تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

تنباکو چطور به تک تک سلول‌های بدن آسیب می‌رساند؟

همان ماده تیره‌ای که به فیلتر سیگار چسبیده است، وارد ریه‌های شما شده و دیواره آن را سیاه می‌کند.

تنباکو

رویداد۲۴  به نوشته مدیکال اکسپرس، لذت مصرف تنباکو، در مقایسه با آسیب‌های بی‌شماری که به سلول‌ها وارد می‌کند، بی‌معنی به نظر می‌رسد. دود تنباکو بعد از وارد شدن به دهان، به ریه‌ها و سلول‌ها رفته و سپس سیستم‌های عصبی را متأثر می‌کند. در هر مرحله، اثرات علمی ثابت‌شده‌ای را که این ماده در سطح میکروسکوپی و سلولی بر بدن ما دارد، خواهیم دید.

اولین سلول‌هایی که دود را دریافت می‌کنند در دهان، بینی و گلو هستند. این دود حاوی ۵۰ ماده سرطان‌زا است که به سرعت در بزاق و مایعات بینی حل می‌شوند، به تمام سلول‌های این ناحیه می‌رسند و باعث مرگ سلولی می‌شوند.

در بدترین حالت، آن‌ها باعث "جهش DNA " می‌شوند که می‌تواند منجر به ایجاد سرطان شود. هرچند تنباکو را بیشتر با سرطان ریه مرتبط می‌دانیم، اما یکی از مهم‌ترین عوامل خطر، ایجاد سرطان دهان است که در رده هشتم میان سرطان‌های مرگبار قرار دارد.


بیشتر بخوانید: سیگار کشیدن وزیر خارجه اوکراین در برنامه زنده


علاوه بر این، تنباکو باعث تغییراتی در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین دود تنباکو حس چشایی و بویایی را از ما سلب می‌کند و طعم تلخ تقریباً مداومی در دهان باقی می‌گذارد. این نتیجه ضعف اندام‌های حسی ما است.

دود تنباکو علائمی در ریه‌ها ایجاد می‌کند که بسیاری از آن‌ها تحت عنوان بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD دسته‌بندی می‌شوند. در این بیماری، عدم تعادل ناشی از تنباکو در سلول‌های دهان، بینی و گلو باعث می‌شود که آن‌ها مخاط غلیظ‌تری تولید کنند. علاوه بر این، برونش (مسیر هوایی ریه بعد از نای) مسدود می‌شود و علائمی شبیه خفگی ایجاد می‌کند. افراد مبتلا به COPD بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان ریه هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تنباکو ، حوزه سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان