تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
جلیل رحیمی جهان آبادی:

هرکدام از وزرای رئیسی را که حذف کردیم ضعیف‌تر آمده/ فاطمی‌امین برود یک نیروی درجه چندم دیگر وزیر می‌شود

یک نماینده مجلس گفت: هرکدام از وزرای آقای رئیسی را که حذف کردیم ضعیف‌تر آمده است، اگر درحال حاضر آقای فاطمی‌امین را حذف کنند، یکی از نیرو‌های درجه چندم زیر دست ایشان وزیر خواهد شد.

هرکدام از وزرای رئیسی را که حذف کردیم ضعیف‌تر آمده/ فاطمی‌امین برود یک نیروی درجه چندم دیگر وزیر می‌شود
رویداد۲۴ جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده تایباد در مجلس درباره استیضاح وزیر صمت گفت: به باور من آقای فاطمی‌امین بر اساس آمار و ارقامی که وزارت صمت ارائه می‌دهد در بخش‌هایی همچون تولید خودرو، ساماندهی معادن و یا سایر قسمت‌هایی که مربوط به حوزه کاری وی بوده است، ضعیف‌تر از باقی وزرا نیست.

به گزارش ایلنا، بخش‌هایی از گفت و گوی جهان آبادی را در ادامه می‌خوانید:

وزارت صمت یک مشکل اساسی دارد و آن این است که چندین حوزه متفاوت کاری را در یک وزارتخانه تجمیع کرده‌اند، معتقدم واجب‌تر از استیضاح آقای فاطمی‌امین تفکیک این وزارتخانه به دو وزارتخانه مختلف است.

هرکدام از وزرای آقای رئیسی را که حذف کردیم ضعیف‌تر آمده است، اگر درحال حاضر آقای فاطمی‌امین را حذف کنند، یکی از نیرو‌های درجه چندم زیر دست ایشان وزیر خواهد شد و این‌گونه نیست که یک وزیر قوی‌تر، با برنامه‌تر و کارکشته‌تر بیاید.

آقای فاطمی‌امین حدود یکسال و نیم سر کار بوده و بر وزارت‌خانه مسلط شده است، حال ما آن را برمی‌داریم و مانند مارو پله دوباره بازی را از روی پله‌های اول و دوم شروع می‌کنیم؛ فرد جدید می‌آید معاونان و مدیران کل را عوض می‌کند و تا بیاید به سیاست‌ها مسلط شود دولت تمام می‌شود و یا مجددا استیضاح می‌شود.

به نظر من استیضاح آقای فاطمی‌امین در این شرایط هیچ دردی را دوا نمی‌کند مضاف بر این که مشکل، اساسی‌تر و حتی فراتر از دولت آقای رئیسی است، دولت آقای رئیسی مانند سایر دولت‌ها قربانی نامشخص بودن برخی سیاست‌ها است.

ما در قبال رشد اقتصاد و توسعه، در قبال گردشگری جهان، در قبال رفتار با شهروندان خودمان مسئول هستیم و باید بپردازیم به این‌که برای تنش زدایی در سیاست خارجی چه کاری قرار است انجام دهیم؟ قرار است چه سیاستی را در پیش بگیریم؟ این سیاست‌ها چقدر کارآمد است؟ این سیاست‌ها تا کجا امنیت و منافع ما را تامین می‌کند؟ به نظر من این‌ها نکات مهم حال حاضر کشور است که باید به این موارد توجه کنیم.

به نظر من هر وزیری را بیاورند تا تکلیف واردات خودرو‌های خارجی مشخص نشود و ندانیم در برابر جهان چه می‌خواهیم انجام دهیم وضعیت همین است. باید مشخص کنیم آیا می‌خواهیم خودرو‌ها را ۸ برابر قیمت بفروشیم؟‌

می‌خواهیم گمرک خودمان را به روی واردات ببندیم یا این‌که می‌خواهیم مانند بقیه جهان زندگی کنیم؟ یعنی اجازه دهیم همه خودرو‌ها بیایند اینجا نمایندگی باز کنند و خودرو بفروشند و ملت از با کیفیت‌ترین ماشین‌ها استفاده کنند و در کنارش از محصولات داخلی حمایت کنیم.

تا تکلیف سیاست‌های راهبردی کشور مشخص نشود هزار تا فاطمی‌امین هم بیایند و بروند، فایده ندارد. هزارتا آقای رئیسی بیاید و برود، قربانی می‌شود. دولت آقایان رئیسی و روحانی و همه دولت‌ها را نگاه کنید یا یک نگاه جناحی آن‌ها را قربانی کرد یا همین سیاست‌های ناکارآمدی که در قبال مسائل کلان کشور داریم آن‌ها را قربانی کرده است.

مجلس شورای اسلامی اگر می‌خواهد دردی را دوا کند به نظر من خودش را در مقابل این چند سوال بزرگ قرار دهد، ما قرار است در اقتصاد جهان با چه ابزارها، سیاست‌ها و رفتار‌هایی باشیم؟ ما قرار است کجای منطقه خاورمیانه باشیم؟ در رشد اقتصادی و در تعامل با جهان چقدر می‌خواهیم خوب عمل کنیم؟ این‌ها را بیاید جواب دهد. برای این‌ها چالش ایجاد و پاسخ پیدا کند و راهکار دهد.

روند پیش رفتن استیضاح آقای فاطمی امین به این بستگی دارد که چقدر وزارت صمت با نمایندگان رایزنی کرده است و چه میزان ارائه کار و برنامه داشته است و آن‌ها را به اطلاع نمایندگان برساند.

ممکن است بتواند رأی را دوباره به دست بیاورد و ممکن هم است بیفتد، اما به نظر من احتمال افتادن آقای فاطمی‌امین زیاد است، زیرا در این شرایط آنچنان مشکلات زیاد شده که هر وزیری برای استیضاح بیاید بعید است، جان سالم به در ببرد و در مجلس می‌افتد.

فرمایشات اخیر رهبری به هیچ عنوان به این معنا و مفهوم نیست. برداشت من این است که فرمایشات رهبری به این معنی نیست که شأن نظارتی مجلس و قانون اساسی کنار گذاشته شود و اختیارات و حقوق نمایندگان که از طرف ملت حق نمایندگی دارند، کنار گذاشته شود، رهبری اصلا چنین دیدگاهی ندارد.

صحبت‌های رهبری مبنی بر این است که صحبت‌های جناحی، طیفی، گروهی و شخصی را کنار بگذاریم. من هم طیف فکری آقای فاطمی امین و آقای رئیسی نیستم من یک اصلاح‌طلبم؛ آقای رئیسی اصولگرا است و دولت، دولت اصولگرا‌ها است، ولی وظیفه خودم می‌دانم هرکجا نقطه قوت و کمکی از دستم برمی‌آید ولو این که به اسم اصولگرا‌ها تمام شود، با تمام وجود کمک کنم.

منظور رهبری همگرایی است. منظور رهبری این است که آن زمانی که دولت روحانی می‌توانست مشکل برجام را حل کند، آن زمان که می‌توانست گره رابطه خارجی ما را باز کند، یک عده در این کشور بلند نشوند به وزیر خارجه، به رئیس‌جمهور و به تیم مذاکره‌کننده صبح تا شب بتازند و برجام را آتش بزنند و حالا نتوانند همان برجام را احیا کنند. منظور رهبری این بود کسی هم متأسفانه در این کشور گوش نمی‌دهد.

اگر ما نگاه ملی و نگاه تعاملی داشته باشیم و اگر به عنوان عضوی از جامعه ایرانی به آمار و ارقام نگاه کنیم باید ببینیم در کجای جهان قرار گرفته‌ایم و ایران را به کجای جهان برده‌ایم؟ در چه رتبه‌ای از تولید، صنعت، پیشرفت، جذب سرمایه‌گذاری‌خارجی، احساس امنیت اجتماعی و تعامل مثبت با مردم قرار داریم؟

باید این‌ها را بررسی کنیم بعد شاید به خودمان بیاییم و رفتارهایمان را تغییر کند و از این رفتار‌های محدود، بسته، جناحی و طیفی شخصی دست برداریم، حالا یک کسی با وزیری یا جایی می‌خواهد تسویه حساب شخصی کند، به نظر من از این رفتار‌ها باید دور شویم.

منظور رهبری به نظر من با صراحت همین است، تعامل بر پایه قانون و تعامل بر پایه کمک به هم و تعامل بر پایه نگاه به پیشرفت کشور نه این که بلایی بر سر کشور بیاوریم. در همین چند دهه اخیر شاهد بودید چه بلا‌هایی بر سر کشور آوردند.

ما یک حرف عقلانی و منطقی می‌زدیم در بحث پیوستن به یک معاهده بین‌المللی تا ماه‌ها مورد هجوم تخریب و فحاشی قرار گرفتیم که چرا نماینده چنین حرفی زده است. در حال حاضر هم همین طور است. در مورد یکسری مسائل کشور اظهار نظر می‌کنیم کلی در فضای مجازی حمله می‌کنند و در فضای واقعی هم تحت فشار و تخریب قرار می‌گیریم که چرا شما گفتید فلان طرح عملی نیست.

مگر وحی است که هرچه نیروی انتظامی و فلان وزارتخانه بگوید ما حق نقد نداشته باشیم؟ برداشت بنده از صحبت رهبری این است که نمایندگان از ظرفیت قانونی با نگاه با تعامل و پیشرفت کشور به حل مشکلات مردم استفاده کنند و ما هم دقیقا همین کار را می‌کنیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزیر صمت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
1
8
این چه حرفیه دیگه!!!! آقای رئیسی اگر واقعا قصد خدمت دارد دست از جناح بازی برداشته و از نیروهای با سابقه حتی از دولتهای قبل استفاده کند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
0
10
رئیسی خودش قدرت تحلیل نداره !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
0
0
اخه رییسی بهش میخوره مدیر مناسب معرفی کنه ؟
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان