تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا ایران با رای دادگاه لاهه می‌تواند اموال بلوکه شده خود را از آمریکا بگیرد؟

رای دیوان لاهه درباره اموال بلوکه شده ایران در آمریکا بالاخره صادر شد. صدور این رای بازتاب زیادی داشت و به عنوان پیروزی دیپلماسی مطرح شد. اما آیا واقعا ایران به خواسته‌های خود رسیده است؟

دادگاه لاهه

رویداد۲۴ علیرضا مکی: در نخستین روز‌های سال ۲۰۱۶ و چند ماهی پس از امضا برجام در جو خوش‌بینی اولیه نسبت به آینده روابط تهران – واشنگتن در دوران شکل‌گیری توافق هسته‌ای، جموری اسلامی برای پیگیری حقوق ایران در ارتباط با اقدامات مالی دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران طرح دعوایی در دیوان دادگستری لاهه با استناد به پیمان مودت دو کشور امضا شده در سال ۱۹۵۵ کرد.

جزییات پیمان مودت ایران و آمریکا

این طرح دعوا بر این اساس استوار بود که دولت‌های ایران و آمریکا در زمان اعمال تحریم‌های دولت آمریکا علیه منابع مالی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی در پیمان مودت به سر می‌بردند و اقدامات دولت آمریکا بر خلاف پیمان مودتی بوده است که تا سال ۲۰۱۸ و خروج رسمی دولت ترامپ از آن برقرار بوده است.

به هر صورت پرونده ایران در دادگاه بین‌المللی لاهه خواستار پرداخت غرامتی دو میلیاردی به دولت ایران به دلیل نقض پیمان مودت میان دو کشور از سوی دولت آمریکا بوده است.

در پیمان مودت تاریخ سال ۱۹۵۵ میان دو کشور  آمده که طرفین قبل از خروج از پیمان باید در بازه دو ساله قصد خود از خروج از این پیمان را به طرف دیگر اعلام کرده و تا آن موقع از انجام اقدامات خصمانه علیه دیگری خودداری کنند. این در حالی بود که دولت آمریکا در دفاعیات خود اصرار داشت که دیوان به دلیل ماهیت مسئله صلاحیت ورود به این پرونده را نداشته و خواهان رد این پرونده از جانب دادگاه شده بود. دلایل و مستندات حقوقی آمریکا در مورد عدم صلاحیت دیوان به منظور ورود به این پرونده خود شامل یک کیس مفصل قضایی است که قطعا باید مورد بررسی موشکافانه قرار بگیرد. 

جمهوری اسلامی ایران در پرونده شکایت خود به بلوکه شدن اموال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط دادگاه‌های آمریکا و پرداخت غرامت به قربانیان حمله تروریستی به پایگاه تفنگ‌داران دریایی آمریکا در لبنان در سال ۱۹۸۳ که به کشته شدن ۲۴۱ نظامی امریکایی در این کشور منجر شد اشاره کرده که در سال ۲۰۱۶ توسط حکم دادگاه عالی ایالتی این کشور صورت گرفته است.

رای دیوان لاهه در اختلاف ایران و آمریکا چیست؟

دیوان در رای دیروز خود بعد از هفت سال سعی در اعلام یک رای بینابینی داشت که هر دو طرف دعوا بتوانند اعلام پیروزی کنند. دیوان در بخشی از حکم خود اقدام دولت آمریکا را در بلوکه کردن اموال برخی شرکت‌های ایرانی را مغایر با حقوق ایران و عهدنامه مودت میان دو طرف دانسته و اعلام کرده دو طرف ۲۴ ماه زمان دارند تا با مذاکرات دو طرفه مبلغ غرامت درخواستی جمهوری اسلامی ایران را مشخص کنند و در صورت عدم دستیابی به توافق اولیه دیوان در صورت درخواست طرفین می‌تواند به مسئله ورود کنند.

این در حالی است که دیوان با رای ۱۰ به ۵ از مجموع آرای قضات دیوان نتوانست صلاحیت خود را در وورد به پرونده اموال بلوکه شده بانک مرکزی ایران به مبلغ ۱.۷۵ میلیارد دلار را احراز کند، بنابراین این پرونده را رد کرد.

در حالی که دولت ایران رای دادگاه را یک پیروزی حقوقی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران علیه دولت آمریکا میداند، دولت آمریکا نیز از رای دیوان به منظور عدم احراز صلاحیت دیوان در ورود به پرونده اموال بلوکه شده بانک مرکزی ایران ابراز خشنودی کرد.

در این همین زمین محسن بهاروند سفیر پیشین ایران در لندن در مطلبی که در روزنامه اعتماد نوشته اذعان کرده است که جمهوری اسلامی ایران موفق نشده است که نتیجه مطلوب خود را از مراجعه به دیوان به دست اورد. وی معتقد است که رای صلاحیتی دیوان به همان اندازه رای ماهوی دارای اهمیت است و هدف جمهوری اسلامی ایران از مراجعه به دادگاه، احراز مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران از ارا محاکم داخلی دیگر دولت هاست که برغم هزینه کرد بالا در این بخش عایدی نصیب جمهوری اسلامی ایران نشده است. در بخش اجرای احکام نیز با توجه به این که ضمانت اجرای ارا دیوان شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد و به دلیل عضویت دولت آمریکا در این شورا به عنوان عضو دارای حق وتو بعید است که نتیجه‌ای نیز در این بخش حاصل شود. 

به صورت کلی دیوان در رای ۶۷ صفحه‌ای خود در عمده پرونده که مرتبط با بلوکه شدن و پرداخت غرامت از محل اموال بلوکه شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به قربانیان تروریسم بوده است موفق به کسب نتیجه لازم نشده است.

از سوی دیگر دیوان در مسئله مرتبط با اموال شرکت‌های ایرانی رای به پرداخت غرامت از سوی آمریکا نه به دلیل بلوکه شدن اموال ایران بلکه به دلیل تخطی دولت آمریکا از پیمان مودت مورخ سال ۱۹۵۵ داده است. مسئله‌ای که به لحاظ ماهوی با خروج آمریکا از پیمان در سال ۲۰۱۸ می‌تواند اقدامات دولت اتی آمریکا را در نزد دیوان موجه جلوه دهد.

صرف‌نظر از مباحث سیاسی باید در نظر داشت که نفس مراجعه به دیوان در یک پرونده حقوقی برای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند عملی مناسب به منظور تکمیل حلقه‌های دیپلماسی بین‌المللی و چند جانبه جمهوری اسلامی ایران باشد. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در طول سال‌های پس از انقلاب به خصوص مورد توجه چندانی قرار نگرفت است.

با این حساب باید چشم به انتظار مذاکرات مستقیم احتمالی میان ایران و آمریکا به منظور تعیین غرامت در توافقی دو طرفه نشست و این سوال که ایا آمریکا حاضر به مذاکره مستقیم بر سر این مسئله خواهد بود؟

جان کربی سخنگو و هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در این زمینه معتقد است که آمریکا ضمن استقبال از حکم دیوان در عدم احراز صلاحیت خود در ورود به پرونده اموال بانک مرکزی از رای دیوان در مورد اموال شرکت‌های ایرانی دلسرد شده است، اما آمریکا لزوم رعایت قوانین بین المللی را درک می‌کند؛ بیانیه‌ای دو پهلو که استراتژی اینده دولت آمریکا در برخورد با رای دیوان را دچار ابهام می‌کند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دادگاه لاهه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
0
1
فعل رفتن به دادگاه لاهه نشانه عمق فلاکت و به فلاکت افتادن نظام انقلابی است.
بنابراین نتیجه نخواهد داد.
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
بر فرض پول بلوکه شده
آزاد شد این پول خرج
مردم خواهد شد
اصلا بگیم خرج افراد
خیلی خیلی ضعیف
جامعه که حتی تو خرد خوراک
موندن....
پراید چه بود که از۷میلیون
شد۳۵۰ میلیون ....
پول همون بلوکه بمونه بهتره
چون بدرد ملت رنج دیده نمیخوره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
0
2
اشغال سفارت و شعار روزانه بر ضد دولت آمریکا نشان میدهد که مشکل اولیه از طرف خود دولت و تندروهای مذهبی ایران نیز بوده پس خواهشمند است تمامی افرادی که در اشغال سفارت آمریکا دخیل بودند را بعنوان بلوکه کردن داراییهای ایران معرفی کنند تا مردم عوامل بدبختی از داخل را بدونند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
0
0
اشغال سفارت و شعار روزانه بر ضد دولت آمریکا نشان میدهد که مشکل اولیه از طرف خود دولت و تندروهای مذهبی ایران نیز بوده پس خواهشمند است تمامی افرادی که در اشغال سفارت آمریکا دخیل بودند را بعنوان بلوکه کردن داراییهای ایران معرفی کنند تا مردم عوامل بدبختی از داخل را بدونند
86+
|
Netherlands
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
4
30
همان بهتر پول پس ندهند. چون یک عده گرگ گرسنه با دندانهای تیز کمین کرده اند تا حمله کنند.
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
0
1
پول ها در آمریکا جایش امن تر است
ا_صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
0
2
اگر پیمان مودت برای مسئولینمان مهم بود ،حمله به سفارت آمریکا پس چی بود؟! اینهمه مرگ بر آمریکا پس چیه؟؟! آتش زدن پرچم آمریکا چیه؟! اگر پیمان مودت نبود چکار میکردند؟! دیپلماسی با این یک بام و دو هوا جور نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
1
والله تا اونجا که گزارش دادگاه رو رسانه‌ها گفتند،دادگاه خودرا درصلاحیت این شکایت قرار نداد،وفقط گفت دو کشور طبق قردادمودت باید حقوق هم را رعایت کنند،و حکمی صادر نکرده،برای ۱/۴ آن هم اما و اگر داشت،حالا براش چاه نکنید، دادنش به این راحتی هم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
3
برید فکر نون باشید خربزه آبه حالا گیرم‌ این‌چند ملیارد دلار رو هم دادنند شما وینچسترو اشک اورو گلوله خریدید زدید تو چشم‌مردم فردا چی
میر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
4
1
آمریکا به هیچ قانونی عمل نمی کند حتی دادگاه لاهه.
تنها راه همان فرمان مقام معظم رهبری.
قوی باشد و حق خود را بگیرید .
ما ملت امام حسینیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
خیر.رای لاهه.هیچ ضمانت اجرایی حقوقی ندارد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان