تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

عمل لاغری چیست؟

جراحی‌های لاغری این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته و افراد زیادی برای لاغری خود را به تیغ جراحی می‌سپارند. در این مقاله به انواع جراحی‌های لاغری و عوارض این می‌پردازیم.

عمل لاغری چیست؟

رویداد۲۴ یاسر مختاری: میان روش‌های کاهش وزن، امروزه جراحی لاغری به یکی از روش‌های پر طرفدار تبدیل شده است، جراحی لاغری به صورت عام به مجموعه روش‌های جراحی و دستکاری در معده، روده، یا سایر ارگان‌ها و اندام‌های گوارشی به منظور توقف چاقی و کاهش وزن گفته می‌شود.

نکته مهم این است که تمامی روش‌های جراحی لاغری باید توسط یک جراح لاغری و تحت بیهوشی باشد.

انواع جراحی‌های لاغری

جراحی‌هایی مانند اسلیو، بای پس و مینی بای پس معده از جمله عمل‌های جراحی چاقی به شمار می‌روند. در این جراحی‌ها اندازه معده در افرادی که مبتلا به بیماری چاقی هستند توسط روشی تهاجمی به سایز کوچک‌تری در می‌آید و در برخی از مدل‌های جراحی مانند بای پس کلاسیک همراه با آن سطح جذب روده بیمار نیز کاهش پیدا می‌کند

جراحی لاغری درمانی

در بسیاری از افراد جراحی‌های لاغری به منظور درمان انجام شده و در واقع این عمل‌ کاملا درمانی است. درمان کبد چرب، اضافه وزن‌های بالا، فشار خون، دیابت و... از جمله این درمان‌هاست.

افرادی که 40 تا 50 کیلوگرم اضافه وزن(چاقی درجه 3) دارند یا دارای شاخص BMI بالای 35 هستند، همچنین افراد مبتلا به دیابت پیشرفته، فشار خون و مشکلات زانو کاندیدهای درمان چاقی از به وسیله اعامال جراحی مانند اسلیو یا بای‌پس معده هستند. البته گاهی افراد دارای چاقی درجه یک یا دو و با اضافه وزن کمتر از 10 کیلوگرم نیز کاندید عمل جراحی قرار می‌گیرند

عمل جراحی لاغری برای چه افرادی مناسب است؟

همانگونه که در بالا اعلام شد جراحی‌های لاغری برای افرادی که شدیدا چاق بوده و یا در معرض دیابت شدید و ... هستند مناسب است. اگر افراد دارای شاخص BMO(توده بدنی) بالای 35 الی 40 باشند بعد از عمل جراحی 60 تا 70 درصد اضافه وزن خود را از دست می‌دهند. 

عمل لاغری معده

عمل جراحی چاقی چه عوارضی دارد؟

عمل جراجی لاغری یا همان اعمال جراحی رفع چاقی عوارض کوتاه مدت و بلند مدت دارد. از جمله عوارض کوتاه مدت آن می‌توان به خونریزی

عفونت زخم، لخته شدن خون، مشکلات ریوی یا تنفسی، نشت در سیستم گوارشی، ریسک بروز مخاطرات جانی اشاره کرد.

متعاقب انجام جراحی که به منظور کاهش وزن انجام می‌شود این امکان وجود دارد که افراد دچار لخته خون در اندام‌های تحتانی و اختلال در ریه، کلیه‌ها و مجاری ادراری شوند.

عوارض بلند مدت عمل جراحی لاغری

  در برخی از روش‌های جراحی مانند بای‌پس کلاسیک به دلیل تغییراتی که در آناتومی افراد می‌دهد احتمال بروز انسداد روده وجود دارد که شکم درد، تهوع و استفراغ، یبوست از جمله علایم آن است. با بروز این علائم فرد باید بلافاصله به جراح خود مراجعه کند.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره جراحی لیپوساکشن


در برخی از جراحی‌ها به ویژه انواع عمل‌های بای‌پس که متعاقب آن سوء جذب مواد غذایی وجود دارد امکان سوء تغذیه و عدم جذب مناسب در مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز به وجود می‌آید. این افراد باید تا آخر عمر خود مکمل‌های غذایی مصرف کنند.

همچنین از زمان عمل جراحی تا دو سال پس از آن به دلیل کاهش وزن کوتاه مدت امکان تشکیل سنگ سفرا که بسیار کوچک، سفت و سخت وجود دارد.

عمل لاغری چیست؟

آیا در جراحی لاغری امکان افتادگی پوست وجود دارد؟

متعاقب کاهش وزن پس از انجام جراحی، پوست شکم، سینه و سایر نقاط شکم حالت افتاده پیدا می‌کند، افتادگی پوست قابل از طریق جراحی پلاستیک قابل درمان است.

فواید اعمال جراحی لاغری

به گزارش رویداد۲۴ عمل جراحی لاغری علاوه بر کاهش وزن، بهبودی نسبی یا درمان کامل برخی بیماری های قلبی عروقی، آپنه ، درد مفاصل ، افسردگی و دیابت نوع دوم و.. را به همراه دارد.

مراقبت‌های بعد از جراحی لاغری اسلیو معده

در اعمال جراحی لاغری اسلیو معده افراد مجاز به برخی از فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی به منظور جلوگیری از لخته خون در پاها و بهبود گردش خون هستند. این افراد همچنین در نخستین شب پس از عمل می‌توانند بر روی تخت بنشینند و پاهای خود را آویزان کنند. همچنین آنها می‌توانند تمریناتی که پزشکان و پرستاران توصیه می‌کنند را انجام دهند از جمله آنها تمرینات تنفسی برای بهبود تنفس و نحوه صحیح سرفه کردن برای پیشگیری از مشکلات ریوی است.

 رژیم غذایی پس از جراحی لاغری اسلیو

برای پایداری وزن و پس از کاهش آن در پی جراحی اسلیو و کاهش عوارض عمل رژیم غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است در این راستا فرد باید یک برنامه رژیم غذایی مناسب از سوی پزشک خود یا متخصص تغذیه دریافت کنند. با این حال عمده افراد سه ماه پس از جراحی می‌توانند مصرف مواد غذایی معمول خود را از سر گیرند.

مراقبت‌های پس جراحی لاغری بایپس معده

در عمل بای‌پس مانند اسلیو مراقبت‌های تمرینی و رژیمی اهمیت بسیار زیادی دارد. عمده مطالعات پزشکی بر این موضوع صحه می‌گذارند که ورزش پس از عمل بای‌پس موجب لاغری بیشتر و مؤثرتر می‌شود. در واقع ورزش پس از جراحی با اینکه به چربی سوزی کمک می‌کند اما عضلات بدن را با ثبات نگه می‌دارد. لاغری سریع در اثر جراحی بای‌پس ممکن است که موجب تحلیل عضلات شود اما ورزش کردن از این تحلیل پیشگیری می‌کند. 

 ورزش‌های مناسب پس از بای‌پس معده

ورزش‌های هوازی که عموما برای قلب و عروق مناسب است از جمله ورزش‌هایی هستند که پس از عمل جراحی بای‌پس معده توصیه می‌شود. بیمار در زمان کوتاهی پس از انجام عمل می‌تواند ورزش‌های هوازی را با پیاده روی آغاز کند. همچنین شنا و ورزش در آب، ورزش‌های قدرتی و ورزش‌های افزایش دهنده انعطاف‌پذیری بدن نیز از جمله ورزش‌های توصیه شده پس از انجام این جراحی است.  

رژیم غذایی پس از جراحی لاغری بای‌پس معده

پس از جراحی بای‌پس معده آزمایش‌های مختلفی صورت می‌گیرد تا میزان مایعات، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و ... سنجیده شود و پس از آن تدابیر خاصی به وسیله رژیم‌های غذایی سنجیده شوند.

رژیم‌غذایی پس از جراحی بای‌پس عموما از همان روز نخست پس از جراحی آغاز شده و تا 12 هفته ادامه پیدا خواهد کرد و مانند اسلیو در روزهای نخست تنها مایعات آب، آبمیوه بدون قند نوشیده می‌شود. پس از دو روز نیز آبِ گوشت به رژیم اضافه می‌شود. گفتنی است برای نوشیدن آب باید هر لیوان را در یک ساعت و به صورت جرعه جرعه نوشید.

 ضمن اینکه تا دو هفته همچنان نباید این رژیم غذایی را تغییر داد. پس از دو هفته می‌توان غذاهای پوره‌ای را به رژیم غذایی افزود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان