید) ، پیشنهاد میدهم بعد از سفر به مناطق محروم شهرتان بروید و آدمهایی را ببینید که نان ندارند بخورند ، ولی خدا رو شکر شما به سفر میروید.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان