تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲

جنگ دولت با تورم مسکن با رایگان کردن اخذ کد رهگیری!

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: ثبت رایگان اجاره مسکن در سامانه‌ای که دولت به تازگی راه‌اندازی کرده، نمی‌تواند جلوی تورم بازار مسکن را بگیرد و اجرای این نوع سیاست‌ها از سوی دولت فقط برای سرپوشانی تورم ایجاد شده در بازار اجاره مسکن است و این طرح التهاب جدیدی را برای بازار پیش رو خواهد داشت.

جنگ دولت با تورم مسکن با رایگان کردن اخذ کد رهگیری!

رویداد۲۴ مریم بهنام راد- بازار اجاره مسکن این روز‌ها در شوک قیمتی بسر می‌برد. با نزدیک شدن به فصل جابجایی، مستاجران باز هم نگران نوسان نرخ اجاره بها شده اند. هرچند دولت رئیسی با سیاست‌های به ظاهر عدالت محور قصد تنظیم بازار مهمی مانند مسکن را دارد، اما تاکنون هیچ تضمینی در این باره به مستاجران داده نشده است.

از دلالی و سفته بازی در بازار اجاره تا کمبود مسکن ارزان برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه، بحران‌هایی است که هر روز وضعیت این بازار را وخیم‌تر و برای مستاجران غیر قابل تحمل‌تر می‌کند.

امسال دولت برای تسکین دل مستاجران در این بازار پُر التهاب اجاره مسکن، با راه‌اندازی سامانه‌ای برای این منظور دریافت کد رهگیری را رایگان کرده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ سال هاست متولیان بر داشتن کد رهگیری برای تمامی قرارداد‌های رهن و اجاره مسکن تأکید دارند و معتقدند تا پیش از این یکی از آسیب‌های بازار اجاره ثبت قرارداد‌ها در کاغذ‌های قدیمی بود که بعضا فروخته می‌شد و وجاهت قانونی نداشت. به همین دلیل ضرورت دارد تا قرارداد‌های با کد رهگیری در بین مردم فراگیر شود.

تا پیش از این دریافت کد رهگیری در انحصار مشاوران املاک بود، اما حالا دسترسی متقاضیان به این سامانه از قسمت «سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن» امکان‌پذیر شده است.

در حال حاضر نسخه آزمایشی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور راه اندازی شده که در گام نخست امکان دریافت کد رهگیری رایگان قرارداد اجاره توسط مستاجران و صاحب‌خانه‌ها فراهم شده و لازمه استفاده از خدمات این سامانه ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان است.


بیشتربخوانید: ۵۰ درصد ایرانی‌ها بدمسکن هستند/ بحران مسکن را جدی بگیرید تا بحران اجتماعی نرسیده است


چرا تورم اجاره مسکن بیشتر شد؟

در همین رابطه سعید لطفی، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: دولت‌ها طی سال‌های اخیر به جای تولید مناسب مسکن به دنبال راهی برای مقصر نشان دادن سایر عوامل مرتبط با بازار مسکن بوده‌اند.

لطفی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن هیچ پشتوانه‌ای ندارد، افزود: دولت با اجرای این طرح قصد دارد بگوید فقط کد رهگیری باعث گرانی اجاره مسکن شده است، اما کمیسیون معاملات مسکن چقدر می‌تواند باعث افزایش قیمت مسکن شود؟!

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: دولت می‌داند نرخ اجاره مسکن، تابعی از شاخص تورم و توازن میان عرضه و تقاضای بازار است و بدون تردید با افزایش نرخ تورم باید در انتظار گرانی در بازار رهن و اجاره نیز باشیم.

به گفته این فعال صنفی، متاسفانه در بازار مسکن عدم توازن میان عرضه و تقاضا آنقدر افزایش داشته که برای جبران این ضعف باید زمان و هزینه زیاد صرف شود، چراکه هنوز هم با توجه به نیاز بالای بازار، ساخت و ساز واحد‌های مسکونی به تعداد کافی صورت نمی‌گیرد بنابراین طبیعی است که قیمت مسکن گران شده و به تبع آن نرخ اجاره بها نیز رشد قابل توجهی داشته باشد.

سیاست بدون پشتوانه دولت در بازار اجاره 

لطفی تأکید کرد: ثبت رایگان اجاره مسکن در سامانه نمی‌تواند جلوی تورم بازار مسکن را بگیرد و اجرای این نوع سیاست‌ها از سوی دولت فقط برای سرپوشانی تورم ایجاد شده در بازار اجاره مسکن است و این طرح التهاب جدیدی را برای بازار به وجود خواهد آورد.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: دولت با رایگان کردن کد رهگیری می‌خواهد تورم بازار اجاره مسکن را کاهش دهد، این سیاست از پایه بدون پشتوانه و ناموفق است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
پیشخوان