تاریخ انتشار: ۰۷:۱۳ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۷۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

گروه‌های سیاسی ابتدای انقلاب چه موضعی نسبت به قانون حجاب اجباری داشتند؟

مسئله حجاب از ابتدای انقلاب تا کنون به محل اختلاف بخشی از شهروندان با حکومت شد. رویداد۲۴ در این گزارش موضع گروه‌های مختلف سیاسی اعم از چپ‌گرا، ملی‌گرا و اسلامگرا را نسبت به حجاب اجباری بررسی کرده است.

حجاب اجباری

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «آنچه در نظام اسلامی باید رعایت شود عفت و عصمت است. ولو اینکه کسی معتقد به حجاب نباشد باید یک اصولی را رعایت کند و این فقط مختص به زنان نیست.» ابراهیم یزدی ۵ بهمن ۱۳۵۷

«اصلا حجاب اسلامی به معنی پوشیده شدن در چادر و انزوای اجتماعی نیست هدف آن است که زن در جامعه لخت نباشد که وسیله شهوت‌رانی قرار گیرد. وگرنه با مراعات حجاب اسلامی و عدم اختلاط دختر و پسر از نظر اسلام آزادی‌های مورد نیاز برای زنان و دختران تامین می‌شود و آن‌ها از تمام مزایا و حقوق اجتماعی مشروع بهره‌مند می‌شوند.» آیت الله منتظری ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷

در سال‌های منتهی به انقلاب، حجاب به یکی از نماد‌های مبارزه با حکومت پهلوی بدل شده بود. آیت‌الله خمینی در مصاحبه با نشریه‌ای بریتانیایی این مساله را به روشنی بیان کرده بود: «تجربه کنونی فعالیت‌های ضد رژیم نشان می‌دهد که زنان بیش از پیش آزادی خود را در آن نوع پوششی که مد نظر اسلام است یافته‌اند.»

زن مدرن و پوشش به سبک غربی چیزی بود که بیشتر از هر زمانی در دوره پهلوی دوم رواج یافته بود و مخالفان حکومت پهلوی آن را نشانی از غرب‌زدگی جامعه در دوران پهلوی می‌دانستند. نوشین احمدی خراسانی در کتاب روشنفکران و حجاب می‌نویسد: «نوستالژی بازگشت به اصل و اصالت، در عرصه‌های گوناگون در دهه چهل رواج یافت و این بازگشت به اصل برای نمونه در ادبیات «زن روستایی» و «چادر مادربزرگ» و در تقابل با «زن مدرن و شهری شاغل» نمود می‌یافت... در تمام این عرصه‌ها نیز بازگشت به اصل جنبه‌ای از «تنفر از غرب» و «تنفر از مدرنیسم» را با خود حمل می‌کرد و سمبل و ظاهر آن نیز عمدتا در شکل و شمایل «زن مدرن» و در تقابل با حاکمیتی که ظاهرا مدافع این زن مدرن بود بازآفرینی می‌شد. این روند چند لایه نهایتا سازنده معجونی فرهنگی و زن ستیز بود که جنبش ضدشاه به خوبی تغذیه کرده و بر بستر آن مبارزاتش را سازمان می‌داد.»

کسانی که در دوران پهلوی متصدی امور دولتی بودند نیز به این مساله اعتراف کرده‌اند. مثلا در کتاب زندگی نامه فرخ‌رو پارسا می‌خوانیم: «سی و پنج سال پس از کشف حجاب دوباره چادر و چاقچور بازگشته بود.» البته نویسنده مذکور توجه ندارد که این بازگشت به نوعی واکنش به کشف حجاب اجباری پهلوی اول بود. از قضا خود فرخ‌رو پارسا در دوران تصدی‌اش، بخشنامه‌ای صادر کرد و به تمام مدارس اعلام می‌کند که پوشیدن چادر در مدارس ممنوع است و شعار خود را «نه مینی‌ژوپ نه چادر» معرفی می‌کند.

گروه‌های چپ نیز پوشش زن مدرن را تقبیح می‌کردند و به آن زنان لقب «زن عروسک فرنگی» داده بودند. برخی از این گروه‌ها نیز پوشیدن چادر را ترویج می‌کردند که این مساله بویژه در میان مارکسیست‌های مسلمان رایج بود. آن‌ها خود، پس از کنار گذاشتن شدن از عرصه قدرت، در توضیح این امر می‌گویند که چادر را صرفا به منظور استتار امنیتی استفاده می‌کردند.

حضور نمادین حجاب در مبارزه علیه حکومت پهلوی راه را برای الزامی شدن آن در سال‌های پس از انقلاب هموار کرد. در سال ۱۳۵۷ که زمزمه‌های اجباری شدن حجاب آغاز شد، طرفداران امام خمینی موضعی کاملا مشخص نسبت به این مسئله داشتند. آن‌ها معتقد بودند که حجاب خواه با تذکر زبانی و خواه با نیروی قهری، باید اجباری شود.

در آن زمان هنوز دیگر گروه‌های دخیل در پیروزی انقلاب، مانند ملی‌گرایان و کمونیست‌ها سرکوب نشده بودند و موضع و کلامشان در فضای سیاسی و فرهنگی جامعه تاثیرگذار بود. آیت‌الله خمینی دو هفته پس از پیروزی انقلاب از لزوم اجباری شدن حجاب گفت و در هفدهم اسفند همان سال تظاهرات گسترده‌ای علیه پوشش اجباری برپا شد. تظاهرات هفده اسفند بارزترین نمود اعتراضات گسترده علیه این تصمیم بود. بیش از پانزده هزار نفر از معترضین در دانشگاه تهران علیه مقررات جدید تظاهرات کردند. زنان معترض شعار می‌دادند: «حجاب ما صداقت و پاکی»، «زن آزاده حجاب فطری دارد»، «می‌جنگیم علیه حجاب اجباری» و ...


بیشتر بخوانید: حجاب اجباری چگونه به اختلاف شهروندان با حکومت تبدیل شد؟


در برابر، گروه‌هایی نیز در حمایت از حجاب اجباری راهپیمایی کردند. روزنامه کیهان در بخشی از گزارش مفصل خود درباره تظاهرات زنان می‌نویسد: «۱۵هزار زن که در دانشکده فنی دانشگاه تهران جلسه سخنرانی داشتند به دنبال یک رأی‌گیری تصمیم گرفتند دست به راهپیمایی بزنند. آن‌ها در حالی که گروهی از مردان همراهشان بودند به طرف نخست وزیری حرکت کردند. زن‌ها شعار می‌دادند: ما با استبداد مخالفیم و چادر اجباری نمی‌خواهیم. پیش از ظهر امروز خبرنگار کیهان از دانشگاه تهران گزارش داد که یک گروه از مردان تندرو با شعار «مرگ بر ارثیه رضا کچل» وارد دانشگاه تهران شدند و به نفع چادر و حجاب دست به تظاهرات زدند.»

در واقع بنابر آنچه می‌توان از اسناد تاریخی و گزارش روزنامه‌ها فهمید، گروه‌های موافق با اجباری شدن حجاب، حق انتخاب پوشش را «ارثیه رضا شاه پهلوی» می‌دانستند و با این روش به نوعی تظاهرات‌کنندگان هفدهم اسفند را نیز، در فضای انقلابی، به پیروی از رژیم پیشین متهم می‌کردند.

موضع گروه‌های سیاسی ابتدای انقلاب درباره حجاب

به گزارش رویداد۲۴ دولت موقت در آن زمان تلاش بسیاری کرد که مساله حجاب اجباری را حل کند. عباس امیرانتظام، سخنگوی وقت دولت موقت، اعلام کرد نخست وزیر مهدی بازرگان و خانواده اش علاقه‌مند به حجاب هستند و «خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند، ولی در عین حال قائل به آیه لا اکراه فی الدین هستند.» اما نهایتا موضع آیت‌الله طالقانی مبنی بر اینکه اجباری برای حجاب در کار نخواهد بود و اینکه «هیچکس در این مورد اجباری نکرده که زنان بی‌حجاب باشند یا نباشند و روسری سر کنند یا نکنند» معترضان به حجاب اجباری را آرام کرد و حکومت نیز اجباری شدن حجاب را تا برگزاری رفراندوم به تعویق انداخت؛ اما پس از رفراندوم طرح اجباری شدن حجاب دوباره مطرح شد تا اینکه در سال ۱۳۶۰ رسما اجرا شد.

نکته جالب توجه در اتفاقات اسفند ۵۷ اتحاد دیگر گروه‌های انقلابی با اسلام‌گرایان در سرکوب معترضان به حجاب اجباری بود. این گروه‌ها پیشاپیش در جریان «اعدام‌های انقلابی» افسران و کارمندان حکومت پهلوی، با انقلابیون اسلام‌گرا متحد شده بودند و این بار در موضوع حقوق زنان و حق شهروندی آن‌ها را همراهی کردند. جبهه ملی ایران مجموعه مقالاتی با نام زن ایرانی در روند انقلاب ملی را آغاز کرده و در اولین مقاله با عنوان «می خواستند زن ایرانی عروس فرنگی باشد» از حجاب اجباری دفاع کرد. نویسنده این مقاله «ناصر تکمیل همایون» بود که بعدا به اتهام همکاری با ابوالحسن بنی‌صدر و کمک به اختفای وی زندای شد و از عرصه قدرت کنار گذاشته شد.

همانطور که نوشین احمدی خراسانی نوشته است، حتی زنان مخالف با حجاب اجباری نیز مخالفت خود با حجاب را از منظر آرمان‌های انقلاب مطرح کردند و نه از منظر حقوق شهروندی و حق انتخاب پوشش. برای نمونه خانم سیمین دانشور در آن زمان در مورد مسئله حجاب چنین می‌نویسد: «هر وقت توانستیم این خانه ویران را آباد کنیم، اقتصادش را سر و سامان دهیم، کشاورزی اش را به جایی برسانیم، حکومت عدل و آزادی را برقرار سازیم، هر وقت تمامی مردم این سرزمین سیر و پوشیده و دارای سقفی امن بر بالای سرشان شدند و از آموزش و پرورش و بهداشت همگانی بهرهمند گردیدند، می‌توانیم به سراغ مسائل فرعی و فقهی برویم، می‌توانیم سر فرصت و با خیال آسوده و در خانه‌ای از پای بست محکم، بنشینیم و به سر و وضع زنان بپردازیم.»

گروه‌های چپ‌گرا نیز که تمام هم و غم‌شان امپریالیسم و ستیز با آمریکا بود از حجاب اجباری طرفداری کردند. واکنش مریم فیروز به بالا گرفتن نزاع‌ها درباره مساله حجاب چنین بود: «در تاریخ ایران هرگز کسی مانند آیت‌الله خمینی پیدا نشده است که زن را آنگونه که درخور مقام اوست ارجمند شمارد، من یک زن و یک مادر هستم و هروقت به یاد جمله امام می‌افتم که گفته است زن انسان ساز است و قرآن‌ساز است به خود می‌بالم.»

بیانیه گروه اکثریت سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران حیرت‌انگیز بود؛ بیانیه‌ای که در آن حق انخاب پوشش به عنوان مساله‌ای بورژوایی و نمود بی‌بند و باری عنوان شده بود: «زنان زحمتکش نه خواستار بی‌بند و باری به نام آزادی و برابری، بلکه خواهان برابری واقعی زن و مرد هستند. نمایندگان وابسته به سرمایه‌های بزرگ و انحصارات امپریالیستی می‌کوشند تا با مخالفت با مسئله حجاب، خود را طرفدار آزادی، بخوان بی بند و باری زنان، قلمداد کنند. دفاع آنان از آزادی، دفاع از فحشا و دفاع از اعتیاد و برپایی عشرتکده و متجلی فرهنگ سرمایه‌داری است.» گویاترین مورد را شاید بتوان مورد هما ناطق دانست که در میان معترضان اعلام کرد «حجاب برای ما مساله نیست. همه زنان ایران حاضرند حجاب سر کنند اگربه قیمت خلاصی از امپریالیسم باشد.»

اتحادیه کمونیست‌های ایران نیز در بیانیه‌ای از زنان معترض به حجاب اجباری درخواست کرد به تظاهرات و اعتراض علیه حجاب اجباری پایان دهند چرا که «حجاب مساله زن کارگر نیست.» سازمان مجاهدین خلق بیانیه‌ای صادر کرد و زنان معترض به حجاب اجباری را متهم به انحراف از مسیر و کمک به ضدانقلاب کرد.

