تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

نادرترین فوبیاهای دنیا

اگرچه در مورد ترس می‌دانیم و تاکنون هم چیزی با نام فوبیا را شنیده‌ایم اما شاید ندانیم این دو با هم متفاوند. در واقع ترس یک احساس گذراست اما فوبیا برخلاف ترس معمولی که واکنشی زودگذر و طبیعی به یک عامل خطرناک خارجیست؛ هراس از قرارگرفتن در یک موقعیت است که فرد از آن واهمه دارد.

نادرترین فوبیاهای دنیا

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: بدن انسان در موقعیت‌های گوناگون از خود واکنش‌هایی نشان می‌دهد که طبیعیست و او را از خطر و عوامل پرریسک حفظ می‌کند. یکی از این واکنش‌ها احساس ترس است. ترس یک پاسخ طبیعی به خطر است، اما برخی آن را با فوبیا اشتباه می‌گیرند و گاه این دو را در کنار هم و به جای خم استفاده می‌کنند درصورتی‌که باید بدانید فوبیا در پاسخ به چیزی رخ می‌دهد که اغلب مواقع آسیب واقعی به‌وجود نمی‌آورد.

به گزارش رویداد۲۴ کسی که به فوبیا مبتلاست دچار نوعی بیماری اضطرابیست و با نوعی ترس بیمارگونه روبه‌روست که در رویارویی با چیزی که نسبت به آن حساسیت و ترس دارد دچار نوعی ترس و استرس شدید و دهشتناک می‌شود و به‌سرعت می‌خواهد خود را از آن موقعیت رها و دور کند.

افراد زیادی نسبت به برخی حیوانات یا خون و فضای بسته و یا ارتفاع فوبیا دارند، اما باید بدانید در دنیا فوبیا‌هایی وجود دارند که شاید تاکنون چیزی از آن‌ها نشنیده باشید. در این مطلب به این فوبیا‌ها اشاره می‌کنیم.

نادرترین فوبیاهای دنیا

شگفت‌انگیزترین فوبیا‌های دنیا

در این به فوبیا‌هایی اشاره می‌کنیم که شاید در ابتدا و با خواندن آن‌ها حیرت سراسر وجودتان را احاطه کند، اما باید بدانید این فوبیا‌ها در افراد وجود دارند و زندگی را برای آن‌ها سخت کرده‌اند.

۱- نوموفوبیا یا ترس از نداشتن تلفن همراه

کسانی که به این فوبیا مبتلا هستند اگر به هر دلیلی به تلفن همراه خود دسترسی نداشته باشند و یا شارژ آن کم شود به‌شدت دچار استرس و پریشانی می‌شوند. افرادی که به این فوبیا مبتلا هستند درواقع به تلفن همراه خود معتادند و مدام با تلفن همراه خود درگیرند و درحال بررسی و چک‌کردن آنند.

شاید بتوان گفت این فوبیا هر روز در حال افزایش است و امروز افراد زیادی در دنیا هستند که نسبت به تلفن همراه خود حساسیت دارند و مدام درحال چک‌کردن آنند و به آن معتادند.

در این زمینه و با توجه به گسترش آن پژوهش‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهد نیمی از مردان و زنان از اضطراب نسبت به تلفن همراه خود رنج می‌برند. همچنین در جامعه آماری انتخاب شده برای این مطالعه، ۲۳ از دانش‌آموزان پسر نوموفوبیک شناخته شده و تقریبا ۷۷ درصد آن‌ها روزانه بیشتر از ۳۵ بار تلفن همراه خود را چک می‌کنند.

۲- آرکی‌بوتیرو فوبیا یا ترس از چسبیدن کره بادام‌زمینی به سقف دهان

یکی از نادرترین و شگفت‌انگیزترین فوبیا‌ها در دنیا ترس از چسبیدن کره بادام‌زمینی به سقف دهان است. کسی که به این فوبیا مبتلاست مدام از چسبیدن کره بادام‌زمینی به سقف دهانش هراس دارد.

این رویداد همواره به هنگام خوردن کره بادام‌زمینی پیش می‌آید، اما فرد مبتلا به این فوبیا از آن به شدت وحشت دارد.

به گزارش رویداد۲۴ این فوبیا شدت و ضعف دارد و افراد گوناگون ممکن است نوع شدید یا ضعیف آن را داشته باشند. کسی که به نوع ضعیف آن مبتلاست ممکن است بتواند اندکی از این ماده را بخورد، اما کسی که با نوع شدید آن درگیر است حتی نمی‌تواند بادام‌زمینی را تصور کند چه رسد به خوردن آن. این افراد معمولا از خوردن هر چیزی که غلظت و ظاهری شبیه به کره بادام‌زمینی را هم دارد خودداری می‌کنند.

این فوبیا در واقع ناشی از ترس از خفگیست و معمولا بیشتر کسانی با آن دست‌به گریبانند که یک بار با کره بادام‌زمینی دچار حادثه شده‌اند.

نادرترین فوبیاهای دنیا

۳-آریتمو فوبیا یا ترس از اعداد

یکی دیگر از عجیب‌ترین فوبیا‌ها در دنیا ترس از اعداد است. کسانی‌که با این فوبیا درگیرند ترسشان بیش از کلاس و درس ریاضیست. آن‌ها با دیدن نماد اعداد و انجام عملیات ریاضی به شدت دچار ترس می‌شوند. ترس از اعداد می‌تواند به راحتی زندگی فرد را مختل کند، چون آن‌ها را از انجام بسیاری از کار‌ها و مشاغل بازمی‌دارد.

۴-آبلوتو فوبیا یا ترس از حمام کردن

از دیگر فوبیا‌های نادر در دنیا ترس از حمام رفتن و شستن خود است. کودکان معمولا کسانی‌اند که این فوبیا را دارند و با افزایش سن هم این فوبیا کم‌رنگ می‌شود و کم‌کم از بین می‌رود اگرچه در برخی هم این فوبیا ادامه پیدا می‌کند و به سادگی حل نمی‌شود.


بیشتر بخوانید:  با آدم بدقول چگونه برخورد کنیم؟


این فوبیا برای برخی تا اندازه‌ای پیشرفته است که سبب می‌شود آن‌ها به دلیل حمام نرفتن و بوی نامطبوع دادن نتوانند از حضور در اجتماع بهره ببرند و بنابراین به افرادی منزوی بدل می‌شوند. این ترس آن‌قدر شدید است که آن‌ها تحمل تنهایی رنج‌آور را به تحمل ترس ناشی از حمام کردن ترجیح می‌دهند.

در بالا از فوبیایی نام بردیم و گفتیم که ترس و فوبیای افراد نسبت به اعداد بود، اما باید بدانید این فوبیا با آن کاملا متفاوت است. بد نیست بدانید فوبیای دیگری با نام تریسکایدکافوبیا وجود دارد که فرد مبتلا به آن از عدد ۱۳ می‌هراسد.

به گزارش رویداد۲۴ افرادی که نسبت به عدد ۸ فوبیا دارند نمی‌توانند به این عدد نگاه کنند. جالب است بدانید کسانی که به نوع شدید این فوبیا مبتلا هستند حتی نمی‌توانند به وسایلی که هشت عددند نگاه کنند و خود نیز از عضویت در گروه‌های ۸ نفره به‌شدت می‌هراسند.

نادرترین فوبیاهای دنیا
۶- پلوتوفوبیا یا ترس از پول

اگر شما هم به داشتن پول زیاد و نامتناهی علاقه‌مندندید ممکن است این فوبیا اندکی برایتان غیرقابل باور باشد، اما باید بدانید افرادی در دنیا هستند که از آن به‌شدت می‌هراسند. کسانی‌که به این فوبیا دچارند از ثروتمندشدن می‌ترسند و هم‌چنین نسبت به کسانی‌که پول‌دارند هم احساس ترس دارند.

افراد مبتلا به این فوبیا به‌طورکلی از هر آن‌چه گفتن و شنیدن و پرداختن به پول است می‌هراسند و از آن دوری می‌کنند.

۷- زانتوفوبیا یا ترس از رنگ زرد

ترس و فوبیای شگفت‌انگیزی وجود دارد که مبتلایان به آن از هر چیزی با رنگ زرد می‌ترسند. تفاوتی ندارد این چیز زرد غذا باشد یا اتوبوس. کسانی‌که به این فوبیا مبتلا هستند از نزدیک شدن به هر چیز زردی خودداری می‌کنند. رنگ زرد در همه جا هست بنابراین افراد مبتلا به این ترس به‌راستی زندگی دشواری دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان