تاریخ انتشار: ۱۷:۲۹ - ۱۴ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۶ نظر

نرگس محمدی فعال سیاسی کیست؟

نرگس محمدی از فعالان سیاسی و دومین زن ایرانی است که جایزه نوبل صلح دریافت می‌کند.

نرگس محمدی فعال سیاسی کیست؟

رویداد۲۴ نرگس محمدی مطابق اعلام کمیته نوبل صلح ۲۰۲۳ شد. این دومین زن ایرانی است که جایزه نوبل صلح دریافت می‌کند. پیش از او نیز حدود ۲۰ سال قبل شیرین عبادی زن ایرانی برنده این جایزه شده بود.

بیوگرافی نرگس محمدی

نرگس محمدی زاده اردیبهشت ماه ۱۳۵۱ در زنجان است که تا کنون چندین بار با اتهاماتی نظیر «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی و...» مواجه بوده است. او در سال ۱۳۸۷ با تقی رحمانی فعال ملی مذهبی ازدواج کرد و دارای دو فرزند است که دو قلو هستند و هم‌اکنون به همراه پدرشان در خارج از ایران به سر می‌برند.

روزنامه نگاری نرگس محمدی

براساس برخی گزارش‌های نرگس محمدی در سال ۱۳۷۵ در نشریه‌ای به نام پیام هاجر قلم زده است و البته برخی مقالاتی را در خصوص زنان و دانشجویان به انتشار رسانده است.

محکومیت‌های نرگس محمدی

در برخی منابع ذکر شده که او نخستین بار در اواخر دهه هفتاد یک بار سابقه بازداشت داشته است اما بازداشت او پس از حوادث سال ۸۸ از نخستین بازداشت‌های پررنگ او بود. بنابر رای دادگاه تجدید نظر وی در شعبه ۵۴ دادگاه به ۶ سال حبس متهم شد. این حکم از اردیبهشت سال ۱۳۹۱ به اجرا درآمد. اگرچه در تیر ماه همان سال براساس رای پزشکان حکم عدم تحمل کیفر برای او صادر شد و از زندان آزاد شد.

محمدی همچنین در سال ۹۳ بازداشت شد و در مهر ماه ۹۵ شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم ۱۶ سال زندان وی را تایید کرد. او در ۱۷ مهر ماه ۹۹ از زندان آزاد شد و مجدداً در دوم خرداد ۱۴۰۰ به ۳۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد. او هم‌اکنون نیز در زندان اوین به سر می‌برد.

خبرگزاری فارس چند روز پیش از اعلام جایزه نوبل صلح در تینری یا عنوان نرگس محمدی و سودای جایزه نوبل درباره وی نوشت: «طی روز‌های اخیر و در ۲۱ شهریور در حساب اینستاگرامی منتسب به نرگس محمدی با انتشار مطلبی ادعا شدکه این فرد در محل بهداری زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است که این موضوع به سوژه‌ی جدید رسانه‌های معاند تبدیل شد. پس از این موضوع، روابط عمومی سازمان زندان‌ها هرگونه ادعایی از سوی نرگس محمدی مبنی بر ایراد ضرب و شتم در مورد این فرد را تکذیب و اعلام کرده این ادعا‌ها به هیچ وجه صحت ندارد. در مثال‌های دیگری می‌توان به رفتار‌های افراطی نرگس محمدی اشاره کرد. به طوری که وی طی ۷ ماه گذشته از حق مرخصی قانونی خود از زندان استفاده نکرده و از خانواده و وکلای خود نیز خواسته برای خروج از زندان کفیل وی نشوند. بر اساس اعلام یک منبع اگاه، محمدی همچنین از فرصت‌های درمانی داخل زندان استفاده نمی‌کند، دائما در حال طراحی و اجرای اقداماتی خلاف نظم زندان و برهم زننده فضای آرامش سایر زندانیان است و اقدامات دامنه دار تبلیغی را آغاز کرده که شامل دروغ‌هایی همچون تهدید جانی وی در زندان و مواردی از این دست میشود.»

هرچه هست جایزه نوبل صلح از آنجا که یک جایزه با ماهیت سیاسی محسوب می‌شده است، محل مناقشات زیادی بوده است.

دریافت جایزه نوبل صلح توسط فرزندان نرگس محمدی

چندی پیش بود که در غیاب نرگس محمدی و به علت حضور وی در زندان کمیته نوبل صلح اعلام کرد که علی و کیانا رحمانی، دو فرزند وی که اکنون در اسلو پایتخت نروژ هستند، به نیابت از مادرشان جایزه وی را دریافت می‌کنند. نرگس محمدی اکنون در زندان اوین زندانی است و دوران محکومیت خود را می‌گذراند. به همین ترتیب بنیاد صلح نوبل عکس‌هایی را از فرزندان و همسر خانم محمدی که برای شرکت در مراسم اهدای جایزه نوبل به اسلو سفر کرده‌اند، در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد.

نرگس محمدی فعال سیاسی کیست؟

نرگس محمدی فعال سیاسی کیست؟

نرگس محمدی فعال سیاسی کیست؟

نامه نرگس محمدی به نمایندگان پارلمان سوئد

نرگس محمدی که در تاریخ نوزدهم آذر ماه  در پایتخت اسلو به صورت نمادین جایزه نوبل صلح را دریافت کرده بود و به دلیل حضور در زندان اوین نتوانسته بود برای دریافت جایزه به اسلو برود، 22 آذر ماه نامه‌ای خطاب به نمایندگان پارلمان سوئد نوشت. او از جمله چهره‌هایی است که برخی خبرگزاری‌ها جایزه‌اش را سیاسی قلمداد کرده و انتقاداتی به کمیته نوبل صلح در اعطای جوایز داشتند. 

واکنش وزارت خارجه به اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی 

در پی انتشار خبر اعطای جایزه نوبل صلح به ترکی محمدی وزارت خارجه کشور نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و این را محکوم کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «اقدام کمیته صلح نوبل، تحرکی سیاسی در راستای سیاست مداخله جویانه و ضد ایرانی برخی دولت‌های اروپایی از جمله دولت مقر کمیته نوبل بوده که نشان‌دهنده انحراف مایوس کننده آن از اهداف اولیه آن و بهره برداری ابزاری از کمیته صلح است. شاهد آن هستیم که کمیته صلح نوبل، اقدام به اعطای جایزه صلح به شخصی کرده است که به دلیل نقض مکرر قوانین و ارتکاب اعمال مجرمانه محکوم شده است، این اقدام را حرکتی مغرضانه و سیاسی کاری دانسته و  محکوم می کنیم.»

همچنین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در توییتی نوشت: «لایق‌ترین نماد صلح جهانی، سردار فداکاری بود که دو دهه با تروریسم و خشن‌ترین جنایتکاران مبارزه کرد و امنیت منطقه و جهان را تضمین کرد. حضور دهها‌ میلیونی مردم در تشییع شهید ‌حاج قاسم سلیمانی در ایران و عراق و‌ همدلی جهانیان، باشکوه‌ترین و ماندگارترین اعطای جایزه صلح در تاریخ بود.»

انتقاد روسیه به جایزه نوبل صلح نرگس محمدی

روسیه از جمله کشورهایی بود که نظر انتقادی خود را نسبت به دریافت جایزه نوبل از سوی نرگس محمدی نشان داد. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس علیای روسیه درخصوص ارائه جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، گفت: جایزه صلح امسال به همراه تصمیم کمیته نوبل به وضوح ماهیتی سیاسی دارد.

جایزه نوبل صلح چیست؟

جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزه نوبل است که با خواست آلفرد نوبل صنعت‌گر، مخترع و سازنده تسلیحات (سلاح‌ها و تجهیزات نظامی) سوئدی، همراه با جوایز شیمی، فیزیک، فیزیولوژی، پزشکی و ادبیات تأسیس شده است. براساس آنچه در معیار‌های جایزه نوبل ذکر شده است، این جایزه از مارس ۱۹۰۱ هر ساله به کسانی اعطا می‌شود.


بیشتر بخوانید: 

مسیح علی‌نژاد کیست؟

شیرین عبادی کیست؟


فرهنگ لغت تاریخ معاصر آکسفورد آن را به عنوان «معتبرترین جایزه در جهان» توصیف می‌کند. بر اساس وصیت آلفرد نوبل، دریافت کننده توسط کمیته نوبل نروژ انتخاب می‌شود، کمیته‌ای پنج نفره که توسط پارلمان نروژ منصوب می‌شود. از سال ۲۰۲۰، این جایزه در آتریوم دانشگاه اسلو، جایی که جوایز از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۸۹ نیز در آنجا داده شد، اعطا می‌شود. همچنین جایزه آبل نیز در این ساختمان اعطا می‌شود. این جایزه قبلاً در تالار شهر اسلو (۱۹۹۰-۲۰۱۹)، مؤسسه نوبل نروژی (۱۹۰۵-۱۹۴۶) و پارلمان (۱۹۰۱-۱۹۰۴) اهدا شده بود.

به گزارش رویداد۲۴ به دلیل ماهیت سیاسی خود، جایزه صلح نوبل در بیشتر تاریخ خود موضوع مناقشات متعددی بوده است.

نحوه بررسی نامزدهای نوبل صلح 

نحوه بررسی به این صورت است که نامزد‌ها توسط کمیته نوبل در جلسه‌ای بررسی می‌شوند که در آن لیست کوتاهی از نامزد‌ها برای بررسی بیشتر ایجاد می‌شود. این فهرست نهایی توسط مشاوران دائمی مؤسسه نوبل، که متشکل از مدیر مؤسسه و مدیر تحقیقات و تعداد کمی از دانشگاهیان نروژی با تخصص در زمینه‌های موضوعی مربوط به جایزه است، در نظر گرفته می‌شود. مشاوران معمولاً چند ماه فرصت دارند تا گزارشات را تکمیل کنند، که سپس توسط کمیته برای انتخاب برنده بررسی می‌شود.

کمیته به دنبال دستیابی به یک تصمیم واحد است، اما این امر همیشه ممکن نیست. کمیته نوبل معمولاً در اواسط سپتامبر به نتیجه می‌رسد، اما گاهی اوقات تصمیم نهایی تا آخرین جلسه قبل از اعلام رسمی در ابتدای اکتبر گرفته نشده است.

محکومیت نرگس محمدی 

همزمان با دریافت جایزه نوبل صلح از سوی فرزندان نرگس محمدی، او که در زندان اوین به سر می‌برد، نسبت به احضار مجدد به دادگاه آگاه شد. دفتر بند زنان اوین به وی اطلاع داد که 28 آذر ماه در شعبه 26 دادگاه انقلاب به ریاست ایمان افشاری محاکمه خواهد شد. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نرگس محمدی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
17
63
به امید روزی که آزاد بشود و با افتخار جایزه اش را در آغوش بگیرد. واقعا این زن شجاع، یک آزادی خواه تمام عیار است. زنده باد ایران
Mah
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
11
56
خدا طرفدار حق است

به امید آزادی

خانم محمدی عزیز انشالله مبارکتون باشه
داوود از شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
72
13
تعریف مختصری از (نتیجه لقمه و نطفه حرام) دقیقا برابری میکند با امثال این دخترک ولگرد و بقیه هرزها و هرزه هایی که اهالی شعار زن،زندگی،آزادی هستند . و ایضا معرفی خوبی است برای آنان که میخواهند پاسخ این سوال را پیدا کنند که ؛ قلم به مزدان بی شرف و دین ستیز و وطن فروش در سایت رویداد۲۴ کیستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
لعنت خدا به تو که ویژگی ولگرد و هرزه هم از سرت زیاده شیطان
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
عصاره و جوهر یک تندرو متعصب ...وابسته به قدرت هم در همین متن تو ارایه میشه. البته به سه خط نوشتن هم نیازی نبود. یک خط یا جمله کافیه چون شماها از بالا تا پایین نمی تونید یک خط بدون دروغ و توهین بنویسید یا بیان کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
19
6
حالم ازاین جایزه بهم میخوره،هرچندگاهی یه مزدور ویه‌ جیره خوار برنده میشه
راهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
6
19
بانو مبارکت باشه
به امید آزادی
سعیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
9
8
نفر اول که اظهار حرف مفت و زر زیادی کردی چند لخظه خفه شو ببینیم داریم برا خانم محمدی دست میزنیم
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
4
3
نهان گشت آیین فرزانگان
پراکنده شد نام دیوانگان
هنر خوار شد جادویی ارجمند
نهان راستی آشکارا گزند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
17
5
نه انشالله مبارکشان نخواهد بود، اینها میخواهند کشورو بدهند به دست جهان خاران،اینها ازازادی که بهشون دادند سوء استفاده کردند، این مصداق کسی که بادشمنان کشور همدست هستند ونظام باید بااینها برخورد قانونی بکند،تاصلح نوبل غلط نکند واقای نوبل هدفش فتنه گری نبوده بلکه ارامش بوده،حال عده ای تفسیر به رای کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
حالا که کشور را خودتان دارید می خورید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
20
5
خائن به زن ایرانی ووطن فروش ومنافق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
2
16
در تاریخ خواهد ماند که دو ایرانی جایزه نوبل گرفتند و هر دو زن بودند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
0
0
شاید روزی آگاه شویم آنکه جایزه می دهد و آنکه ویران می کند ، یک نهاد است.
آن روز، آغاز آبادی و عزت و آزادی ایران است.
یک پدر ۸۵ساله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
1
0
مبارکباد شیرزن ایرانی.
مایه افتخار و نماد شرف زن آزاده ایرانی است.
تاریک نشینان جغد صفت باید از حقارت بمیرند. زنده باد ایران و شیرزنان و شیر دختران وطنم که در جهت نیل به حقوق خود تلاش میکنند.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان