تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲

موشک ضد تانک جاولین

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک ضد تانک جاولین خواهیم پرداخت.

موشک ضد تانک جاولین

رویداد۲۴ حسین فلاحی: جاولین (Javelin) یک سلاح ضد تانک پرتابل است که توسط سرمایه گذاری مشترک (JV) شرکت های دفاعی ریتون و لاکهید مارتی با نام  جاولین JV ساخته شده است. این موشک به صورت شانه ای شلیک می شود، اما از چندین سکوی نصب شده بر روی وسایل نقلیه ردیابی، چرخ دار یا آبی خاکی نیزقابل استفاده است. 

ریتون مسئول واحد پرتاب فرماندهی جاولین، واحد الکترونیکی هدایت موشک، نرم افزار سیستم و مدیریت مهندسی سیستم است، در حالی که لاکهید مارتین مسئول جستجوی موشک، مهندسی و مونتاژ خود موشک است.

جاولین به طور گسترده در افغانستان و عراق برای ماموریت های جنگی مورد استفاده قرار گرفت. ایالات متحده و نیروهای ائتلاف بیش از 5000 درگیری با این سیستم تسلیحاتی را در افغانستان و عراق با موفقیت انجام داده اند.

جاولین همچنین به طور گسترده توسط ارتش اوکراین علیه تانک ها و خودروهای زرهی روسیه در جریان جنگ روسیه و اوکراین استفاده می شود.

بیش از 50000 موشک جاولین در حال حاضر در نیروهای مسلح ایالات متحده و بیش از 20 کشور متحد در خدمت هستند. انتظار می رود جاولین تا سال 2050 برای ایالات متحده عملیاتی بماند.

جاولین JV اولین موشک جاولین مدل اف را که دارای یک کلاهک چند منظوره است در می 2020 تولید کرد.

توسعه موشک ضد تانک قابل حمل جاولین

در سال 1989، ارتش ایالات متحده قراردادی را برای توسعه جاولین به عنوان جایگزینی برای موشک ضد تانک M47 دراگون منعقد کرد. جاولین JV توسط تگزاس اینسترومنتس (در حال حاضر سیستم های موشکی ریتون) از دالاس، تگزاس و الکترونیک  و موشک های لاکهید مارتین (اکنون موشک و کنترل آتش) از اورلاندو، فلوریدا تشکیل شد.

جاولین در سال 1994 وارد تولید با نرخ کامل شد و این سیستم برای اولین بار در ژوئن 1996 توسط ارتش ایالات متحده در فورت بنینگ، جورجیا، ایالات متحده مستقر شد.

سامانه جاولین در عملیات آزادی عراق در سال 2003 توسط ارتش و تفنگداران دریایی ایالات متحده و همچنین نیروهای ویژه استرالیا  در عملیات ها مورد استفاده قرار گرفت.

موشک ضد تانک جاولین

این موشک طی یک نمایش در فوریه 2013 به برد بالاتر 4750 متر دست یافت. در ژانویه 2003، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که تصمیم گرفته است جائلین را برای سیستم مورد نیاز سیستم تسلیحات هدایت شونده ضد تانک نیروهای سبک خریداری کند. سفارش اولیه شامل 18 پرتابگر و 144 موشک بود. جاولین با جایگزینی با سیستم میلان در ژوئیه 2005 وارد خدمت ارتش بریتانیا شد.

جاولین نیروهای واکنش سریع ارتش شامل 16 تیپ حمله هوایی، سه تیپ کماندویی و یک پیاده نظام مکانیزه را تجهیز می کند. BAE سیستمز و تعدادی دیگر از شرکت های بریتانیایی زیرسیستم هایی را برای این موشک ها فراهم می کنند.

موشک ضد زره

سامانه جاولین شامل یک موشک ماژولار و CLU قابل استفاده مجدد است که در مجموعه لوله پرتاب یکبار مصرف محصور شده است. این موشک در روز و شب و در تمام شرایط آب و هوایی قابل استفاده است. با وزن حمل 6.4 کیلوگرم، CLU دارای یک واحد اکتساب هدف غیرفعال و کنترل آتش با قابلیت دید روز و تصویربرداری حرارتی یکپارچه است.

کنترل توپچی برای سیستم موشکی روی CLU است. دید روز به بزرگنمایی 4 برابر و دید در شب با 4 برابر و همچنین 12 برابر برای دید حرارتی مجهز شده است.

این دور شامل موشک جاولین و مجموعه لوله پرتاب ATK است. برد این موشک در اکثر شرایط عملیاتی بین 65 تا 4000 متر است. جاولین یک موشک شلیک و فراموش با عملکرد قفل قبل از پرتاب و خود هدایت خودکار است.

موشک ضد تانک جاولین

این موشک مجهز به جستجوگر مادون قرمز تصویربرداری است که مبتنی بر یک آرایه صفحه کانونی خیره 64 در 64 جیوه کادمیوم در باند موج 8 میکرون تا 12 میکرون است. BAE سیستمز آویونیک جستجوگرهای مادون قرمز را برای موشک های ارتش بریتانیا فراهم می کند.

سرجنگی پشت سر هم دارای دو شارژ است: یک سرجنگی پیش ساز برای راه اندازی زره ​​واکنشی انفجاری و یک کلاهک اصلی برای نفوذ به زره پایه. سیستم پیشرانه یک پیشرانه جامد دو مرحله ای است که حداقل پرتاب نرم دود را فراهم می کند.

ارتقاء موشک بلوک 1 شامل یک موتور موشک بهبود یافته است که زمان پرواز را کاهش می دهد، یک کلاهک تقویت شده موثر در برابر برد بیشتری از اهداف و همچنین 2500 متر افزایش احتمال اصابت / کشتار و بهبود CLU و نرم افزار.

از دیگر پیشرفت‌ها می‌توان به صفحه‌نمایش دیجیتال، پیشرفت‌های پردازش نرم‌افزاری و نمای از راه دور نمایشگر توپچی در قالب ویدئویی استاندارد RS-170 اشاره کرد. موشک جاولین همچنین دارای تکه تکه شدن برای اثرات ضد نفر و کلاهک چند منظوره با شارژهای شکل برای خودروهای زرهی است.

عملیات سیستم موشکی

این سیستم در کمتر از 30 ثانیه مستقر و آماده شلیک می شود و زمان بارگذاری مجدد کمتر از 20 ثانیه است. موشک بر روی CLU نصب می شود و توپچی با استفاده از دید روی CLU، با قرار دادن جعبه نافرمان روی تصویر هدف، با هدف درگیر می شود. توپچی با ارسال فرمان قفل کردن قبل از پرتاب به موشک، ردیاب خودکار هدف را در موشک قفل می کند. هنگامی که سیستم قفل است، موشک آماده شلیک است و توپچی پس از پرتاب ردیابی یا هدایت موشک را انجام نمی دهد.

برخلاف موشک‌های هدایت‌شونده با پرتو لیزر یا سیم یا کابل فیبر نوری معمولی، جاولین پس از پرتاب به طور مستقل به سمت هدف هدایت می‌شود و توپچی را آزاد می‌گذارد تا بلافاصله پس از پرتاب، موقعیت خود را تغییر دهد یا دوباره بارگیری کند.

موشک ضد تانک جاولین

یک پرتاب نرم، موشک را از لوله پرتاب به بیرون پرتاب می کند تا پرتاب شانه ای لگد کمتری ایجاد کند. پرتاب نرم شلیک از داخل ساختمان ها یا موقعیت های سرپوشیده را امکان پذیر می کند. پس از رهاشدن موشک، پیشران بزرگتر در مرحله دوم مشتعل شده و موشک به سمت هدف رانده می شود. این سلاح دارای دو حالت حمله مستقیم یا تاپ است.

توپچی حالت حمله مستقیم را برای درگیری با اهداف سرپوشیده، پناهگاه ها، ساختمان ها و هلیکوپترها انتخاب می کند.

حالت حمله بالا در برابر تانک ها انتخاب می شود که در این حالت جاولین از بالا می رود و به هدف ضربه می زند تا به سقف تانک در جایی که کمترین حفاظت زرهی وجود دارد نفوذ کند.

این موشک در زاویه ارتفاع 18 درجه برای رسیدن به ارتفاع 150 متری در حالت حمله بالا و 50 متر در حالت شلیک مستقیم پرتاب می شود.

مشخصات کلی موشک ضد تانک جاولین

نوع پروژه: موشک ضد تانک

تولید کنندگان: ریتون و لاکهید مارتین

ورود خدمات: ژوئن 1996

طول: 1.19 متر

وزن مجموع: 15.5 کیلوگرم

دامنه: 4000 متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان