تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

راهنمای کامل پرداخت خسارت بیمه بدنه با کروکی با بیمه بدنه 

یکی از سؤالاتی که برای دارندگان بیمه‌های خودرو وجود دارد این است که خسارت بیمه بدنه با کروکی و بدون کروکی تا چه میزان هزینه‌ها را جبران می‌کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات تا پایان متن همراه ما باشید.

 راهنمای کامل پرداخت خسارت بیمه بدنه با کروکی با بیمه بدنه 

پرداخت خسارت بیمه بدنه با کروکی به وسیله بیمه

رویداد۲۴ یکی از سؤالاتی که برای دارندگان بیمه‌های خودرو وجود دارد این است که خسارت بیمه بدنه با کروکی و بدون کروکی تا چه میزان هزینه‌ها را جبران می‌کند؟ کلمه کروکی یکی از واژه‌های آشنا برای همه افرادی است که وسیله نقلیه زمینی دارند. همچنین خرید بیمه بدنه به صورت اختیاری بوده و افراد به دلیل تنوع پوشش‌ها و مزیت‌هایی که این بیمه‌نامه دارد آن را تهیه می‌کنند. خسارت بیمه بدنه با کروکی مسئله‌ای است که در این مقاله به آن می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که آیا برای جبران خسارت توسط بیمه بدنه، نیاز به کروکی هست یا خیر! برای چه خسارت‌هایی باید کروکی داشته باشیم؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات تا پایان متن همراه ما باشید.

با توجه به قیمت بالای قطعات و هزینه‌ی تعمیرات خودرو، افراد سعی می‌کنند به دنبال یک پشتوانه مالی باشند تا در صورت بروز حادثه، نگرانی برای جبران خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه رانندگی نداشته باشند. بیمه بدنه همان پشتوانه مالی است، اما شرایط خاصی هم برای جبران خسارت دارد تا کسی نتواند از اعتماد شرکت‌های بیمه سوءاستفاده کند.

کروکی و اهمیت آن در زمان تصادف
با توجه به این‌که موضوع اصلی این مطلب درباره دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی است، قبل از شروع به سراغ تعریف واژه کروکی می‌رویم؛ گزارشی که پلیس راهنمایی و رانندگی از صحنه تصادف تعیین و مشخص می‌کند را کروکی می‌گویند.
در حقیقت برگه کروکی را مهم‌ترین مدرکی می‌دانند که دو طرف خسارت دیده در حادثه می‌توانند برای مقصر نشان دادن طرف حادثه به کارشناس بیمه تحویل دهند. تنها نکته مهم این است که هنگام کشیدن کروکی نباید خودرو‌ها جابه‌جا شده باشند.
هر چند با توجه به قانون بیمه اگر خسارت خودرو کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، بهتر است که خودروها را جابه جا کرده و از ایجاد ترافیک جلوگیری کنید.

راهنمای کامل پرداخت خسارت بیمه بدنه با کروکی با بیمه بدنه 

نمونه کروکی افسر راهنمایی و رانندگی
 
2 کروکی سازشی و غیرسازشی برای دریافت خسارت
کروکی‌ها به دو دسته سازشی و غیر سازشی تقسیم می‌شوند که هر یک از آن شرایط خاص خود را دارند و به شرح زیر هستند.

کروکی سازشی چیست؟
در کروکی سازشی خسارت‌های وارد شده فقط مالی است و هر یک از طرفین حادثه نسبت به تصادف و مقصر حادثه اعتراضی ندارند. در این شرایط باید مدارک هر دو طرف حادثه و تصادف کامل باشد. این مدارک شامل: کارت خودرو، گواهینامه،  بیمه شخص ثالث و برگه معاینه فنی است.
با توجه به کروکی سازشی، فرد زیان دیده می‌تواند به یکی از نمایندگی‌های پرداخت خسارت طرف قرارداد شرکت بیمه مراجعه کند و با ارائه مدارک مورد نیاز کارشناس بیمه بدنه، خسارت بیمه بدنه با کروکی را دریافت کند. در واقع کروکی سازشی برای مواقعی است که دو راننده یک نظر دارند و راننده مقصر اشتباه خود را می‌پذیرد.

تعریف کروکی غیر سازشی
با توجه به نامی‌که برای این کروکی در نظر گرفته شده، مشخص است که بین دو طرف حادثه، توافق و سازشی صورت نگرفته و کار به مراجع قضایی و قانونی کشیده شده است. عدم سازش بین دو طرف حادثه تصادف به دلایل مختلف خواهد بود که شامل موارد زیر است:
⦁    هر کدام از طرفین حادثه، دیگری را مقصر حادثه بدانند. 
⦁    رأی افسر راهنمایی و رانندگی را قبول نداشته باشند.
⦁    خسارت‌های وارد شده بیشتر از تعهد بیمه‌نامه باشد.
⦁    تصادف منجر به فوت و خسارت جانی شده باشد.
⦁    مدارک راننده‌های حادثه کامل نباشد.

حوادث تحت پوشش بیمه بدنه برای دریافت خسارت با کروکی 
با توجه به توضیحی که داده شد، دو طرف حادثه رانندگی می‌توانند برای دریافت خسارت بیمه بدنه سازش کنند؛ اما در برخی از حادثه‌ها به صورت سازشی یا غیر سازشی به گزارش تایید شده پلیس راهنمایی و رانندگی نیاز است. در حقیقت یکی از مدارک مهم برای خسارت بیمه بدنه، کروکی تصادف خواهد بود.
اگر تصادف مشمول موارد زیر باشد باید کروکی را به نمایندگی جبران خسارت بیمه تحویل دهید:
⦁    ایجاد تصادف زنجیره‌ای چند ماشین
⦁    تصادف با خودروی نظامی‌
⦁    عدم داشتن گواهینامه یکی از راننده‌ها
⦁    عدم داشتن بیمه‌نامه یکی از طرفین حادثه
⦁    تصادف با راننده‌ای خارج از شهر سکونت خودش
⦁    رد کردن چراغ قرمز و ایجاد تصادف
⦁    تصادف با شی ثابت
⦁    تصادف دو خودرو به صورت شاخ به شاخ
⦁    تصادف با موتورسیکلت
⦁    عدم پیوسته بودن بیمه‌نامه امسال با سال قبل
⦁    بروز حادثه در ۲۰ روز اول صدور بیمه‌نامه
⦁    در صورت فوت یا آسیب جانی در حین تصادف برای افراد
⦁    تصادف به‌ دلیل حرکت دنده عقب
⦁    تصادف با ماشین‌های سنگین مانند کامیون، اتوبوس و مینی بوس
⦁    تصادف بالای ۲۰ میلیون تومان خسارت
⦁    دریافت خسارت برای دفعات سوم به بعد
نکته: برای تصادف‌هایی هم که علت گنگ و نامعلومی‌‌دارند، باید کروکی داشت تا بتوان کارشناسی انجام داد و خسارت بیمه بدنه با کروکی را دریافت کرد.

دریافت خسارت بیمه با کروکی در 1401 چه شرایطی دارد؟
دقت کنید که تمام درخواست‌های بیمه‌گزار‌ها برای دریافت خسارت در بیمه بدنه قابل قبول نخواهد بود. درخواست بیمه‌گزار‌ها برای جبران خسارت‌های ایجاد شده در بیمه بدنه شرایطی دارد که عبارتند از:
⦁    بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر باشد.
⦁    بیمه‌گزار در جریان تصادف، مقصر شناخته نشود.
⦁    راننده مقصر حادثه رانندگی در دسترس نباشد و متواری شده باشد.
با توجه به خدمات پرداخت خسارت بیمه بدنه باید بدانید که طبق قوانین بیمه مرکزی  خسارت‌ها با توجه به پوشش‌های درخواستی بیمه‌گزار جبران خواهد شد. در حقیقت ابتدا باید جبران خسارت‌ها از بیمه شخص ثالث انجام شود و در صورت مازاد هزینه‌ها یا مقصر بودن در حادثه رانندگی، از بیمه بدنه استفاده کرد.
اما دقت داشته باشید که اگر راننده در جریان تصادف مقصر باشد، تنها خسارت جانی او از طریق بیمه ثالث پرداخت می‌شود؛ همچنین اگر دچار حادثه و خسارت مالی شود، باید جبران خسارت‌ها از طریق بیمه بدنه انجام شود.

برای درخواست کروکی باید چه کار کنیم؟
 راهنمای کامل پرداخت خسارت بیمه بدنه با کروکی با بیمه بدنه 
درخواست کروکی برای دریافت خسارت بیمه بدنه
بهتر است که هنگام بروز حادثه در ابتدا خونسرد باشید و در صورت بروز حادثه مالی، اگر خودرو‌ها خسارت کمی‌دیده‌اند و شرایط جابه‌جایی وجود دارد، ابتدا ماشین‌ها را به سمت راست جاده منتقل کرد. همچنین بهتر است قبل از این کار چند عکس از زاویه‌های مختلف از خودرو داشته باشید. در اقدام بعدی با شماره تلفن‌های ۱۱۰ و ۱۲۰ تماس بگیرید و اعلام گزارش داشته باشید. بعد از تماس شما افسر پلیس راهنمایی و رانندگی به محل تصادف اعزام خواهد شد.

افسر پلیس بعد از بررسی‌های دقیق محل تصادف، ارزیابی خود را برای راننده مقصر و فرد زیان دیده اعلام می‌کند و در برگه‌ای به نام کروکی، مقصر تصادف را مشخص خواهد کرد. در مرحله آخر هم یک نسخه به هر دو طرف حادثه تحویل می‌دهد.
دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی در سال ۱۴۰۱ به چه مدارکی نیاز دارد؟
برای دریافت خسارت بیمه بدنه با کروکی نیاز است که مدارکی را به کارشناس بیمه تحویل دهید تا در زمان کوتاهی کارشناسی انجام شود. این مدارک عبارتند از:
⦁    اصل کروکی
⦁    اصل و کپی کارت خودرو، بیمه‌نامه و گواهینامه زیان ‌دیده
⦁    نتیجه بازید کارشناس ارزیاب بیمه از خودرو
⦁    کپی کارت، بیمه‌نامه و گواهینامه مقصر حادثه
⦁    اصل برش کوپن بیمه‌نامه مقصر
توجه کنید در صورتی که کروکی تنظیم شده از نوع سازشی باشد، علاوه بر مدارک گفته شده باید برگه بازجویی دو طرف حادثه هم که تکمیل کننده گزارش پلیس راهور است را به شعبه پرداخت خسارت بیمه بدنه با کروکی تحویل داد.
همان‌طور که اشاره شد خسارت‌هایی با مبلغ زیر ۲۰ میلیون تومان جزء حادثه‌ها و تصادف‌های سبک شمرده می‌شود و اگر از بیمه بدنه خود برای بار اول استفاده می‌کنید، نیازی به کروکی نخواهید داشت. البته تنها یک بار می‌توان در مدت اعتبار بیمه‌نامه بدنه از شرایط دریافت خسارت بدون کروکی استفاده کنید.

بیمه بدنه با کروکی در سال ۱۴۰۱ تا چه مقدار خسارت را تحت پوشش قرار می‌دهد؟
بیمه بدنه جزء بیمه‌نامه‌هایی است که با توجه به پوشش‌های انتخابی از سوی بیمه‌گزار جبران خسارت خواهد کرد. با توجه به اینکه بیمه بدنه دو نوع پوشش اصلی و اضافی دارد، باید در نظر داشت که خسارت‌ها با توجه به سقف تعهدات مشخص شده در این بیمه‌نامه جبران خواهند شد. در حقیقت سقف تعهدات در بیمه بدنه(https://bimeh.com/carbody )  با توجه به ارزش روز خودرو، نوع و تعداد پوشش‌های انتخابی مشخص می‌شود. نکته مهم هم این است که بدانید هر یک از پوشش های بیمه بدنه فرانشیز دارند. فرانشیز بیمه بدنه به این معنا است که بخشی از خسارت وارد شده بر عهده بیمه‌گزار خواهد بود.
فرانشیز برای برخی از پوشش‌های بیمه بدنه عبارتند از:
⦁    واژگونی خودرو: ۱۰ درصد
⦁    خسارت کلی به‌دلیل تصادف، تصادم و آتش‌ سوزی: ۱۰ درصد
⦁    خسارت سرقت کلی و جزئی: ۲۰ درصد
⦁    پوشش نوسان خودرو: ۵۰ درصد ارزش خودرو
⦁    بلایای طبیعی: ۹۰ درصد مبلغ خسارت
⦁    شکسته ‌شدن شیشه: ۹۰ درصد ارزش شیشه
⦁    پوشش کشیدن میخ، خط‌ و خش: ۹۰ درصد مبلغ خسارت
همچنین برای اینکه سقف خسارت بیمه بدنه با کروکی در سال ۱۴۰۱ را مشخص کرد، برای خسارت اول ۱۰ درصد، خسارت دوم ۲۰ درصد و خسارت سوم ۳۰ درصد فرانشیز مبلغ نهایی از خسارت کسر خواهد شد. 
یکی دیگر از نکات مهم در پرداخت خسارت بیمه بدنه با کروکی در سال ۱۴۰۱ را می‌توان نوع دریافت خسارت دانست. خسارت‌ها در بیمه بدنه به دو دسته کلی و جزئی تقسیم خواهند شد که به شرح زیر هستند:
⦁    خسارت کلی در بیمه بدنه
هنگامی‌خسارت کلی در بیمه بدنه ‌در نظر گرفته می‌شود که خسارت وارد شده به خودرو بیش از ۷۰ درصد ارزش آن باشد. این خسارت‌ها شامل موارد زیر خواهند بود:
⦁    خودرو به سرقت رود و حداکثر تا ۶۰ روز پیدا نشود.
⦁    خسارت وارد شده به خودرو برای قطعات بیش از ۷۵ درصد باشد که این مبلغ از کل هزینه پرداختی خسارت کم خواهد شد.
⦁    خسارت جزئی در بیمه بدنه
تمام خسارت‌هایی که برای جبران هزینه‌های دستمزد تعمیرکار، هزینه نجات و حمل، هزینه تعمیر و قیمت روز لوازم تعویضی ایجاد شود، پس از كسر استهلاك و فرانشیز جزء خسارت‌های جزئی خواهد بود.
برگرفته از سایت بیمه دات کام(https://bimeh.com/)

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات شما