از چند استثنا که بگذریم، منظوراکثریت قریب به اتفاق شخصیت‌های سیاسی آن دوره، از راست و چپ و ملی‌گرا و مذهبی، از رهایی و آزادی، به نوعی رهایی از امپریالیسم غرب بود و مساله دموکراسی و حقوق شهروندی هیچ جایی در گفتار و عمل آنان نداشت. در واقع ملی‌گرایان حقوق شهروندی و را با غرب‌زدگی مرتبط می‌ساختند و بخشی از چپ‌گرایان آن را نمود امپریالیسم فرهنگی می‌دانستند.

برچسب ها: حجاب اجباری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۷
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
8
22
خاطرات علی مصفا
سال 1358
زمین چمن
زمین سرد
سکوت زن
سکوت مرد
خشونت ابلهانه ظلم بود
با حجاب صادقانه
بی حجاب درستکار
انسانیت زن
حزب خداست
آدمیت مرد
دانایی و شعور است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
22
96
ما مجبور بودیم با چادر تو دانشگاه و آزمایشگاه کار کنیم، استاد از فضایی ک چادر ایجاد میکرد و باعث میشد سایرین نبیننش، میرفت پشت دخترا و خودشو میمالوند. کی گفته چادر و پارچه روسر امنیت میاره؟ یه مشت اراجیف تحویل مردم دادین، تو این سالها، بس کنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
مادر حمید صفت هم چادریه ولی بخاطر اموال، ناپدری رو بقتل رسوندن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
اون دیگه مشکل از استاد بیشرف بوده نه از چادر پوشیدن
دلسوز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
پوشش و حجاب فرمان و دستور الهی است و در قرآن کریم تاکید شده است و با هرزگی یک فرد،لژفا اصل حجاب و پوشش اسلامی را زیر سوال نبرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
ایول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
احتمالا خودت خارش داشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
مادر حمید صفت چادری نیست ضمنا کسی که آدم کشت خود حمید صفت بود نه مادرش شما هپ که میگید استادتون از پشت چادر میمالوند استادتون خیلی فاسد بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
برو برهنه بگرد تو خیابون و ببین برات چقدر امنیت میاره!داستان شماها چادر نیست یه چیز دیگه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
این داستانها گفته نمیشه تا افسانه حجاب و امنیت بمونه...اگر اینطور بود، افغانستان خانه امن زنان بود!!!!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
10
53
همه آنها سطحی وظاهر بین بودند اگر عاقل بودند باید می فهمیدند که وقتی حکومت زنان یک جامعه را در مشت خود گرفت وکنترل کرد دیگر سرکوب مردان و گرفتن هر نوع آزادی از آنها مثل آب خوردن است مردها به راحتی در مشت آنها هستند اگر زرنگ بودند وچیزی بنام سیاست در میان ایرانیان دانسته میشد می فهمیدند که با گرفتن آزادی وحق زنان کار خود آنها وآزادی سیاسی وبیان وغیر آن هم تمام است جالب اینکه گروهی از همانها که می گفتند مرگ بر ارثیه رضا کچل شعار می دهند رضا شاه روحت شاد که این هم نوعی خود سانسوری است
mohsen
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
10
65
این جمله هما ناطق بعد انقلاب بهترین نتیجه انقلاب بود : گه زدم. و به قول صادق هدایت اکنون آن گه را «قاشق قاشق» می‌خورم و پشیمان از خیانت به ایران، گوشه‌ای خزیده‌ام تا چه پیش آید. گرچه قرن‌ها پیش از این طالب آملی گفته بود: «پای ما کج، راهبر کج، قصد کج، گفتار کج!» بدا که شور چنان ورم داشت که اندوخته‌ها و دانسته‌ها را به زباله‌دانی ریختم و در هم‌رنگی با جهل جماعت به خیابان‌ها سرازیر شدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
خدا شاه را بیامرزد خودش این روزها را پیش بینی کرده بود ای داد برما
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
خدا شاه بزرگ ایران رو بیامزد
شک نداشتم اگر فرصت بیشتری
برای حکومتش بود ایران از لحاظ
تکنولوژی خیلی بهتر جلوتر بودیم
حالا یکیش صنعت خودروسازی
با ما اونا ماشین میسازن ما اربابه
پراید۷میلیونی شد۳۵۰میلیون
یک پیشنهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
اگر خواهان سعادت در آخرت هستید ،از گفته های صادق هدایت نقل قول نکنید ،چون آخرش به خودکشی ختم می شود.
جارچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
15
59
خواهرم استادیار دانشگاه است. در این باره می گفت که دختران دانشجو به سبب عدم امیدواری به آینده ی شغلی و محدودیت هایی که حکومت در راه جذب آنان برای رسیدن به مناصب و مشاغل تراز اول قائل شده، بصورت جمعی تصمیم گرفته اند که با نداشتن حجاب عرفی، مخالفت خود را اعلام کنند، به زبان ساده از لج حکومت روسری برداشته اند، اما در باور و عقیده مشکل ایدئولوژیکی با نفس حجاب ندارند. این فرضیه و راهکار بنظر دختران هم لذا بخش و هم موثر است. حکومت باید در مقابل این قشر کرنش کند و کوتاه بیاید. چون به اندازه ی کافی به زنان ستم کرده اند. نمونه اش همین است که ما هیچ قاضی و وزیر زنی نداشته و نداریم و صرفا زنان را زمین حاصلخیز مردان می دانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
اگه التقاد به حجاب داشتن برداشتن روسری رو به چه قیمتی انجام دادن ؟؟!!!به قیمت انجام فعل حرام !!!!!!عمر ادمی کوتاه وفرصت توبه بسیار اندک .خودتون رو گول نزنید وگناه رو به گردن دیگری نندازید .نمایش موی زن در برابر مردا ن گناهی نابخشودنی است وهر گناهی به جای خودش مجازات خودش را دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
شما همین جا اعتراف کردید خواهرتون استادیار دانشگاه هستن ، کم هم نداریم و ندیدیم خانم هایی که استاد ، پزشک ، حتی قاضی که می گویید نداریم ، وکیل و ... باشند. پس این این حرف شما رو نمی توان قبول کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
26
61
انقلاب ایران پیروزی جهل بود بر ظلم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
۱۵٪ بی سواد در ج ا ایران شد ۹۵٪ خخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
پیروزی اندیشه بالای ناف بر پایین ناف بود
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
پیروزی جهل بر روشنایی نسبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
اشتباه منفی دادم.بسیار هوشمندانه نوشتی.افرین.
توجه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
دوست عزیز،چرا به خواست و اراده ملت ایران در ایجاد انقلاب اسلامی توهین می کنید.آیا اعتقاد ندارید روزی باید جواب تک تک این جملات و موضع گیری ها را در پیشگاه الهی بدهیم؟
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
تویاایرانی نیستی یاازخونت بیرون نمیای که وکیل وقاضی زن ببینی بیا بیرون از خونت تودانشگاها دادگاها پژوهشکدهاسری بزن تازنان موفق راباحجاب کامل ببینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
20
4
در ج ا ایران اندیشه بالای ناف بر اندیشه زیر ناف با نیروی الهی پیروز شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
حالا انقدر بالای نافتون قوی و متمرکز بود که تهش شد خشکسالی و ویرانی منابع و اقتصاد و ترویج فحشا و فقر و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
28
8
در ج ا ایران اندیشه بالای ناف بر اندیشه زیر ناف با نیروی الهی پیروز شد
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
کافرهمه رابه کیش خودپندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
13
4
در ج ا ایران اندیشه بالای ناف بر اندیشه زیر ناف با نیروی الهی پیروز شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
12
4
در ج ا ایران اندیشه بالای ناف بر اندیشه زیر ناف با نیروی الهی پیروز شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
اگر این طور بود نیاز نبود از ترس شما زنارو بکنن تو کیسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
16
6
در ج ا ایران اندیشه بالای ناف بر اندیشه زیر ناف با نیروی الهی پیروز شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
14
3
در ج ا ایران اندیشه بالای ناف بر اندیشه زیر ناف با نیروی الهی پیروز شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
11
2
در ج ا ایران اندیشه بالای ناف بر اندیشه زیر ناف با نیروی الهی پیروز شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
12
4
در ج ا ایران اندیشه بالای ناف بر اندیشه زیر ناف با نیروی الهی پیروز شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
13
3
در ج ا ایران اندیشه بالای ناف بر اندیشه زیر ناف با نیروی الهی پیروز شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
6
31
من خودم چادریم ، خیل زیادی از کسانی که با ازادی حجاب مخالف هستن به خاطر اینه که حسادت میکنن، چون میدونن سوهر یا برادر یاخانواده شون به اونها اجازه کشف حجاب نمیدن. میگن دیگی که برای من نجوشه سرسگ توش بجوشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
خانواده اونا به زور وادار به حجابشون کردن نباید اصلا اجباری باشه در مورد حجاب نه از طرف خانواده نه از حکومت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
در پاسخ به خانمی که ادعا دارند که چادری هستند : شما فقط از طرف خودت صحبت کن و به خانم های محجبه و چادری دیگه لطفا توهین نکن !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
5
11
شما پدرت دیر به خانه بیاید نگران نمی شوید؟
مادر دیر به خانه برسد نگران نمی شوید؟
همسرت دیر به خانه بیاد نگران نمی شوید؟
جامعه با غیرت و با حجاب از نگرانی کم نمی کند می کند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
10
32
ما تازه میفهمیم چرا حجاب نماد قدرت مجاهدین خلق و آخوند و داعش و طالبان .... واقعا دست های کثیف جنبش های اسلام برانداز غربی و شرقی تو کاره چون اصل اسلام حجاب آزاده غارت و چپاول قوانین سختی داره نه حجاب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
شما اگر یکم قبل تر رو مطالعه کنید متوجه می شید که بی بندباری هم نماد نظام سرمایه داری و بردگی مدرن غرب بوده .
صفورا
|
Canada
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
2
26
به والله نصف بدبختى مان از سر همين گروهک ها بود که قبل از انقلاب يا سرقت بانک مى کردند يا نظامى و غير نظامى را ترور مى کردند. بعضى دانشجويان باسواد و روشنفکر مان نيز چلوکباب يک تومانى نوش جان مى کردند و تظاهرات راه مى انداختند و شيشه هاى دانشگاه را مى شکستند.
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
6
47
از ماست که برماست به راننده تاکسی بگو آزادی یاد میدان آزادی میفته به بچه بگو آزادی یاد بازی و کامپوتر و موبایل میفته به زندانی بگو آزادی یاد بیرون زندان میفته به چشم چرانی و شهوت ران بگو آزادی فکر لختی و فحشا میفته حالا ببینید که آزادی برای هرکسی برای افکارش معنا دارد فقط کمی فکر میخواد ملت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
آزادی . آزادی بیان . آزادی نظر و اندیشه. آزادی حق انتخاب
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
3
21
برای حکومت به نام دین هم عدالت و مساوات اجباریست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
5
24
چرا زیادی آخوند موهایش زیر عمامه بیرون است حجاب ندارند با عمدی این کارمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
باباتودیگه یاخیلی شوتی یاخیلی عقده ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
3
11
شرعی رفتارکنند عمامه روی پشانیشان باشد نه حال حوا
مهسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
6
37
جز ظلم و ستمی در سایه ی اسلام زنها ندیدند نه حق حضانت فرزند دارند نه حق خروج از کشور نه حق پوشش آزاد نه حق طلاق نه حق ارث برابر نه دیه ی همسان با مرد زن در سایه ی اسلام یک انسان کامل نیست بلکه نصف یک آدم است که نه وزیر میشود نه قاضی و نه رهبر سرتاسر اسلام برای زن ظلم و تبعیض بود ولی فهمیدن آن ۴۴سال و به بهای جوانی و زندگی همه ی ما ایرانی ها بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
جواهر بودن یک سری زحمت‌ها دارد محافظ می خواهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
واقعا کسی فکر هم نمیکرد تو بخوای زن رو به خود انسانیش تشبیه کنی. برای تو همون سنگ و جواهر مهم تره
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
5
26
چه خوب گفت اون دوستی که وقتی بخوان مردها رو اسیر کنند اول ازادی زنان رو صلب میکنند..... اتفاقی که امروز افتاد مردی نداریم در جامعه .....
پاسخ ها
حرف حساب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
دوست گرامی
کلاه سرمان نرود ، منظوراز آزادی زن یعنی هرزگی و برهنگی زن که اظهر من اشمس یعنی سقوط و افول اخلاق و ارزشهای انسانی و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
3
18
جمهور یا اسلامی درحال حاضر قانون جنگل دارد میلیاردها جوان سال ۵۸ کشتن تا به اعدام امروز دیروز نیست ماهواره‌ای انترنت ۷ طبق زیر زمین نشون میده برای جوان‌ها دانشجو درس خوندن بی کار ماندن با سواد عالی رتبه رونق کارشان اعدام جوان‌ها فرسودهای مملکت قاضی باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
خدا رحم کنه با این تایپت
سامانی از اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
5
47
اکر این روزها در را میدیدیم هیچ وقت انقلاب نمیکردیم. هم تو سری به خوردیم و هم بدبخت شدیم
پاسخ ها
نکته
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
اگر انقلاب و ایثارگری شهدا و خانواده هایشاننبود چنین آزادی بیان برای شما و امثالهم نبود که بتوانید براحتی همه کس وهمه چیز را به چالش بکشید
توصیه می کنم قدری بیشتر تاریخ قبل از انقلاب و آزادی های آن را مطالعه نمایید.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
32
4
هیچ زن سالم وباشرفی،نیست که حاظرباشع جذابیت های جنسی،خودش رودرجامعه به نمایش بذاره وهیچ مرده آذاده وباغیرتی نیست که به چنین امری رضایت بده فلسفه حجاب این هست واقعیت این هست که آین سرمایه داری هست برای این که بتونه اززنان استفاده ابزاری کنه برای کسب ثروت دارع ترویج بی حجابی ومدبینشون انجام میده تاجیب شرکت های بزرگ مدولوازم آرایش،پربشه
پرچم
|
Netherlands
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
4
7
نجفی در این نوشته نشان می دهد، در جمهوری اسلامی سرشت سیاستمدار، کارگزار و روزنامه نگار یکی است و در دروغگوئی و تحریف بر بکدیگر سبقت می گیرند. رادیکال ترین موضع گیری علیه سیاست ارتجاعی حجاب اجباری و سرکوب وحشیانه زنان در همان نخستین شمارهای نشریه کار ارگان سازمان چریک های فدائی خلق همراه با عکس منعکس است و هرکسی می تواند آن را بخواند و ببیند. روزنامه نگار مزدبگیر جمهوری اسلامی اما گویا آن را ندیده و اساساً نشنیده که سازمانی به نام سازمان چریک های فدائی خلق ایران وجود داشته و از اکثریت فدائی نقل می کند که در ان ایام وجود نداشت و دو سال بعد شکل می گیرد. به این کار می گویند شارلاتانیزم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
11
3
تو رسانه چی جاسوس‌ها نظرات یکطرفه منتشر می کنید چرا این مطلب را منتشر نمی کنید
اگر مادر همسر طرفداران بی حجابی به سمت ارازل اوباش تجاوز کنند تکلیف چیست ؟
خودکشی در چه صورت انجام می گیرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
3
17
ای بابا والا دعوا سر لحاف ماست الکی خودتونو خسته نکنید.اگر حجاب برداشته بشه .چین.ژاپن.تایوان.هنگ.کنگ.همه اقتصادشان می‌خوابه. دیگه پارچه چادری .شلواری.جورابی.مشکیروسری.به ایران صادر نمیشه همشون بدبخت میشن. برا همین درپشت از حجاب حمایت میکنن.لحاف ملا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
9
28
همش الکی فقط به خاطر اینکه گرونی فقر معلوم نشه بی حجاب با حجاب راه انداختن ....خدا پدر شاه بیامورزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
خدا شاه رو لعنت کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
هنوز مونده تا شاهنشاه قهرمان رو بشناسیم هم با غرب تعامل میکرد هم با شرق کدوم کشوری میتونه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
4
17
به نظرم همان قدر که درباره حجاب مانورمیدن،درمورددزدی ،اختلاس،بی عدالتی مانورمیدادن،اوضاع این نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
آفرین حالا برو..
m
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
2
11
قوانین بدون رای اگاهانه عمومی و بدور ا ز تبلیغ و تکلیف و بازنگری عمومی ان در دوره های 15 ساله هیچ ارزشی ندارند حال انکه اکثریت مردم بدون مطالعه براساس تکلیف دینی رای دادند. شکل حکومت و قوانین مصوب 43 سال قبل، اکنون نتنها نسل جوان بلکه مورد قبول رای دهندگان انزمان هم نیست که زمینه ظلم و استبداد و ویرانی کشور را فراهم کرده. حکومت قانون باختیار که تابع هیچ قاعده و مقرراتی نیست با وضع قوانین مغایر با اصول ازادی عقیده در خصوص حجاب تحمیلی تلاش میکند جامعه را از تمام جهات در مهار کامل خود نگه دارد. مجلس حکومتی و ضد مردمی باید منحل شود. هیچ قانونی در شرایط کنونی بدون رای عمومی قابل اجرا نیست. انها که بر حجاب تحمیلی و قوانین ضدبشری ان تاکید دارند، همانهایی هستند که دختران را در مدارس مسموم میکنند تا از تحصیل منصرف شوند یعنی طالبان وطنی
m
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
4
20
اکنون که نظام با کارنامه سیاه 43 ساله خود اعتبار اسلام را از بین برده، مردم برخلاف اوایل انقلاب به هیچ منکری واکنش نمیدهند همانطور که بجای انتقاد از مفاسد دولتها، خود را همرنگ انها میکنند تا منافع بیشتری کسب کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
2
10
حجاب در قران جنبه توصیه دارد و هیچ مجازاتی برای ان تعیین نشده. پوشش زن در برابر مرد سفیه و طفل ضرورت ندارد اما حضرت فاطمه بدلیل ترسی که از حضور مردان خشن اطراف پیامبر داشت، حتی از مرد کور هم وحشت و خودرا پنهان میکرد! که ربطی به فرمان خدا ندارد. قانون حجاب ضد اسلامی و نشانه تحریف اسلام در جهت اهداف سیاسی میباشد. زنانی که در سال 57 به اختیار چادر را بعنوان نماد مبارزه برگزیدند، اکنون به میل خود انرا کنار میگذارند. باورهای عمیق و ساده لوحانه دوران انقلاب در کارنامه 43 ساله پر از ظلم و فساد حکومت دینی کمرنگ، و اسلام فاقد قداست و راهی جز انزوا ندارد هرچند قدرتی مرگبار با محتوای ضد دینی با نام دین همچنان پابرجا باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
5
4
یه سر به دادگاها و زندان‌ها بزنید و ببینید چقدر مرد بدبخت و بیچاره بخاطر مهریه گرفتار شدن و در زندان هستن، کی میگه در این حکومت از زن دفاع نمیکنه، جد و آباد مرد بدخت رو درمیارن، تمام حساب ها. در حتی ماشین زیر پاش رو هم توقیف و مسدود میکنن، کسب‌ رو پلمپ میکنن، اتفاقا این رژیم خیلی بیشتر از جوامع غربی از زن حمایت میکنه، بعضی از این زنها چه ظلمی که به مردها نمیکنن، خدا شاهده به چشم دیدم که زن به شوهرش خیانت کرده و شوهرش هم انداخته زندان و حکومت هم تمام قد از زن حمایت کرده، چرا حرف بی روال می‌زنید، به نظر من این حکومت،، بعضی از زنها را گستاخ کرده،، مخصوصا این نسل جدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
همونم به دلیل اینه که قانون برابری نداده و با این شرعیجات پیش میره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
0
1
حجاب در هیچ برهه ای از تاریخ این کشور تحمیلی نبوده که اکنون بخواهد باشد و اگر رعایت می شده به میل زنان بوده. حجاب اول انقلاب و رای به جمهوری اسلامی تحمیلی نبودند که حالا بخواهد حجاب را تحمیلی کنند ما از حکومت، صداقت و برقراری عدالت و سامان دادن امور زندگی مردم و پایان دادن به حیات اتش باختیاران و فساد و هرج و مرج و ظلم داریم. حجاب هیچ ربطی به حکومت ندارد و در شرایطی که اسلام در ازمون 43 ساله در ایجاد جامعه عدالتگرا و قانونمند و با اخلاق مردود شده، تحمیل اسلام ایرانی خود تفسیرجرم است.
نظرات شما
پیشخوان