تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

علت نبض زدن زیر چشم چیست؟

در برخی از موارد نادر، پرش پلک به دلیل‌های خطرناک رخ می‌دهد و باید برای بررسی‌های بیشتر به یک چشم پزشک مراجعه کرد. اگر نبض زیر چشم برای مدت زمان طولانی متوقف نشد و شما را آزار داد، برای بررسی بیشتر و درمان به یک چشم پزشک مجرب مراجعه کنید.

علت زدن نبض زیر چشم چیست؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی نوشت: در بیشتر مواقع علت زدن نبض زیر چشم به دلیل انقباضات جزئی اطراف چشم است که خطرناک نیست؛ اما گاهی اوقات شدت این نبض‌ها زیاد شده و به اصلاح چشم دچار پرش پلک می‌شود که این موضوع بسیار آزار دهنده است. در اکثر اوقات نبض زیر چشم یا پرش پلک دلیل خاصی ندارد و بیشتر به دلیل خستگی، انقباضات پلک و... صورت می‌گیرد. در برخی از موارد نادر، پرش پلک به دلیل‌های خطرناک رخ می‌دهد و باید برای بررسی‌های بیشتر به یک چشم پزشک مراجعه کرد. اگر نبض زیر چشم برای مدت زمان طولانی متوقف نشد و شما را آزار داد، برای بررسی بیشتر و درمان به یک چشم پزشک مجرب مراجعه کنید. در ادامه علت زدن نبض زیر چشم را به همراه درمان برای شما توضیح خواهیم داد.

به چه عارضه‌ای نبض زیر چشم یا به اصطلاح پرش پلک می‌گویند؟

پرش پلک یا نبض زیر چشم به حالتی گفته می‌شود که در ان یک اسپاسم و گرفتگی در ماهیچه‌های اطراف پلک رخ می‌دهد. در علم پزشکی به این مشکل مایو کیمیا می‌گویند. مدت زمان پرش پلک معمولا چند دقیقه است و بعد از گذشت این مدت زمان پلک‌ها به حالت عادی باز میگردد، اما در برخی از موارد نبض زیر چشم برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت و برای فرد آزار دهنده است.

به گزارش رویداد24 علت‌های زیادی برای نبض زیر چشم وجود دارد، اما شایع‌ترین علت خستگی چشم ها، عصبانیت و تحمل درد فیزیکی است. دلیل‌های دیگری برای نبض زیر چشم وجود دارد که در ادامه بیشتر در رابطه با آن‌ها سخن می‌گویم. این عارضه در چشم اطرافیان قابل رویت نیست، اما فرد حس می‌کند که دیگران این مشکل را می‌بینند و به همین دلیل از نبض زیر چشم خسته می‌شود و به دنبال راه‌های درمان هستند. پرش پلک بعد از گذشت چند دقیقه رفع شده و نیاز به درمان‌های دارویی و... نیست؛ اما اگر مدت زمان این مشکل طولانی شد برای درمان به یک مرکز چشم پزشکی مراجعه کنید.

علت زدن نبض زیر چشم چیست؟

همانطور که گفتیم نبض زیر چشم علت‌های متعددی از جمله انقباضات فیزیکی و مشکلات جسمانی و اعصاب و روان دارد. گاهی ممکن است پرش زیر چشم بر اثر پیام‌های متفاوتی از سوی مغز به ماهیچه‌های بدنی باشد که باعث اسپاسم و گرفتگی و در نتیجه نبض زیر چشم می‌شود؛ این حالت زمانی رخ می‌دهد که فعالیت‌های الکترونیکی مغز، سلول‌های عصبی مغز را بدون وجود هیچ گونه محرک داخلی و خارجی تحریک کرده و باعث انتقال پیام‌های متعددی به بدن می‌شوند. اسپاسم و گرفتگی و نبض زیر چشم معمولا به دلیلی مثل خستگی، مصرف زیاد کافئین، مصرف الکل، کار زیاد، استرس، عصبانیت، خشکی چشم، تغذیه نامناسب و... رخ می‌دهد. در برخی از موارد نبض زیر چشم می‌تواند علت‌های دیگری مثل مشکلات روانی داشته باشد که در این صورت بهتر است برای درمان پرش پلک باید به یک متخصص مراجعه کنید. برخی از حالت‌های روانی و شایع‌ترین علت‌هایی که باعث بروز مشکل نبض زیر چشم می‌شوند، موراد زیر هستند:

• بلفارواسپاسم: از شایع‌ترین علت‌های پرش پلک یا نبض زیر چشم، بلفارواسپاسم است. این مشکل خطرناک نیست و برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر پرش پلک بر اثر این بیماری درمان نشود، به مرور زمان بدتر شده و باعث بروز عوارضی مثل بسته شدن چشم برای چند روز یا چند ساعت می‌شود. در صورت شدید شدن این بیماری آسیب‌های جدی تری مثل گرفتگی عضلات تمام صورت، نبض زیر هر دو چشم، پلک زدن مداوم و حساس شدن چشم‌ها به نور برای فرد ایجاد خواهد شد.

• همی فاسیال: همی فاسیال یکی دیگر از مشکلات است که در آن نیمی از صورت دچار اسپاسم و گرفتگی می‌شود. این بیماری در دسته بیماری‌های عصبی بسیار نادر جای دارد و به ندرت برای افراد ایجاد خواهد شد و بیشتر علت بروز این بیماری تحریک عصبی است. این بیماری ابتدا به صورت گرفتگی نیمی از عضلات صورت و نبض زیر چشم خود را نشان می‌دهد، اما اگر به موقع درمان نشود، تمام عضلات صورت مثل عضلات دهان، فک و... درگیر این مشکل خواهند شد.

• استرس: بیشتر بیماری‌ها ریشه از استرس دارد و استرس یکی از آسیب رسان‌ترین موارد بر روی بدن است. در بیشتر مواقع نبض زیر چشم به دلیل استرس است و با آرام شدن فرد، نبض زیر چشم رفع می‌شود. برای کاهش استرس و عوارض پس از آن، در کلاس‌های متعدد ورزشی شرکت کنید و وقت خود را بیشتر به خانواده و دوستان اختصاص دهید. اگر با انجام این کار‌ها استرس شما برطرف نشد، برای درمان به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید تا درمان‌های لازم را برای شما آغاز کنند.

• خستگی: یکی دیگر از علت‌های که می‌تواند باعث بروز نبض زیر چشم شود، خستگی و کار زیاد است. پرش پلک بر اثر این مورد معمولا با استراحت چشم برطرف می‌شود و جای نگرانی ندارد.

• حساسیت: برخی از افراد دچار آلرژی و حساسیت چشمی هستند که دچار مشکلاتی مثل قرمزی، خارش و تورم چشم می‌شوند. این افراد به دلیل حساسیتی که دارند، بیش از حد چشم خود را ماساژ می‌دهند و همین امر باعث نبض زیر چشم می‌شود. کسانی که دچار آلرژی و حساسیت هستند باید از قطره‌های چشمی ضد حساسیت استفاده کنند؛ اما توصیه می‌کنیم از درمان‌های خودسرانه پرهیز کرده و برای درمان حساسیت خود به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

درمان نبض زیر چشم

پیش از اینکه برای درمان نبض زیر چشم اقدامی انجام دهید، باید علت بروز آن را پیدا کرده و متناسب با آن درمان را آغاز کنید. در بیشتر مواقع نبض زیر چشم با رعایت تغذیه و اصلاح سبک زندگی قابل درمان شدن است، اما در برخی از موارد این اقدامات کارآمد نیست و برای درمان باید به سراغ راه حل‌های دیگر بود. نبض زیر چشم را به راحتی در منزل می‌توانید با کمپرس آب گرم، استراحت، نفس عمیق و... درمان کرد. اگر نبض زیر چشم برای مدت زمان طولانی ادامه داشت می‌توانید برای درمان از روش‌های دیگری مثل بوتاکس استفاده کنید. در این روش انقباضات پلک که باعث بروز نبض زیر چشم می‌شوند، متوقف خواهند شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا قانعی
|
Sweden
|
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
3
3
این نادانها جوان فکر میکه همه چی با قانون حل میشه!! نمیفهمن قانونی که حمایت اجتماعی نداره جواب هم نمیده! دیگه باید جمع کنید یا مردم سفره مثلا انقلاب تونو خودشون جمع میکنن.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان