تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲

سندروم پای بی قرار به چه علت بروز می دهد؟

سندروم پای بی قرار یک نوع اختلال عصبی است که امروزه بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. این سندروم بیشتر در هنگام خواب یا نشستن به سراغ فرد می‌آید و سبب بی قراری بیماری می‌شود.

سندروم پای بی قرار به چه علت بروز می دهد؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: سندروم پای بی قرار یک نوع اختلال عصبی است که امروزه بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. این سندروم بیشتر در هنگام خواب یا نشستن به سراغ فرد می‌آید و سبب بی قراری بیماری می‌شود. اکثر افراد برای از بین بردن موقت این بی قراری شروع به راه رفتن می‌کنند، اما این درمان موقت بوده و بعد از گذشت چند دقیقه بی قراری پا‌ها دوباره اوج می‌گیرد.

به گزارش رویداد۲۴ علت سندروم پای بی قرار بطور دقیق مشخص نیست و نمی‌توان گفت بنا به چه دلیلی این اتفاق برای افراد رخ می‌دهد. سندروم پای بی قرار در خانم‌ها به نیست آقایان بیشتر دیده می‌شود و علت آن نامعلوم است. دلایلی مثل چاقی، استرس و اضطراب، کم خونی، حاملگی و بسیاری از دلایل دیگر می‌توانند سبب بروز سندروم پای بی قرار شوند.

سندروم پای بی قرار به چه علت بروز می‌دهد؟

بروز این سندروم در هر سنی امکان پذیر بوده؛ اما بروز آن در سنین بالاتر به نسبت دیگر سنین بیشتر است. افرادی که از این سندروم رنج می‌برند، خواب راحتی ندارند و به همین علت در طی روز احساس خواب آلودگی دارند. بروز این مشکل در افراد ارتباط بسیار نزدیک با سلامت جسم و روح فرد دارد؛ به طوری که اگر فرد از همه لحاظ سلامت باشد، امکان مبتلا شدن آن به این بیماری نزدیک به صفر است. گاهی این بیماری به دلیل کمبود ویتامین B۱ در بدن رخ می‌دهد، که در این صورت پزشک با انجام یک آزمایش خون ساده به علت سندروم پای بی قرار پی برده و آن را درمان می‌کند.

برخی از دارو‌های ضد استرس و افسردگی پیش از خواب، می‌تواند باعث تشدید سندروم پای بی قرار شود و آرامش را از فرد بگیرد. بطور کلی می‌توان گفت استرس و اضطراب یکی از علت‌های اصلی بروز سندروم پای بی قرار است. استرس و اضطراب و فشار روانی باید به موقع درمان شود در غیر این صورت باعث تشدید مشکلاتی مثل بی قراری پا‌ها و بسیاری از مشکلات دیگر در بدن خواهد شد.

معمولا سندروم پای بی قرار با حفظ آرامش و رعایت بهداشت قابل درمان است، اما اگر این موارد جوابگو نبود، برای درمان باید برخی دارو‌ها را مصرف کرد. بجز مواردی که در بالا ذکر کردیک، عوامل دیگری مثل اعتیاد، کمبود ویتامین، خواب ناکافی و.. می‌توانند سبب بروز سندروم پای بی قرار شوند. درمان این سندرم اصولا به سه روش تغذیه ای، ورزشی و دارویی تقسیم می‌شود و تشخیص روش درمانی تنها توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: علایمی که باید جدی بگیرید


علائم سندروم پای بی قرار

سندروم پای بی قرار نوعیاختلال عصبی بوده که در آن فرد بیمار از اختلال حرکتی و اختلال در خواب رنج می‌برد. بیماران نمی‌توانند به خوبی احساس خود را توصیف کنند و مدعی هستند که در پا‌های خود احساس کشیدگی و بی قراری دارند. معمولا این بیماری با علائم زیر همراه است:

حرکت دادن مداوم پا‌ها
احساس کشیدگی در پا‌ها
احساس سوزش در ناحیه پا
زمانی که پا‌های خود را حرکت میدهند آرامش دارند.
احساس گزگز در پا‌ها
احساس حرکت مورچه بر روی پا
اختلال در خواب
بیدار شدن مکرر از خواب
علائم این بیماری در عصر و شب شدت می‌یابد
پرش پا‌ها در خواب

تمامی این علائم نشان دهنده سندروم پای بی قرار است. بسیاری از افراد این علائم را نادیده می‌گیرند و برای درمان اقدامی انجام نمی‌دهند؛ اما بهتر است اگر این علائم را دارید هرچه سریعتر برای درمان به یک متخصص مراجعه کنید تا او با انجام یک آزمایش علت را بررسی کرده و درمان مناسب شما را آغاز کند.

درمان سندروم پای بی قرار

اگر علت بروز سندروم پای بی قراری کم خونی، کمبود ویتامین و.. باشد، پزشک برای درمان از دارو‌های ویتامین و مکمل‌های غذایی استفاده می‌کند. اما در بیشتر مواقع ریشه این سندروم در استرس و اضطراب، تغییرات هورمونی و مشکلات روحی و روانی است که در این صورت برای درمان باید به یک روانپزشک مراجعه کرد. البته با انجام برخی از کار‌های ساده در منزل می‌توانید سندروم پای بی قرار را تا حدودی درمان کنید.

درمان سندروم پای بی قرار به روش‌های خانگی

اکثر افرادی ک از این سندروم رنج می‌برند، در هنگام شب خواب راحتی ندارد و با روشن شدن هوا بهتر می‌خوابند. به همین علت برای داشتن خوابی عمیق بهتر است دیرتر به رختخواب بروید و روز بیشتر بخوابید.

در طی روز ورزش را فراموش نکنید.
برنامه روزانه داشته باشید و به موقع از خواب بیدار شوید.
دوش آب گرم بگیرید.
مصرف کافئین را محدود کنید.
پیش از خواب پا‌های خود را ماساژ دهید.
پیش از خواب تلوزیون را خاموش کنید و گوشی را از خود دور نگه دارید.

اگر روزانه یک برنامه روتین داشته باشید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید، درصد زیادی موفق خواهید شد این سندروم را از خود دور نگه دارید. اگر تمامی روش‌های بالا جوابگو نبود، می‌توانید طب سوزنی را امتحان کنید.  

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار مهم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان