تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲

پیجینگ تحت شبکه

پیجینگ تحت شبکه یک فرآیند است که از طریق آن پیام‌ها یا داده‌ها از یک دستگاه صوتی به دیگری ارسال می‌شود. این فرآیند در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود و به عنوان یک روش ارتباطی سریع و موثر در برقراری ارتباط تجهیزات صوتی با یکدیگرعمل می‌کند.

پیجینگ تحت شبکه

رویداد۲۴ پیجینگ تحت شبکه (Network Paging System) به معنای ارسال پیام‌ها یا داده‌ها از یک دستگاه به دیگری از طریق شبکه است. این فرآیند می‌تواند از طریق اینترنت، شبکه‌های داخلی سازمانی یا شبکه‌های بی‌سیم انجام شود.

سیستم پیجینگ بی سیم

سیستم پیجینگ بی سیم یک سیستم ارتباطی بر مبنای فناوری FH و یا وای فای است که از امواج رادیویی برای ارسال پیام‌ها استفاده می‌کند. این سیستم برای ارتباطات فوری و ارسال پیام با افراد در مساحت های محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم پیجینگ بی سیم برای ارسال پیام‌های صوتی صادر شده از سرور و یا تجهیزات صوتی فرستنده مثل میکروفون به تجهیزات گیرنده مثل اسپیکر و میکروفون مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سیستم پیجینگ تحت شبکه

سیستم پیجینگ تحت شبکه یک سامانه ارتباطی است که از طریق شبکه‌های کامپیوتری یا اینترنت برای ارسال پیام‌های صوتی و تصویری استفاده می‌کند. این سیستم به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوترها، تلفن‌های همراه یا دستگاه‌های دیگر، پیام‌های صوتی یا چندرسانه‌ای را به یکدیگر ارسال کنند. ارسال پیام های تصویری از طریق تلفن های ویپ تصویری، اینترکام تصویری تحت شبکه و یا نرم افزار های مبتنی بر SIP انجام می شود.

 

مزایای سیستم پیجینگ تحت شبکه

سیستم پیجینگ تحت شبکه یک راه حرفه‌ای و مقرون به صرفه برای ارتباطات فوری و مهم در محیط‌های کاری و سازمانی است. مزایای این سیستم عبارتند از

ارتباط فوری: سیستم پیجینگ تحت شبکه به کاربران امکان می‌دهد تا پیام‌های فوری و مهم را به یکدیگر ارسال کنند. این امر می‌تواند بهبود ارتباطات داخلی و سریع‌تر کردن فرآیندهای تصمیم‌گیری در سازمان‌ها را فراهم کند. اینترکام و میکروفون های IP با توجه به سرعت بالای انتقال دیتا در شبکه می توانند در کسری از ثانیه پیام شما را در دورترین نقاط یک شهر و حتی جهان منتشر کند.

امنیت: این سیستم امکان ارسال پیام‌های رمزگذاری شده و امن را فراهم می‌کند، که این امر برای ارتباطات حساس و مهم بسیار حیاتی است. نگرانی از خرابکاری در سیستم های آنالوگ و دسترسی ساده به وسیله کابل صوتی در سیستم های پیجینگ تحت شبکه به پایان رسیده است.

ردیابی و مانیتورینگ: پیجینگ تحت شبکه به مدیران امکان می‌دهد تا وضعیت ارسال و دریافت پیام‌ها را ردیابی و مانیتور کنند، از وضعیت کارکرد تجهیزات به صورت آنلاین مطلع شوند و پیام های صوتی منتشر شده را ضبط نمایند.

هزینه‌های کمتر: در مقایسه با سیستم صوتی آنالوگ، سیستم پیجینگ تحت شبکه هزینه‌های کمتری در زیرساخت، نصب و نگهداری دارد و به صرفه‌تر است.

 

سیستم پیجینگ IP چگونه کار می کند؟

سیستم پیجینگ IP یا پیجینگ تحت شبکه بر اساس پروتکل SIP (Session Internet Protocol) کار می‌کند. تمامی تجهیزات صوتی پایانی یا ترمنیال ها مثل آمپلی فایر و بلندگو از طریق کابل شبکه به نزدیکترین سوئیچ اکسس متصل می شوند. برای ارسال و دریافت پیام ها سرور پیجینگ نقش میانجی بین تجهیزات را بر عهده دارد.

 

اسپیکر تحت شبکه

از آنجا که فناوری‌های دیجیتال در حال پیشرفت است، دسترسی به ابزارهای صوتی تحت شبکه نیز اهمیت بیشتری یافته است. اسپیکر تحت شبکه می‌تواند از طریق پروتکل‌های مختلفی مانند SIP ، ONVIF و RTP به شبکه متصل شود و صدا را که در قالب بسته های داده دریافت کرده است را پردازش و پخش نماید. اسپیکر تحت شبکه را با اتصال به مرکز تلفن های VoIP، سرور پیجینگ تحت شبکه و یا پروتکل Multicast استفاده کرد.

پیجینگ تحت شبکه

انواع اسپیکر تحت شبکه

بلندگوی سقفی تحت شبکه (Ceiling IP Network Speaker):

بلندگوی ستونی تحت شبکه (Column IP Network Speaker):

بلندگوی شیپوری تحت شبکه :(Horn IP Network Speaker)

 

مزایای استفاده از اسپیکر IP

استفاده از اسپیکر IP یا بلندگو تحت شبکه دارای مزایای زیادی است که شامل موارد زیر است:

ادغام آسان: اسپیکرهای IP به راحتی با شبکه‌های کامپیوتری شما ادغام می‌شوند و نیازی به زیرساخت جداگانه برای اتصال آنها نیست.

کنترل مرکزی: این اسپیکرها می‌توانند از طریق یک نرم افزار کنترل مرکزی مدیریت شوند، که این امر به شما امکان می‌دهد تا از راه دور تنظیمات و کنترل بلندگوها را انجام دهید.

کیفیت صدا: اسپیکرهای IP دارای کیفیت HD هستند و می‌توانند صدا را به صورت یکنواخت و بدون نویز در فضا منتشر کنند.

بهره‌وری: با استفاده از این اسپیکرها می‌توانید بهره‌وری بیشتری از زیرساخت شبکه و سیستم صوتی خود داشته باشید و از آنها برای ارسال هوشمند و تفکیک شده پیام صوتی استفاده کنید.

 

ویژگی های اسپیکر تحت شبکه

اسپیکرهای تحت شبکه یا IP دارای ویژگی‌های متعددی هستند که آنها را از اسپیکرهای معمولی متمایز می‌کند. برخی از ویژگی‌های اساسی اسپیکر تحت شبکه عبارتند از:

اتصال به شبکه:

این اسپیکرها از طریق شبکه از طریق پروتکل‌های Ethernet یا Wi-Fi به سیستم شبکه متصل می‌شوند.

تامین برق روی کابل شبکه:

برای روشن کردن بلندگوی تحت شبکه نیاز به کابل برق جداگانه نیست و می توان از برق روی کابل که از سوئیچ شبکه تامین می شود انرژی الکتریکی مورد نیاز آن را تامین کرد.

پشتیبانی از پروتکل‌های صوتی:

این اسپیکرها از پروتکل‌های صوتی مختلفی مانند SIP، ONVIF و RTP برای دریافت صدا استفاده می‌کنند.

عدم نیاز به آمپلی فایر:

با توجه به اینکه بلندگو های تحت شبکه آمپلی فایر داخلی دارند نیازی به آمپلی فایر مستقل ندارند.

 

آمپلی فایر تحت شبکه

آمپلی فایر تحت شبکه یک نوع از تجهیزات صوتی است که برای تقویت صدای دریافتی روی شبکه به منظور تامین صدای ورودی اسپیکر های آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل استفاده از آمپلی فایر تحت شبکه با وجود اینکه اسپیکر های تحت شبکه دارای آمپلی فایر داخلی هستند این است که در برخی از کسب و کار ها از قبل سیم کشی و اسپیکر آنالوگ وجود دارد.

 آمپلی فایر SIP یا همان آمپلی فایر تحت شبکه در سیستم‌ تلفن‌ تحت شبکه (VoIP) استفاده می شود. برای استفاده تخصصی تر می توان از نرم افزار پیجینگ استفاده کرد.

پیجینگ تحت شبکه

مزایای تقویت کننده صوتی تحت شبکه

مزایای استفاده از آمپلی فایر تحت شبکه شامل موارد زیر است:

کاهش هزینه کابل کشی:

وقتی از آمپلی فایر تحت شبکه استفاده می کنیم میزان کابل کشی در مقایسه با آمپلی فایر آنالوگ کاهش پیدا می کند و دلیل آن اتصال بلندگو های همجواری است که در یک زون قرار می گیرند. در مساحت های بزرگ مثل کارخانه ها با توجه به قرار گرفتن آمپلی فایر در رک صوتی متمرکز مجبور به کابل کشی با طول بلند برای مسافت های دورتر بودیم ولی دیگر در مسافت های دور می توانیم از آمپلی فایر مستقل دیگری استفاده کنیم که روی شبکه به دیگر آمپلی فایر ها و سیستم پیجینگ تحت شبکه متصل است.

بهبود کیفیت سیگنال:

با استفاده از آمپلی فایر IP، کیفیت سیگنال‌های پیجینگ بهبود می یابد. دلیل آن وجود مکانیزم های هوشمند حذف نویز و اکو در این نوع آمپلی فایر می باشد.

افزایش قابلیت اطمینان:

در آمپلی فایر های تحت شبکه پروتکل های امنیتی وجود دارد که امنیت سیستم صوتی را افزایش می دهد.

کاهش قیمت خرید آمپلی فایر:

استفاده از آمپلی فایر IP باعث کاهش طول کابل کشی و افت صدا در مسیر های دور می شود. برای جبران افت صدا مجبور بودیم از تقویت کننده های با توان بالاتر استفاده کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کامپیوتر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان