تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

راه‌هایی برای تقویت ناخن

ناخن نقش اساسی و مهمی در زیبایی دست دارد و همه دوست دارند ناخن‌های زیبا و خوش‌فرم سالم داشته باشند به این دلیل است که این روزها بسیاری به سمت کاشتن ناخن روی آورده‌اند.

راه‌هایی برای تقویت ناخن

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: ناخن نقش اساسی و مهمی در زیبایی دست دارد و همه دوست دارند ناخن‌های زیبا و خوش‌فرم سالم داشته باشند به این دلیل است که این روز‌ها بسیاری به سمت کاشتن ناخن روی آورده‌اند.

امروزه داشتن ظاهری زیبا برای همه اهمیت زیادی دارد و افراد برای آن هزینه‌های زیادی می‌کنند. یکی از عوامل تاثیرگذار برای داشتن ظاهری زیبا ناخن است. داشتن ناخن‌های سالم افزون‌بر زیبایی نشان‌دهنده تن‌درستی و سلامت بدن است. برای داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم می‌توانید با تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی آن‌ها را تقویت کنید.

به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید یکی از شاخص‌های تن‌درستی و سلامت فردیست. همه ما روز‌ها و دورانی که ناخن‌های شکننده و ناسالمی داشته‌ایم تجربه کرده‌ایم و این طبیعیست. دقت داشته باشید که به آسانی می‌توان با تغذیه و داشتن سبک زندگی سالم و تغییر آن روند رشد و سلامت ناخن‌ها را تضمین کرد؛ آن‌ها را تقویت و زیبایی را به آن‌ها بازگرداند.

در این نوشته می‌خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که با استفاده از این نکات و به کارگیری این روش‌ها در زمان اندک ناخن‌هایتان را تقویت و زیباتر کنید.

۱. مکمل بیوتین مصرف کنید

بیوتین (یکی از ویتامین‌های گروه B است) به عنوان ویتامین H و ویتامین B-۷ نیز شناخته می‌شود. از آن‌جا که محلول در آب است، در بدن ذخیره نمی‌شود؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که روزانه آن را مصرف می‌کنید.

بیوتین همان ویتامینیست که مو و ناخن را تقویت می‌کند و همچنین به عملکرد صحیح سیستم عصبی بدن کمک می‌کند. این ماده را می‌توان در غذا‌هایی مانند تخم‌مرغ پخته شده و حبوبات یافت. راه ساده‌تر این است که از مکمل‌های حاوی این ویتامین استفاده کنید.

۲. از تماس طولانی مدت ناخن با آب خودداری کنید

خیساندن زیاد ناخن در آب می‌تواند باعث ضعیف شدن و شکنندگی ناخن‌های شما شود. هنگام شستن ظرف‌ها دستکش بپوشید و سعی کنید تا حد امکان دستان‌تان را برای مدت طولانی در آب قرار ندهید؛ چراکه این کار هم برای پوست و هم برای ناخن‌ها مفید نیست.

۳. بدن را هیدراته کنید

نوشیدن آب کافی برای سلامتی ضروری است و سلامت ناخن نیز از این قاعده مستثنی نیست. ناخن‌ها بدون رطوبت کافی شکننده می‌شوند و به‌راحتی ترک می‌خورند. نوشیدن آب کافی به آن‌ها کمک می‌کند تا رطوبت را حفظ کنند و دارای استحکام بیشتری شوند.

۴. رژیم غذایی شما مهم‌ترین مسئله است

اطمینان حاصل کنید که از رژیم غذایی سالم و متنوعی استفاده می‌کنید. همچنین از مصرف یک مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی غافل نشوید. یک رژیم غذایی با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم می‌تواند کل بدن شما را تحت تأثیر قرار بدهد. سلامت ناخن نیز به مواد غذایی که شما در طول روز مصرف می‌کنید، بسیار وابسته است.

راه‌هایی برای تقویت ناخن

۵. از محصولات مرغوب استفاده کنید

بسیاری از لاک‌هاحاوی مواد شیمیایی سختی هستند که در واقع می‌توانند ناخن‌هاراضعیف کنند. به‌خصوص افرادی که به طور مرتب از لاک ناخن استفاده می‌کنند، باید به کیفیت و برند آن توجه اساسی داشته باشند. از پاک کننده لاک ناخن حاوی استون خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند به ناخن‌های‌تان آسیب‌های جدی برساند.

۶. ناخن‌های‌تان را ژلیش نکنید

خیلی از خانم‌ها گمان می‌کنند ژلیش ناخن یک راه‌حل آسان برای زیباتر به نظر رسیدن ناخن‌هاست، درحالی‌که ژلیش کردن جز ضعیف کردن ناخن‌ها کار دیگری انجام نمی‌دهد. اگر به ژلیش علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم این کار را به صورت مداوم انجام ندهید. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش مورد نیاز برای ژل ناخن به عنوان یک عامل سرطان‌زا شناخته شده است.

۷. کم‌تر لاک بزنید

اگر جزو کسانی هستید که مدام لاک می‌زنید حتما متوجه شده‌اید که پس از ماندن زیاد لاک روی ناخن آن‌ها زرد می‌شوند و رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند. به گزارش رویداد۲۴ اگرچه لاک ناخن زیبا به نظر می‌رسد، ناخن‌های شما باید نفس بکشند. استفاده مداوم از لاک حتی لاک غیر سمی و مرغوب می‌تواند سبب ضعیف شدن ناخن شود. پس از یک هفته استفاده از لاک ناخن آن را با پاک کننده بدون استون پاک کنید و سپس بگذارید ناخن‌ها به مدت یک هفته بدون لاک باشد.


بیشتر بخوانید:  راز جوان‌ماندن دست‌ها


۸. ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید

ناخن‌های بلند به احتمال زیاد شکسته می‌شوند و انجام کار‌های روزمره نیز با ناخن‌های بلند دشوارتر است. درحالی‌که ناخن‌های کوتاه‌تر کم‌تر خرد می‌شوند، ترک می‌خورند یا دچار شکاف می‌شوند و به استحکام آن‌ها نیز کمک می‌کند.

۹. به ناخن فشار وارید نکنید

استفاده از ناخن‌ها برای کارهایتان بسیار برای سلامت آن‌ها مضر است؛ چراکه احتمال شکستگی ناخن را افزایش می‌دهد و منجر به تضعیف‌شان می‌شود. در عوض از پنجه‌های انگشتان خود برای باز کردن قوطی نوشابه و یا کار‌های مشابه استفاده کنید.

راه‌هایی برای تقویت ناخن

۱۰. از لوسیون ناخن استفاده کنید

بعد از پاک کردن لاک برای هیدراته کردن ناخن‌ها می‌توانید مرطوب کننده‌ای را که برای پوست دست‌تان استفاده می‌کنید، روی ناخن‌هایتان نیز بمالید تا کاملاً به آن‌ها آب‌رسانی کنید.

۱۱. کم‌تر از ضدعفونی کننده‌های دست استفاده کنید

اگر از ضد عفونی کننده دست استفاده می‌کنید، سعی کنید ناخن‌هایتان در تماس با آن ماده نباشد. استفاده مداوم از مواد ضدعفونی کننده دست می‌تواند برای ناخن‌ها فاجعه بار باشد. به این دلیل که مواد ضدعفونی کننده ناخن‌ها و پوست دست را خشک می‌کند و منجر به شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.

۱۲. با احتیاط از محصولات تمیزکننده استفاده کنید

هنگام نظافت خانه از دستکش لاستیکی استفاده کنید. بسیاری از محصولات تمیز کننده یا دستمال‌های پاک کننده حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند ناخن را ضعیف کنند. دستکش به شما کمک می‌کند تا از تماس با این مواد شیمیایی تا حد زیادی جلوگیری کنید.

اگر با امتحان کردن این موارد هیچ تغییری در ناخن‌های خود مشاهده نکرده‌اید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با معاینه دقیق از شما سوالاتی می‌پرسد. ممکن است یک بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد که باعث نازک یا شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود و ناخن‌های شما تنها با درمان علت اصلی می‌توانند دوباره قوی شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان