تاریخ انتشار: ۲۱:۵۲ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲

تحلیل بازار امروز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

در بازار امروز، شاخص هم‌وزن بازار سرمایه عملکرد بسیار مطلوب‌تری نسبت به نماگر اصلی تالار شیشه‌ای داشت. این مهم بیانگر توجه و اقبال بازار به سهام کوچک و متوسط است. اما چه سهامی در حال حاضر مورد توجه بورسی‌ها قرار می‌گیرند؟

تحلیل بازار امروز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

رویداد۲۴ معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل در راستای روند روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۱۸ هزار و ۳۶۲ واحدی که معادل ۰.۸۷ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و در ارتفاع دو میلیون و ۱۳۷ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. به این ترتیب شاخص کل فعلا بالاتر از سقف سال ۹۹ تثبیت شده است. امروز شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با افزایش ۲.۰۹ درصدی به سطح ۶۵۱ هزار و ۰۷۸ واحدی رسید.

آمار و ارقام معاملات امروز بازار سرمایه

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نشان می‌دهد. همچنین ارزش معاملات خرد (سهام+صندوق‌های سهامی) امروز بازار مبلغ ۱۶ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان بود.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از ورود ۸۰۶ میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

موج خرید به سهام متوسط و کوچک بازار رسید

در گزارش‌های پیش از شروع موج صعودی فعلی بازار یادآور شدیم که با نزدیک شدن شاخص کل به سقف تاریخی، مقایسه سهام با قله تاریخی خود در تابستان ۹۹ یکی از راه‌های خرید سهام توسط بازار خواهد شد.

در حال حاضر موج خرید جامانده‌ها از رشد بازار که از دو سه هفته پیش شروع شده است کماکان در بازار ادامه دارد. از سویی این موج اکنون به سهام متوسط و کوچکتر بازار که جاماندگی زیادی نسبت به سقف تاریخی خود دارند رسیده است.

این روش برای معاملات کوتاه‌مدت می‌تواند امکان انتخاب سبد و کسب بازده مهیا کند، اما سهامداران باید دقت داشته باشند که برخی از نماد‌ها در سقف ۹۹ در حباب سنگینی قرار داشتند و احتمالا در حال حاضر نیز توجیه بنیادی برای آن سطوح قیمتی نداشته باشند؛ بنابراین چنین سهامی مد نظر سرمایه‌گذاران قرار نخواهد گرفت.


بیشتر بخوانید: شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس به طور کلی منتفی شد


بیشترین و کمترین بازدهی صنایع

در پایان جریان دادوستد‌های امروز بازار سرمایه، گروه‌‎های مخابرات، لیزینگ و زغال سنگ به ترتیب با ۵.۶ درصد، ۵.۴ درصد و ۵.۱۸ درصد، بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند. از سوی دیگر در روز جاری کمتر صنعتی با بازدهی منفی یافت می‌شد؛ صنعت چاپ تنها صنعت بورس تهران بود که بازدهی منفی کسب کرد.

تحلیل بازار امروز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

ورود و خروج پول به تفکیک صنایع

در میان بازار یک دست سبز امروز پس از صندوق‌های درآمد ثابت با ۳۹۸ میلیارد تومان ورود پول، گروه رایانه بیشترین ورود پول را به میزان ۲۲۲ میلیارد تومان به خود اختصاص داد. همچنین در سوی مقابل، فعالیت‌‎های چندرشته‌ای صنعتی با ۶۳ میلیارد تومان خروج پول، بیشترین خروج پول میان صنایع را تجربه کرد.

تحلیل بازار امروز ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان