تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۱ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

واکنش آمریکا به تاسیس پایگاه نظامی ایران در قطب جنوب

بنا به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا قطب جنوب باید یک منطقه برای اکتشاف مسالمت آمیز و تحقیقات عملی باقی بماند.

واکنش آمریکا به تاسیس پایگاه نظامی ایران در قطب جنوب

رویداد۲۴ اعتماد آنلاین نوشت: آمریکا متعهد به توافق قطب جنوب در سال ۱۹۵۹ است که استقرار پایگاه‌های نظامی در قطب جنوب را ممنوع می‌کند. اگرچه ایران عضوی از این توافق نیست، آمریکا قاطعانه با نظامی سازی قطب جنوب مخالف است.

امیردریا دار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش ششم مهرماه اعلام کرد: برنامه ما در آینده این است که پرچم پر افتخار ایران را در قطب جنوب نیز بالا ببریم و یک کار مشرک نظامی و علمی در آن منطقه اجرا کنیم.

این فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران به حضور ناوگروه ۸۶ در حیاط خلوت کشور‌هایی که با ایران دشمنی دارند اشاره کرد و گفت: ناوگروه ۸۶ با انجام موفقیت آمیز ماموریت خود، هژمونی قدرت‌های جهانی را شکست.


بیشتر بخوانید: مشکل جمهوری‌خواهان آمریکا با حسین موسویان چیست؟


میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی برابر با دهم مهرماه در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات فرمانده نیروی دریایی ایران با توجه به نزدیک شدن به موعد ۱۸ اکتبر جاری و پایان یافتن تحریم‌های موشکی ایران طبق برجام گفت: این اظهارات به نظر می‌رسد بیشتر از توانایی ایران بیان شده است.

میلر تصریح کرد: قطب جنوب باید یک منطقه برای اکتشاف مسالمت آمیز و تحقیقات عملی باقی بماند. آمریکا متعهد به توافق قطب جنوب در سال ۱۹۵۹ است که استقرار پایگاه‌های نظامی در قطب جنوب را ممنوع می‌کند. اگرچه ایران عضوی از این توافق نیست، آمریکا قاطعانه با نظامی سازی قطب جنوب مخالف است. فعالیت‌های نظامی چه از سوی ایران چه هر کشور دیگری در این منطقه نباید انجام شود.

میلر در خصوص پرتاب موفقیت آمیز یک موشک ایران به فضا نیز مدعی شد: ما معتقدیم این فعالیت‌ها نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص موشک‌های بالستیک ایران هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص پهپاد‌های ایرانی و ادعا‌های وزیرخارجه اوکراین مبنی بر ۵۰۰ حمله روسیه با استفاده از پهپاد‌های شاهد ایران در ماه گذشته گفت: ما همچنان شاهد حمایت ایران از حکومت‌های غیرلیبرال چه در همسایگی و چه در سراسر جهان و حمایت از اقدامات متجاوزکارانه هستیم. این حمایت‌ها متاسفانه در راستای فعالیت‌های مخرب ایران در سرتاسر جهان است. ما به وضع تحریم‌ها علیه کشور‌هایی که به روسیه در جنگ این کشور علیه اوکراین کمک کرده اند، ادامه خواهیم داد.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره نفوذ افراد نزدیک به جمهوری اسلامی ایران در دولت آمریکا گفت: دلیلی در دست ندارم که باور کنم که اعضای یک حلقه تاثیرگذاری دولت ایران به درون حکومت ایالات متحده نفوذ کرده باشند. تحقیقات درباره عملکرد راب ملی (رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا درر امور ایران که به مرخصی اجباری فرستاده شده است) همچنان ادامه دارد.

خبر مرخصی او پس از مدت‌ها سکوت خبری اش، هشتم تیرماه جاری (۲۹ ژوئن) از سوی متیو میلر (مت میلر) سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام شد که گفت: راب ملی در مرخصی است و آبرام پیلی به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می‌کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رابرت مالی همچنان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است؟ گفت: من هیچ نظری در مورد وضعیت (راب) مالی ندارم، اما مالی همچنان نماینده ویژه در امور ایران است.

در پی این اظهار نظر متیو میلر، خبرنگاران از او درباره وضعیت رابرت مالی سوال کردند که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سرانجام درباره وضعیت رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران و مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگو‌های غیرمستقیم با تهران به خبرنگاران اعلام کرد: راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می‌کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اما هیچ توضیحی درباره دلیل و نوع مرخصی رابرت مالی نداد، ولی در عین حال تایید کرد که معاون رابرت مالی یعنی آبرام پالی هم اکنون بطور موقت جانشین او است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
1
چیز دیگه ای بجز خاک بر سرتون نمیشه گفت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان