تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲

مشخصات پهپاد انتحاری آرش ۲

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های پهپاد انتحاری آرش-۲ خواهیم پرداخت.

مشخصات پهپاد انتحاری آرش-۲

رویداد۲۴ حسین فلاحی:  از مدتها پیش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری گسترده ای در حوزه پهپادی انجام داده اند و در این زمینه به دستاوردهای قابل توجهی با طراحی و تولید انواع پهپادها با کاربری‌های متفاوت دست یافته اند. جنگ‌های اخیر در منطقه مانند تجاوز عربستان به یمن،‌ جنگ قره باغ و جنگ اوکراین نشان داد که سرمایه گذاری ایران در بخش پهپادی به درستی انجام شده است.

پیشرفت ایران در حوزه پهپادی به نقطه ای رسیده است که کشورمان به عنوان یکی از کشورهای صاحب سبک و قدر در حوزه پهپادی محسوب می شود. ایران توانسته علاوه بر تامین نیازمندی‌های خود،‌ راه خود را برای فروش پهپادی داخلی در بازارهای جهانی نیز پیدا کند. پهپاد آرش-2 یکی از همین پهپادهای متمایز ایران است که خواب دشمنان این سرزمین را آشفته کرده است. پهپاد آرش یکی از انواع پهپادهای انتحاری ساخت ایران می‌باشد که با ۲۰۰۰ متر بُرد، دوربرد ترین پهپاد انتحاری در ایران و جهان محسوب می‌شود


آرش-2 یک پهپاد انتحاری است که توسط ایران برای انهدام اهداف مهم در دوردست طراحی و تولید انبوه شده است. برد 2000 کیلومتری پهپاد آرش-2 در کنار وزن قابل توجه کلاهک، این پهپاد را به سلاحی کارآمد برای ارتش جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است.

پهپاد انتحاری آرش-2 با برد 2000 کیلومتری دوربردترین پهپاد انتحاری در جهان محسوب می شود. نسخه کوچکتری از این پهپاد به نام آرش-1 با برد 150 کیلومتر ساخته شد که برای حمله به اهداف نزدیک در میدان نبرد طراحی شده است. در واقع پهپاد انتحاری آرش-2 نسخه ارتقا یافته و پیشرفته تر آرش-1 است.

مشخصات و قابلیت‌های پهپاد انتحاری آرش ۲

پهپاد آرش-2 برای اولین بار در رزمایش پهپاد ارتش در 16 دی ماه 1399 رونمایی و مورد استفاده قرار گرفت. در طی این رزمایش این پهپاد از سواحل مکران و پس از طی مسافتی حدود 1400 کیلومتر، در منطقه عمومی رزمایش در استان سمنان در مرکز ایران به هدف خود اصابت کرد. آرش-2 از نظر ظاهری شبیه به پهپاد کیان-2 و دارای بال مثلثی شکل است.

تفاوت اصلی پهپاد آرش 2 و کیان در موتو آنها است. پهپاد کیان از موتور جت و آرش از موتور پیستونی استفاده می کنند. این تفاوت موتور در برد آن نیز تاثیر زیادی داشته است.

مشخصات پهپاد انتحاری آرش-۲
آرش-2 تاکنون در تمرینات توسط دو نوع پرتابگر پرتاب شده است. نوع اول توسط پرتابگر جتو و دیگری توسط لانچر جعبه ای قابل نصب در پشت کامیون. لانچرهای جعبه‌ای شناسایی پهپاد را دشوارتر کرده و در کنار تحرک بالا، بقای کامیون و خدمه را افزایش می‌دهد.

پهپاد انتحاری آرش-2 در تیر ماه 1401 در ناوگان پهپادی ارتش مشاهده شد. این پهپاد قابلیت استفاده از ضد کشتی و همچنین حمله از دریا به ساحل را را دارد. در نمایشگاه دستاوردهای 1401 ارتش، پهپاد آرش-2 مجهز به جستجوگر مادون قرمز و الکترواپتیکال دیده شد که قابلیت های بیشتری به این پرنده می دهد. جستجوگر مادون قرمز و الکترواپتیکال به پهپاد آرش امکان می دهد اهداف مختلف را با دقت بالایی منهدم کند. بنابراین، این پهپاد با جستجوگرهای مختلف، علاوه بر اهداف ثابت، توانایی هدف قرار دادن اهداف متحرک یا اهدافی را که نیاز به اصابت دقیق در منطقه دشمن دارند، دارد.


بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی پهپاد ابابیل-۲

مشخصات فنی پهپاد معراج ۵۲۱

مشخصات پهپاد شاهد ۱۴۹

مشخصات موشک کروز یاعلی


بر اساس عکس های منتشر شده و اطلاعات نمایشگاه دائمی دستاوردهای وزارت دفاع، موتور پهپاد آرش-2 از نوع MD 550 یا MDSO-4-520 طوفان با قدرت 50 اسب بخار است. بنابراین با توجه به نوع موتور این پهپاد حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت.

گزارش نشریه آمریکایی در مورد ساخت پهپاد آرش 2

ساخت پهپاد دوربرد آرش 2 با واکنش رسانه های غربی همراه شد. در یکی از این واکنش ها پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی «۱۹۴۵» طی گزارشی تحت عنوان "ایران می‌گوید پهپادهایی دارد که می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند" نوشت: « آیا ممکن است چنین چیزی صحت داشته باشد؟ 
به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، فرمانده‌ی نیروی زمینی [ارتش] این کشور ادعا کرد تهران یک پهپاد انتحاری دوربرد ساخته که می‌تواند به سواحل مدیترانه‌ای اسرائیل [و دورترین نقطه‌ی فلسطین اشغالی از خاک ایران] حمله کند. سرتیپ «کیومرث حیدری» اعلام کرد «آرش-۲» (جدیدترین نوع پهپاد از نسل آرش-۱) به طور خاص برای هدف قرار دادن منطقه‌ی حیفا در کشور یهودی ساخته شده است. حیدری با افتخار گفت: «ما [ایران] منتظر دستور برای به‌کارگیری این پهپاد هستیم»، و افزود که ایران «توانمندی‌های خود را در رزمایش‌های آینده آشکار خواهد کرد.» لفاظی‌های تهاجمی تهران در تهدید اسرائیل، جدیدترین حلقه در زنجیره‌ی تنش‌آفرینی‌ها در بحبوحه‌ی «جنگ سایه» میان ایران و اسرائیل است.

ماموریت آرش-2 در رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش

در مراحل اصلی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش، از پهپادهای انهدامی آرش استفاده ویژه‌ای شد و این پهپادها اهداف دریایی و زمینی خود را به صورت گسترده و با موفقیت منهدم کردند. امیر علیرضا شیخ سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش گفت: در ادامه اجرای مراحل اصلی و عملیاتی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات انهدام هدف راداری در منطقه عمومی رزمایش با بهره‌گیری از هوش مصنوعی با موفقیت اجرا شد.

سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش با تاکید بر اینکه در این رزمایش، از پهپادهای انهدامی آرش استفاده ویژه‌ای شده و این پهپادها اهداف دریایی و زمینی خود را به صورت گسترده و با موفقیت منهدم کردند، افزود: اجرای سناریوی پروازی از قبل طراحی شده، مورد هدف قرار دادن اهداف مشخص شده توسط پهپادهای انهدامی و رزمی و به کارگیری بمب‌ها و موشک‌های قابل نصب روی پهپادها، جمع آوری اطلاعات به صورت سیگنالی و استفاده از محموله‌های اپتیکی در گستره جغرافیای کشور از غرب، جنوب غرب، شمال شرق و منطقه اصلی رزمایش، بخشی از اقدامات نیروی‌های چهارگانه ارتش در این رزمایش بود.

امیرشیخ با اشاره به نقطه زنی این پهپادها در رزمایش تخصصی پهپادی ۱۴۰۲ ارتش اظهار داشت: در این رزمایش سامانه‌های پهپادی انهدامی و رزمی توانستند کلیه اهداف پیش بینی شده را با استفاده از مهمات هوشمند و به صورت نقطه‌زنی مورد اصابت قرار دهند.

لحظه شلیک پهپاد آرش و اصابت آن به ماکت یک کشتی

مشخصات کلی پهپاد انتحاری آرش-2:

طول: ~ 4.5 متر
طول بالها: ~ 4 متر
سقف سرویس: 3657 متر
موتور: MD550 یا MDSO-4-520 طوفان با قدرت 50 اسب بخار
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت
برد: 2000 کیلومتر
وزن: ~ 200 کیلوگرم
مبدا: ایران

مشخصات پهپاد انتحاری آرش-۲

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان