تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲

آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه ارتودنسی را در ۱۴۰۲ می‌دهد؟

سؤالی که اینجا مطرح است این است که با وجود این وضعیت سرسام آور هزینه‌های ارتودنسی، آیا بیمه تکمیلی هزینه ارتودنسی را می دهد؟ وقتی که بفهمید هیچ شرکت بیمه‌ای ارتودنسی را پوشش نمی‌دهد تحمل این وضعیت سخت‌تر می‌شود. آن هم به یک دلیل، ارتودنسی جزء خدمات زیبایی است.

آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه ارتودنسی را در ۱۴۰۲ می‌دهد؟

بیمه تکمیلی دندان پزشکی

رویداد۲۴ هزینه‌های دندانپزشکی زیاد است؛ بعضی خدمات درمانی آن مانند هزینه‌های ارتودنسی سر به فلک می‌رسد. اندازه فاصله این فلک به حدی است که برخی کاملاً دیگر بی‌خیال ارتودنسی دندان خود می‌شوند و با همان حالت دندان خود تا آخر زندگی می‌کنند. متأسفانه مشکل از جایی شروع می‌شود که ناهنجاری‌های دندانی برخی را به شدت اذیت می‌کند؛ آن‌ها چاره‌ای جز پرداخت هزینه این خدمات دندانپزشکی را ندارند و چشم به پوشش ارتودنسی در بیمه تکمیلی دارند.

سؤالی که اینجا مطرح است این است که با وجود این وضعیت سرسام آور هزینه‌های ارتودنسی، آیا بیمه تکمیلی هزینه ارتودنسی را می دهد؟ وقتی که بفهمید هیچ شرکت بیمه‌ای ارتودنسی را پوشش نمی‌دهد تحمل این وضعیت سخت‌تر می‌شود. آن هم به یک دلیل، ارتودنسی جزء خدمات زیبایی است.

از همه جالب‌تر اینکه ارتودنسی در بیمه تکمیلی پوشش داده نمی‌شود؛ البته در بعضی موارد امکان شاید تا حدی استثنایی وجود داشته باشد. برای اطلاع از وضعیت بیمه تکمیلی برای ارتودنسی تا انتها با ما همراه باشید.

ارتودنسی در بیمه تکمیلی

آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه ارتودنسی را در ۱۴۰۲ می‌دهد؟

خدمات ارتودنسی در بیمه تکمیلی

آیا خدمات ارتودنسی در بیمه تکمیلی پوشش داده می شود؟ اگر بخواهیم خیلی صریح و در همان ابتدا پاسخ دهیم، باید گفت نه تنها بیمه عادی تامین اجتماعی، بلکه بیمه تکمیلی انفرادی هم هزینه ارتودنسی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

البته ممکن است که شما در بعضی سایت‌ها مشاهده کنید که بعضی بیمه‌های تکمیلی خاص، موارد مربوط به ارتودنسی را تا حدی پوشش می‌دهند؛ اما با توجه به تجربیاتی که ما تا الان داشتیم و طبق قوانین بیمه مرکزی، پوشش خدمات ارتودنسی در بیمه تکمیلی انفرادی اکثر شرکت‌های بیمه جای نمی‌گیرد.

اما کدام بیمه هزینه ارتودنسی را می دهد؟ شاید بعضی شرکت‌ها و آن هم تا حدی، هزینه‌های درمانی  ارتودنسی را پوشش دهند که آن هم نیاز به تحویل مدارک و اثبات است. این مدارک زمانی قبول می‌شوند که ناهنجاری دندانی زیاد بوده و مشکلاتی برای فک و دندان‌های فرد به وجود آورد. همچنین، متخصص ارتودنسی هم باید تائید کند. باز هم می‌گوییم که این مورد بسیار نادر است و بیمه ارتودنسی شرایط خاص خود را دارد. البته در این شرایط هم معلوم نیست هزینه ارتودنسی با بیمه تکمیلی چقدر می‌شود.

در حال حاضر، بیمه درمان تکمیلی گروهی و آن هم برای افراد زیر ۱۴ سال، هزینه‌های مربوط به ارتودنسی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این نوع بیمه را بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها تهیه می‌کنند. حالا اینکه آیا پوشش داده شود یا خیر و همچنین اینکه میزان پوشش‌دهی آن چقدر باشد، با توافق طرفین مشخص می‌شود.

چرا ارتودنسی جزو هزینه پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد؟

آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه ارتودنسی را در ۱۴۰۲ می‌دهد؟

ارتودنسی از پوشش‌های بیمه تکمیلی نیست

دو دلیل اصلی اینکه هزینه ارتودنسی با بیمه تامین اجتماعی و حتی بیمه تکمیلی قابل پرداخت نیستند:

 اول از همه اینکه از نظر شرکت‌های بیمه، ارتودنسی یک عمل زیبایی است. به عبارتی به دلیل اینکه فرد بعد از ارتودنسی حالت صورت بهتری پیدا می‌کند، برای همین آن را جزو عمل زیبایی به حساب می‌آورند. شاید استفاده از یک لبخند زیبا در تبلیغات هم در این تصور تاثیرگذار بوده است.

دوم اینکه هزینه های ارتودنسی بسیار بالا است. برای همین شاید به دلیل به صرفه نبودن، حاضر به پذیرش آن نیستند. از نظر آن‌ها، اگر هزینه ارتودنسی را جزو پوشش بیمه قرار دهند، بسیاری اقدام به استفاده از این پوشش خواهند کرد.

هزینه‌های دندانپزشکی شامل چه مواردی است؟

این سؤال ممکن است که در ذهن‌تان خطور کند که هزینه‌های دندانپزشکی شامل چه مواردی می‌شود؟ باید گفت که بیمه عادی ( بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی و سلامت و غیره) و بیمه‌های تکمیلی تا حدی هزینه‌های مربوط به دندانپزشکی را تحت پوشش می‌دهند؛ اما در این پوشش دهی، خبری از ارتودنسی نیست.

ارتودنسی در بیمه تکمیلی و پوشش سایر خدمات دندانپزشکی

به هر حال، هزینه‌های دندانپزشکی که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند، بیشتر شامل موارد زیر است:

  • خدمات مربوط به ویزیت بیمار
  • کشیدن دندان قدامی، دندان خلفی، دندان عقل
  • جراحی دندان نهفته در نسج نرم یا نهفته در نسج سخت
  • ترمیم کردن دندان‌
  • جرم‌گیری بالای لثه و زیرلثه
  • بروساژ کردن هر فک
  • رادیوگرافی تک‌ دندان

البته ممکن است که پوشش‌دهی دندانپزشکی در هر شرکتی متفاوت باشد. توصیه می‌کنیم که قبل از خرید حتماً از کارشناسان فروش شرکت بیمه دات کام  (bimeh.com) مشاوره بگیرید. همچنین اگر قصد خرید بیمه برای پوشش هزینه‌های درمانی دندان‌های خود را دارید، طرحی را انتخاب کنید که بیشترین میزان پوشش را دارد.

استفاده از بیمه تکمیلی برای هزینه دندانپزشکی

شما به دو صورت می‌توانید از بیمه تکمیلی برای دریافت هزینه‌های دندانپزشکی خود استفاده کنید:

  • به مراکز دندانپزشکی طرف قرارداد با شرکت بیمه تکمیلی خود مراجعه کنید. در چنین مراکزی که امکان صدور معرفی‌نامه آنلاین دارند تا حداکثر سقف طرح، هزینه از طرف شرکت پرداخت خواهد شد. شما فقط در صورت نیاز باید باقی مانده هزینه را پرداخت کنید.
  • در صورتی که به یک مرکز خصوصی و غیر طرف قرارداد مراجعه کردید، لازم است تا مدارک مورد نیاز را همراه با رسید پرداخت مهر شده به بیمه تحویل دهید. در صورت تائید، مبلغ تا سقف طرح، پرداخت می‌شود.

تفاوت بیمه تکمیلی با بیمه دندانپزشکی

بیمه دندان‌پزشکی پوششی از بیمه تکمیلی به حساب می‌آید. اگر به فهرست انواع طرح‌های بیمه تکمیلی نگاهی بیندازید، خدمات دندانپزشکی جزوی از آن هستند. این برای شرکت‌های بیمه یکسان است. فقط تفاوت در مقدار هزینه پوشش داده شده است.

ممکن است که بعضی شرکت‌های بیمه خدمات جداگانه‌ای برای دندانپزشکی عرضه کنند که البته این بیشتر مربوط به بیمه درمان تکمیلی گروهی است. به هر حال اگر پوشش‌دهی خدمات درمانی دندانپزشکی برای شما اهمیت دارد، حتماً طرحی را با بیشترین میزان پوشش انتخاب کنید. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه های ارتودنسی در بیمه تکمیلی را در https://bimeh.com/mag/orthodontics-in-health-insurance/ بخوانید.

برچسب ها: سلامت دندان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان