تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱

خشکی لب‌ها در زمستان و راه‌های جلوگیری از آن

پوست انسان بسیار حساس است و این پوست در برخی نواحی مانند لب‌ها و زیر چشم و گردن نازک‌تر و حساس‌ترند بنابراین نیازمند توجه بیش‌تری هستند. پوست لب‌ها در زمستان و هوای سرد بسیار آسیب می‌بینند و خشک می‌شوند.

خشکی لب‌ها در زمستان

رویداد۲۴ پوست انسان بسیار حساس است و این پوست در برخی نواحی مانند لب‌ها و زیر چشم و گردن نازک‌تر و حساس‌ترند بنابراین نیازمند توجه بیش‌تری هستند. پوست لب‌ها در زمستان و هوای سرد بسیار آسیب می‌بینند و خشک می‌شوند.

در فصل سرد سال لب‌ها که دارای پوست نازک و حساسی‌اند خشک می‌شوند و مراقبت‌نکردن از آن سبب می‌شود این موضوع تشدید شود.

‌خشک شدن لب‌ها به‌ویژه در فصل سرد سال یکی از مشکلاتی‌ست که بسیاری از ما با آن درگیر هستیم. سرما یکی از مهم‌ترین عواملیست که می‌تواند پوست لب‌ها را دچار مشکلاتی مانند ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و در نهایت زخم و خو‌ن‌ریزی کند.

به گزارش رویداد۲۴ دلایل دیگری نیز وجود دارد که سبب می‌شود پوست لب‌ها دچار مشکل شود کار‌هایی مانند لیس زدن بیش از اندازه لب‌ها، کم بودن بزاق دهان، غذا‌های تند و برخی بیماری‌ها در بدن فرد. خشکی لب به هر دلیلی که باشد برای فرد مبتلا ناراحتی‌هایی را به‌وجود می‌آورد. این خشکی اگر به مرحله‌ی خشکی برسد درمانش دشوارتر خواهد شد.

چرا لب‌هایمان ترک می‌خورد؟

همان‌گونه‌که اشاره کردیم ترک‌خوردن لب‌ها دلایل گوناگونی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کمبود آب در بدن

آب و هوای نامساعد مانند خشکی و یا سرمای زیاد

وزش باد

عوارض بیماری‌های مختلف

عوارض استفاده از برخی دارو‌ها

کمبود ویتامین‌های خاص در بدن

نور خورشید

رعایت‌نکردن بهداشت فردی

بیماری‌ها و کمبود ویتامین‌ها در بدن و ارتباط آن با خشکی لب

خشکی لب‌ها همیشه هم به دلیل سرما نیست و بیماری‌های زمینه‌ای بیماری تیروئید، کمبود ویتامین‌های خاص و بیماری التهابی روده در ارتباط باشد. برای مثال کم کاری تیروئید می‌تواند سبب خشکی دهان و لب‌ها شود و یا کمبود ویتامین B روی یا آهن هم می‌توان سبب ترک‌خوردن لب‌ها شود. برخی از بیماری‌های گوارشی هم می‌تواند زمینه‌ساز خشگی لب و ترک‌خوردن آن‌ها شود.

بیماری دیگری که می‌تواند سبب خشکی و زخم لب‌ها شود چیلیت اکتینیک می‌باشد. این بیماری را خورشید سبب می‌شود پس نسبت به آسیب‌های نور خورشید به لب خود حساس باشید. نور خورشید به لایه‌های خارجی لب‌ها آسیب وارد می‌کند و سبب خشکی آن می‌شود.

علت خشکی لب کودکان چیست؟

در کودکان مشکل ترک و پوسته‌پوسته شدن لب زیاد است. معمولا علت آن هوای سرد و خشک در زمستان یا تابش آفتاب است. برخی از کودکان نیز عادت دارند، لب‌های خود را بلیسند. در این حالت معمولا علائمی مانند ترک گوشه لب و قرمزی اطراف لب ظاهر می‌شوند.

خشکی لب‌ها

دلیل ترک گوشه لب چیست؟

اگر دچار ترک گوشه لب شده باشید می‌دانید این ترک بسیار دردناک است و سبب ناراحتی‌های فراوانی برای فرد می‌کند. معمولا گوشه لب به دلیل عادت به لیس زدن لب‌ها دچار ترک می‌شود. بزاق در گوشه‌های دهان جمع شده و باعث خشکی پوست می‌شود. گرما و رطوبت نیز می‌تواند در گوشه دهان باعث رشد قارچ و باکتری شده و احتمال عفونت را بالا می‌برد.

با چند راه‌کار ساده می‌توانید به خوب شدن خشکی لب کمک کنید

به گزارش رویداد۲۴ تاکنون به عواملی که سبب خشکی لب‌ها می‌شود اشاره کردیم. برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل و یا تشدید آن کوشش می‌شود با پیش‌گیری و انجام اقدامات لازم از بروز آن جلوگیری کنیم. اقدامات پیش‌گیرانه می‌تواند شامل تغییر برنامه‌ی تغذیه‌ای و گنجاندن مایعات، میوه‌ها و سبزیجات در آن باشد تا بدن بتواند با تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی موردنیاز خود دچار کم آبی نشود.

رعایت بهداشت فردی و دستکاری نکردن پوسته‌های لب نیز می‌تواند از تشدید این خشکی جلوگیری کند. قرار نگرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید یا باد و سرمای شدید بدون محافظ‌ها و کرم‌های مختص لب نیز تا حد زیادی می‌تواند از دچار شدن ما به این معضل جلوگیری کند.

تغذیه و نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از خشکی لب‌ها اهمیت به‌سزایی دارد. دریافت آب و مایعات کافی از غذا‌ها مانند سوپ، پوشاندن لب‌ها هنگام وزش باد در هوای سرد، استفاده از کرم‌های مرطوب کننده ضد آفتاب و بالم، مصرف غذا‌های دارای ریبو فلاوین مانند سبزیجات، مالیدن ژل آلوئه‌ورا روی لب‌ها با رعایت بهداشت و استفاده از در صورت خشک بودن هوای خانه از راه‌کار‌های مهم برای مقابله با این مشکل هستند.

تلاش کنید لب‌هایتان را با آب دهان خیس نکنید و آن را به اصطلاح لیس نزنید این کار خشکی لب را تشدید می‌کند. بهتر است پیش از خواب روی لب‌ها ویتامین E بزنید و لب‌هایتان را با آن ماساژ دهید. ماساژ ملایم مخلوط گلیسیرین با عسل روی لب‌ها برای پاکسازی، ماساژ لب‌ها با اسکراب عسل و روغن زیتون می‌تواند در درمان خشکی لب موثر باشد. دقت داشته باشید که از مواد آرایشی نامرغوب و حساسیت‌زا و صابو‌ن‌های قوی استفاده نکنید.

بهترین راه درمان خانگی خشکی لب چیست؟

در بیشتر مواقع برای درمان خشکی و ترک لب نیازی به مراجعه به متخصص پوست نیست و می‌توان با اقدامات ساده در خانه این مشکل را برطرف کرد. برخی از موثرترین اقدامات عبارتند از:

هر روز از بالم لب استفاده کنید.

برخی از بالم لب‌ها برای رفع خشکی لب بسیار موثر هستند. اما برخی از آن‌ها ممکن است لب‌ها را بیشتر خشک کنند. به‌عنوان‌مثال بالم لب‌هایی که منتول یا طعم‌دهنده نعناع دارند، باعث خشکی بیشتر لب‌ها می‌شوند. به‌طورکلی محصولات مربوط به لب که معطر یا طعم‌دار هستند، می‌توانند این وضعیت را بدتر کنند. حتما از بالم لبی استفاده کنید که مواد تسکین‌دهنده و مرطوب‌کننده دارد. بالم‌های حاوی لانولین، موم عسل یا سرامید می‌توانند گزینه خوبی باشند.

از درمان‌های طبیعی برای رطوبت‌رسانی به لب استفاده کنید

شما می‌توانید به‌جای استفاده از بالم لب با مواد طبیعی مشکل ترک لب را درمان کنید. برخی از مواد مفید برای رفع این عارضه عبارتند از:

آلوئه‌ورا: حاوی ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب‌هایی است که پوست را آبرسانی می‌کند.

روغن نارگیل: برای رفع التهاب و نرم‌کنندگی از آن استفاده می‌شود.

عسل: مرطوب‌کننده بسیار قوی بوده و حاوی آنتی‌اکسیدان است. به دلیل خاصیت ضدباکتریایی از عفونت لب‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

خیار: افزون‌بر مرطوب کردن لب‌ها حاوی ویتامین و مواد معدنیست.

چای سبز: آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی زیادی دارد. پلی فنول‌های موجود در چای سبز التهاب را کاهش می‌دهند.


بیشتر بخوانید: عوارض لوازم آرایش تقلبی برای پوست


از اسکراب لب استفاده کنید

پوست خشک می‌تواند لایه‌ای روی لب ایجاد کند که از رسیدن محصولات مراقبتی مانند بالم لب به لایه مناسب جلوگیری کند. برای لایه‌برداری می‌توانید از اسکراب‌های طبیعی مانند شکر یا جوش‌شیرین استفاده کنید.

آب زیاد بنوشید

یکی از دلایل اصلی خشکی پوست لب و سایر نواحی صورت و بدن کم‌آبی است. سعی کنید میزان مصرف آب را افزایش دهید تا بدن هیدراته بماند. اگر دهان شما خشک است، سردرد یا سرگیجه دارید، احتمال دارد دچار کم‌آبی شده باشید.

سیگار را ترک کنید

پوست لب بسیار حساس بوده و دود تنباکو آن را تحریک می‌کند. به همین دلیل احتمال ترک خوردن لب و مشکلاتی مانند زخم دهان و درد لثه بیش‌تر می‌شود.

از دستگاه بخور سرد در خانه استفاده کنید

این دستگاه در منزل رطوبت ایجاد کرده و از خشکی پوست بدن و صورت جلوگیری می‌کند. استفاده از آن به‌ویژه در زمستان می‌تواند تاثیر زیادی در بهبودی ترک لب داشته باشد. شب‌ها پیش خواب دستگاه را روشن کنید تا هنگامی‌که خواب هستید، پوست شما رطوبت را جذب کند.

مراقبت از پوست

عاداتی که به لب آسیب می‌زند، ترک کنید

اگر مدام زبان خود را روی لب‌هایتان می‌کشید یا عادت دارید، پوست لب خود را گاز بگیرید باید بدانید که این کار بسیار آسیب‌زننده است پس کوشش کنید این خوی بد را ترک کنید.

بهترین راه درمان خشکی لب در زمستان چیست؟

در زمستان به دلیل خشکی و سردی هوا احتمال بروز این عارضه بالاست بنابراین در این فصل باید از لب‌های خود بیش‌تر مراقبت کنید. می‌توانید شال گردن یا ماسک را روی صورت خود قرار دهید تا سرمای شدید به پوست لب آسیب وارد نکند. پیش از خارج‌شدن از خانه لب‌هایتان را مرطوب کنید.

بهترین روش درمان خشکی لب کدام است؟

هیچ‌کس دوست ندارد لب‌هایش خشک شود، چون ضمن این‌که ظاهر بدی به آن‌ها می‌دهد دردناک نیز است بنابراین افراد به‌دنبال راهی برای درمان و پیش‌گیری از ان هستند. یکی از روش‌های برای پیش‌گیری و البته درمان خشکی لب استفاده روزانه از بالم لب است. بالم لب‌هایی که خاصیت نرم‌کنندگی بالایی دارند، می‌توانند به رفع مشکل شما کمک کنند برای نمونه وازلین در بالم لب خاصیت رطوبت‌رسانی زیادی دارد و دایمتیکون ترک‌ها و شکاف‌های روی لب را از بین می‌برد.

بهترین روش مراقبت از لب چیست؟‌

می‌دانیم که همیشه پیش‌گیری بهتر از درمان است بنابراین برای جلوگیری از خشکی لب‌ها هم باید روش‌هایی را انجام دهید و مسائلی را رعایت کنیم. شیوه‌های زیر می‌تواند در مراقبت از پوست به‌ویژه در لب‌ها موثر باشد:

استفاده از محصولات دارای ضدآفتاب

دوری از محصولات مربوط به لب که معطر یا طعم‌دار هستند

دوری از محصولاتی که به آن‌ها آلرژی و حساسیت دارید

لایه‌برداری منظم لب

هیدراته ماندن

ترک سیگار

اگر این کار‌ها را انجام دهید و مراقب پوستتان باشید خواهید دید که به‌آسانی می‌توانید از خشکی آن‌ها جلوگیری کنید و پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان