تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

اعمال شب ۱۹ ماه رمضان

اولین شب قدر، ۱۹ رمضان است که مصادف با ضرب خوردن مولای جوانمردی دنیا حضرت علی (ع) واقع شده است.

اعمال شب ۱۹ ماه رمضان

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: یکی از خلقت‌های عظیم خداوند بی‌همتا، گذر روزها، شب‌ها، ماه‌ها و سال‌هاست. زمان از پی هم می‌دوند بشر برای داشتن حساب روز‌ها و ماه‌ها انواع تقویم را اختراع می‌کند و امروزه فقط سه تقویم اصلی دنیا باقی می‌ماند، شمسی، قمری و میلادی. تقویم قمری که منتسب به تاریخ هجرت پیامبر است و در بسیاری از کشور‌های عربی استفاده می‌شود در دل خود روز خاصی را دارد. در روز ۲۵۵ این تقویم که در سه شب از ماه رمضان است. خداوند متعال، شب قدر، شب نزول قرآن و خلقت زمین را در یکی از این شب‌ها بنا نهاده است و شب قدر آن شبی است که در طول سال، شبی به خوبی و فضیلت آن پیدا نمی‌شود و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه والاتر است و تقدیر امور سال در این شب صورت می‌گیرد و فرشتگان، در این شب به‌اذن پروردگار به زمین فرود می‌آیند و تقدیر آدمیان را به آن‌ها عرضه می‌کنند. هر کدام از این سه شب پر فضیلت اعمال و دعا‌های خاص و ویژه خاص خود را دارد. اولین شب قدر، ۱۹ رمضان است که مصادف با ضرب خوردن مولای جوانمردی دنیا حضرت علی (ع) واقع شده است. در ادامه به معرفی اعمال و دعا‌های خاصه این شب پرفضیلت می‌پردازیم، البته برخی از این اعمال بین این سه شب قدر مشترک هستند.

اعمال مشترک شب قدر

همانطور که گفته شد بعضی اعمال در شب‌های قدر مشترک هستند از جمله:

۱- غسل کردن: برطبق روایات پیش از نماز اعشا باید غسل شب قدر انجام شده سپس نماز اعشا اقامه شود.

۲- نماز لیلة القدر: این نماز خاصه دو رکعت است که در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود و بعد از اتمام آن هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَاَتوبُ اِلَیهِ گفته می‌شود و در روایات آمده است از جای خود بر بلند نشود تا پروردگار عالمیان او و پدر و مادرش را بیامرزد.

۳- برپایی احیا: روایت شده است هر کس شب قدر را احیا بدارد، گناهانش آمرزیده می‌شود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه دریا‌ها باشد.

۴- زیارت امام حسین (ع): برطبق روایات بزرگان شیعه، خواند زیارت امام حسین (ع) یا همان زیارت عاشورا از اعمالی است که در این شب هر کس بخواند پروردگار زیارت او را پذیرفته و گناهانش را می‌بخشد. در بخش اولیه این دعا آمده: «سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند امیرالمؤمنین، سلام بر تو اى پسر صدیقه طاهره فاطمه زهرا بزرگ زنان اهل عالم، گواهى مى دهم که تو نماز را بپا داشتى و زکات به مستحقان دادى و امت را امربه‎معروف و نهى‌ازمنکر کردى.»

۵- خواندن دعای جوشن کبیر: دعای «جوشن کبیر» دارای ۱۰۰ بند، حاوی ۱۰۰۱ نام و صفت از خداوند متعال است. در این دعا، بیشتر نام‌های خداوند متعال آمده است و آن‌ها به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که علاوه بر قافیه‌دار بودن و آهنگ داشتن، در بیشتر موارد، اسماء و صفات از لحاظ حروف پایانی نیز یک شکل و مشابه‌اند.

۶- گشودن قرآن مجید و خواندن این دعا: اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَى وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ.

۷- گذاشتن قرآن بر سر: قرآن مجید را بر سر بگذارند و این دعا را بخوانند: «اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ» سپس بدون پایین آوردن قرآن هر کدام از این اذکار را بخوانند: ««بِکَ یَا اللّهُ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِعَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِفَاطِمَةَ» و ده مرتبه «بِالْحَسَنِ» و ده مرتبه «بِالْحُسَیْنِ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ» و سپس هر حاجتی را که دارید، بگویید.»

اعمال شب ۱۹ ماه رمضان

اعمال مخصوص شب ۱۹ رمضان

۱- صد مرتبه «اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه» بگویید.

۲- صد مرتبه «اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ» بگویید.

۳- این دعا را بخوانید: «یا ذَا الَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ وَ یا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی وَ لا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ»

۴- این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان