تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

بهترین بناهای تاریخی رشت

رشت یکی از شهر‌های استان گیلان و مرکز این استان است و به‌خاطر همسایگی‌اش با دریای خزر نه‌تن‌ها آب و هوایی بسیار عالی دارد بلکه شهری بسیار سر سبز و آباد است.

بهترین جاهای دیدنی رشت

رویداد۲۴ فائزه مومنی: رشت شهری مملو از هوای تازه و سبز، طبیعت دلنشین، تمدن غنی، غذاهای بی‌نظیر و متنوع است، شهری که هیچ‌وقت برای یک توریست واقعی تمام نمی‌شود. رشت یکی از شهرهای استان گیلان و مرکز این استان است و به‌خاطر همسایگی‌اش با دریای خزر نه‌تنها آب و هوایی بسیار عالی دارد بلکه شهری بسیار سر سبز و آباد است. از لحاظ تقسیمات جغرافیایی، رشت درواقع مرکز استان بسیار بزرگ گیلان است و فقط ۲۵ کیلومتر با دریا فاصله دارد. این شهر فشرده‌ترین شهر ایران به لحاظ نسبت جمعیت به وسعت است و جمعیت آن حدود یک میلیون نفر است اما در روزهای تعطیل سال این جمعیت دو برابر می‌شود. گویش مردم شهر گیلکی یا به عبارتی بیه‌پس زبان گیلکی است، آب‌وهوای این شهر مرطوب و معتدل است و بخش کشاورزی و گردشگری این شهر بسیار فعال است و بخش عمده درآمد مردم این منطقه از این دو طریق به دست می‌آید.


بیشتر بخوانید: معرفی آبشار‌های تهران


پس از این مقدمه نه‌چندان طولانی بهتر است که در این روزهای گرم و بلند تابستانی به معرفی جاذبه‌های این شهر بپردازیم. وقتی مقصد حرکت مردم در سفرهایشان شمال کشور است، شهر رشت یکی از گزینه‌های اصلی و از اولویت‌های سفر آن‌هاست اما تا حرف از شمال می‌آید تفریحات ما محدود می‌شوند به اقامت طولانی در اقامتگاه، طبخ غذا، ساحل دریا و درنهایت مراکز خرید اما رشت سرشار از جاذبه است؛ مکان‌های تاریخی و دیدنی، غذاهای متنوع و متفاوت، هوای دلپذیر و مطبوع که ماندن در اقامتگاه در این موقعیت مکانی جایز نیست. شهر رشت یکی از شهرهای بسیار زیبا و در عین حال پیشرفته ایران است که طبیعت رشت باعث شده بیشتر جاذبه‌های این شهر طبیعی یا در بستر طبیعت شکل گرفته باشند و زیبایی‌های بصری فراوانی برای گردشگران دارد. در رشت انواع و اقسام بازارهای مختلف و مراکز خرید کوچک و بزرگ را مي‌توانید پیدا کنید.

اگر اهل بازدید از مکان‌های فرهنگی رشت هستيد، می‌توانید با جست‌وجویی مختصر به این مکان‌های شاخص دست پیدا کنید. این نقاط دیدنی شامل مکان‌هایی می‌شود که در آن می‌توان به داستان زندگی مردم این شهر در گذشته، ویژگی‌های معماری و آثار فرهنگی مردم این شهر دست یافت. از آن جمله می‌توان به اين نقاط اشاره کرد.

بهترین جاهای دیدنی رشت

آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی

به گزارش رویداد۲۴ آرامگاه‌ میرزا كوچك‌خان‌ جنگلی‌ معروف‌ به‌ سردار جنگل‌ در جنوب‌رشت‌ واقع‌ شده‌ است‌. این‌ آرامگاه‌ كوچك‌ و با اهمیت‌ مورد توجه‌ مسافران‌ و مردم‌
است‌ كه‌ با سادگی‌ و زیبایی‌ روی‌ قبر میرزا كوچك‌‌خان‌ جنگلی‌ احداث‌ شده‌ است‌.

مدرسه‌ شاپور

اين‌ مدرسه‌، از بناهاي‌ اوايل‌ دوره‌ پهلوي‌ است‌ كه‌ در سر راه‌ رشت‌ - انزلي‌ قرار دارد و اولين‌مدرسه‌ به‌ شيوه‌ امروزي‌ و با معماري‌ نوين‌ در گيلان‌ است كه‌ در فهرست‌ آثار ملي‌ كشور به‌ ثبت‌ رسيده‌ است‌.

مسجد صفی‌

اين‌ مسجد از بناهاي‌ مذهبي‌ زيباي‌ شهر رشت‌ است‌ كه‌ بناي‌ اصلي‌ آن‌ در دوره‌ صفويه‌ساخته‌ شده‌ است‌. وجه‌ تسميه‌ اين‌ مسجد به‌ محمدميرزا معروف‌ به‌
صفي‌‌ميرزا، پسر بزرگ‌ شاه‌‌عباس‌ معروف ‌است‌. اين‌ محل‌ كه‌ قتلگاه‌ شاهزادگان‌ جوان‌ و بي‌گناه‌ بود، به‌ دستور شاه‌عباس‌، «شهيديه‌» نامگذاري‌ شد. مسجدصفي‌ داراي‌ كاشي‌كاري‌ و گچبري‌‌هاي زيبايي‌ است‌ و به‌ دليل‌ قدمت‌ تاريخي‌ اهميت‌ فرهنگي‌، هنري‌ و جهانگردي ‌دارد.

گنبد پیر محله

اين بقعه در چهار کيلومتري جنوب غربي شهرستان کلاچاي واقع است و دوره ساخت آن به زمان کياييان و حکومت صفويه تعلق دارد و در دوره قاجاريه و معاصر مرمت شده است. بقعه امير بنده داراي اتاق مياني و ايوان‌هاي جانبي است و ستون‌هاي چوبي ساده و لاچ لنگري در حاشيه ايوان به کار رفته است. پلان بنا مستطيل شکل و بام آن سفالينه است. دامنه بام و سرستون‌ها چکش برگردان‌هاي ظريف دارد.

خانه ابريشمی

خانه ابريشمي از بناهاي زيباي عصر قاجار و در محله صيقلان رشت واقع است. اين خانه داراي دو تالار به نام‌هاي چيني خانه و تالار آيينه است. هر يک از تالارها با تزئينات پر کار آرايش يافته‌اند. در تالار چيني خانه ظروفي منقوش به نقش گل و مرغ، در دوايري که با گچبري‌ها احاطه شده، جاي گرفته‌اند. از ديگر قسمت‌هاي اين بنا تالار آيينه با آيينه‌کاري‌هاي دقيق و ظريف است. تزئينات بي‌شمار سقف، گيلويي‌ها، طاق‌ها، طاقچه‌ها و سردرها به همراه گچبري‌هاي ظرفي در اطراف پيش بخاري اين بناي مسکوني را در رديف زيباترين منازل دوره قاجاريه قرار داده است.

كاروانسرای شاه‌ عباسی

كاروانسراي‌ لات‌ كه‌ نزد اهالي‌ به‌ كاروانسراي‌ شاه‌ عباسي‌ نيز شهرت‌ دارد در فاصله‌ 35 كيلومتري‌ جنوب‌ شهرستان‌ رشت‌ واقع‌ شده‌ است‌. اين‌
كاروانسرا فاقد كتيبه‌ است. ولي‌ براساس‌متن‌هاي‌ تاريخي‌، به‌ دستور «منوچهرخان‌ معتمدالدوله‌» در سال‌ 1246 هجري‌ قمري‌ ساخته‌ شده‌ است‌.
اين ‌كاروانسرا حياطي‌ مربع‌شكل‌ با هفت‌ صفه‌ و اتاق‌ دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
0
1
تا زمانیکه کاندید هستند طرفدار ملت هستند به مجلس که رسیدن قانون اعدام همان ملتو تصویب میکنند.
نظرات شما