تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

عملیات اچ ۳ شاهکار نیروی هوایی ارتش در جنگ ایران و عراق

عملیات اچ ۳ یکی از شاهکارهای نیروی هوایی ارتش بود که پس آن عراق تا یک سال نتوانست نیروی هوایی خود را بازسازی کند و همین موضوع زمینه‌ساز پیروزی ایران در عملیات‌های موفق زمینی شد؛ عملیات‌هایی که نهایتا باعث آزادسازی خرمشهر و مناطق اشغال شده ایران شد.

عملیات اچ 3

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: در روز‌های پایانی سال ۱۳۵۹ مذاکرات نهاد‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق اوج گرفته بود. ابتدا شورای عالی دفاع ایران طرح صلح سازمان کنفرانس اسلامی را رد کرد. دو روز بعد نیز عراق اعلام کرد تا زمانی که ایران حقوق عراق را به رسمیت نشناسد، حتی از یک وجب خاک ایران عقب‌نشینی نخواهد کرد.

عراق در روز‌های ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه با یک حمله برنامه‌ریزی‌شده تلاش کرد سوسنگرد را اشغال کند تا دست برتر را در مذاکرات داشته باشد و ایران را مجبور به پذیرش خواسته‌های خود کند. حمله عراق ناموفق بود و صدام حسین در برابر این ناکامی دستور حمله موشکی به شهر اهواز را صادر کرد که یکی از نخستین حملات ارتش عراق به غیر نظامیان بود. لحن دولتمردان عراقی در این مقطع چنان گستاخانه شده بود که «طارق عزیز» معاون نخست وزیر عراق، در کنفرانسی خبری اعلام کرد: «حالا دیگر برای ما اهمیتی ندارد که ایران تجزیه شود.»

دلیل طراحی عملیات اچ۳ چه بود؟

از طرف دیگر طرفین درگیر در فصل بهار نمی‌توانستند عملیات‌های نظامی بزرگ انجام دهند. دلیل این امر ذوب شدن برف‌های رشته کوه‌های قفقاز و سرازیر شدن سیل در رودخانه‌های دجله و فرات بود. این رکود در جنگ باعث آشکار شدن اختلافات بین رهبران سیاسی و نظامی عراق شد اما لفاظی سیاسی بدون دستاورد عینی، معنی ندارد. در همین اثنا ارتش ایران عملیات اچ ۳ را طراحی کرد و معادلات صدام را به هم زد.

عملیات اچ ۳ برای بدست آوردن برتری هوایی ایران طراحی شد. تلاش نیرو‌های ایرانی در ماه‌های ابتدای جنگ بیشتر دفاعی و به منظور متوقف کردن پیشرفت ارتش عراق بود. از هواپیما‌های اف ۵ و اف ۴ نیز بیشتر برای انهدام تانک‌ها و نیروی زرهی دشمن استفاده می‌شد. اما نیروی هوایی ایران قابلیت انجام مانور‌های گسترده‌تری داشت و باید از آن استفاده می‌شد.

«سرهنگ فریدون ایزدستا» از افسران ارشد وقت در معاونت عملیات نیروی هوایی در مصاحبه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، در این باره گفته «ما از عملیات دفاعی به تهاجمی روی آورده بودیم و حالا ذهنیت همه افراد درگیر باید تغییر می‌کرد.»

مغز متفکر عملیات اچ۳

فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران با سرهنگ جواد فکوری بود. فکوری می‌خواست به هر قیمت ایران برتری هوایی را به دست بیاورد و یکی از اهداف مورد نظر او و دیگر فرماندهان نیروی هوایی، «پایگاه هوایی الولید» بود. پایگاه‌های هوایی الولید عراق، موسوم به اچ-۳ مجموعه‌ای از پایگاه‌های هوایی مرتبط در استان الانبار عراق هستند که در غرب این کشور و در نزدیک مرز اردن قرار دارند.

فاصله زیاد این پایگاه‌ها با خاک ایران به این معنی بود که برای حمله به آن جنگنده‌های ایرانی باید از فراز مرکز عراق و نزدیکی بغداد و پدافند هوایی آن پرواز و در آسمان دشمن سوخت‌گیری می‌کردند. این عملیات در عمل ممکن نبود و به همین خاطر ارتش عراق بخشی از تجهیزات و هواپیما‌های نظامی خود را برای در امان ماندن از حملات ایران به آنجا منتقل کرده بود.

خلبانان ایرانی دو بار تلاش کرده بودند از طریق مرکز عراق به پایگاه الولید حمله کنند. بار اول به خاطر بدی هوا و بار دوم به علت خطر لو رفتن این عملیات لغو شده بود. اما «سرهنگ بهرام هوشیار» فرمانده گروه جنگ‌های الکترونیک نیروی هوایی و «سرهنگ فریدون ایزدستا» طرح دیگری داشتند که به اجرا گذاشته شد.

عملیات اچ ۳ به کدام پایگاه انجام شد؟

عملیات در ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ اجرا شد. هشت فروند هواپیمای فانتوم اف۴ با بارگیری کامل و حداکثر سوخت ممکن به فرماندهی «سرگرد فرج‌الله برات‌پور» به همراه دو فروند هواپیمای رزرو از پایگاه سوم شکاری نوژه در شهر همدان برخاستند. «سرهنگ قاسم گلچین» فرمانده پایگاه با پافشاری در این عملیات شرکت کرد و در کنار لیدر دسته پرواز، سرگرد براتپور پرواز می‌کرد.

هم‌زمان با پرواز فانتوم‌ها، سه فروند هواپیمای اف۵ در یک مانور انحرافی از پایگاه دوم شکاری تبریز برای حمله به تاسیسات عراق در کرکوک به پرواز درآمدند. برای پشتیبانی هوایی عملیات نیز دو فروند هواپیمای اف۱۴ بر فراز مرز ایران و عراق گشت‌زنی می‌کردند.

یک هواپیمای سی۱۳۰ سری اچ نیروی هوایی معروف به «خفاش» که برای جنگ‌های الکترونیک طراحی شده بود و یک پست فرماندهی عملیات هوایی مستقر در یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ هم به پرواز درآمدند تا با شنود مکالمات نیرو‌های عراقی آماده پاسخگویی به دفاع احتمالی دشمن باشند.

فانتوم‌های نیروی هوایی پس از بلند شدن از همدان، بر فراز دریاچه ارومیه سوخت‌گیری کردند و سپس در نزدیکی مرز ترکیه با پرواز در ارتفاع ۱۵۰ پایی (۵۰ متر) خود را به مرز ایران و عراق رساندند.

«سرتیپ دوم منوچهر طوسی» که در آن زمان با درجه سرگردی در دسته اول پروازی می‌کرد، در مستندی درباره این عملیات می‌گوید: «پرواز در آن ارتفاع کم بر فراز کوه‌های پر برف مثل اسکی کردن بود» اما فانتوم‌های ایرانی توانستند بر فراز منطقه مرزی عراق با ترکیه سوخت‌گیری دوم را با موفقیت انجام دهند. آن‌ها سپس با تغییر مسیر به طرف جنوب چرخیدند تا با پرواز بر فراز بیابان‌های غرب این کشور خود را به پایگاه‌های الولید برسانند.

ارتش عراق منتظر فانتوم‌های ایرانی نبود و پدافند هوایی آن غافلگیر شد. وقتی جنگنده‌های ایرانی به پایگاه الولید رسیدند عراقی‌ها آسوده مشغول کار‌های روزمره بودند و توپ‌های خود را به سوی ایران نشانه رفته بودند. هواپیما‌های ایرانی از پشت سر به آن‌ها رسیدند و تجهیزات عراقی را به آتش کشیده و به خاک ایران برگشتند.

نقش سوریه در عملیات اچ۳

ستاد مشترک ارتش ایران پس از این عملیات از انهدام ۴۸ فروند هواپیمای عراقی در پایگاه‌های الولید خبر داد. اما طرف عراقی در پاسخ اعلام کرد که در این پایگاه‌ها هواپیمایی نداشته و تنها یک فروند هواپیما از دست داده است که علنا دروغ بود و در واقع این عملیات موفقیت آمیز یکی از موفق‌ترین عملیات‌های دوربرد هواپیما‌های فانتوم در تاریخ جنگ‌های هوایی بود.

عراق همچنین مدعی شد هواپیما‌های جنگی ایران را که به سمت سوریه پرواز کردند و پس از ۶۷ دقیقه در آسمان عراق ظاهر شدند، با رادار ردیابی کرده است. اما دمشق هرگونه همکاری با تهران را در زمینه ایجاد پوشش هوایی برای جنگنده‌های یا دادن اجازه برای سوخت گیری در سوریه تکذیب کرد.

واکنش صدام به عملیات اچ۳

در این عملیات حدود ۸۰ درصد از توان هوایی عراق منهدم شد و صدام حسین که بسیار شگفت‌زده شده بود فرمانده‌هان نیروی هوایی عراق را برکنار کرد. عراق تا یک سال پس از آن نتوانست نیروی هوایی خود را بازسازی کند و همین موضوع زمینه‌ساز پیروزی ایران در عملیات‌های موفق زمینی شد؛ عملیات‌هایی که نهایتا باعث آزادسازی خرمشهر و مناطق اشغال شده ایران شد.

در پی این عملیات، صداوسیمای ایران برای اولین بار «مارش پیروزی» که در واقع مارش ارتش در سال‌های پیش از انقلاب بود را همزمان با اعلام خبر حمله به پایگاه الولید پخش کرد. مارشی که در ماه‌های پس از آن نوید دهنده آزادی بستان، شکستن حصر آبادان و آزادی خرمشهر و دیگر عملیات‌های موفق شد.

خلبانان و پرسنل شرکت کننده در این عملیات دو روز بعد با آیت‌الله خمینی دیدار کردند و از آن‌ها تقدیر شد. اما صداوسیما حتی حاضر به پخش مصاحبه با خلبانان شرکت کننده در این عملیات نشد. سرتیپ دوم ابراهیم پوردان که با درجه ستوان دومی در این عملیات شرکت کرده بود، گفته بود «گفتند در اول مصاحبه نگفته‌اید بسم‌الله الرحمن الرحیم و قابل پخش نیست!»


مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

جنگ ایران و عراق چگونه آغاز شد؟

نقش نیروی دریایی ارتش در جنگ ایران و عراق چه بود؟

نیروی هوایی ارتش چگونه در جنگ، ایران را نجات داد؟

عملیات مروارید؛ شاهکار نیروی دریایی ارتش

شروط ایران برای پایان جنگ با عراق

سقوط فاجعه‌آمیز هواپیمای فرماندهان ارشد جنگ

عملیات ثامن الائمه؛ نخستین پیروزی بزرگ ارتش ایران


 

دیدار خلبانان عملیات اچ ۳ با امام خمینی

خلبانان عملیات اچ 3

سرنوشت خلبانان عملیات اچ ۳

بی‌مهری به فرماندهان این عملیات مهم و متهورانه از نقاط تلخ تاریخ جنگ است. به گزارش رویداد۲۴ فرار بنی‌صدر و رجوی با استفاده از یکی از هواپیمای نیروی هوایی، باعث اعتراضات جدی به سرهنگ جواد فکوری شد. او از فرماندهی نیروی هوایی و وزارت دفاع ملی کناره‌گیری کرد و به ستاد مشترک ارتش منتقل شد.

سرهنگ قاسم گلچین بعد از انتصاب سرهنگ معین‌پور به فرماندهی نیروی هوایی، از فرماندهی پایگاه سوم شکاری کنار گذاشته شد و پس از چند ماه به همراه دیگر تصفیه‌شدگان از نیروی هوایی کنار گذاشته شد. سرهنگ گلچین به فعالیت در بخش خصوصی مشغول شد و به آلمان مهاجرت کرد.

سرهنگ بهرام هوشیار معاون عملیات نیروی هوایی شد، ولی نهایتا در سال‌های بعد از این سمت کناره‌گیری کرد. همچنین بسیاری از خلبانان شرکت کننده در عملیات اچ ۳، مانند ستوان محمدرضا آذرفر، سرگرد محمود خضرایی، سروان غلامعباس رضایی خسروی و ستوان محمدعلی اکبرپور سرابی در سال‌های بعد در جبهه جنگ شهید شدند.

پیامد مهم عملیات اچ ۳

عملیات اچ ۳ پیامدی داشت که کمتر به آن توجه می‌شود. با کاهش شدید توان هوایی عراق، ارتش اسرائیل که از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود در حال رصد فعالیت‌های هسته‌ای عراق است، تصمیم به نابودی «نیروگاه اتمی اوسیراک» یا «تموز» در عراق گرفت. صدام حسین از دشمنان سرسخت اسرائیل بود.

برای صدام که در پی رهبری جهان عرب بود، دشمنی با اسرائیل وسیله خوبی برای محبوبیت و ماندگاری در قدرت حساب می‌شد. وی بار‌ها وعده نابودی اسرائیل و آزادی فلسطین را داده بود و تا پایان حکومت خود از هیچ اقدامی برای حمله به اسرائیل فروگذار نکرد.

در خرداد ماه سال ۱۳۶۰ جنگنده‌های اف۱۶ اسرائیلی عملیات را آغاز کردند. شرح این ماجرا را از کتاب سوداگری مرگ، نوشته «کنت تیمرمن» که کتاب مورد علاقه راویان رسمی تاریخ جنگ است می‌آوریم. بر اساس نوشته تیمرمن «خلبانان اسرائیلی هم مهارتی فوق‌العاده داشتند و هم به زبان عربی مسلط بودند. آن‌ها هنگام پرواز بر فراز اردن با لهجه عربی عربستان سعودی با یکدیگر صحبت می‌کردند و به ماموران برج مراقبت اردن گفتند گشتی‌های سعودی‌اند که راه را گم کرده‌اند. وقتی به حریم هوایی عربستان وارد شدند، لهجه خود را تغییر دادند و وانمود کردند خلبانان اردنی هستند. آن‌ها نهایتا وقتی به هدف نزدیک شدند تقریبا با هیچ مقاومتی روبرو نشدند و نیروگاه اتمی اوزیراک عراق را نابود کردند.»

همین رخداد به تبلیغات و پروپاگاندای ارتش بعث علیه ایران دامن زد. به تعبیر مرتضی منطقی در کتاب «تاریخ تبلیغات در جنگ هشت ساله» ایرانی‌ها عراق را دشمن صهیونیستی می‌نامیدند، اما تبلیغات عراقی‌ها درباره این موضوع حساب شده‌تر بود. دستگاه تبلیغاتی عراق جنگ را توطئه‌ای بین‌المللی که با مشارکت آمریکا، اسرائیل و ایران علیه عراق طرح‌ریزی شده است عنوان می‌کردند! این در حالی بود که ایران دشمن درجه یک اسرائیل به شمار می‌رفت اما صدام در تبلیغات خود جوری وانمود می‌کرد که گویا ایران و اسرائیل علیه عراق برنامه‌ریزی کرده‌اند!

بعثی‌ها به عراقی‌ها می‌گفتند دست ایران و اسرائیل در یک کاسه است و کوروش با یهودیان مهربان بوده و این سیاست تا امروز در ایرانی‌ها هست و ایرانی‌ها امروز هم در خدمت اهداف صهیونیست‌ها هستند و طرح حمله به عراق را با اسرائیلی‌ها ریخته‌اند!

کافی است به نطق صدام حسین به مناسبت لغو قرارداد الجزایر توجه کنیم: «استعمار در دوران‌های گذشته تمام وسایل خود را علیه ما به کار گرفت. بنیاد صهیونیستی در سال‌های گذشته در جهت تجزیه میهن عرب و تضعیف قدرت‌های امت عرب فعالیت می‌کرد و ملت عراق به دلیل دفاع از حاکمیت و حیثیت اعراب مورد مورد بغض صهیونیسم قرار گرفت. با تحقق نیافتن توطئه امپریالیستی و صهیونیستی برای تجزیه عراق، اکنون حکومت تهران به تحریک نیرو‌های امپریالیسم و صهیونیسم قصد غصب سرزمین ما را دارند.»

پس از حمله اسرائیل به اوسیراک، حجم تبلیغات عراقی‌‎ها بیشتر شد. صدام می‌گفت حمله اسرائیل در هفتم ژوئن به نیروگاه اتمی در نتیجه اطلاعات و تصاویر مبادله شده و همچنین هماهنگی‌های مداوم میان تهران و تل‌آویو بوده و با این اتفاق هم‌دستی ایران و اسرائیل با هم بیشتر آشکار شده است.

در واقع این‌ها فقط یک سری دروغ برای تحریک مردم عراق علیه ایران و یا توجیه شکست‌های پی در پی ارتش عراق نبود، صدام حسین نیز مانند اغلب دیکتاتور‌های جهان دچار پارانویا و تئوری توطئه بود و باور نمی‌کرد خلبانان ایرانی به تنهایی موفق شده‌اند ناوگان هوایی ارتش عراق را منهدم کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
2
38
اگر افسرهای خلبان دوره دیده در امریکا ،، در نیروی هوایی بیهمتا و معز و هوانیروز دلیر و سرافراز ارتش نبودندکشوری به نام ایران هم امروز نبود. درود رب العالمین بر ابرمردان ارتش.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
1
35
بارها گزارش اچ ۳ را خواندم و هر بار بیشتر لذت می‌برم، از این شجاعت و هوش جوانان آن روز احساس غرور میکنم
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
4
30
روسیه لعنتی. حامی. تمام. قد. عراق. در جنگ ۸. ساله. فرانسه. آلمان. و تمام کشورهای عربی. در بعضی موارد. حتی آمریکا. همه و همه. رفتند. پشت عراق لعنتی

اما. اینجا. ایران. است. مهد. دلیران. بیشه شیران. ما به واقع با نصف دنبا جنگیدیم

درود بر ارتش پر توان. و سپاه. عزیز. و سلام بر شهیدان عزیز. افتخار ابدی برای ایران را رقم زدند. ایران با قدرت. در جنگ.پیروز شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
کودتای نوژه رو هم روسیه اول پی ریزی کرد و بعد خودش هم لو داد با هدف نابودی نیروی هوایی ایران. خیانت روس یکی و دوتا نیست
asd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
3
35
خدا رحمت کند نادر جهانبانی را و لعنت کند قاتلان او را .
پاسخ ها
جوتد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
چرا ازبابایی وفکوری واردستانی و کلی خلبان درجه یک که درآمریکا آموزش دیدن چیزی نمیگی وفقط از جهانپور طاغوتی اسم میبری؟
اونم اگه با مردم بود ونه شاه
مث خیلی ازارتشیان غیور،نظیر شهید یوسف کلاهدوز که افسر گارد شاه بود
وتوطیه کودتا ۲۱بهمن رو به انقلابیون خبر داد وعاقبتش شهادت شد،درتاریخ ارتش ماندگار میشد!یک کم تحقیق بعداظهار نظر لطفا!
فریدون محمدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
8
17
بنازم سرلشکر ستاری وصیاد شیرازی ک طراح این حمله بودن ک بعدها ب طرز فجیهی ترور شدن توسط...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
40
4
چرا دارید نقش سپاه رو کمرنگ جلوه میدین؟اصل کارو سپاه کرده
رزمنده خسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
4
19
جناب نجفی رویداد ۲۴ وقتی برگه عملیات با کیل ۹۵٪رو به سرگرد محمود اسکندری دادند.گفت مرا به لانه زنبور می‌فرستید میروم ولی شرط دارم به جوانها واقعیت‌ها را بگویید حالا میفهم ان روز چرا این حرف را زده.جسارت گفتن نام‌ اسکندری مرد عملیاتهای غیر ممکن و ناجی خرمشهر ساب لیدر عملیات H3 را هم ندارید..حتی عکس در حضور.... اسکندری را سانسور کردید.شما چه موجودی هستید .همیشه در تاریخ ایران عده ای مجیز گو و پنهان کننده واقعیت‌ها از چشم مردم بوده اند.ننگ به تاریخ سازان جعلی..
بختیار میرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
2
26
سلام خلبانان عملیات اچ۳ قهرمانان ملی بودن که بزرگترین حمله هوایی دنیا را انجام دادند ولی متاسفانه ما قدر این قهرمانان ملی را ندانستیم .اما این را بدانید که پهلوانان هرگز نمیمیرن ونامشان همیشه ب یادگار می ماند.
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
15
6
بابت نوشتن این موضوع و نقل رشادت‌های ایرانیان ممنونم ولی درست نیست که نویسنده لابلای داستان افکار موزیانه خودشو به خورد مخاطب بده. تعریف از دشمن شماره یک ایران فقط یه معنی میده.
خدمتگزار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
1
14
بی مهری با نیروی هوایی خیلی زیاد بوده و هست. آنها که باعث پیروزی انقلاب. پیروزی در جنگ. پیروزی در تحریمها. پیروزی در مردم داری. پیروزی در ولایتمداری وخیلی پیروزیهای زیادی برای این کشور و جهان اسلام شده اند
رضا -ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
11
8
چرا دروغ میگید به مردم ... آخه چگونه ۸۰ درصد نیروی هوایی عراق در این عملیات نابود شد ... در صورتیکه فقط تعدادی از هواپیماهای توپولف ۱۶ و ۲۲ و تعدادی سوخو ۲۰ نابود شد و بقیه هواپیماهاشون در شلترهای پایگاههای دیگر پراکنده بودند
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
3
19
چرا از خلبان محمود اسکندری نام نبردید،خیلی پر آوازه و افتخارآفرین بود،به اوتهمت زدن،ولی او الان دراین دنیانیست،،،نام نیک گذشتگان را از یاد نبریم،،
توانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
3
8
روایت های مختلفی در باره این عملیات گفته شده ولی همیشه یک سئوالی در ذهن من و شاید عده ای دیگر شکل گرفته ، چگونه رادارهای ترکیه متوجه پرواز فانتوم های ایرانی در نزدیکی مرز خود با عراق نشده اند هر کشوری با حساسیت اینگونه پروازها را رصد میکند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
5
29
اینا مربوط به تجهیزات زمان شاه و پرسنل آموزش دیده در زمان شاه است
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
یجور می گی انگار ارث پدر شاه بوده خوب مال همین مردم چند میلیون بشکه نفت بدون تحریم می فروخته چندتا هواپیما خریده چندتا خلبان فرستاده برای آموزش ،الان هم اگر تحریم نباشه مطمئنا ایران می ره دنبال f35 این یه چیز طبیعیه و شاه کار شاقی نکرده بماند مردم جنوب تهران شهرری نه آب داشتن نه گاز نه دکتر و...حالا پایتخت شهرستان ها که بماند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
هر چی باز پول نفت داده تجهیزات خریده واسه کشور. خرج کشورهای دیگه نکرده که بخورند و بخندند ب ما.. در جواب میثم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
2
8
نقش امیر سرتیپ خلبان علی اصغر مطلق در این عملیات چه بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
3
13
نسلی وطن پرست و فدایی میهن بودند چه حیف که بسیاری را حذف کردند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
12
5
ارث پدر شاه نبود فرش نفت خرید سلاح آموزش نظامی هنر میخواد که هرکس نداره
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
1
11
از این عملیات هنوز هم در کشورهای دیگر برای تدریس استفاده میشود به عنوان یکی از بزرگترین و کلاسیکترین عملیات هوایی در جهان یاد میشود .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
3
5
چرا اسم شهید علی خسروی تیز پرواز لر نوراباد ممسنی را فقط گفتی خسروی اسمش سرلشکر سرافراز تیزعقاب لر ممسنی هست روح همشون شاد کاش همشون زنده بودند جانم فدای کشورم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
1
6
اگر اسرائیل اوسیراک را نابود نمیکرد و صدام موفق به ساخت بمب اتم می‌شد گمان می کنی صدام بمب اتم را کجا می زد!؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
3
0
درود فراوان بر قهرمانان عملیات H3
ولی نویسنده نگفت که سرهنگ قاسم گلچین به خاطر کودتای پایگاه نوژه برکنار شد! اگر در کشور دیگری بود حتماً به جرم خیانت تیربارانش می کردند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
2
5
جنگ و تحریم و بیماری و طاعون نعمت اند تا اینجا
بهرام
|
Iraq
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
0
3
متشکر ، اما ناقص بود .
ضمنا حمله به غیر نظامیان ساکن در شهر ها از اسفند ۵۹ شروع نشده و از همان مهر ۵۹ مردم شهر دزفول بارها آماج حملات هوایی ، و موشک های اسکاد و حتی توگ خانه عراق بود .
کیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
2
11
قطعا اگه تسلیحات نظامی خریداری شده توسط شاه نبود ،ایران همون سال اول قافیه جنگ رو باخته بود و یا مجبور میشد با سپر گوشتی و تلفات زیاد مقاومت کنه و ازونجایی که هیچ کشوری به ایران تسلیحات نمیداد این تسلیحات که اتفاقا خیلی مورد انتقاد اقایون بود و حتی بعضی از تندروها قصد فروش این تسلیحات رو داشتن ،به داد ایران رسید.
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
6
10
جاویدشاه
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
1
4
خدا ازتون نگذره که علیه برادران عراقیمون یه همچین نقشه شومی اجرا کردید اگر اینکار رو نمیکردید الان دیگه لازم نبود پای پیاده بریم عراق ایران عراق بود ?
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان