تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۴ دی ۱۴۰۱

راز جوش نزدن چیست؟

جوش‌زدن به‌ویژه روی صورت یکی از بدترین چیزهاییست که هر کدام از ما آن را تجربه کرده‌ایم و بدتر این است که هرگاه قصد انجام کاری مهم یا رفتن به مهمانی‌ای خاص را داریم این جوش‌ها بیش‌تر هم می‌شوند اما چرا برخی اصلا جوش نمی‌زنند؟ چه رازی در زندگی آن‌ها وجود دارد؟

جوش زدن

رویداد۲۴ جوش‌زدن به‌ویژه روی صورت یکی از بدترین چیزهاییست که هر کدام از ما آن را تجربه کرده‌ایم و بدتر این است که هرگاه قصد انجام کاری مهم یا رفتن به مهمانی‌ای خاص را داریم این جوش‌ها بیش‌تر هم می‌شوند، اما چرا برخی اصلا جوش نمی‌زنند؟ چه رازی در زندگی آن‌ها وجود دارد؟

اگر شما هم جزو کسانی باشید که روی صورتتان مدام جوش می‌زنید حتما این موضوع سبب بروز مشکلاتی برایتان شده و همواره برطرف‌کردن آن به یکی از دغدغه‌های زندگیتان بدل شده است. همه می‌دانیم که انسان‌ها از زن و مرد و پیر و جوان و کوچک و بزرگ جوش می‌زنند و تنها افراد اندکی هستند که از این موضوع جان سالم به در برده‌اند. این‌که معمولا افراد جوش می‌زنند به جای خود، اما باید بدانید این جوش‌زدن‌ها اگرچه همگی جوش هستند، اما دلایل به‌وجودآمدن آن‌ها متفاوت است به این معنی که دلیل جوش‌زدن هر کسی با دیگری متفاوت است.

به گزارش رویداد۲۴ جوش و آکنه صورت به علل گوناگونی به‌جود می‌آین گاهی به سبب رژیم غذایی نامناسب است و گاهی به سبب مشکلات داخلی بدن.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ۸۵ درصد از افراد به مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه دچارند، اما همان‌گونه‌که اشاره کردیم هستند کسانی هم که هرگز دچار این عارضه نمی‌شوند. در این‌جا به معرفی علل جوش زدن و روش‌های مناسب برای از بین بردن جوش و آکنه صورت می‌پردازیم.

جوش چیست؟

به زائده‌های کوچک روی پوست جوش می‌گوییم، اما آکنه هنگامی به‌وجود می‌آید که غده‌های چربی فعال می‌شوند. جوش‌ها جراحت‌ها یا مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به‌وسیله میکروب‌ها آلوده و ملتهب می‌شوند و در مرحله بعد، سطح آن‌ها را ترشحات پر می‌کند.

دلیل جوش صورت چیست؟

یکی از مشکلات رایج پوستی که مردم با آن دست‌به گریبانند جوش‌زدن است. افراد معمولا نخستین جوش‌های خود را در دوران نوجوانی و با تغییرات هورمونی تجربه می‌کنند که این جوش زدن در برخی محدود به این دوران و برخی دیگر ادامه‌دار خواهد بود.

عواملی وجود دارد که سبب به‌وجودآمدن جوش در افراد می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها، تولید بیش از اندازه چربی در پوست، بسته شدن منافذ پوست و یا عوامل ژنتیکیست. البته واکنش بدن شما نسبت به هورمون‌ها نیز می‌تواند علت جوش‌های صورت‌تان باشد.

برخی از علل جوش‌زدن شامل این مواردند:

تغییر میزان هورمون‌ها در چرخه قاعدگی

مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی

نداشتن تعادل هورمونی

رژیم غذایی

کمبود ویتامین و مواد مغذی

استرس

ژنتیک

بیماری‌های گوارشی

بهداشت پایین

سیستم ایمنی ضعیف

تماس محصولات آرایشی مو با پوست صورت

زدودن مو‌های صورت

استفاده از محصولات متعدد مراقبت از پوست

استفاده بسیار زیاد از ضد آفتاب‌

رژیم غذایی سرشار از غذا‌های فرآوری شده

باکتری‌های گوشی موبایل

اما افرادی که جوش نمی‌زنند چه می‌کنند؟ در ادامه به برخی از این ترفند‌ها اشاره می‌کنیم که بد نیست آن‌ها را آزمایش کنید شاید برای شما هم کارایی داشت و از میزان جوش‌هایتان کم کند.

مراقبت از پوست 

استفاده از پاک کننده‌های با کیفیت صورت

هرگز نباید استفاده از پاک کننده صورت را نادیده بگیرید و حتما بعد از آرایش باید آن را استفاده کنید. شستن صورت به از بین بردن جوش‌ها کمک می‌کند، چربی و آلودگی‌های اضافه و بقایای آرایشی را از روی پوست پاک می‌کند؛ به‌شرطی که از پاک کننده ملایم استفاده کنید.

تمیز کردن گوشی موبایل

یکی از وسایلی که در درازای روز مدام با آن سروکار داریم گوشی تلفن همراه است که شاید اگر بدانید تا چه اندازه آلوده است چگونگی استفاده خود از آن را تغییر دهید. هنگامی‌که به آن دست می‌زنید و به صورت تان برخورد می‌کند، جوش می‌زنید. پس گوشی موبایل خود را تمیز نگه دارید.

لمس نکردن صورت

روی این موضوع دقت کنید که زیاد به صورتتان دست نزنید و آن را لمس نکنید. لمس کردن زیاد صورت باعث انتقال آلودگی از دست به پوست صورت می‌شود و التهابات، کثیفی و آلودگی‌ها را به آن منتقل می‌کند و باعث جوش خواهد شد.

عوض کردن روبالشی

بالش در طولانی مدت کثیف می‌شود و چربی و آلودگی پوست ما را به خودش جذب می‌کند و دوباره آن را به پوستمان انتقال می‌دهد. پس عوض کردن منظم آن عاملی برای جلوگیری از جوش است.


بیشتر بخوانید: عادت ها و کارهایی که پوست را نابود می‌کند


رژیم غذایی مدیترانه‌ای

داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند روی تمامی مکانسیم بدن ما تاثیر مثبت بگذارد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از سبزیجات، روغن زیتون، غلات کامل و پروتئین است، می‌تواند به داشتن پوست سالم بدون جوش کمک کند.

دستکاری‌نکردن جوش‌ها

این افراد اگر هم جوش بزنند، اصلا با آن ور نمی‌روند و آن را نمی‌ترکانند و بیرون نمی‌کشند و در نتیجه باکتری به پوستشان انتقال پیدا نمی‌کند و دیگر جوش نمی‌زنند.

مراقبت از وزن

داشتن اضافه‌وزن روی تمامی بدن فرد تاثیر می‌گذارد و او را در معرض انواع و اقسام بیماری‌ها قرار می‌دهد درواقع می‌توان چاقی را یکی از عوامل اصلی در بروز بیماری‌ها دانست. کسانی‌که چاق هستند بسیار بیش‌از دیگران دچار مشکلات پوستی می‌شوند و جوش می‌زنند. کسانی هم که جوش نمی‌زنند به این مسئله بسیار حساسند و هموارهمراقب وزن خود هستند و تلاش می‌کنند آن را متعادل نگه دارند.

تعادل میکروبیوم

میکروبیوم مجموعه‌ای از باکتری‌های طبیعی، قارچ و ویروس‌ها است که روی پوست زندگی می‌کنند. این افراد با رژیم غذایی مناسب، مصرف پروبیوتیک و همچنین محصولات پوستی میکروبیوم را متعادل نگه می‌دارند.

شست و شوی منظم مو‌ها

به گزارش رویداد۲۴ براساس گفته پزشکان متخصص پوست و مو شستن مو‌ها دو بار در هفته الزامیست. چربی‌هایی که توسط پوست سر تولید می‌شوند، ممکن است وارد منافذ پوست شده و جوش و آکنه را ایجاد کند. افرادی که جوش نمی‌زنند به شست‌وشوی منظم مو‌ها و البته بهداشت شخصی اهمیت زیادی می‌دهند

دوری از بعضی از انواع شیر

لبنیات و به‌ویژه شیر یکی از دلایل جوش‌‍زدن در افراد است. اگر دقت کرده باشید کسانی‌که وگن هستند و از محصولات لبنی حیوانی استفاده نمی‌کنند نسبت به یگران پوست بهتری دارند. در این مورد شیر کم‌چرب هم بدترین نوع شیر برای جوش زدن است و کسانی که شیر کم چرب را به مقدار زیاد استفاده می‌کنند؛ بیش‌تر جوش می‌زنند.

شستن دست‌ها بعد از ورزش

امروزه تاثیرات ورزش و کمک‌کردن آن به تناسب اندام بر کسی پوشیده نیست، اما اگر در خارج از خانه و پارک و باشگاه ورزش می‌کنید و از وسایل عمومی بهره می‌گیرید دقت داشته باشید که همین وسایل می‌توانند عاملی برای انتقال آلودگی و باکتری باشند بنابراین کسانی‌که جوش نمی‌زنند به این مسائل توجه می‌کنند و به‌سرعت پس از تمام‌شدن ورزش دستان خود را می‌شویند تا مبادا دستانشان با صورت تماس پیدا کند و سبب بروز جوش‌هایی روی آن شود.

به اشتراک نگذاشتن لوازم آرایشی

یکی از کار‌هایی که برخی از خانم‌ها انجام می‌دهند این است که از وسایل آرایش هم استفاده می‌کنند. باید بدانید لوازم آرایش هم یک وسیله شخصی مانند مسواک است و همان‌گونه که مسواک دیگری را به دهان نمی‌برید نباید از لوازم آرایش دیگران هم استفاده کنید. هنگامی‌که شما لوازم آرایشی خود را به اشتراک می‌گذارید، باکتری و آلودگی‌ها را به یک دیگر منتقل می‌کنید که این افراد هرگز این کار را نمی‌کنند و در نتیجه جوش نمی‌زنند.

سیگار نکشیدن

یکی از کار‌هایی که سبب جوش‌زدن روی پوست می‌شود سیگارکشیدن است درواقع می‌توان گفت سیگار عاملی برای انتقال آلودگی به پوست و جوش زدن است و کسانی‌که جوش نمی‌زنند برای جلوگیری از به‌وجودآمدن جوش روی پوست و سلامتی کلی بدنشان هرگز سیگار نمی‌کشند. سیگار عاملی برای انتقال آلودگی به پوست و جوش زدن است. این افراد برای جلوگیری از ایجاد جوش روی پوست و سلامتی کلی بدن شان، هرگز سیگار نمی‌کشند

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان