تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲

محمد مخبر: همه اعضای شانگهای عضویت اصلی ایران را عاملی برای تقویت سازمان اعلام کردند

معاون اول رئیس جمهور که به منظور شرکت در بیست و دومین نشست نخست وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای به قرقیزستان سفر کرده بود، به تهران بازگشت.

محمد مخبر: همه اعضای شانگ‌های عضویت اصلی ایران را عاملی برای تقویت سازمان اعلام کردند

رویداد۲۴ محمد مخبر دیشب پس از بازگشت به تهران در فرودگاه مهرآباد نتایج و دستاورد‌های سفر دو روزه خود به قرقیزستان را در جمع خبرنگاران تشریح کرد و گفت: این سفر دارای دو بخش اصلی بود که یکی شرکت در بیست و دومین نشست نخست وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای و دیگری دیدار‌های دوجانبه و رایزنی با برخی مقامات شرکت کننده در حاشیه اجلاس بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: همه اعضاء و مقامات شرکت کننده در اجلاس از عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای خرسند بودند و در سخنان خود، این موضوع را عاملی برای تقویت جدی سازمان اعلام کردند.

مخبر با اشاره به تشریح مواضع کشورمان پیرامون مسائل غزه در سخنرانی در اجلاس شانگهای اظهار داشت: هم در سخنرانی عمومی و هم در دیدار‌های دوجانبه موضوع غزه و فجایع آن را مطرح کردم و انتظاراتی نیز در قبال این موضوع تعیین شد.

وی همچنین از طرح ۱۳ پیشنهاد در نشست نخست وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای خبر داد و تصریح کرد: پیشنهادات ایران که بیشتر در حوزه همکاری‌های اقتصادی بود در قالب ۶ محور اصلی مطرح شد که عمدتا مورد استقبال اعضاء قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در دیدار‌های دوجانبه نیز آخرین وضعیت همکاری‌های فیمابین و راهکار‌های رفع موانع پیش رو مورد بررسی قرار گرفت و موضوعات و پیشنهادات جدیدی هم در راستای توسعه مناسبات مطرح شد.

وی با اشاره به رویکرد رئیس جمهور مبنی بر توسعه مناسبات با کشور‌های همسو و مسلمان ادامه داد: تقریبا در همه دیدارها، طرف مقابل عضویت اصلی ایران در شانگهای را ظرفیتی برای تقویت این سازمان و رویکرد رئیس جمهور کشورمان برای توسعه روابط را موضوعی دلگرم کننده ارزیابی کردند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: با توجه به سطح مبادلات بالا با چین و روسیه، دو نشست طولانی با نخست وزیر و اعضای هیات این کشور‌ها در حاشیه اجلاس برگزار شد و ضمن جمع بندی مناسب از آخرین وضعیت همکاری‌های فیمابین، مذاکراتی نیز پیرامون تهاتر کالا، استفاده از ارز ملی در مبادلات تجاری و رفع موانع پیش روی بخش خصوصی صورت گرفت و در مجموع امیدوارم که نتایج و دستاورد‌های این سفر دو روزه با آثار مثبتی برای توقف جنایات حاکم در‌غزه و نیز توسعه مناسبات اقتصادی با کشور‌های عضو همراه باشد.

برچسب ها: محمد مخبر
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان