تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲

قیمت شیرآلات به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی در هنگام مراجعه به بازار شیرآلات، زمانی که پای مقایسه قیمت‌ها به میان می‌آید، به نظر می‌رسد که معیار مشخصی برای این مقوله وجود ندارد؛ به بیان بهتر همواره مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند، تا قیمت نهایی کالا را تعیین کنند. به نحوی که علاوه بر ویژگی‌های کیفی و ظاهری شیرآلات، محل تولید و شیوه خرید و فروش نیز بر قیمت آنها تاثیر می‌گذارند.

قیمت شیرآلات به چه عواملی بستگی دارد؟

رویداد۲۴ شاید یکی از چالش برانگیزترین کارهای مربوط به تهیه تجهیزات ساختمانی، خرید شیرآلات باشد. این مسئله هم در هنگام ساخت بنا و هم در زمان تعویض شیرآلات صدق می‌کند. تنوع روزافزون شیرهای ساختمانی باعث شده است که شاهد نوسان قیمت این محصولات باشیم.

به طور کلی در هنگام مراجعه به بازار شیرآلات، زمانی که پای مقایسه قیمت‌ها به میان می‌آید، به نظر می‌رسد که معیار مشخصی برای این مقوله وجود ندارد؛ به بیان بهتر همواره مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند، تا قیمت نهایی کالا را تعیین کنند. به نحوی که علاوه بر ویژگی‌های کیفی و ظاهری شیرآلات، محل تولید و شیوه خرید و فروش نیز بر قیمت آنها تاثیر می‌گذارند.

برای یافتن پاسخ پرسش قیمت شیرآلات به چه عواملی بستگی دارد، لازم است که نوشتار حاضر را تا انتها مطالعه کنید. خبر خوب این است که در حال حاضر تنوع شیرآلات موجود در بازار به حدی است که نیاز هر کس با هر بودجه و سلیقه‌ای را تامین می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت شیرآلات

بدنه با کیفیت

بی‌تردید اولین موردی که به‌عنوان عامل مؤثر بر قیمت شیرآلات به ذهن می‌رسد، کیفیت ساخت آن است. در واقع درجه مرغوبیت و میزان استحکام بدنه شیر، نقش غیر قابل انکاری بر قیمت آن دارد.

شایان ذکر است که در حالت کلی آلیاژ برنج، فولاد ضد زنگ، سرب خشک، سرامیک و ترکیبی از سرب و برنج یا استیل، رایج‌ترین موادی هستند که برای ساخت بدنه شیرآلات استفاده می‌شوند؛ اما در این میان برنج، پرمصرف‌ترین و البته بهترین ماده برای تولید کالای بهداشتی و مرغوب به شمار می‌رود.

به عنوان توضیح بیشتر مطالب بالا باید اضافه کرد که فولاد ضد زنگ یا استیل، اگر چه ماده‌ای باکیفیت و بهداشتی برای ساخت شیرآلات است؛ اما هزینه زیادی به تولیدکننده تحمیل می‌کند.

با توجه به آنچه گفته شد، در هنگام بررسی قیمت شیرآلات مختلف، قبل از هر چیز باید به جنس بدنه آنها دقت کرد و اصطلاحاً گول ارزانی محصول را نخورد. ناگفته نماند که میزان سرب به کار رفته در شیر برنجی، باید کمتر از 2.5 درصد باشد.

نوع آبکاری شیر

قیمت شیرآلات به چه عواملی بستگی دارد؟

آبکاری را می‌توان به طور خلاصه نوعی روکش یا پوشش خارجی جهت افزایش دوام شیر در مقابل رطوبت، تغییر دما و سایر عوامل محیطی دانست. نوع آبکاری یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت شیرآلات است.

به طور کلی، پی وی دی، جدیدترین و گران‌ترین نوع آبکاری است که بر پوشش دادن شیر با بخار فلزات در شرایط خلاء استوار است. چنین روکشی علاوه بر داشتن دوام و طول عمر بالا، درخشندگی و زیبایی خاصی نیز دارد.

نیکل کروم، رایج‌ترین نوع آبکاری شیرآلات است که در مقایسه با پی وی دی، هزینه کمتری دارد و در عین حال اگر به روش صحیح و با استفاده از مواد مرغوب انجام شد، موجب افزایش مقاومت شیر شده و از پوسیدگی بدنه خارجی آن جلوگیری می‌کند.

آبکاری به روش رنگی، دیگر نوع آبکاری محسوب می‌شود. به طور معمول شیرآلات دارای پوشش رنگی، از نظر قیمت ارزان‌تر از شیرآلات پی وی دی هستند اما در بسیاری از موارد نسبت به شیرآلات نیکل کروم، قیمت بالاتری دارند؛ البته بدون شک عوامل دیگری نیز دخیل هستند و ممکن است، قیمت یک شیر با پوشش نیکل کروم از محصول مشابه رنگی گران‌تر باشد.

کیفیت قطعات داخلی به کار رفته

از آنجا که قطعات داخلی شیرآلات، وظیفه قطع و وصل کردن و جاری‌سازی آب را بر عهده دارند، کیفیت آنان بسیار مهم است و طبیعتاً تاثیر زیادی بر قیمت محصول دارند. از جمله این قطعات می‌توان به کارتریج و پرلاتور (آبریز) اشاره کرد.

شایان ذکر است که محل تولید قطعه داخلی و برند آن می‌تواند، قیمت نهایی شیر بهداشتی را تغییر دهد؛ به‌عنوان مثال ممکن است، یک شیر در داخل کشور تولید و مونتاژ شود، اما کارتریج یا سایر قطعات داخلی آن وارداتی باشند.

قابلیت تمیز کردن

یکی از عوامل مؤثر بر قیمت شیرآلات که کمتر به آن توجه می‌شود، قابلیت تمیز کردن است. لازم به توضیح است که برخی شیرها لکه‌پذیری بالایی دارند؛ بالعکس برخی از آنها در مواجهه با قطرات آب، کمتر لک شده و حتی اثر انگشت نیز بر روی آنها باقی نمی‌ماند. طبیعتاً چنین شیرآلاتی نیاز به نظافت کمتری داشته و در صورت نیاز به آسانی تمیز می‌شوند؛ به همین جهت طبیعی است قیمت آنها بالاتر باشد.

ناگفته نماند که نوع و کیفیت آبکاری بر قابلیت تمیز کردن شیرآلات تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین در هنگام خرید باید به این مسئله توجه کرد. آبکاری خوب، باعث به وجود آمدن سطحی صیقلی، براق و یکدست برای بدنه خارجی شیرآلات می‌گردد.

برند شیرآلات

مارک یا برند شیرآلات یکی دیگر از فاکتورهای تعیین کننده قیمت شیرآلات است؛ البته کشور سازنده محصول نیز بسیار مهم است.

مناسب‌تر بودن قیمت شیرآلات ایرانی نسبت به شیرآلات خارجی تا حدودی بدیهی به نظر می‌رسد؛ اما همیشه هم وضع به همین منوال نیست؛ یعنی این احتمال وجود دارد که قیمت یک شیر خارجی، بسیار ارزان‌تر از شیرآلات داخلی باشد؛ البته معمولاً چنین محصولاتی، کیفیت بالایی ندارند.

لازم به ذکر است که در میان برندهای ایرانی شیرآلات نیز اختلاف قیمت قابل توجهی را شاهد هستیم؛ چرا که پیشینه و شهرت یک برند بر میزان تقاضای آن تاثیر می‌گذارد؛ این مقوله می‌تواند، موجب افزایش قیمت کالا گردد. برخی از برندهای برتر شیرآلات در مقاله زیر آورده شده است.

https://www.rokna.net/fa/tiny/news-891643

مشخصات ظاهری شیرآلات

قیمت شیرآلات به چه عواملی بستگی دارد؟

هر چند که در درجه اول باید کیفیت و طول عمر شیرآلات را در نظر گرفت؛ اما در هر صورت با توجه به سبک خانه‌های امروزی، زیبایی ظاهری شیرآلات نیز به نوبه خود اهمیت دارد؛ به همین علت می‌توان گفت که طرح، مدل، رنگ، سایز و سایر مشخصات ظاهری نیز بر قیمت شیرهای ساختمانی تاثیر می‌گذارند.

بدون شک هر چه طراحی یک شیر ساده‌تر باشد، قیمت ارزان‌تری دارد. در مقابل، مدل‌های خاص شیرآلات، گران قیمت‌تر هستند؛ اما با توجه به این که علاوه بر تامین آب، یک اثر هنری نیز به‌شمار می‌روند، از نظر برخی افراد، ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارند.

علاوه بر آنچه تا بدین جا گفته شد، نوع شیر، کاربرد و مسائلی مثل ارتفاع پایه یا اندازه علم نیز بر قیمت نهایی آن تاثیر می‌گذارند؛ به عنوان مثال قیمت شیر حمامی ایستاده، بالاتر از قیمت یک شیر حمام معمولی است.

مصرف بهینه آب

می‌دانیم که این روزها صرفه‌جویی در مصرف آب، مقوله بسیار مهمی است که همگان باید به آن اهمیت بدهند. در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده شیرآلات به مصرف بهینه آب توجه ویژه‌ای دارند. به تبع این مسئله یکی دیگر از شاخصه‌های جالب توجهی که به نوبه خود، تعیین کننده قیمت شیرآلات است میزان مصرف آب می‌باشد.

شایان ذکر است که شیرآلات هوشمند یا چشمی، همچنین شیرهای دیجیتال، بیش از سایر محصولات به مصرف بهینه آب کمک می‌کنند؛ زیرا به عنوان مثال برای استفاده از شیرهای چشمی، حتی لازم نیست از دستگیره استفاده نمود؛ کافی است، دست را به زیر شیر آب نزدیک کرد؛ پس از اتمام شستشو و کنار رفتن دست، جریان آب به طور خودکار قطع می‌گردد. این شیرها از قیمت بالایی نسبت به شیرهای معمولی برخوردار بوده و بیشتر در اماکن عمومی مشاهده می‌شوند.

در ادامه باید اضافه کرد که شیرآلات اهرمی در مقایسه با شیرآلات کلاسیک به میزان بالایی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند؛ زیرا پروسه باز و بسته کردن شیر با استفاده از دسته اهرمی، سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌گیرد؛ البته قیمت شیرآلات کلاسیک، ارزان‌تر است.

برچسب ها: تبلیغات
نظرات شما