تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

بهترین دانشگاه‌های مد و فشن جهان

برخی دانشگاه‌ها معتبرترین انستیتو‌ها در جهان هستند و بستری برای پرورش طراحان لباس که برخی از آن‌ها در حال حاضر شهرت جهانی فراهم کرده‌اند.

بهترین دانشگاه‌های مد و فشن

رویداد۲۴ مریم آیتی: وقتی حرفه خود را انتخاب می‌کنید، اولین قدم برای درست پیمودن مسیر، کسب علم و تجربه در راستای آن هدف است. انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه خوب یکی از اساسی‌ترین موضوعات برای به دست آوردن دانش آن حرفه و شغل است.

اگر به دنیای مد و فشن علاقه‌مند هستید، احتمال اینکه قصد ورود به یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل در رشته مد و فشن را داشته باشید، بسیار زیاد است.

این دانشگاه ها معتبرترین انستیتوها در جهان هستند و بستری برای پرورش طراحان لباس که برخی از ‌آن‌ها در حال حاضر شهرت جهانی فراهم کرده‌اند.

دانشگاه سنترال سنت مارتینز - Central Saint Martins

دانشگاه سنترال سنت مارتینز که یکی از بهترین دانشگاه‌های طراحی لباس در جهان به شمار رفته بخشی از دانشگاه هنر لندن (UAL) است.

دانشگاه سنترال سنت مارتین واقع در لندن انگلستان است. این دانشگاه پس از ادغام مدرسه‌ مرکزی هنر و طراحی و دانشکده هنر سنت مارتین در سال 1986 تاسیس شد.

این دانشگاه به دلیل در اختیار گذاشتن تجربیات غنی در حوزه های مختلفی برای دانشجویان، از نظر کیفیت آموزشی در سطح بالایی قرار گرفته است.

 رتبه این دانشگاه بالاترین امتیاز را برای کاریابی دانشجویی پس از فارغ التحصیلی کسب کرده است.

هزینه‌های آموزش در این دانشگاه توسط دولت تامین می‌شود. از این رو هزینه‌های تحصیل در آن نسبت به دانشگاه های دیگر کمتر است.

دانشکده‌ طراحی پارسونز - Parsons The New School For Design

دانشکده طراحی پارسونز واقع در نیویورک آمریکا، پیشگام در هنر و طراحی و از بهترین مدارس مد در جهان است. پارسونز همچنین به دلیل روش‌های نوین تدریس که باعث خلاقیت در دانشجویان خود می‌شود شناخته شده و معتبر است.

این مدرسه در سال 1896 توسط نقاش امپرسیونیست، ویلیام مریت چیس تأسیس شد و بعد از گذشت تقریبا یک قرن با مدرسه‌ی The New School ادغام شد. دپارتمان فشن این مدرسه‌ی هنری به شکل حرفه‌ای دوره‌های بازاریابی مد، طراحی فشن، پارچه‌سازی و… را به صورت دوره‌های کوتاه مدت و تابستانی و همچنین در مقطع لیسانس و فوق لیسانس ارائه می‌دهد. 

موسسه‌ی مارانگونی - Istituto Marangoni

موسسه ماراگونی در میلان ایتالیا در سال 1935 توسط خیاط جولیو مارانگونی تاسیس شد. این مرکز با ایده پرورش علاقه‌مندان به حوزه‌ی هنر، طراحی‌لباس و همچنین تبدیل شدن آنها به متخصصان فنی، شکل گرفت. دوره ها در هر سطح متناسب با نیازهای مختلف صنعت ارائه شده و فضاهایی را برای کارآموزی و ایجاد مهارت در افراد فراهم می‌کنند. کلیه‌ی رشته‌ها، همزمان در شعبه‌های پاریس، لندن، میلان، میامی و همچنین شهر شنژن در چین، در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

اصلی ترین مرکز این دانشگاه اما در میلان قرار دارد. این موسسه مدعی است به صورت مکرر برنامه های آموزشی خود را به روز می کند تا هدفهای خود را طبق نیازهای صنعت مد ایتالیا و دنیا پیش ببرد.

دانشجویان این دانشگاه امکان این را دارند، که در پردیس های پاریس و لندن دوره های کارآموزی یک ساله را بگذرانند تا در رابطه با فرهنگ سایر کشورها اطلاعات و ایده به دست آورند.

رشته‌هایی همچون بازاریابی مد، بازرگانی مد، مدیریت برند و مد لوکس، عکاسی و فیلبرداری مد در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد اجرایی و دوره های کوتاه مدت ارائه می‌شود.

کالج سلطنتی هنر - Royal College Of Arts

کالج سلطنتی هنر در کنزینگتون لندن، تنها کالج در جهان در زمینه هنر و طراحی است که تا مقطع تحصیلات تکمیلی ادامه دارد؛ این امر آن را از سایر مدارس مد در سراسر جهان، جدا می کند. این مجموعه حدود 24 دوره را در گروه هنر و طراحی ارائه می دهد؛ و به طور مداوم به عنوان یکی از معتبرترین موسسات هنر و طراحی نامگذاری شده است.


بیشتر بخوانید: چطور در قرارهای رسمی حاضر شویم؟


رویال کالج هنر در سال 1896 تاسیس شد و در سال 1967 یک امتیاز سلطنتی دریافت کرد که آن را به یک دانشگاه مستقل تبدیل کرد. در سال 2015 سایت Business of Fashion، این دانشگاه را در رنکینگ اول دوره‌های کارشناسی ارشد مد قرار داد. در سال 2019QS World University Rankings، رتبه اول را در زمینه هنر و طراحی به این کالج داد.

یک دانشگاه دولتی است. دوره های طراحی ارائه شده توسط کالج سلطنتی هنر به دلیل ارائه تجربه های غنی به دانشجویان از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار است.

میزان پذیرش دانشکده طراحی مد و فشن این دانشگاه بسیار پایین است. زیرا تنها کسانی که امتیاز بالایی را دارند می‌پذیرند.

اما افرادی که موفق به اخذ پذیرش از این دانشگاه شوند، فرصت های شگفت انگیزی را برای دوره های کارآموزی و تجربه کاری به دست می آورند. زیرا دوره کارآموزی آنها در بزرگ ترین خانه های مد جهان نظیر پرادا، ژیوانشی، بربری و لویی ویتون گذرانده خواهد شد.

دانشکده دوخت پاریس - Ecole de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne

دانشگاه PSL به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های طراحی مد، در کشور فرانسه شناخته شده است. این دانشگاه در سال 1927 تاسیس شده و در شهر پاریس واقع شده است.

بهترین آموزش ها در زمینه طراحی لباس در پاریس در این دانشگاه ارائه می شود. درخواست کننده های تحصیل در این دانشگاه باید حتما مدرک طراحی از دیگر مراکز آموزشی را داشته باشند تا موفق به اخذ پذیرش شوند.

دانشگاه دوخت پاریس با دانشگاه آکادمی هنر در سانفرانسیسکو برنامه تبادل دانشجو دارند و دروس ارائه شده را تطابق می دهند.

دانشگاه ECSCP-   Ecole de la Chambre Syndicale de Couture

بیش از صد سال پیش  اتحادیه سندیکای کوتور فرانسه در پاریس، این مدرسه را تاسیس کرد تا استعدادهای ماهری را به خوبی آموزش دهد و آنها را به بهترین متخصصان صنعت مد تبدیل کند.

دانشگاه ECSCP یک موسسه آموزش عالی خصوصی بوده که در سال ۱۹۲۷ تاسیس شده است. احداث به گزارش رویداد۲۴ این مدرسه طراحی به نوعی شروعی برای مد پاریسی بود. در سال ۲۰۱۶ دو دانشگاه Parisian Couture Union Chamber و IFM اعلام کردند که با یکدیگر تلفیق شده‌اند. این دانشگاه تعداد دانشجویان بسیار محدودی داشته با این حال برترین دوره‌های طراحی مد و تکنیک را برگزار می‌کند.

دوره‌هایی که در این مرکز آموزش داده ‌می‌شود، مربوط به طراحی و الگوسازی لباس‌های لوکس و اوت کوتور است. از این‌رو شما باید برای ورود به این دانشگاه، اصول اولیه طراحی لباس را در موسسه و دانشگاه‌های دیگر گذرانده باشید؛ البته به زبان فرانسوی نیز باید احاطه‌ی کامل داشته باشید زیرا اکثر دوره‌های مربوط به کوتور به زبان فرانسوی ارائه داده می‌شود. 

کارشناسی ارشد  طراحی لباس وآناتومی فشن، کارشناسی طراحی لباس و تکنیک و دوره های پیشرفته در زمینه طراحی، دراپینگ و الگوسازی از جمله دیگر رشته‌های ارائه شده در این مرکز می‌باشد.

دانشگاه FITموسسه فناوری مد - Fashion Institute Of Technology

دانشگاه FIT یکی از بهترین دانشگاه‌های طراحی لباس در جهان است که در نیویورک آمریکا قرار دارد و در سال 1944 تأسیس شد.

این موسسه‌ی فن آوری مد واقع در منهتن نیویورک است که به اختصار FIT صنعت مد نیز نامیده می‌شود. برخی از سردمداران در زمینه‌ی طراحی، بازیگری و همچنین متخصصان صنعت مد، از این مدرسه فارغ التحصیل شده‌اند.

دومین مقصد تحصیلی مھم در عرصه‌‌ی مد از نگاه سایت Business of Fashion ، موسسه‌ی فناوری مد آمریکا یا ھمان FIT است. در این دانشگاه مد رشته‌هایی همچون طراحی پارچه، مدیریت کسب و کار مد، جواهرات و طراحی داخلی، عطر، مدیریت بازاریابی و لوازم آرایشی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. 

دانشگاه کینگستون - Kingston University

 دانشگاه کینگستون در لندن، یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های انگلستان است اما دپارتمان مد آن، این قدمت را ندارد. البته خیلی زود توانست خود را در لیست بهترین دانشگاه‌های فشن جهان قرار دهد؛ و از سرتاسر جهان دانشجویان فعالی را جذب ‌کند.

اکثر فارغ التحصیلان این دانشگاه همیشه دارای پست و مقام‌های بالا بوده‌اند و با برجسته‌ترین برندهای مد همکاری داشته‌اند. 

بهترین دانشگاه‌های مد و فشن

کالج مد لندن - London College Of Fashion

یکی دیگر از دانشگا‌ههای برتر پایتخت مد، کالج مد لندن است که در سال 1906 تأسیس شد و با ارائه‌ متنوع‌ترین رشته‌های فشن، در جهان شناخته شده است. در این مرکز شما می‌توانید به شکل موشکافانه، جنبه‌های مختلف فشن را بررسی کنید.

این کالج علاوه بر گرایش‌های طراحی لباس، بازاریابی مد، روزنامه‌نگاری و عکاسی فشن، دوره‌هایی را برای افزایش مهارت خیاطی به شکل حرفه‌ای نیز ارائه می‌دهد. همچنین رشته‌هایی در زمینه‌ی خلاقیت و نوآوری در کسب و کار از پرطرفدارترین رشته‌های این کالج است که از سرتاسر جهان دانشجو می‌پذیرد. یکی از رشته‌هایی که کمتر در دیگر دانشگاه‌های مد به آن پرداخته میشود روانشناسی مد است که در لیست رشته‌های این دانشگاه، قرار گرفته است.

اسمد - Esmod

بنای این مدرسه مد در پاریس، سال 1841 توسط (Alexis Guerre-Lavigne)، خیاط مخترع و مبتکر، افتتاح شد. بر اساس گفته‌ی سایت اسمد، این مرکز با داشتن قدمتی حدود 180 سال، اولین و قدیمی‌ترین مدرسه‌ی تخصصی مد، در جهان است.

موسس این مدرسه علاوه بر ابداع روش گرلاوین در خیاطی، ابزاری را اختراع کرد که برای صنعت مد حیاتی بود مثل: مانکن برای دراپینگ لباس، متر رولی و گونیا.

این مدرسه با دارا بودن چهار پردیس در داخل فرانسه و چند شعبه دیگر در خارج از کشور مثل: مسکو، دبی و توکیو... در مجموع دارای ۲۱ شعبه در جهان است.

اسمد یک مدرسه‌ی خصوصی است و از کمک های مالی دولت بهره نمی برد؛ بنابراین صندوق بورس تحصیلی ندارد. با این حال شرکت‌های زیادی با برگزاری مسابقه‌های مرتبط با حوزه‌ی فشن، حامی مالی دانشجویان این دانشگاه می‌شوند. 

دانشجویان در این دانشگاه بهترین آموزش ها را می گذرانند و در حد بین المللی آموزش می بینند. دانشگاه ESMOD دارای 20 دانشکده می باشد که در 13 کشور مختلف دنیا واقع شده اند. همین موضوع این امکان را برای دانشجویان فراهم می کند تا یک ترم را در خارج از کشور بگذرانند. 

از جمله دوره‌های آموزشی در این دانشگاه می‌توان، به طراحی و کسب و کار مد، استراتژی تجاری و ارتباطات در طراحی مد، توسعه بین المللی مد و صنعت لوکس اشاره کرد.

دانشگاه ESMOD دارای بوتیک، تجهیزات طراحی پیشرفته، چرخ های خیاطی حرفه ای و کتابخانه پارچه نیز دارد که سبب می شود دانشجویان به صورت حرفه ای و پیشرفته دوره های آموزشی را بگذرانند.

کالج مد بونکا - Bunka Fashion College

اگر شما قصد ادامه تحصیل در حیطه‌ی مد و فشن را در قاره آسیا داشته باشید، بی شک کالج مد Bunka  بهترین انتخاب است. در ژاپن، نخستین کالج فعال در عرصه مد و لباس، کالج مد بونکا است که از سال ۱۹۲۳ میلادی تا کنون، در صنعت فشن حضور موثر و فعالی داشته است. این دانشگاه در 4 دپارتمان مجزا فشن را به صورت تخصصی آموزش می‌دهد.

دانشگاه هنر لندن - UAL

دانشگاه هنر لندن یا UAL یک دانشگاه دولتی است که در شهر لندن کشور انگلستان قرار دارد و در سال 1986 تأسیس ‌شده است. این دانشگاه رشته‌هایی، مانند طراحی مد، منسوجات و جواهرات را ارائه می‌دهد که یکی از بهترین دانشگاه‌های طراحی لباس کشور انگلستان است و در بین بهترین دانشگاه‌های جهان در رتبه دوم قرار دارد. ۶ دانشکده دارد که یکی از آن‌ها، دانشکده طراحی لباس است.

دانشجویانی که برای تحصیل این رشته به این دانشگاه اپلای می‌کنند، می‌توانند بین 15 برنامه کارشناسی رشته طراحی لباس، یکی را انتخاب کنند. 

دانشگاه بین‌ المللی مدیریت ISM

دانشگاه خصوصی ISM در شهر دورتموند کشور آلمان قرار دارد و در سال 1990 تأسیس شد. این دانشگاه، دانشگاه کوچکی است که حدود 2000 دانشجو دارد. همچنین این دانشگاه دانشجویان بین‌المللی را می‌پذیرد. اگر دانشجویی بخواهد در این دانشگاه تحصیل کند باید در آزمون ورودی پذیرفته شود.

 از واحدهایی که دانشجویان در این رشته باید بگذرانند، می‌توان به ساختارهای فروش، استراتژی خرده‌فروشی، قیمت‌گذاری و مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت برند و طراحی اشاره کرد.

دانشگاه مد پاریس - PSL

دانشگاه مد پاریس یا PSL یک دانشگاه دولتی است و در شهر پاریس کشور فرانسه قرار دارد. یکی از رشته‌های این دانشگاه رشته مد است که دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند.

یک دانشگاه بین المللی هنر و طراحی بوده که تحت نظر و تاییدیه انجمن ملی دانشکده‌های هنر و طراحی است. نحوه آموزش در این دانشگاه تلفیقی از هنر فرانسوی در چارچوبی آمریکایی است. این دانشگاه در سال ۱۹۸۱ به نام Ecole Parsons A Paris تاسیس شد. از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۰ این مدرسه ارتباط عمیقی با مدرسه طراحی نیویورکی داشته و به نام پارسونز پاریس شناخته می‌شد و از سال ۲۰۱۰ نیز به صورت یک موسسه مستقل در حال فعالیت است.

دوره تحصیلی این رشته دو ساله است که به دانشجویان اجازه می‌دهد در مورد کسب‌وکار و طراحی مد اطلاعاتی کسب کنند و در این زمینه دوره کارآموزی و پروژه میان‌رشته‌ای را بگذرانند.

همچنین این دوره برای دانشجویان بین‌المللی مناسب است که می‌خواهند در مورد فرهنگ فرانسه اطلاعاتی کسب کنند.

دانشگاه طراحی اروپایی IED- Istituto Europeo di Design

این دانشگاه در اصل یک مدرسه طراحی خصوصی ایتالیایی بوده که در سال ۱۹۶۶ توسط فرانچسکو مورلی تاسیس شده است.

این دانشگاه نیز یکی از بهترین دانشگاه‌های طراحی لباس دنیا است که در ایتالیا، اسپانیا و برزیل شعبه دارد. دانشجویان IED در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. موردی که این دانشگاه را از دانشگاه‌های طراحی لباس جدا کرده است، تأکید آن روی نوآوری، کارآفرینی و یاد دادن مهارت‌هایی است که دانشجویان بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی در این زمینه کار کنند.

این دانشگاه در چهار رشته طراحی، فشن، ارتباطات بصری و مدیریت دروس خود را ارائه می‌دهد. دانشگاه IED علاوه بر مادرید در ۸ شهر میلان، تورین، ونیز،‌کالیاری، فلورانس، رم، بارسلونا و سائوپائولو نیز دارای پردیس دانشگاهی است.

دوره‌های طراحی لباس در این دانشگاه به زبان‌های مختلف انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی و پرتغالی تدریس می‌شود. 

دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان در سال ۱۸۶۳ در ایتالیا تأسیس شد و یکی از بزرگترین دانشگاه‌های این کشور در زمینه معماری، طراحی و مهندسی است.

این دانشگاه حدود ۴۲۰۰۰ دانشجو دارد و یکی از ویژگی‌های مثبت این دانشگاه، شهریه کم آن است. یکی از رشته‌های دانشگاه پلی تکنیک میلان، طراحی لباس است که این دانشگاه اعتقاد دارد طراحی لباس یک استعداد است.

در این دانشگاه دانشجویان، این رشته را به شکل میان‌رشته‌ای آموزش می‌بینند تا در زمینه طراحی لباس مردانه، زنانه، بچگانه و لباس ورزشی ماهر شوند.

هدف دانشگاه پلی تکنیک میلان از رشته طراحی لباس، آماده کردن دانشجویان برای کار کردن در شرکت‌های طراحی لباس است.

دانشگاه مد بنکا گاکن

دانشگاه مد بنکا گاکن در توکیو قرار دارد. جالب است بدانید که ازنظر مد و طراحی یکی از بهترین‌های جهان است.

این دانشگاه نسل جدیدی از طراحان با تجربه را به جهان معرفی می‌کند. از رشته‌های این دانشگاه می‌توان به طراحی مد، تحقیق و ایجاد فناوری مد اشاره کرد. این دانشگاه به چهار دانشکده مهندسی مد، فناوری مد، بازاریابی مد و لوازم جانبی مد و منسوجات تقسیم می‌شود. همچنین دانشگاه مد بنکا گاکن در مقطع تحصیلات تکمیلی مد، طراحی و مدیریت مد ارائه می‌دهد.

اگر دانشجوی بین‌المللی بخواهد در این دانشگاه تحصیل کند باید با زبان ژاپنی آشنا و مدرک این زبان را داشته باشد.

دانشگاه هنر طراحی و معماری آلتو

دانشگاه هنر، طراحی و معماری آلتو در فنلاند قرار دارد و در سال ۱۸۴۹ تأسیس‌شده است. این دانشگاه، یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای رشته طراحی لباس است. اگر به مد نوردیک و اسکاندیناوی علاقه دارید، این دانشگاه برای شما می‌تواند مناسب باشد. شهرت دانشگاه هنر، طراحی و معماری آلتو به علت همکاری با شرکت‌های مشهور مد و فعالیت‌های تحقیقاتی است.

اگر دانشجویی بخواهد در این دانشگاه تحصیل کند، می‌تواند در رشته طراحی مد، طراحی مشترک، رهبری طراحی یا توسعه پایدار تحصیل کند. در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز می‌تواند در رشته طراحی مشترک و صنعتی یا طراحی مد، لباس و پارچه و برنامه طراحی معاصر شرکت کند.

رشته‌ها و گرایش‌ها طوری طراحی ‌شده‌اند که دانشجویان مهارت‌های هنر و استعداد خود را کشف کنند. 

دانشگاه درکسل

این دانشگاه سال ۱۸۹۱ در فیلادلفیا تأسیس شد که رشته طراحی لباس را در مقطع کارشناسی تدریس کرده و دانشجویان را برای پیدا کردن کار در طراحی، سبک، تبلیغات و طراحی فنی و کامپیوتری آماده می‌کند. دانشگاه درکسل از دانشجویان خود می‌خواهد با فرستادن طرح‌هایی در مسابقات ملی و بین‌المللی شرکت کنند.

دانشگاه درکسل دوره تکمیلی برای دانشجویان مد در نظر گرفته است. برنامه‌های این دانشگاه، برنامه شش‌ماهه منحصر به ‌فردی لست که یک دوره کارورزی طولانی به شمار می‌رود. این برنامه باعث می‌شود دانشجویان بتوانند مهارت‌هایی را کسب و توانایی‌های خود را بهبود بخشند تا راحت‌تر بتوانند وارد محیط کار شوند.

دانشگاه پلی مدا

دانشگاه پلی مدا یکی از بهترین دانشگاه‌های طراحی لباس است که در شهر فلورانس ایتالیا قرار دارد. دانشگاه پلی مدا یک دانشگاه خصوصی است که در سال ۱۹۸۶ تأسیس شد.

رشته‌های این دانشگاه بیشتر طراحی مد، تجارت مد، کارگردان هنری و مدیریت طراحی است. دانشجویان می‌توانند در مقطع کارشناسی در رشته فناوری مد، فناوری چرم، کارگردانی هنر مد و مدیریت طراحی مد تحصیل کنند. در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌هایی، مانند طراحی لباس بافتنی، طراحی کیف، تجارت مد، پیش‌بینی روند مد و مدیر نوآوری ارائه ‌شده است.

علاوه بر رشته‌های ارائه ‌شده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، این دانشگاه دوره‌های کوتاه‌مدت نیز تدریس می‌کند که دوره آن‌ها ۱ ماه است. در این نوع برنامه می‌توان به رشته‌هایی، مانند عکاسی مد، جواهرشناسی، مدیریت طراحی و مد پایدار اشاره کرد.

بهترین دانشگاه‌های مد و فشن

دوره تحصیلی کارشناسی در این دانشگاه سه سال و دوره کارشناسی ارشد دو سال است. دانشجویان دانشگاه پلی مدا می‌توانند در دوره کارآموزی، فشن شو یا نمایش مد شرکت کنند.

دانشگاه رایرسون

دانشگاه رایرسون یکی از بهترین دانشگاه‌های طراحی لباس است که در شهر تورنتو ایالت آنتاریو کشور کانادا است و در رتبه ۲۶ بهترین دانشگاه‌های این کشور قرار دارد.

این دانشگاه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، رشته طراحی لباس و طراحی ارتباطات (طراحی ارتباطات، یک‌رشته مختلط بین طراحی و توسعه اطلاعات است که مربوط به نحو مداخله رسانه‌ها مانند رسانه‌های چاپی، رسانه‌های الکترونیکی یا سخنرانی‌ها با مردم است) را ارائه می‌دهد.

طول مقطع کارشناسی چهار سال و طول مقطع کارشناسی ارشد به شکل تمام‌وقت ۲ سال است.

دانشگاه رایرسون در سال ۱۹۴۸ در کانادا تأسیس شد.

 یکی از ویژگی‌های دانشگاه رایرسون همکاری کردن با ۸۰ دانشگاه از ۳۰ کشور است.

دانشگاه رایرسون در سال ۱۹۴۸ تاسیس شده است و این شانس را به دانشجویان می دهد تا با متخصصان مد و فشن در سراسر دنیا ارتباط داشته باشند.

دانشگاه رایرسون یکی از بهترین دانشگاه های مد و فشن جهان می باشد و در این زمینه دارای رنکینگ بین المللی ۲۵ است. این دانشگاه در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس رشته های طراحی لباس و طراحی ارتباطات را ارائه می دهد.

کالج طراحی لباس سنکا

کالج طراحی لباس سنکا در شهر تورنتو کشور کانادا قرار دارد و در سال ۱۹۶۷ تأسیس شد. کالج سنکا جزو ۵ کالج برتر کانادا است.

دانشجویان در رشته‌های مختلف این کالج تحصیل می‌کنند که یکی از رشته‌های آن، رشته طراحی لباس است. همچنین این دانشگاه علاوه بر رشته طراحی لباس، رشته‌هایی مانند مد و فناوری و بازاریابی مد را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

هدف از رشته طراحی لباس در کالج سنکا، آموزش مهارت‌های ضروری کسب‌وکار، ارتباطات، مد و بازاریابی برای موفقیت در صنعت مد و طراحی لباس است.

دانشگاه SCAD 

این دانشگاه در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد. دانشگاه SCAD یکی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی طراحی لباس است که در ایالات سوانا، جورجیا، آتلانتا آمریکا و لاکست فرانسه قرار دارد. مدرکی که به فارغ‌التحصیلان رشته طراحی لباس می‌دهد، BFA نام دارد.

BFA یا Bachelor of Fine Arts مدرکی است که به دانشجویان رشته هنر این دانشگاه تعلق می‌گیرد و برای گرفتن این مدرک، دانشجویان باید علاوه برگذراندن واحدها، پروژه‌ای را نیز در زمینه طراحی لباس ارائه دهند.

زمانی که دانشجو مدرک BFA را دریافت می‌کند، می‌تواند در مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا ادامه تحصیل دهد.

مؤسسه پرت - Pratt Institute 

موسسه پرت که در سال ۱۸۸۷ تاسیس شده است. یکی از دانشکده های برتر مد در نیویورک است. با تحصیل در این دانشکده امکان کارآموزی برای برندهای معتبری مانند رالف لورن مهیا خواهد بود.

دانشجویان این مرکز با گذراندن دوره های آموزشی بورسیه مراکز معتبر اروپا مانند میکلان، فلورانس، لندن و پاریس را کسب می کنند.

کالج هنر و طراحی ساوانای - Savannah College of Art and Design 

این دانشگاه نیز که شهرت جهانی دارد در سال ۱۹۷۸ تاسیس شده است و یکی از بهترین دانشکده های مد در جورجیا می باشد. این دانشکده پردیس هایی در هنگ کنگ، آتلانتا و ساوانا دارد. این دانشکده مدارک لیسانس و فوق لیسانس هنرهای زیبا را در زمینه های طراحی زیورآلات، مد، الیاف و جواهرات ارائه می دهد. این دانشگاه همچنین مدرک فوق لیسانس را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد.

کالج ساوانا این امکان را برای دانشجویان فراهم می کند تا آن ها در خارج از کشور در بهترین مراکز کارآموزی کنند. دانشجویان این دانشگاه همچنین امکان شرکت در رویدادهای بین المللی مد در اروپا را دارند. همچنین میتوانند در مسابقه طراحی تصورات تخیلی والت دیزنی شرکت کنند.

دانشگاه ایالتی کنت - Kent State University 

دانشگاه کنت یا KSU که در سال 1910 تاسیس شده است، دارای 11 دانشکده می باشد. یکی از دانشکده های این دانشگاه طراحی مد و بازرگانی می باشد که مدرک لیسانس و فوق لیسانس هنرهای زیبا در زمینه طراحی مد و طراحی لباس را ارائه می دهد.

این دانشکده همچنین رشته هایی مانند زیورآلات، رسانه های مد، پارچه و... را ارائه می‌دهد. دانشجویان این دانشگاه، اجازه شرکت در جشنواره سالانه دانشکده طراحی مد به نام FS2 را دارند. این دانشکده در دوره های زمانی مختلفی تورهای آموزشی مفیدی را در فلورانس و میلان برگزار می کند.

دانشکده طراحی رود آیلند - Rhode Island School of Design

دانشکده طراحی رود آیلند در سال ۱۸۷۷ توسط هلن متکالف تاسیس شد. این دانشکده یکی از بهترین دانشکده های طراحی مد در آمریکا می باشد که چندین گروه آموزشی دارد و دوره های لیسانس و فوق لیسانس را ارائه می‌دهد.

افرادی که در این دانشکده تحصیل می کنند اجازه شرکت در نمایشگاه سالانه پیشگاه دانشکده را خواهند داشت. علاوه بر این دانشجویان امکان تحصیل در رم را نیز به دست می‌آورند.

دانشگاه کرنل - Cornell University 

دانشگاه کرنل یکی از دیگر از بهترین دانشگاه های ایالات متحده می باشد که دارای ۱۴ کالج در پردیس خود است. دانشکده طراحی مد و لباس این دانشگاه رشته هایی مانند مطالعات مد، گروه آموزشی علوم الیاف و طراحی پوشاک را ارائه می‌دهد.

برنامه های این دانشکده به دلیل تلفیق فناوری با مد، بسیار نوآورانه و مبتکرانه می باشند. این دانشکده دارای دپارتمان های FSAD یعنی مجموعه لباس و پارچه کرنل و CIFFI موسسه نوآوری مد و الیاف کرنل می باشد.

این دانشگاه به دلیل برگزاری نمایشگاه پیشگاه جمعی مد کرنل (Cornell Fashion Collective Runway Show) در دنیا بسیار معروف است

کالج جورج براون - George Brown College

کالج جورج براون یکی از بهترین کالج های مد و فشن در دنیا است که دوره های مختلف را در زمینه هنر و طراحی ارائه می دهد. دانشگاه جورج براون در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده است و دارای ۳ پردیس می باشد که همگی در خود تورنتو واقع شده‌اند.

به دلیل این که این دانشگاه در تورنتو قرار دارد، از وضعیت اقتصادی خوب این شهر بهره می برد. از این رو برای فارغ التحصیلان بازار کار خوبی وجود دارد.

مؤسسه ملی فناوری مد - NIFT (National Institute of Fashion Technology) 

موسسه ملی NIFT در پایتخت هند در سال 1986 تاسیس شده و باید گفت بهترین دانشگاه مد و فشن در کل آسیای جنوب شرقی است.

این دانشگاه را که وزارت نساجی کشور هند تاسیس کرده است با هدف توسعه صنعت نساجی هند و حمایت از هنر دوره های آموزشی برای دانشجویان داخلی و خارجی برگزار می‌شود. این دانشگاه دارای ۱۶ پردیس است.

در این دانشگاه برنامه های آموزشی در زمینه طراحی زیورآلات، ارتباطات مد، طراحی لباس بافتنی، طراحی چرم و طراحی پارچه ارائه می شود. دانشگاه NIFT برای پذیرش دانشجویان دو آزمون کتبی را برگزار می کند که شرط ورود به دانشگاه قبولی در این دو آزمون است.

مؤسسه ملی طراحی National Institute of Design 

موسسه ملی احمد آباد که در سال ۱۹۶۱ توسط دولت هند تاسیس شده است، به صورت سازمانی تحقیقاتی برای طراحی علمی و صنعتی شناخته می‌شود.

این دانشگاه دارای 3 پردیس می باشد که مرکز اصلی آن ها در احمدآباد و دو پردیس دیگر در بنگلور (Bangalore) و گاندیناگار (Gandhinagar)  قرار دارند.

دانشگاه ملی طراحی احمد آباد دوره های مختلف را در حوزه صنعت مد در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد.

کیفیت آموزش در این دانشگاه به دلیل برنامه های درسی تجربی و اکتشافی بسیار بالا می باشد. در این دانشگاه به صورت مستقیم از دانشجو برای القای مطالب آموزشی استفاده می شود تا پتانسیل دانشجویان با بیان ایده ها افزایش یابد.

طی دوره آموزشی برای دانشجویان بازدیدهایی از پروژه هایی صنعتی در نظر گرفته می شود تا سطح دانش و آگاهی آنها افزایش یابد.

مؤسسه فناوری مد پکن  BIFT- Beijing Institute of Fashion Technology

دانشگاه BIFT در چین یکی از بهترین دانشگاههای مد و فشن جهان می باشد که دوره های فناوری مد در دانشکده هنر و مهندسی پوشاک آن برگزار می‌شود.

این دانشگاه که در سال ۱۹۵۹ تاسیس شده است، با هدف گسترش صنعت نساجی چین دوره های آموزشی متفاوتی را برای دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می دهد. از این رو دانشجویان از برنامه های وسیع و حرفه ای صنعت نساجی استفاده خواهند کرد.

دانشگاه BIFT ارتباطات وسیع بین المللی با بسیاری از شرکت ها دارد و با بسیاری از دانشگاه ها قرارداد تبادل دانشجو امضا کرده است. این دانشگاه پذیرش بسیار کمی دارد، و بیشتر افراد نخبه را پذیرش می‌کند.

دانشگاه هنر موساشینو - Musashino Art University 

دانشگاه هنر موساشینو که در سال ۱۹۶۲ تاسیس شده است، یک دانشگاه خصوصی در کدیرا واقع در غرب توکیو می باشد. این دانشگاه یکی دیگر از بهترین دانشگاه های مد و فشن جهان است که هر ساله دانشجویان داخلی و خارجی را پذیرش می کند، اما میزان پذیرش این دانشگاه بسیار کم و حدود ۱۰ درصد است.

درخواست کنندگان برای موفقیت در اخذ پذیرش باید در یک آزمون ورودی مخصوص شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند. این دانشگاه برای پذیرش درخواست کننده ها خارجی، شرایط خاصی را در نظر گرفته است.

در این دانشگاه صنعت مد و فشن با به روز ترین دانش و آگاهی هر فرهنگ تدریس می شود. گروه طراحان مد و فشن این دانشگاه فعالیت های گسترده ای در بخش های بین المللی دارند. از این رو در سطح جهانی به شهرت زیادی رسیده‌اند.

کالج بونکا - Bunka Fashion College

ژاپن که روز به روز در حال پیشرفت و طی کردن پله‌ای ترقی است، در صنعت مد نیز به دستاوردهای زیادی رسیده است. یکی از مهم ترین دانشگاه‌های مد و فشن در ژاپن کالج مد بونکا است.

کالج مد Bunka که در سال ۱۹۱۹ توسط ایزابورو نامیکی به عنوان یک مدرسه خیاطی کوچک برای دختران تاسیس شد یکی از بهترین دانشگاه‌های مد و فشن جهان است. در این زمان لباس‌های زیبای اروپایی فقط برای زنان خانواده‌های مرفه در دسترس بود. در سال ۱۹۳۶ نام این مدرسه به کالج مد Bunka تغییر پیدا کرده و شروع به تولید اولین مجله مد ژاپن به نام So-en کرد.

برنامه‌های آموزشی دانشگاه مد بونکا به صورت مکرر با صنعت مد جهان به روزرسانی می‌شود تا به روزترین علوم برای دانشجویان ارائه شود.

این دانشگاه دارای امکانات پیشرفته ای برای آموزش به دانشجویان می باشد. دانشجویان خارجی باید به زبان ژاپنی تسلط کامل داشته باشند تا بتوانند در دانشگاه مد بونکا تحصیل کنند.

کالج مد Bunka در تاریخ خود سه دوره مهم را پشت سر گذاشت. ابتدا به مردم و خانواده‌ها یاد داد که چگونه خودشان لباس بدوزند، سپس در دهه ۱۹۶۰ طراحانی از این مدرسه مانند کنزو تاکادا و طراح یوجی یاماموتو در صحنه مد بین المللی ظاهر شده و باعث ظهور مد مدرن ژاپنی شدند. از دهه ۲۰۰۰ نیز این کالج با هدف توسعه صنعت مد پایدار مشغول به فعالیت است. 

آکادمی کوفیا - Accademia Koefia

تحصیل در آکادمی بین المللی کوفیا رم به معنای این بوده که دانشجو برای فعالیت حرفه‌ای در صنعت مد آماده می‌شود. دوره‌های تحصیلی در این دانشگاه شامل فرآیند کامل تولید لباس‌های اوت کوتور از طراحی تا خلق می‌شود. دانشجویان در این دوره‌ها با انواع پارچه و تکنیک‌های مختلف طراحی لباس آشنا می‌شوند.

بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه در حال حاضر در صنعت مد در حال فعالیت هستند. حدود ۸۰ درصد از دانشجویان این موسسه اولین کار خود را در برندهای معروفی چون Mansion و Atelier شروع می‌کنند. 

آکادمی مدا - Accademia di Costume e di Moda

این آکادمی که یکی از بهترین دانشگاه‌های طراحی لباس جهان در رم بوده و دارای تاریخچه طولانی در آموزش افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه است. دانشگاه Costume Moda در طی سال‌ها خود را به عنوان مدرسه‌ برتری که رو‌ش‌های آموزشی مخصوص به خود را داشته، معرفی کرده است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۴ تاسیس شده و امروزه در میان ۳ مدرسه برتر در جهان برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در حوزه طراحی مد و لباس است. 

کالج هنر و طراحی اوتیس Otis

فعالیت کالج اوتیس از سال ۱۹۱۸ زمانی که بنیانگذار لس آنجلس تایمز یعنی هریسون گری اوتیس، وصیت کرد تا اولین مدرسه عمومی و مستقل حرفه‌ای هنر در کالیفرنیای جنوبی در ملک او تاسیس شود. پردیس اصلی این دانشگاه در حال حاضر در منطقه وست چستر لس آنجلس قرار دارد. ساختمان اصلی آن که در سال ۱۹۶۳ توسط معمار Elio Noyes طراحی شده به دلیل مدل پنجره‌های آن مشهور است.

این موسسه در ابتدا موسسه هنری اوتیس نام داشت. از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۱ وابسته به مدرسه طراحی پارسونز نیویورک بود. این ارتباط به دانشجویان اجازه می‌داد حداقل یک ترم را در شعبه نیویورک یا پاریس دانشگاه پارسونز بگذرانند. در تابستان ۱۹۹۱ این موسسه دوباره مستقل شده و به کالج هنر و طراحی Otis معروف شد.

موسسه طراحی مد و تجارت FIDM 

پردیس اصلی کالج FIDM در لس آنجلس دارای فضاهای مطالعه نوآورانه بوده و یک استودیو طراحی، موزه و گالری دارد. پردیس سانفرانسیکو این دانشگاه در میدان یونیون واقع شده و پردیس اورنج کانتی که برنده جایزه نیز شده دارای سالن‌های استراحت دانشجویی مختلف است. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند سال اول کلاس‌های خود را در سانفرانسیسکو و اورنج کانتی گذرانده اما برای سال دوم باید به پردیس لس آنجلس بروند.

ESDI Barcelona

مدرسه طراحی ESDI یکی از دانشگاه‌های Ramon Llull در بارسلونا است. این دانشگاه مدرک رسمی کارشناسی را در زمینه طراحی گرافیک، ‌طراحی مد، طراحی محصول و طراحی سمعی و بصری ارائه می‌دهد. این دانشگاه بیش از بیست سال سابقه داشته و اولین مدرسه‌ای بوده که مطالعات دانشگاهی اسپانیا را شروع کرده و در سال ۲۰۰۸ مدرک دانشگاهی رسمی اسپانیایی را ارائه کرد.

مدرسه طراحی ESDI در سال ۱۹۸۹ به ابتکار گروهی از شرکت‌های مرتبط با اتحادیه تولید کنندگان لباس متولد شد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که به جای رقابت بر سر قیمت،‌ نیاز دارند تا محصول با ارزش تولید کنند. بنابراین این دانشگاه به عنوان چالشی برای صنعت نساجی و طراحی لباس شروع به استفاده از توانایی‌های جدید کرد.

Universitat der Kunste Berlin

ریشه‌های تاسیس دانشگاه Berlin University of the Arts در برلین به زمان فردریک سوم براندنبورگ برمی‌گردد. Royal Academy of Musical Performing Art که در سال ۱۸۶۹ تحت رهبری جوزف یوآخیم و بعدتر مدرسه دولتی هنرهای زیبای برلین که در سال ۱۸۷۵ تاسیس شد،‌ دو تا از مهم‌ترین دانشگاه‌های هنر آلمان به شمار می‌روند. در سال ۱۹۷۵ هر دو مدرسه تحت نام Hochschule der Künste Berlin ادغام شده و در سال ۲۰۰۱ عنوان دانشگاه را دریافت کرد.

Universitat der Kunste Berlin که در انگلیسی به عنوان Berlin University of the Arts شناخته می‌شود، بزرگترین مدرسه هنری در اروپا است. این دانشگاه یک موسسه عمومی هنر و طراحی و یکی از چهار دانشگاه تحقیقاتی برلین است. این دانشگاه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین دانشگاه‌های هنر در سراسر جهان شناخته می‌شود که دارای چهار کالج تخصصی در زمینه هنرهای زیبا، معماری، رسانه و طراحی موسیقی و هنرهای نمایشی است.

دانشگاه فنی مادرید - the Technical University of Madrid (UPM)

دانشگاه فنی مادرید در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد، اگرچه برخی از مراکز مرتبط با آن بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته و در قرن ۱۸ و ۱۹ تاسیس شده‌اند. هر یک از آن‌ها تا سال ۱۹۷۱ به صورت جداگانه فعالیت کرده و از آن به بعد با هم ادغام شدند. اغراق نیست اگر بگوییم که برای بیش از یک قرن و نیم، بخش بزرگی از تاریخ فناوری اسپانیا توسط دانشکده‌های معماری و مهندسی نوشته شده است. دانشگاه UPM برای سال‌ها تنها مدرسه‌ای بوده که اغلب شخصیت‌های شناخته شده در آن مشغول به تحصیل و پژوهش بودند.

دانشگاه کوبه - Kobe University of Fashion and Design

این دانشگاه در سال ۱۹۳۷ با نام Kobe Dressmaker Jogakuin به معنای آکادمی زنان در توکیو تاسیس شد. در سال ۱۹۶۷ بنیاد مدرسه، کالج جونیور زنان آکاشی را تاسیس کرده که در سال ۱۹۶۹ به صورت مختلط درآمد و نام آن به کالج جونیور آکاشی تغییر پیدا کرد. در سال ۲۰۰۵ بخشی از کالج جونیور به دانشگاه مد و طراحی Kobe تغییر پیدا کرد.

دانشگاه kobe اولین مدرسه بازرگانی دانشگاهی در ژاپن بوده از این‌رو آن را زادگاه آموزش عالی ژاپن در اقتصاد و مدیریت بازرگانی لقب دادند و همواره مرکز مطالعات بازرگانی ژاپن بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان