تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اسناد طبقه‌بندی شده‌ای که ترامپ در خانه‌اش نگهداری کرده درباره چه بوده است؟

دادستان‌های آمریکایی در در کیفرخواست تاریخی که علیه ترامپ در دادگاه تنظیم کرده اند می‌گویند ترامپ اسرار ملی را دزدیده و در حمام خانه‌اش نگهداری کرده است. بخشی از این اسناد به طرح حمله ترامپ به ایران هم اشاره داشته است.

دونالد ترامپ

رویداد۲۴ فرهاد فرزاد:  پیامد‌های حقوقی و سیاسی اولین محاکمه یک رئیس جمهور سابق آمریکا می‌تواند بسیار جدی باشد. در صورت محکومیت، او ممکن است با سال‌ها زندان فدرال روبرو شود و از این رو دادگاه‌های دونالد ترامپ اهمیت زیادی دارد.

دادستان‌های فدرال آمریکا در کیفرخواستی که روز جمعه رسانه‌ای شده اعلام کرده‌اند که دونالد جی.ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده، اسرار امنیت ملی طبقه‌بندی شده را از کاخ سفید خارج کرده و سپس نقشه‌ای برای جلوگیری از بازپس‌گیری این اسناد توسط دولت کشیده است. در کیفرخواست ۴۹ صفحه‌ای ترامپ، به ۳۸ فقره اسنادی که او در اختیار دارد اشاره شده است؛ از جمله این اسناد، برنامه‌های حساس هسته‌ای و نقاط آسیب‌پذیری‌های بالقوه کشور در برابر حمله نظامی است.

به گزارش نیویورک تایمز، دادستان‌ها می‌گویند که در برخی موارد، ترامپ بدون مجوز امنیتی، این اسناد را به دیگران نشان داده و آن‌ها را به شیوه‌ای نامرتب در ویلای شخصی‌اش در «مارلاگو» نگه داشته است. انبوهی از جعبه‌ها در حمام باشگاه خصوصی و محل سکونت او در فلوریدا روی هم گذاشته شده بوده است.

نیویورک تایمز با استناد به کیفرخواست می‌گوید در یک برهه زمانی که دولت در تلاش برای بازیابی این اسناد بوده، ترامپ اسناد را تقسیم کرده و به یک عده گفته «چرا آن‌ها را با خود به اتاق هتل خود نمی‌برید، و اگر چیز واقعاً بدی در آن وجود دارد، آن را بیرون بیاورد.»

ترامپ سعی دارد این دادگاه را با انگیزه سیاسی و غیرقابل توجیه معرفی کند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان هم از این ایده حمایت کرده‌اند و استدلال کرده‌اند که بایدن، وزارت دادگستری را علیه رقیب بالقوه خود در انتخابات ۲۰۲۴ بسیج کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، ترامپ به ۳۷ مورد متهم شده که هفت مورد آن نقض موارد مختلف قوانین فدرال بوده است. رئیس جمهور سابق به ۳۱ فقره نگهداری عمدی اطلاعات دفاع ملی تحت قانون جاسوسی و یک فقره اظهارات متهم شده است.

اسناد محرمانه ترامپ

دادگاه ترامپ به خاطر اسناد محرمانه

ترامپ اسناد محرمانه آمریکا

پرونده قضایی ترامپ درباره ایران

بخش جالب این کیفرخواست جایی است که به ایران اشاره کرده است. بر اساس گزارش بازپرس پرونده، ترامپ در جولای ۲۰۲۱ یک "طرح حمله" بسیار حساس علیه ایران را در جمع یک عده در باشگاه گلف خود در بدمینستر، نیوجرسی، اعلام کرده است. این اظهارات ترامپ بر روی یک نوار ضبط شده بوده و نشان می‌دهد مطالب را «بسیار محرمانه» و «محرمانه» توصیف می‌کرده.

در واقعه دیگری در سپتامبر ۲۰۲۱، او یک نقشه نظامی فوق محرمانه را با یکی از کارکنان کمیته اقدام سیاسی خود که دارای مجوز امنیتی نبود افشا کرده است. افشای کیفرخواست توسط وزارت دادگستری یک روز پس از آن صورت گرفته که ترامپ در شبکه اجتماعی خود تایید کرده که در این پرونده متهم شده است. ترامپ در نیویورک هم در ارتباط با یک پرونده‌ی مالی متهم شده است.

تحقیقات مرتبط به پرونده اسناد دزیده شده از کاخ سفید، به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱ برمی گردد. در این زمان، اسنادی که گفته می‌شود بسیاری از آن‌ها در اقامتگاه کاخ سفید بوده‌اند، همراه با لباس‌ها، هدایا، عکس‌ها و سایر اجناس شخصی در جعبه‌هایی بسته‌بندی شده و توسط اداره خدمات عمومی به باشگاه خصوصی و محل اقامت وی در فلوریدا، مارلاگو منتقل شدند.

کمی بعد آرشیو ملی متوجه شد که او پس از ترک مقام خود برخی اسناد را برنگردانده است. ترامپ در ابتدا تمایلی به بازگرداندن اسناد نداشت و با وجود هشدار‌های مداوم برخی از وکلای خود مبنی بر اینکه در صورت نادیده گرفتن درخواست‌های آرشیو ملی، ممکن است با عواقب جدی روبرو شود، این کار را کرد.

ترامپ در نهایت در ژانویه سال گذشته ۱۵ جعبه از اسناد را برای آرشیو ملی ارسال کرد. هنگامی که مقامات، بایگانی سوابق را بررسی کردند، اسناد طبقه‌بندی شده را در میان آن‌ها کشف کردند و به وزارت دادگستری هشدار دادند. این کشف تحقیقات گسترده‌ای را در مورد نحوه مدیریت و حفظ اسناد طبقه بندی شده توسط ترامپ آغاز شد.


بیشتر بخوانید: همه چیزی که راجع به دادگاه دونالد ترامپ باید بدانید


همه پرونده‌های دونالد ترامپ

این تنها پرونده‌ای نیست که ترامپ با آن درگیر است. فهرستی از معضلات حقوقی پیش روی ترامپ است و این در حالی است که او پیشاپیش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ اعلام کاندیداتوری کرده است.

پرونده ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰

در میان پرونده‌های قضایی دیگر ترامپ می‌توان به پرونده انتخابات ۲۰۲۰ و حمله به ساختمان کنگره اشاره کرد. بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، حامیان ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند و برای مدتی این ساختمان را تحت اشغال درآوردند. ترامپ در جریان این حوادث به تحریک حامیانش متهم شده است.

پرونده ترامپ به خاطر دستکاری آرا در جورجیا

به گزارش رویداد۲۴ پرونده دیگر ترامپ درباره دخالت او در انتخابات جورجیاست. فانی ویلیس، دادستان دموکرات منطقه فولتون، در حال بررسی این موضوع است که آیا ترامپ و نزدیکان او برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در این ایالت، که شکست ترامپ را نشان می‌داد، اقدامی کرده‌اند یا خیر.

پرونده حق‌السکوت

پرونده بعدی مربوط به اتهاماتی در دادگاه نیویورک است که به پرونده جنایی حق‌السکوت معروف است. ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکا است که با اتهامات جنایی روبرو شده است. هیات منصفه نیویورک او را به جعل سوابق تجاری در ارتباط با پرداخت حق‌السکوت به به یک ستاره فیلم‌های پورن (استورمی دنیلز)، قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ متهم کرده است.

محکومیت ترامپ در پرونده تعرض جنسی و افترا

پرونده دیگری که ترامپ در آن متهم شده، مربوط به اتهام تعرض جنسی و افتراست. هیات منصفه فدرال در منهتن به ترامپ دستور داده که به «جین کارول» ۵ میلیون دلار غرامت بپردازد. ترامپ در این پرونده به آزار جنسی جین کارول در دهه ۱۹۹۰ و سپس دروغ و افترا زدن به او در سال ۲۰۲۲ محکوم شده است.

پرونده کلاهبرداری ترامپ در دادگاه نیویورک

لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، در سپتامبر گذشته از ترامپ و شرکت خانوادگی او، به اتهام کلاهبرداری شکایت کرده است. جیمز گفته که دفتر او بیش از ۲۰۰ نمونه از ارزیابی‌های گمراه کننده در خصوص دارایی‌های ترامپ را بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ پیدا کرده است. این دعوای مدنی به دنبال منع دائمی ترامپ و سه فرزند بزرگسالش از اداره شرکت‌ها در ایالت نیویورک و بازپرداخت حداقل ۲۵۰ میلیون دلاری است که از طریق کلاهبرداری به دست آمده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دونالد ترامپ
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
0
0
ترامپ اونم حمله با ایران یا عربستان
ک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
0
0
بیشتر شبیه اسباب کشی ما ایرانیها با کارتن موزه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان