تاریخ انتشار: ۲۳:۳۴ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
ایرج ملکی در گفتگو با رویداد۲۴:

برای کمیسیون‌های فرهنگی، انرژی و اقتصادی مناسبم/ حجاب یک تصمیم شخصی نیست و با برجام مخالفم

ایرج ملکی می‌گوید برجام اشتباه بوده، واوبه‌واو FATF باید خوانده شود و جریمه برای رعایت‌نکردن حجاب کافی نیست. او از طرح صیانت دفاع می‌کند و می‌گوید باید شبکه‌های اجتماعی ایرانی جهانی شوند

ایرج ملکی

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: در غیاب فعالان سیاسی باسابقه، ایرج ملکی کارگردان کلیپ‌های آماتوری که به لطیفه‌های بی‌مزه شهرت دارد، کاندیدای مجلس دوازدهم از استان کرمانشاه شده است. رویداد ۲۴ درباره برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی ایرج ملکی، با او گفتگو کرده است.

ملکی می‌گوید آماده عضویت در کمیسیون‌های اقتصادی، انرژی و فرهنگی است، با برجام موافق نیست، پیوستن به FATF را بدون برداشتن قدم‌هایی در راستای منافع مردم ایران از سوی این نهاد موثر نمی‌داند و معتقد است باید با نمایندگان پلتفورم‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی مذاکره کرد و با دادن امتیاز‌ها و مشوق‌هایی به آن‌ها متقاعدشان کرد که در ایران نمایندگی داشته باشند.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

چه شد که کاندیدای نمایندگی مجلس شدید؟

مردم مرا با چهره هنری میشناسند، ولی من همیشه دغدغه مرم را داشتم و در فیلم‌های کوتاهم، سعی کردم دغدغه‌های فرهنگی و اقتصادی را به تصویر بکشم. چند سال است که فکر نمایندگی مجلس به ذهنم خطور کرده است، چرا که نمایندگان به واسطه پشتیبانی مردمی که دارند، می‌توانند برنامه‌هایشان را پیاده کنند. ما شاهد هستیم خیلی از افراد از احساسات مردم سواستفاده می‌کنند و با شعار‌هایی که می‌دهند، رای مردم را جلب کردند، اما انتظارات مردم را برآورده نکردند. همین باعث می‌شود که مردم با دل نگرانی پای صندوق می‌آیند یا به آینده خوش بین نیستند.

با سابقه‌ای که دارید، انتظار دارید در مجلس وارد کدام کمیسیون شوید؟

من جدا از فعالیت هنری، کارمند وزارت نیرو هستم. مدیریت روابط عمومی خوانده‌ام و مدرک مهندسی تکنولوژی فناوری اطلاعات و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دارم. شغل من، دولتی بوده و فعالیت اجتماعی و فرهنگی هم در کنار آن داشته‌ام.

هم کمسیون انرژی هم فرهنگی و هم امور اقتصادی برای من مناسب است. یکی از شعار‌های من این است که «می‌خواهم از صدای رسای مردم نجیب کرمانشاه باشم.»

در استان‌تان چه مشکلاتی را احصا کردید؟

بعضی مشکلات به مشکلات کل کشور برمی‌گردد. برای استان، حاشینه‌نشینی شهر‌ها را داریم. افرادی که سال‌ها سرکار آمدند وعده‌هایی دادند که عملیاتی نشده است. درست است که نمایندگان کار اجرایی نمی‌کنند، ولی در تعامل با استاندار می‌توانستند کاری کنند.

متاسفانه بعضی از نمایندگان همین که رای آوردند می‌روند تا چهار سال بعد که دوباره با شعار دهان‌پرکن برمی‌گردند. مثلا نمایندگانی داریم که در مورد معیشت مردم سخنرانی می‌کند، اما باید پرسید در چهار سال دوران نمایندگی چه کار کردید؟  شرایط کرمانشاه، بیکاری، حاشینه‌نشینی و معشیت مردم برای من مهم است.

آیا با کسی  برای کاندیداتوری مشورت کرده بودید؟

برخی بستگان و همکاران به من پیشنهاد دادند؛ اما از یک زمانی خودم مترصد بودم که کاندیدا شوم. من همیشه در زندگی صداقت داشتم. به من می‌گویند تو هیچ وقت کسی را سرکار نگذاشتی و صداقت داشتی و همیشه منافع عمومی را به منافع شخصی ترجیح دادی. اگر من وارد مجلس شوم، اگر کسی به من وعده مالی بدهد که از حق مردم بگذرم، این کار را نخواهم کرد.

آیا ستاد تشکیل دادید؟

دو تا ستاد دارم و مابقی با تبلیغات محیطی و مجازی است.

برای ستادتان چقدر هزینه در نظر گرفته‌اید؟

موقعی که اطلاعیه ستاد انتخابات در خرداد اعلام شد، از حقوقم در یک حسابی که قرار بود مسدود شود و مختص انتخابات باشد، پس اندازی را کنار گذاشتم. برآورد من این است که نهایت تا ۱۵۰تا ۱۶۰ میلیون تومان هزینه تبلیغات انتخاباتی‌ام شود.

آیا کسی به شما پیشنهاد حمایت مالی برای هزینه‌های انتخاباتی داده است؟

بله بوده، اما من قبول نکردم. من دوست دارم فقط وامدار مردم باشم؛ اگر کمکی را قبول کنم، باید به فکر پس دادن آن باشم و توقعی که از من دارند را انجام دهم. من دوست داشتم به هیچ عنوان وابسته به هیچ حزب و گروه و دسته‌ای نباشم. من صدای مردمم و فکر و ذکرم گره‌گشایی از مشکل مردم است. وگرنه هر کسی می‌تواند برود بنشیند روی صندلی مجلس.

در جایی گفته‌اید برای ائتلاف با شما تماس گرفته‌اند؟ می‌توانید بگویید چه کسانی خواستار ائتلاف با شما شده‌اند؟

چون بحث امانت داری است نمی‌گویم. ایشان به من اعتماد کردند و اگر اسم ایشان را مطرح کنم، نوعی غیبت است. اینجا بحث امانت داری است.

غیبت از خسروان رواست.

می‌توانم بگویم یکی از احزاب و جناح‌های سیاسی کشور بوده است.

خودتان به کدام جریان سیاسی نزدیک هستید؟


بیشتر بخوانید: آیا مرز‌های سیاست و لودگی فرو ریخته است؟


من خودم هیچ تعلقی به جناح‌های سیاسی ندارم. می‌خواهم همان «ایرج ملکی» که میشناسند، ملاک باشد و نمی‌خواهم به هیچ جریان سیاسی وابسته باشم. هر کدام از این جریان‌ها عملکرد‌های خوب و بد داشته اند. من دوست دارم خودم مورد قضاوت قرار بگیرم.

هر کدام از این جریان‌ها بعضی مواقع عملکرد ضعیف داشتند، قوی هم داشتند. برای همین من ترجیح می دهم مستقل و با عملکردم وارد شوم.

برنامه مشخص‌تان برای ورود به مجلس چیست؟

پرداختن به جوانان یکی از وعده‌هاست. من میخواهم هر یک ماه یا دوماه یک بار با نخبگان استان کرمانشاه جلسه بگذارم. در حوزه اقتصادی موضوع معیشت مردم مطرح است. ما باید اولویت را به زندگی مردم بدهیم. چه ارز ریالی، چه ارز خارجی دارد صرف کالا‌های لوکسی می‌شود که به درد مردم نمی‌خورد. همین خودرو‌های آن چنانی! واردات خودروی ارزان قیمت، اگر به رقابت بیانجامد، خوب است، اما واردات خودروی گران در اولویت ما نیست.

در حوزه فرهنگی باید به جوانان بها بدهیم. در استان کرمانشاه ایده من این است که هر اداره و سازمانی، یک سری امکانات تفریحی که دارد در اختیار مردم قرار بدهد. ما باید این امکانات موجود را در اختیار جوانان قرار دهیم. شاهد بودیم که یک تیمی می‌خواسته وارد لیگ کشوری شود، اما هیچ زمینی برای تمرین نداشته. ما باید امکانات سازمان‌ها را در اختیار این‌ها قرار بدهیم. 

نظر شما در مورد برجام چیست؟

برجام متاسفانه یک حرکت اشتباهی بود که ما چندین سال خودمان را به آن گره زدیم و کار‌های کشور روی زمین ماند. برجام همان چیزی بود که با یک امضای رئیس جمهوری قبلی آمریکا ملغی شد. شاهد بودیم که تصویب برجام در مجلس ظرف چند دقیقه بدون کار کارشناسی انجام شد. هر کاری که عجولانه و بدون کار کارشناسی انجام بگیرد، ضربه‌اش را می‌بینیم.

در مورد FATF چه؟ آیا باید به کنوانسیون‌های آن بپیوندیم؟

هر جایی که منافع ملی مارا تامین کند، من موافقم. باید دید اگر ما به این پیمان یا معاهده بپیوندیم، چقدر تضمین‌پذیر است و منافعش برای ما چیست. اینطور نباشد که ما چیزی بدهیم، اما چیزی دریافت نکنیم. حداقل بده بستان باشد. ما یک قدم برداریم و طرف مقابل یک قدم بردارد. مثل برجام نباشد.
ما به برجام پیوستیم، همه تعهداتمان را انجام دادیم، اما طرف مقابل هیچ اقدامی انجام نداد.

تمام بند‌های اف‌ای تی اف باید واو به واو بررسی شود. هر کشوری منافع خودش را در نظر می‌گیرد. کشور ما با توجه به معیارهایی که دارد، با خیلی از کشور‌ها متفاوت است. برای خیلی از کشور‌ها مهم نیست که از کشور‌ها و مردم مظلوم دفاع کنند و صرفا منافع مادی برایشان مهم است. اما برای ما علاوه بر اینکه اولویت با مردم خودمان است، دفاع از مظلومین جهان هم بخشی از سیاست خارجی ماست.

به عنوان یک فعال فضای مجازی، نظرتان در مورد طرح صیانت چیست؟

من معتقدم فضای مجازی، در واقع فضای واقعی است و اجتناب ناپذیر است. اما هر کشوری یک سری ضوابط برای خودش دارد. پیام‌رسان‌های خارجی باید نمایندگانی در کشور ما داشته باشند و پاسخگو باشد. فعالیتشان باید قانونی باشد و مجوز بگیرند و طبق قوانین ما، که بعضی موارد جرم است، عمل کنند. دیدید که در آمریکا هم با تیک تاک همین کار را کردند و در خود آمریکا با آن همه آزادی‌ها هم با آن برخورد شد. من مخالف محدودیت‌هایی هستم که مردم را آزار بدهد اما این شبکه‌ها باید نمایندگانی در کشور ما داشته باشند.

اگر نخواهند نماینده داشته باشند تکلیف چیست؟ آیا مسدود کردن این شبکه‌ها، معیشت مردم را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد؟ خود شما یکی از همین افرادی هستید که معیشت‌تان از اینستاگرام است.

ما باید این شبکه‌ها را متقاعد کنیم و ببینیم چرا نماینده به ایران نمی‌فرستند. بعضی وقت‌ها کار‌ها با مذاکره حل می‌شود. اگر انگیزه را برای آن‌ها بالا ببریم و مشوق‌هایی برای آن‌ها قائل شویم، مذاکره به نتیجه می‌رسد.

ما باید در خصوص خود فضای مجازی کشور هم بیشتر تلاش کنیم و قابلیت‌هایمان به حدی برسد که کشور‌ها از خدمات ما استفاده کنند. ما با نخبگانی که داریم و حمایت‌هایی که می‌کنیم می‌توانیم پیام رسانی در سطح جهانی معرفی کنیم.

در خصوص طرح حجاب و عفاف نظرتان چیست؟ 

بحث حجاب یک نظر شخصی نیست. خود خداوند در قرآن یک سری دستورات داده و گفته بعضی چیز‌ها باید رعایت شود، اما من با فرهنگ سازی موافق هستم. من معتقدم که برخورد‌های قهری و اجبار جوابگو نیست. باید با همین سریال‌سازی و فیلم‌سازی و کار‌های فرهنگی، آگاهی ایجاد کنیم. دیدید که در ماجرهای سال گذشته و گشت ارشاد، احساسی عمل شد، اما در نهایت عده کمی حجاب را رعایت نکردند و اکثر مردم پایبند حجاب هستند.

یعنی موافق رویه قهری و جریمه‌های نقدی در طرح حجاب و عفاف نیستید؟

من بیشتر موافق کار فرهنگی هستم، چون اگر جریمه باشد، خوب فرد می‌گوید من جریمه‌اش را می‌دهم و کار خودم را می‌کنم. جریمه گره‌گشا نیست. البته اگر افراد عرف را هم رعایت نکنند، برخورد اجتناب ناپذیر است تا افرادی که سو استفاده می‌کنند به خودشان بیایند، اما در کل اولویت با کار فرهنگی است.

از نمایندگان کنونی استان کرمانشاه راضی هستید؟

انتظاراتی که بوده برآورده نشده است. افرادی هستند که چند دوره در مجلس حضور داشتند و باید فرصت به دیگران داده شود تا آن‌ها هم ایده‌ها و نظراتشان را اجرا کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انتخابات مجلس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان