تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

یائسگی در مردان

همه ما از یائسگی شنیده‌ایم و درباره آن کم و بیش آگاهی‌هایی داریم اما بسیاری از ما فکر می‌کنیم یائسگی تنها ویژه و خاص زنان است درصورتی‌که این موضوع در میان مردان هم وجود دارد.

یائسگی در مردان

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: همه ما از یائسگی شنیده‌ایم و درباره آن کم و بیش آگاهی‌هایی داریم، اما بسیاری از ما فکر می‌کنیم یائسگی تنها ویژه و خاص زنان است درصورتی‌که این موضوع در میان مردان هم وجود دارد.

یائسگی یکی از دوران‌های زندگیست که بسیاری از ما درباره آن می‌دانیم و شاید خود و یا اطرافیانمان هم دچار آن شده باشند.

جالب است بدانید برخلاف باور عموم یائسگی تنها خاص و مربوط به زنان نیست و مردان هم به این عارضه دچار می‌شوند.
به گزارش رویداد۲۴ یائسگی رخدادیست که همه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در آن هورمون‌های جنسی فرد کم می‌شود. همان‌گونه‌که اشاره کردیم مردان هم یائسه می‌شوند و این دوران را دارند تنها تفاوت میان یائسگی مردان و زنان در روند سرعت آن است درواقع روند یائسگی در مردان نسبت به زنان با سرعت کم‌ترین پیش می‌رود.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با یائسگی در مردان و راه‌های درمان آن آشنا کنیم.

یائسگی مردان چیست؟

معمولا همه یائسگی را خاص زنان و البته پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند. هنگام یائسگی زنان تولید هورمون‌های جنسی قطع شده و عادت ماهیانه آن‌ها در نزدیکی ۵۰ سالگی به پایان می‌رسد. همان‌گونه‌که گفتیم مردان نیز یائسگی را تجربه می‌کنند. اما روند یائسگی در مردان سرعت کم‌تری داشته و مانند زنان چندان محسوس نیست. گاهی اوقات نیز کاهش سطح هورمون در مردان چندان سریع صورت می‌گیرد که آن‌ها را دچار مشکلات جسمی یا زناشویی می‌کند.

یائسگی مردان شرایطی است که در یک سن خاص میزان تولید هورمون‌های جنسی در بدن مردان دچار تغییراتی می‌شود. کمبود تستوسترون، کمبود آندروژن و هیپوگنادیسم دیررس از علائم این رویداد به شمار می‌آید. طبق آمار‌ها ۲۰ درصد از مردان بالای ۶۰سال، ۳۰ درصد از مردان بالای ۷۰ سال و ۵۰ درصد مردان بعد از ۸۰ سالگی دچار یائسگی یا کاهش سطح هورمون‌های جنسی مردانه می‌شوند.

یائسگی در مردان

دلیل یائسگی در مردان

به گزارش رویداد۲۴ موضوع یائسگی ربط مستقیم با میزان هورون‌های بدن دارد و این در بدن مردان هم رخ می‌دهد درواقع یکی از عوامل مهم در به‌وجودآمدن یائسگی در مردان کم‌شدن تولید تستوسترون است. تستوسترون یک آندروژن یا هورمون مردانه است که در بیضه‌ها و غدد فوق کلیوی تولید می‌شود. در بدن زنان نیز این هورمون تولید می‌شود، اما غلظت آن کم‌تر است. این هورمون جنسی برای داشتن صدای کلفت‌تر، رشد عضلات و افزایش حجم مو‌های صورت و بدن در مردان مورد نیاز است.

ازسوی دیگر افزایش سن تاثیر بسیار زیادی در به‌وجودآمدن نشانه‌های یائسگی در مردان دارد. با افزایش سن در بدن شاهد کم‌شدن تولید تستوسترون و افزایش تولید هورمون دیگری به نام گلوبولین هستیم.

این هورمون جنسی اتصال دهنده وظیفه دارد تستوسترون‌های تولید شده و قابل استفاده را از خون خارج کند. کاهش میزان تستوسترون در بافت‌های بدن تغییرات جسمی و گاهی ذهنی را در فرد ایجاد می‌کند. به همین دلیل گاهی اوقات فرد خستگی و تغییرات اخلاقی را تجربه می‌کند.

یائسگی در مردان

نشانه‌های یائسگی در مردان

یائسگی در مردان هم درست مانند یائسگی در زنان نشانه‌هایی دارد. در این بخش برخی از مهم‌ترین و رایج‌ترین این نشانه‌ها را بیان می‌کنیم.

• ناباروری

• کاهش انرژی
• افسردگی یا احساس غم

• کاهش انگیزه

• کاهش اعتماد به نفس

• ژنیکوماستی یا رشد سینه‌ها

• کاهش تراکم استخوان

• اختلال در نعوظ

• کاهش میل جنسی

• مشکل در تمرکز
• بی خوابی یا مشکل در خواب

• افزایش چربی بدن

• کاهش حجم عضلانی و احساس ضعف جسمی

• ریزش مو

به گزارش رویداد۲۴ افزون‌بر این موارد مردان هم مانند زنان به هنگامی یائسگی حالاتی مانند گرگرفتگی را تجربه می‌کنند کوچک شدن بیضه‌ها، ریزش موی بدن و بزرگ و براق شدن سینه‌ها از دیگر نشانه‌های یائسگی در مردان است.


بیشتر بخوانید: از ماساژ اسپا چه می‌دانید؟


درمان یائسگی در مردان

دون شک کاهش میزان تولید تستوسترون امری کاملا طبیعی بوده و اجتناب ناپذیر است. اما این موضوع به این معنا نیست که فرد مجبور به تحمل درد و فشار ناشی از کاهش میزان هورمون است. بر این اساس روش‌هایی برای درمان و کاهش درد ناشی از یائسگی در مردان وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هورمون تراپی

بسیاری از زنان در هنگام یائسگی برای کاهش درد خود، تحت درمان هورمون تراپی قرار می‌گیرند. مردان نیز برای از بین بردن علائم یائسگی می‌توانند از این روش استفاده کنند. معمولا تستوسترون را به صورت تزریقی وارد بدن می‌کنند، اما گاهی اوقات به روش قرص و ژل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تزریق تستسترون باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود؛ زیرا تستوسترون زیاد برای بدن بسیار خطرناک است. برای مثال ورزشکاران تستوسترون را به طور مستقیم به عضله‌ها تزریق می‌کنند که باعث حجیم کردن آن می‌شود. از عوارض این کار می‌توان به مبتلا شدن به سرطان پرستات زودرس اشاره کرد.

درمان جایگزین هورمون BHRT

سومین روشی که برای درمان سطح پایین تستوسترون و یائسگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از BHRT است. این روشی موثر و کم تهاجمی برای درمان آندروپوز به حساب می‌آید. برای استفاده از این روش اولین کاری که باید انجام شود، مراجعه به یک پزشک با تجربه است.

او پیش از استفاده از درمان جایگزین هورمون برای درمان یائسگی، باید سطح هورمون‌های تستوسترون و سایر هورمون‌ها را خوب بررسی کند. برای این کار او می‌تواند با استفاده از آزمایش ادرار و خون این کار را انجام داده و متناسب با نیاز شما روشی را برای درمان معرفی کند.

BHRT انواع مختلفی دارد و متناسب با نیاز شما به صورت ژل یا کرم موضعی، پد، قرص، تزریق یا تورچ در دسترس است.

یائسگی در مردان

تغییر در سبک زندگی

همیشه توصیه شده که برای داشتن یک زندگی سالم هوای تازه، آب، آفتاب، ورزش، خواب و مصرف غذا‌های گیاهی لازم و ضروریست. اهمیت این موارد در هنگام بیماری به اوج خود می‌رسد. موارد گفته شده برای کم کردن سرعت پایین آمدن تستوسترون بسیار کارآمد خواهند بود
داشتن رژیم غذایی مناسب

ممکن است تصور کنید هنگامی که صحبت از رعایت رژیم غذایی می‌شود، منظور ما فقط خوردن سبزیجات و میوه است. اما باید بگوییم علاوه بر این‌ها غذایی نیز وجود دارند که میزان تولید تستوسترون را در بدن افزایش می‌دهند. خوردن غذا‌هایی که ویتامین D روی و آمینو اسید فراوان دارند، به شدت توصیه می‌شود.

دقت داشته باشید بیضه‌ها بیش‌ترین میزان تستوسترون را در مردان تولید می‌کنند. روی سلامت بیضه‌ها را به دنبال خواهد داشت و به این شکل به طور غیر مستقیم میزان تستسترون را در بدن افزایش می‌دهد. در ادامه غذا‌هایی را که لازم است در برنامه غذایی شما قرار بگیرد تا درمان یائسگی را به همراه داشته باشند، معرفی می‌کنیم.

•دانه‌هایی مانند کدو تنبل، کدو، دانه‌های کاج و کتان (روی)

• لوبیا مانند لوبیای پخته، لوبیای کلیه شکل و نخود (روی)

• شیر، پنیر یا کفیر (روی)

• انجیر (روی)

• ماهی قزل آلا (ویتامین D)

• اسفناج (ویتامین D)

• تخم مرغ (ویتامین D و BCCA)

• پروتئین حیوانی بدون چربی (BCCA و روی)

• آجیل مانند بادام هندی، بادام، و گردو (روی)

• سبزیجات به پاکسازی استروژن کمک می‌کند

ورزش 

هنگامی که فعالیت بدن افزایش یابد، برای تولید عضله و توده استخوان به هورمون بیشتری نیاز است. پس بدن این پیام را دریافت می‌کند و هورمون بیشتری را ترشح می‌کند. ازسوی دیگر باید بدانید ورزش استرس را کم می‌کند.  شاید با خود بگویید استرس چه ارتباطی با تولید تستوسترون دارد؟ اما خوب است بدانید که استرس میزان تولید کورتیزول را افزایش می‌دهد. کورتیزول بر تولید هورمون‌های جنسی تاثیر منفی می‌گذارد. پس لازم است برای درمان یائسگی به میزان کافی ورزش کنید.

همان‌گونه‌که گفته شد نمی‌توان مانع افزایش سن و در نتیجه آن کم‌شدن اندازه و میزان تولید تستوسترون شد، اما می‌توان با مراجعه به پزشک و مصرف دارو این روند را تا اندازه‌ای کنترل کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
غریبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
0
0
با سلام من دکتر سلیمی هستم به این نمی گن یایسگی مردان بلکه ناتوانی جنسی مردان مطلب رو خاندم اصلأ
نباید گفت یایسگی مردان با تشکر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان