تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲

اهرام ثلاثه مصر چگونه ساخته شده

اهرام ثلاثه مصر چگونه ساخته شده است؟ درباره این سازه عظیم و اعجاب انگیز که هزاران سال پیش احداث شده و اعجاز پشت آن در این مقاله بخوانید.

اهرام ثلاثه مصر چگونه ساخته شده

رویداد۲۴ نازنین احمدی: اهرام بزرگ مصر یکی از نمادین‌ترین و هیبت‌انگیزترین سازه‌های جهان هستند؛ اما برای همه جا سوال است که اهرام ثلالثه مصر چگونه ساخته شده؟

این اهرام که بیش از 4500 سال پیش ساخته شده‌اند، همچنان تخیل مردم از سراسر جهان را به خود جذب می‌کنند. اما این سازه‌های عظیم چگونه ساخته شدند؟ در این مقاله، ما تاریخچه و ساخت اهرام سه‌گانه مصر (هرم بزرگ جیزه، هرم خوفو و هرم منکورع) را بررسی خواهیم کرد.

قدمت اهرام ثلاثه مصر

اهرام مصر متعلق به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح است. قدمت هرم خوفو که یکی از اهرام سه‌گانه مشهور جیزه و از عجایب هفت‌گانه جهان نیز محسوب می‌شود، به ۲۵۵۱ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد و نشان‌دهنده قدمت ۴۵۰۰ ساله این سازه عظیم است.

این اهرام به‌عنوان مقبره‌هایی برای فراعنه ساخته شده بودند که اعتقاد بر این بود که آن‌ها حاکمان الهی با قدرت ارتباط با خدایان هستند.

فراعنه معتقد بودند که روح آن‌ها پس از مرگ نیز به حیات خود ادامه خواهد داد و بدن آن‌ها باید حفظ شود تا اجازه دهند روح آن‌ها در زندگی پس از مرگ به آن‌ها بازگردد.


بیشتر بخوانید: کاخ چراغان استانبول با معماری دوره عثمانی


 در نتیجه، اهرام برای نگهداری اجساد فراعنه، همراه با تمام گنج‌ها و هدایایی که در زندگی پس از مرگ به آن‌ها نیاز داشتند، ساخته شدند.

تکنیک‌های ساخت‌وساز

ساخت اهرام یک کار عظیم بود که نیازمند هماهنگی هزاران کارگر و استفاده از تکنیک‌های مهندسی پیشرفته بود. تئوری‌های مختلفی در مورد چگونگی ساخت اهرام وجود دارد، اما اکثر مورخان توافق دارند که آن‌ها با استفاده از ترکیبی از رمپ، قرقره و سورتمه ساخته شده‌اند.

رمپ‌ها

از رمپ‌ها برای جابه‌جایی بلوک‌های عظیم سنگ‌آهک استفاده می‌شده. همچنین از گرانیت‌ها نیز برای ساخت اهرام استفاده می‌کردند.

رمپ‌ها از آجر گلی با زاویه حدود 10 درجه ساخته می‌شدند. این محاسبات به کارگران اجازه می‌داد تا بلوک‌ها را با استفاده از سورتمه به سمت سطح شیب‌دار بکشند.

آن‌ها به‌صورت مقطعی ساخته می‌شدند و با تکمیل هر بخش، کارگران آن را برچیده می‌کردند و از آجرها برای ساخت قسمت بعدی استفاده می‌کردند.

قرقره‌ها

از قرقره‌ها برای بلند کردن بلوک‌ها در جای خود استفاده می‌شد. قرقره‌ها از چوب ساخته شده بودند و توسط تیم‌هایی از کارگران که برای بلند کردن بلوک‌ها طناب می‌کشیدند کار می‌کردند.

قرقره‌ها بر روی سکوهایی نصب می‌شدند که در سطوح مختلف روی هرم ساخته شده بودند و به کارگران اجازه می‌داد تا با بلندتر شدن هرم بلوک‌ها را بالاتر ببرند.

سورتمه‌ها

از سورتمه‌ها برای انتقال بلوک‌ها از معادنی که بریده شده بودند به محل ساخت‌وساز استفاده می‌شد. سورتمه از چوب ساخته شده بود و توسط کارگران کشیده می‌شد.

سورتمه‌ها برای سر خوردن روی شن و ماسه طراحی شده بودند و مجهز به غلتک‌هایی بودند که به کاهش اصطکاک کمک می‌کردند.

اهرام ثلاثه مصر چگونه ساخته شده

هرم بزرگ جیزه اهرام ثلاثه مصر

بزرگ‌ترین و مشهورترین هرم سه‌گانه هرم بزرگ جیزه است. این بنا برای فرعون خوفو ساخته شد و اعتقاد بر این است که ساخت آن حدود 20 سال طول کشیده است. این هرم با بیش از 2 میلیون بلوک سنگ‌آهک و گرانیت ساخته شده است که وزن برخی از بلوک‌ها به 80 تن نیز می‌رسد.

اعتقاد بر این است که ساخت هرم بزرگ با پاک‌سازی محل و ساخت مسیری که به هرم منتهی می‌شد آغاز شده است. گذرگاه با ردیف‌هایی از ابوالهول و مجسمه‌های فرعون پوشانده شده بود که قرار بود روح او را به زندگی پس از مرگ هدایت کنند. هرم به‌صورت پلکانی ساخته شده بود که هر پله کمی کوچک‌تر از پله زیر آن بود.

هرم خوفو اهرام ثلاثه مصر

دومین هرم بزرگ از اهرام سه‌گانه است و درست در جنوب هرم بزرگ جیزه قرار دارد. برای فرعون خوفو ساخته شده است و کمی کوچک‌تر از هرم بزرگ است، اما در زمینی بالاتر ساخته شده که باعث می‌شود بلندتر به نظر برسد.

ساخت هرم خوفو روندی مشابه هرم بزرگ را دنبال کرد. محل پاک‌سازی شد، سر گذر احداث شد و بلوک‌ها با استفاده از سورتمه بریده و به محل منتقل شدند. سپس بلوک‌ها توسط کارگران شکل گرفته و به هم متصل شدند.

یکی از بارزترین ویژگی‌های هرم خوفو ابوالهول است که از ورودی آن محافظت می‌کند. ابوالهول موجودی افسان‌های با سر انسان و بدن شیر است و گمان می‌رود که از یک تکه سنگ‌آهک تراشیده شده باشد. ابوالهول برای محافظت از مقبره فرعون در برابر متجاوزان و هدایت روح او به زندگی پس از مرگ در نظر گرفته شده بود.

اهرام ثلاثه مصر چگونه ساخته شده

هرم منکورع اهرام ثلاثه مصر

کوچک‌ترین هرم سه‌گانه است و در جنوب غربی دو هرم دیگر قرار دارد. این بنا برای فرعون منکورع ساخته شد و اعتقاد بر این است که تکمیل آن حدود 15 سال طول کشیده است.

ساخت هرم منکورع روندی مشابه دو هرم دیگر را دارد. مانند آن دو محل پاک‌سازی شد، سر گذر احداث شد و بلوک‌ها با استفاده از سورتمه بریده و به محل منتقل شدند. سپس بلوک‌ها توسط کارگران شکل گرفته و به هم متصل شدند.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های هرم منکورع، کامل نشدن آن است. بالای هرم ناتمام است و تصور می‌شود که ساخت‌وساز پس از مرگ منکورع به دلیل کمبود منابع یا تغییر شرایط سیاسی متوقف شده است.

نتیجه

ساخت اهرام ثلاثه مصر دستاوردی باورنکردنی از مهندسی و نبوغ انسانی بود. روند ساخت‌وساز یک کار عظیم بود که نیازمند هماهنگی هزاران کارگر و استفاده از تکنیک‌های پیشرفته بود.

علی‌رغم این واقعیت که اهرام بیش از 4500 سال پیش ساخته شده‌اند و شاید به‌خاطر قدمت زیادشان جذابیتی نداشته باشند، اما امروزه همچنان باعث ایجاد هیبت و شگفتی می‌شوند.

آن‌ها گواهی بر مهارت و عزم مصریان باستان، و یادآور شاهکارهای باورنکردنی هستند که انسان‌ها وقتی با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می‌کنند، قادر به انجام آن‌ها می‌شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان