تاریخ انتشار: ۲۰:۴۹ - ۰۱ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

حسن مرادی کارشناس انرژی: وقتی بازار نفت رقابتی است و ما هم تحریم هستیم، مسلما مشتریان از ما تخفیف می‌خواهند؛ ما هم ناچاریم تخفیف بدهیم

تخفیف‌های نفتی ایران ارقام مبهمی دارد و مشخص نیست ایران تا چه حد به کشور‌های مقصد خود که عمدتا در شرق آسیا هستند تخفیف نفتی داده است.

حسن مرادی کارشناس انرژی: وقتی بازار نفت رقابتی است و ما هم تحریم هستیم، مسلما مشتریان از ما تخفیف می‌خواهند؛ ما هم ناچاریم تخفیف بدهیم

رویداد۲۴ خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده که صادرات نفت ایران در ماه مه به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده است. با این وجود وزارت نفت احتمالا به علت محدودیت‌های تحریمی مشخصا اعلام نمی‌کند که این افزایش فروش به کدام مقاصد و به چه مقدار است. از سوی دیگر تخفیف‌های نفتی ایران ارقام مبهمی دارد و مشخص نیست ایران تا چه حد به کشور‌های مقصد خود که عمدتا در شرق آسیا هستند تخفیف نفتی داده است.

حسن مرادی، کارشناس انرژی گفت: فروش نفت در شرایط تحریمی مسئله‌ای محرمانه است. ارگان‌های دولتی به دلیل محدویت‌های تحریمی مایل نیستند که منبع و محل و کشور‌های هدف در زمینه صادرات نفت را اعلام کنند به همین خاطر اطلاعاتی درباره افزایش مقاصد فروش نفت در دسترس نیست. رقمی که وزارت نفت در این زمینه اعلام می‌کند نسبتا دقیق است، اما شاید رقم واقعی نباشد؛ در هر حال وزارت نفت نباید منبع فروش خود را اعلام کند، چون از طریق کنترل‌های تحریمی دردسر ایجاد می‌شود. این افزایش فروش نفت ناشی از توافقات جدید و توافقات قبلی است. ما طبق آخرین آمار‌ها ۱.۶ میلیون بشکه به بازار جهانی می‌دهیم و آن‌ها نیز به نفت تولیدی ما نیاز دارند.


بیشتر بخوانید: صالحی رئیس فدراسیون صادرکنندگان انرژی ایران: تخفیف‌های نفتی ایران در چین حرف تازه‌ای نیست، تا ۱۵ دلار هم تخفیف داده ایم


وی درباره تاثیر بهبود روابط با عربستان بر فروش نفت افزود: بعد از توافق با عربستان نیاز است که جلسات جدیدی درباره نفت تشکیل شود. با توجه به میزان عرضه ما در جهان قدرت زیادی برای چانه زنی در اوپک نداریم و فقط از سر احترام که از موسسین اوپک بودیم نظرمان مطرح می‌شود. البته ما به مرور می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم. روز به روز افق‌های جدیدی در نفت باز می‌شود. ما در بخش تهاتر نفت نیز فعال هستیم.

مرادی در پایان درباره تخفیف‌های نفتی و تاثیر آن بر افزایش فروش گفت: تخفیف اجتناب ناپذیر است وقتی که بازار رقابتی در دنیا وجود دارد و ما هم تحریم هستیم، مسلما آن‌ها از ما تخفیف می‌خواهند. ما ناچاریم که یک سری تخفیف به مشتریان بدهیم. البته بنظر من ما بهتر است که نفتمان را تبدیل به فرآورده کرده و فرآورده عرضه کنیم. با توجه به ظرفیت پالایشگاه‌های ما و مشکلات حمل‌و‌نقل و تحریم و بیمه و... این کار را نکرده‌ایم؛ اما دولت امیدوار است که با پتروپالایشگاه‌ها و به روز کردن پالایشگاه‌های موجود ظرفیت تولید فرآورده را بالا ببرد. اگر ما بتوانیم فرآورده صادر کنیم و خام فروشی نکنیم به نفع ماست، اما از نظر فنی مشکل داریم و ناچار به خام فروشی نفت هستیم.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انرژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
0
2
خدا لعنت کند مسبب اصلی ش را
پاسخ ها
رایش سوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
عمر آخرش هست
از داخل پوسیده
در tv
گول ظاهرش نخور
که مانده
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
0
0
جمهوری اسلامی تو سری خور بازار نفت است. سران نظام جرئت تصمیمگیری های جدی ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
0
0
قبل از انقلاب ، فروش نفت و قیمت آن در دست اوپک و رییس آن ایران بود و ....
بعد از انقلاب هم به دلیل تحریم ، مجبوریم با تخفیف و بعضا مجانی ، دودستی تقدیم مشتری دهیم ......
حضرات حاکم هم به کرّات و با افتخار ، گفته اند ، انقلاب ایران برای آزادی و رفاه و پیشرفت و .... نبوده و ....
.
.
باز هم برخی هنوز می‌پرسند، چرا در ایران انقلاب شد !!!!!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان