تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

از بمباران عشق چه می‌دانید؟

سخن از عشق که می‌شود همه دلشان قنج می‌رود و شاید کم‌تر کسی در دنیا باشد که نخواهد در زندگی عشق را تجربه کند و دوست بدارد و دوست داشته شود.

از بمباران عشق چه می‌دانید؟

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از بهترین چیز‌هایی که هرکسی در زندگی می‌تواند تجربه کند عشق است حسی که بتواند کسی را دوست بدارد و ازسوی دیگری هم دوست داشته شود. برخی از افراد با این‌که دوست دارند عشق را تجربه کنند، اما از رفتن به سمت آن و آشنایی با دیگری می‌ترسند و انتخابشان با احتیاط وارد رابطه شدن است، اما برخی دیگر بی‌پروا وارد رابطه می‌شوند. همه دوست دارند رابطه‌ای هیجان‌انگیز و عاشقانه و پر از شور و حرارت را تجربه کنند، اما باید دید آیا این شور و هیجان نشانه بمباران عشقیست یا خیر.

بمباران عشق چیست؟

به گزارش رویداد۲۴ خودشیفته‌ها تاکتیکی دارند که در رابطه عاطفی فرد را بسیار دچار مشکل می‌کند که بمباران عشق نام دارد و بسیار هم آسیب‌زاست و روابط را تلخ و گاه کشنده می‌کند.

همان‌گونه‌که گفتیم کسانی‌که دچار خودشیفتگی‌اند معمولا فرد را دچار بمباران عشق می‌کنند و ابراز محبت وافر و بیش‌از اندازه می‌کنند چراکه خود دچار مشکل دلبستگی شدیدند از این راه فرد مورد علاقه خود را کنترل می‌کنند درواقع دست به نوعی دستکاری عاطفی می‌زنند.

پیامد‌های بمباران عشق

بسیاری از کارشناسان بمباران عشق را ناسالم می‌دانند، زیرا فردی که در معرض چنین بمبارانی قرار می‌گیرد نمی‌تواند به‌راحتی حدومرز‌های شخصی خود را حفظ کند. از طرفی کسی که دست به بمباران عشقی می‌زند، هدفی جز بدهکار یا وابسته‌کردن دیگری ندارد.

بمباران عشق معمولا به هنگام آغاز رابطه رخ می‌دهد. ممکن است در همان روز‌های نخست آشنایی، طرف مقابل بسیار جذاب به نظر برسد و دائم به شما توجه کند. او به‌شدت شما را تحسین می‌کند و می‌ستاید و طوری رفتار می‌کند گویی از نظر عاطفی به‌سرعت به شما وابسته شده است. در چنین شرایطی با خود فکر می‌کنید این عشق و علاقه آن‌قدر خوب است که امکان ندارد واقعی باشد. در واقع بیشتر مواقع این فکرتان درست است و احتمال اینکه در معرض بمباران عشق قرار گرفته باشید بسیار زیاد است.

پس از دعوا‌های شدید یا جدایی زوج‌ها هم ممکن است بمباران عشق اتفاق بیفتد. البته ایرادی ندارد که به شریک زندگی خود فرصت دوباره بدهید. البته اگر فرد شما را تحقیر کرد و بعد التماس کرد که او را ببخشید و قول داد که دیگر آن رفتار‌ها را تکرار نخواهد کرد و ژست‌های پرمهرومحبت گرفت (مثلا برایتان یک دسته‌گل بزرگ فرستاد که نشان بدهد چقدر متأسف است)، مراقب باشید و به دام نیفتید.

بمباران عشق در خشونت‌های خانگی نیز بسیار دیده می‌شود؛ فرد شریک عاطفی‌اش را آزار و اذیت می‌کند و بعد وانمود می‌کند که او را خیلی دوست دارد و سعی می‌کند با ترفند‌های نمایشی دوباره محبتش را برانگیزد. این‌طوری می‌خواهد شریک عاطفی خود را همچنان در رابطه نگه دارد و تسلطش بر او را حفظ کند. این چرخه بار‌ها تکرار می‌شود و فرد هرگز رفتار‌های توهین‌آمیزش را تغییر نمی‌دهد و حتی ممکن است به شریک عاطفی‌اش صدمه بزند.

از بمباران عشق چه می‌دانید؟

مراحل بمباران عشق

۱. ایدئال‌سازی

وقتی کسی شما را بمباران عشق می‌کند، به‌سرعت عاشق و شیفته‌اش می‌شوید. در واقع عشق‌ورزی دائمی سبب می‌شود مغزتان هورمون دوپامین ترشح کند و غرق حس خوب ناشی از ترشح این ماده شیمیایی شوید.

رایج‌ترین علامت بمباران عشق این است که طرف مقابل مدام به شما توجه نشان می‌دهد. وقتی شریک عاطفی جدید پی‌درپی برایتان پیامک و گل می‌فرستد و با شما تماس می‌گیرد، حس خوبی به شما می‌دهد. هدف او ایدئال‌سازی است، یعنی بیش از حد از شما تمجید می‌کند که مثل چاپلوسی به نظر می‌رسد؛ چنین افرادی خیلی سریع‌تر از آن‌چه معمولا رخ می‌دهد شروع به تعریف و تمجید از شما می‌کنند و شما را فردی ایدئال جلوه می‌دهند. این‌طوری همه‌چیز خیلی سریع پیش می‌رود.

۲. بی‌ارزش‌کردن

یکی از نشانه‌های واضح بمباران عشقی در مرحله دوم بروز می‌کند. در این مرحله، شریک عاطفی شما یک لحظه مهربان است و لحظه‌ای بعد با شما ظالمانه رفتار می‌کند. او آن‌قدر زرنگ است که در جمع با شما بسیار عاشقانه رفتار می‌کند تا در نظر دیگران فردی عالی به نظر برسد، ولی وقتی در خلوت هستید، رفتاری آزاردهنده دارد.

افرادی که لقب «بمب‌افکن عشق» را از آن خود کرده‌اند، مهارت فوق‌العاده‌ای در یافتن افراد آسیب‌پذیر دارند و معمولا سراغ اشخاصی می‌روند که تازه از همسر یا دوست خود جدا شده‌اند یا عزت‌نفس پایینی دارند.

پژوهش‌گران با بررسی ۴۸۴ دانشجو دریافتند که بین بمباران عشقی و خودشیفتگی، سبک دلبستگی ناایمن و عزت‌نفس پایین ارتباط مستقیمی وجود دارد. بمباران عشقی در نسل هزاره بسیار رخ می‌دهد. افراد این نسل هنگام شروع رابطه بیش از حد با یکدیگر وارد ارتباط می‌شوند تا بتوانند به طرف مقابل مسلط شوند. دانشمندان با بررسی این نسل دریافتند که خودشیفتگی در نسل هزاره بسیار بیش‌تر از نسل‌های گذشته است.

نشانه‌های بمباران عشق

اگر برخی از رفتار‌های شریک عاطفی شما مانند بمباران عشق است، بدین معنا نیست که او حتما در حال بمباران عشقی شماست. با این حساب، چگونه می‌توانید دریابید شریک عاطفی شما بمب‌افکن عشق است یا نه؟

این چند پرسش را از خود بپرسید تا متوجه شوید طرف مقابل روی سلامت روح و روانتان اثر نامطلوب گذاشته است یا نه.

• این فرد علاقه شدیدی به خانواده، حرفه و سرگرمی‌های شما دارد؟

• آیا او ابتدا از شما تعریف می‌کند و لحظه‌ای بعد سرزنشتان می‌کند و البته وانمود می‌کند که به‌خاطر خودتان این حرف‌ها را می‌زند؟

• دائما از شما می‌پرسد کجا هستید و اگر سریع جواب ندهید، عصبانی می‌شود؟

• هنگامی‌که کنارتان است، احساس راحتی می‌کنید یا از رفتار‌های افراطی او عصبی و کلافه می‌شوید؟

• آیا این شخص خودشیفته است؟ مثلا برایتان دل نمی‌سوزاند و هیچ شفقتی به شما ندارد و رفتار‌های خودخواهانه می‌کند؟

اگر پاسخ‌های شما به این سؤالات مثبت‌اند، با عشق واقعی طرف نیستید و در معرض بمباران عشقی قرار گرفته‌اید.

نشانه‌های هشداردهنده بمباران عشقی

در صورت داشتن تجربه‌هایی مشابه فهرست زیر، احتمالا با سوءاستفاده‌گری حرفه‌ای سروکار دارید:

• برای وقت و برنامه‌ریزی شما ارزش قائل نیست، چراکه فرد خودشیفته فقط به نیاز‌های خود توجه می‌کند.

• بیش از اندازه و بسیار اغراق‌آمیز از شما تعریف می‌کند و خیلی خوب می‌داند شما دوست دارید چه چیزی بشنوید.

• در جمع و همچنین شبکه‌های اجتماعی دست به ابراز محبت عمومی می‌زند. می‌خواهد با این کار به دیگران نشان دهد که رابطه عاشقانه خوب و بدون ایرادی دارد.


بیشتر بخوانید:  با آدم بدقول چگونه برخورد کنیم؟


• اگر هدیه‌ای گران‌قیمت برایتان بخرد، از آن برای کنترل شما استفاده می‌کند یا مدام به شما یادآوری می‌کند که چه کار‌هایی برایتان انجام داده است یا چه هدایایی برایتان خریده است. زمانی که به احساس واقعی او شک می‌کنید، این کار پررنگ‌تر می‌شود.

• او به اطمینان دائمی نیاز دارد و اگر برخی از تماس‌ها یا پیامک‌هایش را پاسخ ندهید، به‌شدت عصبانی می‌شود و حتی ممکن است تهدیدتان کند.

• از تنبیه یا سرزنش‌شدن می‌ترسید و وقتی کنارش هستید، دچار تشویش می‌شوید.

• چون احساس امنیت ندارد، دائما شما را سرزنش می‌کند و شما را مقصر جلوه می‌دهد.

• افزون‌بر بمباران عشق، ممکن است گرفتار پدیده چراغ گاز شوید و خود و حقیقت وجودی‌تان را سرزنش کنید. این‌طوری به‌تدریج کنترل زندگی‌تان به دست طرف مقابل می‌افتد.

• به‌دلیل سوء‌استفاده‌های عاطفی او، ممکن است گرفتار افسردگی یا اضطراب بشوید.

•شریک عاطفی‌تان بیش‌تر مواقع شما را از خانواده و دوستانتان جدا می‌کند تا تنها متکی به او باشید.

از بمباران عشق چه می‌دانید؟

تفاوت بمباران عشق با رابطه عاشقانه سالم

شاید با خود بگویید عشق است و ابراز علاقه، اما باید بدانید میان رابطه عاشقانه سالم و بمباران عشق از زمین تا آسمان فاصله است. در رابطه سالم عاشق به چیز‌هایی علاقه‌مند می‌شود که معشوقش به آن‌ها علاقه دارد و البته منظور از این علاقه بیش‌تر ارج‌نهادن و احترام به علایق معشوق است.

البته زوج‌های سالم هم آسیب‌پذیرند، بنابراین بهتر است با صمیمیت و احترام و توجه به یک‌دیگر اهمیت دهند و به هم اعتماد کنند. در رابطه عاشقانه، فرد می‌تواند درباره تغییر عقاید خود صحبت کند و ترس‌ها و نگرانی‌هایش را به شریک عاطفی خود بگوید، سپس امیدوار باشد که در کنار او راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات احساسی خود پیدا کند.

زنان و مردانی که دچار اختلال خودشیفتگی هستند، احساس هم‌دلی ندارند..

آن‌ها خودمحور و خواهان تحسین دیگران‌اند. احساس می‌کنند بر گردن دیگران حق دارند و نمی‌توانند در زندگی زناشویی خود رفتار مناسبی داشته باشند.

برخورد درست با بمباران عشق

اگر گرفتار بمباران عشق شده‌اید، تنها نیستید. افراد بسیاری قربانی این رفتار آسیب‌زا می‌شوند. در این مواقع، باید مرز‌های مناسب و کاملا واضح تعیین کنید. مثلا خیلی محکم بگویید که دوست ندارید رابطه‌تان سریع پیش برود. اگر طرف مقابل به خواست شما اهمیتی نداد، از رابطه بیرون بیایید. خانواده، دوستان را نیز در جریان بگذارید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
0
1
هركه را نتوان گفت كه صاحبنظر است

عشقبازى دگر و نفس‏پرستى دگر است
نظرات شما
پیشخوان