تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی بورس فردا ۸ خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز با کاهش قیمت‌ها همراه باشد اما به دلیل جمع شدن بسیاری از صف‌های فروش در نیم ساعت پایانی بورس امروز، می‌توان انتظار داشت که پس از عرضه‌های ابتدایی، معاملات فردا به سمت تعادل حرکت کند.

پیش بینی بورس فردا ۸ خرداد ۱۴۰۲

رویداد۲۴ بورس تهران امروز شرایط سختی را دنبال کرد و به جز برخی تک‌سهم‌ها، نماد‌های حاضر نتوانستند کار خاصی را از پیش ببرند و اکثرا با فشار فروش زیادی مواجه شدند. تا قبل از شروع بازار، انتظار می‌رفت که بورس امروز نیز معاملات منفی را دنبال کند، اما شاید کمتر کسی پیش بینی می‌کرد که قدرت فروشندگان در این حد باشد.

شاخص کل بورس در انتهای بازار امروز با کاهش ۲.۳۵ درصدی همراه شد و به محدوده ۲.۲۵۷ میلیون واحدی بازگشت و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن با افت به مراتب بیشتری مواجه بود و ۳.۳۸ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات خرد سهام نیز در بازار امروز به دلیل شرایط سختی که جریان داشت تنها ۱۰۵۳۲ میلیارد تومان بود و خروج پول نیز با شدت بیشتری عدد ۲۰۲۲ میلیارد تومان را به ثبت رساند.

همانطور که در بازار روز گذشته نیز مشاهده شده بود، با وجود برخی اتفاقات و خبر‌های مثبت در مباحث کلان سیاسی کشور، انتظار می‌رفت که برخی گروه‌ها معاملات بهتری داشته باشند، اما تشدید عرضه‌ها از نیمه معاملات باعث شد که امید‌ها به حداقل برسد.

امروز نیز برخی شایعات، اظهار نظر‌ها و تناقض‌هایی در صحبت سیاستگذاران موجب شد تا شاهد روز سخت‌تری باشیم و البته برخی نیز اعتقاد دارند که رفتار این روز‌های بورس تهران طبیعی است و اصلاح بازار باید ادامه داشته باشد. در ادامه با بررسی نکات ذکر شده در بالا به پیش بینی بورس فردا می‌پردازیم.

رخ سرخ بورس به شایعه و خبر‌ها

یکی از نکاتی که از آن به عنوان دلیل افزایش فشار فروش در بورس امروز یاد می‌شود، درگیری‌های روز قبل طالبان در مرز ایران بوده و برخی اعتقاد دارند که افزایش ریسک جنگ باعث شده است که سرمایه‌گذاران با نگرانی به این موضوع نگاه کنند. از سمت دیگر بحث سفر پادشاه عمان به کشور و نامشخص بودن هدف اصلی این سفر نیز از دیگر مباحثی است که ابهامات را افزایش می‌دهد.

با این حال، اما کمی دور از ذهن است بورس تهران به این دلایل، فشار فروشی تا این حد را تجربه کند و احتمالا دلایل عمده‌تری در این وضعیت نقش بازی می‌کنند.

یکی دیگر از نکاتی که گفته می‌شود هیجان منفی بالایی را در بورس امروز ایجاد کرده، شایعه‌ای که طبق آن قرار است نماد‌های خودرو و خساپا به بازار پایه منتقل شوند! صحبتی که هیچگونه منبع موثقی نداشته و دلیل خاصی نیز برای آن ذکر نشده است. به طور کلی مشخص نیست که هدف اصلی از انتشار این خبر چه بوده و منتشر کنندگان آن نیز به دنبال چه چیز بوده‌اند، اما به هرحال شدت فروش به قدری افزایش یافت که ارزش کل سمت فروش بازار به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.


بیشتر بخوانید: سقوط آزاد دوباره در بورس


رنج بورس از نبود خط سیاستگذاری

یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که مدت‌هاست باعث رنج و آزار بورس تهران و سهامداران آن شده است، نبود یک خط مشی مشخص و درست در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های اقتصادی است. در این رابطه می‌توان به صحبت روز گذشته وزیر اقتصاد کشور در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اشاره کرد.

خاندوزی در این رابطه عنوان کرده که مصوبه دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باطل نشده، بلکه هیئت تطبیق مجلس ایراد گرفته که باید دولت مرتفع کند. این موضوع نشان می‌دهد این ریسک برای صنایع همچنان ادامه دارد و هیچ چشم‌انداز مشخصی نیز نمی‌توان برای آن تصور کرد.

شکل دیگر این اتفاق نیز خبر‌ها و واکنش‌های متفاوت رئیس مجلس و سخنگوی دولت در رابطه با نرخ تسعیر ارز و... بود که نشان داد هیچگونه هماهنگی و خط فکری مشخصی بین نهاد‌های تصمیم‌گیرنده و سیاست‌گذار در کشور وجود ندارد و همین موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را بیش از پیش افزایش داده است.

روند اصلاح بازار طبیعی است؟

با تمامی این تفاسیر، نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص بورس نشان می‌دهد که این نماگر مدتی می‌شود که از روند (کانال) صعودی خود خارج شده و مسیری خنثی را طی می‌کند؛ بنابراین اگر واقع بینانه تفسیر کنیم، فعلا نشانی از برگشت به مسیر صعودی دیده نمی‌شود و با کاهشی که امروز رخ داد، احتمالا اصلاح بیشتر نیز دور از انتظار نیست. به هر حال اگر بورس فردا نتواند از چنگال فروشندگان خارج شود، احتمال کاهش شاخص بورس تا محدوده ۲.۰۹ الی ۲.۱ میلیون واحدی (سقف سال ۹۹) وجود دارد.

پیش بینی بورس فردا ۸ خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی بورس فردا

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز با کاهش قیمت‌ها همراه باشد اما به دلیل جمع شدن بسیاری از صف‌های فروش در نیم ساعت پایانی بورس امروز، می‌توان انتظار داشت که پس از عرضه‌های ابتدایی، معاملات فردا به سمت تعادل حرکت کند.

منبع: فردای اقتصاد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس
نظرات شما
پیشخوان