تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

روش جدید خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی امروز صبح در خانه ملت، به سوالات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

روش جدید خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی

رویداد۲۴ به گزارش بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه نوبت صبح مجلس، صادرکنندگانی را که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنمی‌گردانند، متخلف دانست و گفت: کمیته‌ای در بانک مرکزی تشکیل داده‌ایم که به تمام این تخلفات رسیدگی خواهد کرد تا ارز‌های صادراتی به کشور برگردد. البته بسیاری از صادرکنندگان ارز را برمی‌گردانند چرا که سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار ارز تامین شده است که نشان از بازگشت ارز‌های صادراتی دارد و عمدتا هم متعلق به پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بوده است؛ دیگر صنایع هم عملکرد خوبی داشتند، اما به تخلفات هم رسیدگی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به اینکه چرا واحد تولیدی باید ارز خود را به بانک مرکزی بفروشد؟ گفت: از واحد‌های تولیدی بپرسید کدام یک از نیاز‌های تولید را با ارز بازار آزاد تامین می‌کنید که ارز حاصل از فروش را می‌خواهید با نرخ آزاد در بازار به فروش برسانید؟ هزینه‌های دستمزد و برق و آب و گاز را با چه نرخی دریافت می‌کنید؟ واردات مواد اولیه را با چه ارزی تامین می‌کنید؟ چه دلیلی دارد ارز خود را در بازار قاچاق با نرخ بالا بفروشید؟ دلیلی ندارد؛ هیچ منطق اقتصادی پشت این موضوع نیست.

فرزین تصریح کرد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران را راه‌اندازی کردیم تا نرخ ارز شکل بگیرد و با همان ارز نیاز‌های ارزی کشور تامین شود. مشکل ما این است که علائمی که به بازار داده می‌شود از محل نرخ ارز بازار قاچاق است که به دنبال کوچک‌سازی آن هستیم.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، برای کوچک سازی بازار قاچاق هم اشراف اطلاعاتی داریم و هم به تمام این بازار‌ها ورود کرده‌ایم؛ بنابراین در تلاش هستیم تا این نرخ را کاهش دهیم چرا که نرخ ارز بازار قاچاق مورد قبول ما نیست و معتقدیم باید کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به معاملات پشت خط که سوال یکی از نمایندگان بود، توضیح داد: هرچند این موضوع غالب نیست، اما مواردی به بنده گزارش شده است که بعضا افراد و شرکت‌ها پشت خط ارز معامله می‌کنند، به همین دلیل در روش جدیدی که ما به دنبال اجرای آن هستیم از این به بعد بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری خواهد کرد و به طور مستقیم هم بانک مرکزی خواهد فروخت. برهمین اساس واسطه‌ها را حذف می‌کنیم تا این مشکل هم به زودی در کشور حل شود و ما بتوانیم اشراف اطلاعاتی و اشراف تخصیص لازم را داشته باشیم که زمینه سواستفاده وجود نداشته باشد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بانک مرکزی
نظرات شما
پیشخوان