تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۲

پروژکتور ال‌ای‌دی و نورپردازی نمای ساختمان

پروژکتورها از ادوات روشنایی هستند که برای نورپردازی و روشنایی فضاهای بزرگ مثل ورزشگاه و استادیوم، کارخانه، سوله‌ها و انبارها و حتی ساختمان‌های بزرگ استفاده میشوند. همینطور می توان از آن ها به عنوان پروژکتور نما و برای زیبا سازی بصری ساختمان به وسیله نورپردازی و یا حتی روشن کردن بیلبورد ها در سطح شهر استفاده کرد.

رویداد۲۴ پروژکتورها از ادوات روشنایی هستند که برای نورپردازی و روشنایی فضاهای بزرگ مثل ورزشگاه و استادیوم، کارخانه، سوله‌ها و انبارها و حتی ساختمان‌های بزرگ استفاده میشوند. همینطور می توان از آن ها به عنوان پروژکتور نما و برای زیبا سازی بصری ساختمان به وسیله نورپردازی و یا حتی روشن کردن بیلبورد ها در سطح شهر استفاده کرد.

نورپردازی ساختمان یکی از مواردی است که امروزه از دید طراحان مورد توجه قرارگرفته است در اصل نورپردازی نما با استفاده از پروژکتور ال ای دی در یک ساختمان المانی است که کمک می کند ضمن تامین روشنایی، زیبایی و جذابیت فضا دو چندان شود و جلوه خاصی به محیط می بخشد. در گذشته نورپردازی صرفا مختص به ساختمان های بزرگ اداری ، تجاری و تفریحی بوده است. ولی امروزه تعریف جدیدی پیدا کرده و به قدری گسترش یافته است که نورپردازی ساختمان، نورپردازی تالارها، رستوران ها، بانک ها، محوطه ها و غیره را شامل می شود.

نورپردازی نمای ساختمان با عناصر و المان‌های مختلفی انجام می شود. می توان مناسب با فضایی که قرار است نورپردازی شود، پروژکتور لامپ و سایر عناصر تامین روشنایی را انتخاب کرد و به کار برد. به عنوان مثال برای نورپردازی و روشنایی محوطه های باز مانند فضای باغ ها و ویلاها باید از چراغ هایی استفاده کرد که مقاوت بالایی نسبت به عوامل طبیعی و بارش باران داشته باشند. تا در برابر این اتفاقات احتمالی دچار خرابی نشوند که گزینه مناسب پروژکتورهای ال ای دی میباشد.

پروژکتور ال‌ای دی ونورپردازی نمای ساختمان

نکته مهمی که در نورپردازی نما در یک ساختمان باید به آن توجه شود انتخاب المان مناسب است. در واقع باید توجه شود که چراغ یا پروژکتور با پوشش نوری مناسب انتخاب شود. به عنوان مثال اگر ارتفاع ساختمانی که برای نورپردازی انتخاب شده است بلند است،اگر نورپردازی از بالا قرار است انجام شود باید پرتاب وپخش نور آن به اندازه‎‌ای باشدکه نور را به زمین برساند و برعکس اگر نورپردازی از پایین ساختمان انجام میشود باید به گونه باشد که تا بالای ساختمان روشنایی ونورپردازی وجود داشته باشد. چراغ های ال ای دی که به عنوان تامین کننده نور در همه جا شناخته شده و کاربرد دارند پوشش نوری بالایی دارند و زاویه تابش نور در آنها 120 تا 150 درجه است و مورد دیگر اگر نورپردازی نما قرار است برای ساختمانی با ارتفاع کمتر انجام شود. لازم است از چراغ هایی استفاده کنید که برد و پرتاب نور کمتر ولی پوشش نوری بیشتری دارند. در این موارد استفاده از پروژکتورهایی با زاویه تابش 150 تا 180 درجه در ساختمان قابل استفاده است

 معمولا پروژکتور ال ای دی برای نورپردازی روی نماهایی که سازه های سنگی و بتنی هستند کاربرد دارند و بخش بزرگی از نما را روشن می کنند.

مزایای پروژکتورهای LED

پروژکتور ال ای دی دارای ویژگی‌های بسیار زیادی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها میتوان به مصرف پایین انرژی اشاره کرد.این پروژکتورها به نسبت چراغ‌هایی که در گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند نور با کیفیت‌تری دارد.داخل پروژکتورها چیپ‌ها یک به یک کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند و باعث میشود نوری متمرکز و شفاف از خود ساطع کنند. جنس بدنه پروژکتورهای ال ای دی از آلومینوم بوده به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی متفاوت و رطوبت دارند.

۱-صرفه جویی در مصرف برق

توان مصرفی پروژکتور ال ای دی نسبت به پروژکتور های گازی حدود یک سوم خواهد بود که این یعنی صرفه جویی در مصرف برق.

۲-عدم حساسیت پروژکتور ال ای دی به ضربه و لرزش

این قابلیت پروژکتور برای فضاهایی مثل کارگاه ها و یا کارخانجاتی که ماشین آلات سنگین و یا جرثقیل سقفی دارند و لرزش های شدیدی در محیط وجود دارد بسیار مهم است زیرا چراغ های گازی با وجود کمترین لرزش یا تکان خاموش می شوند و تا سرد شدن دوباره روشن نمی شوند اما با پروژکتورهای ال ای دی این نوسانات و لرزش ها هیچ اثری در خاموش شدن پروژ:تورها ندارد

۳-قطعی و وصل شدن دوباره برق

در صورت قطعی برق و وصل مجدد پروزکتور های گازی به سرعت روشن نمی شوند و باید چند دقیقه ای منتظر ماند تا آن‌ها سرد شده و دوباره روشن شوند اما پروژکتورهای LED در همان لحظه روشن شده و در همان لحظه اول بیشترین نور خود را تامین می کنند و نیاز به گرم شدن ندارند .

طول عمر بسیار بالا پروژکتور ال ای دی

پروژکتورهای ال ای دی دارای طول عمر میانگین ۳0 تا ۵۰هزار ساعت را دارا هستند و در مقابل چراغ های تخلیه گاز حدود ۶ برابر عمر مفید دارند.

منبع: اکووات/ecowat.com

برچسب ها: تبلیغات
نظرات شما