تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۲۲ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا عراق قصد بیرون کردن آمریکایی‌ها را دارد؟

پس از حمله پهپاد‌های آمریکایی در ۴ ژانویه که به کشته شدن یکی از رهبران گروه‌های حرکت النجبا وابسته به حشد الشعبی در در بغداد منجر شد، بار دیگر درخواست‌ها برای خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق افزایش یافته است. دولت عراق اعلام کرده همه نیرو‌های آمریکایی باید عراق را ترک کنند، اما گزارش رسانه‌های آمریکایی از یک مکاتبه محرمانه نشان می‌دهد این اعلامیه تنها یک اظهار نظر برای مصرف داخلی و راضی نگه داشتن ایران بوده است.

نیروهای آمریکا در عراق

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: با وجود اعلامیه اخیر دولت عراق مبنی بر آغاز روند خروج نیرو‌های آمریکایی از کشور، نخست‌وزیر عراق به طور خصوصی به مقامات آمریکایی گفته که می‌خواهد برای ماندن نیرو‌های آمریکایی در این کشور مذاکره کند. پولیتیکو در گزارشی اختصاصی نوشته «مشاوران ارشد محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، به مقامات آمریکایی گفتند که اظهارات او درباره آغاز خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، تلاشی برای جلب رضایت مخاطبان سیاسی داخلی بوده است.» بر اساس گزارشی در ۶ ژانویه، سودانی خود را متعهد به مذاکره درباره حضور آتی ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق می‌داند.

بعد از حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا که منجر به ترور یکی از اعضای ارشد نیروهای تحت حمایت ایران در بغداد شد، اعتراض مردم آغاز شد و دفتر السودانی روز جمعه اعلام کرد دولت او در حال تشکیل کمیته‌ای دوجانبه برای پایان دادن به حضور نیرو‌های بین‌المللی به رهبری ایالات متحده از عراق است. کار ویژه ائتلاف نظامی بر جلوگیری از ظهور مجدد داعش است.

پولیتیکو نوشته تمایل عراق برای حفظ نیرو‌های آمریکایی در این کشور برای دولت بایدن حیاتی است. ایالات متحده حضور خود در عراق را نه تنها برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش بلکه برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه مهم می‌داند. هرگونه تصمیم السودانی برای بیرون راندن نیرو‌های آمریکایی از کشورمی تواند تلاش دولت برای جلوگیری از گسترش جنگ در غزه را تضعیف کند.

در حالی که به مقامات آمریکایی گفته شده که عراق مایل به بحث در مورد حفظ نیرو‌های آمریکایی در این کشور است، این امکان وجود دارد که دسیسه‌های سیاسی در داخل پارلمان عراق، او را مجبور به انجام اقداماتی برای خروج نیرو‌های آمریکایی کند.

بغداد روز جمعه حمله هوایی نیرو‌های ایالات متحده را که به کشته شدن یکی از رهبران گروه شبه‌نظامی حرکت النجبا در عراق انجامید، محکوم کرد و آن را «نقض حاکمیت ملی» خود دانست.

در حمله ۴ ژانویه که در تلافی حملات به نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه انجام شده بود، ساختمان مورد استفاده تیپ ۱۲ گروه حشدالشعبی که به «النجبا» معروف است، مورد هدف قرار گرفت و مشتاق جواد کاظم الجواری، معروف به ابوتقوی که از رهبران حرکت النجبا بود، در حمله نیرو‌های آمریکایی کشته شد.


بیشتر بخوانید:

تحرکات جدید واشنگتن در بغداد/ برنامه جدید آمریکا علیه ایران در عراق چیست؟

آیا محمد الشیاع سودانی نخست وزیر جدید عراق به سمت آمریکا غش کرده است؟


با وجود انتشار بیانیه دفتر محمدشیاع السودانی نخست وزیر عراق در روز جمعه که اعلام کرد دولت در حال تشکیل کمیته‌ای برای پایان دادن به حضور نظامی ائتلاف بین‌المللی در کشور است، پنتاگون اعلام کرده که هیچ برنامه‌ای برای خروج نیرو‌ها از عراق ندارد و از هیچ اطلاعیه‌ای از سوی دولت عراق برای درخواست این کار اطلاعی نداشته است.

سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «ما به دعوت دولت عراق آنجا هستیم. من از هیچ اطلاعیه‌ای از سوی دولت عراق به وزارت دفاع اطلاعی ندارم.» لازم به ذکر است که این اولین بار نیست که دولت عراق ادعا می‌کند که نیرو‌های آمریکایی را بیرون خواهد انداخت. در ژانویه ۲۰۲۰، در واکنش به ترور قاسم سلیمانی، پارلمان عراق به قطعنامه‌ای برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق رأی داد. با این حال، این اتفاق هرگز رخ نداد.

پنتاگون مدعی است که نیرو‌های آمریکایی تنها با هدف اطمینان از عدم بازگشت داعش در عراق حضور دارند و رابطه نزدیکی با نیرو‌های امنیتی عراق دارند. در پایان سال ۲۰۲۱، دو دولت اعلام کردند که برنامه‌ای برای تغییر نقش آمریکا در عراق به سمت یک نقش صرفاً مشاوره‌ای دارند و این نشان دهنده پایان رسمی مأموریت رزمی ارتش ایالات متحده در این کشور است. با این حال، این اعلامیه بیشتر یک ژست نمادین بود: ایالات متحده بر اساس گزارش پولیتیکو، تقریباً ۲۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
0
1
عراق باید برای حفظ منافع ملی خود نیروهای متحد خارجی را حفظ کند و قدرت دفاعی خود را افزایش دهد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان