تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳

تاثیر مصرف مشروبات الکلی بر سرطان روده بزرگ

بسیاری از مطالعات دریافته اند که ارتباطی بین مصرف الکل و سرطان روده بزرگ وجود دارد. بیشتر این مطالعات نشان می‌دهند که هر چه الکل بیشتری مصرف کنید، این ارتباط قوی‌تر می‌شود.

تاثیر مصرف مشروبات الکلی بر سرطان روده بزرگ

رویداد۲۴ سیما صابری: مصرف الکل در مقادیر متوسط تا زیاد می‌تواند اثرات منفی بسیاری بر سلامتی داشته باشد، از جمله افزایش احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال. سرطان کولورکتال در روده بزرگ یا راست روده ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ شود.

تاثیر مصرف مشروبات الکلی بر سرطان روده بزرگ

مصرف مشروبات الکلی یکی از عوامل اصلی خطر سرطان روده بزرگ محسوب می‌شود. الکل موجود در نوشیدنی‌های الکلی اتانول نامیده می‌شود. تجزیه اتانول توسط دستگاه گوارش شما می‌تواند مواد سمی مانند استالدئید را تولید کند. این مواد می‌توانند به DNA سلول‌های روده بزرگ و راست روده آسیب برسانند. آسیب به DNA می‌تواند باعث تکثیر غیرقابل کنترل سلول‌ها و تشکیل تومور شود.


بیشتر بخوانید: بهترین راه برای پاکسازی کبد


اتانول همچنین ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در میکروبیوم روده شما شود که باعث التهاب روده می‌شود و احتمالاً آنزیم‌هایی را فعال می‌کند که شما را مستعد ابتلا به سرطان می‌کند.

اختلال مصرف الکل و سرطان کولورکتال

اختلال مصرف الکل به صورت زیر تعریف می‌شود:

-مصرف دائمی الکل

-از دست دادن کنترل بر مصرف الکل

-حالت عاطفی منفی هنگام عدم استفاده از الکل

محققان دریافتند افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل ۶۳.۱ درصد بیشتر از افراد بدون اختلال مصرف الکل شانس ابتلا به سرطان کولورکتال را دارند. همچنین دریافتند که مصرف الکل در بین افراد ذیل با خطر بیشتری مواجه است:

-شاخص توده بدنی پایین‌تر

-عدم استفاده از دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (NAID)

-مصرف فیبر کمتر

-مصرف فولات کمتر

الکل و سایر انواع سرطان

مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان‌های دیگر را نیز می‌تواند افزایش دهد. حتما شنیده اید که مصرف مشروبات الکلی برای کبد مضر است. اما تاکنون کمتر درباره مشکلاتی که در حوزه انواع سرطان ایجاد می‌کند، شنیده ایم. در ادامه به برخی دیگر از سرطان‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی اشاره می‌کنیم.

خطر سرطان سر و گردن

مشروبات الکلی موجب ۱.۸ برابر افزایش خطر سرطان سر و گردن برای مصرف کنندگان می‌شود.

خطر ابتلا به سرطان مری

سرطان مری برای افرادی که الکل سبک می‌نوشند ۱.۳ برابر و برای افرادی که الکل زیاد می‌نوشند ۵ برابر افزایش می‌یابد.

خطر ابتلا به سرطان کبد

مصرف زیاد الکل خطر سرطان کبد را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.

سرطان سینه: در مورد سرطان سینه ۱.۰۴ برابر افزایش خطر برای نوشیدن سبک، ۱.۲۳ برابر افزایش خطر برای نوشیدن متوسط الکل و ۱.۶ برابر خطر برای نوشیدن زیاد الکل احتمال وقوع دارد.

شراب قرمز خطر سرطان را کاهش می‌دهد؟

محققان در حال بررسی ترکیب رسوراترول موجود در انگور برای اثرات احتمالی سلامتی مانند پیشگیری از سرطان هستند. با اینحال تاکنون هیچ ارتباطی بین مصرف متوسط شراب قرمز و خطر ابتلا به سرطان پروستات یا کولورکتال یافت نشده است.

در واقع محققان هیچ ارتباطی بین مصرف شراب و خطر ابتلا به هر نوع سرطان پیدا نکردند.

تاثیر ژنتیک بر سرطان کولورکتال

تقریباً ۱۰ درصد افرادی که به سرطان کولورکتال مبتلا می‌شوند، ژن‌های مرتبطی دارند که از طریق خانواده‌ها منتقل شده اند؛ بنابراین در ابتلا این نوع سرطان نباید عامل ژنتیکی را فراموش کرد. در واقع باید بدانید که مصرف مشروبات الکلی احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

تاثیر مصرف مشروبات الکلی بر سرطان روده بزرگ

مصرف مشروبات الکلی با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در میان افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ در مقایسه با افراد بدون سابقه خانوادگی مرتبط است.

آیا قطع نوشیدن الکل بر خطر سرطان روده بزرگ تأثیر می‌گذارد؟

خطر ابتلا به سرطان با قطع نوشیدن الکل کاهش می‌یابد. اگرچه اکثر مطالعات عمدتاً درباره خطر ابتلا به سرطان سر و گردن یا مری تحقیق کرده اند. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا خطر ابتلا به سرطان برای افرادی که هرگز مشروبات الکلی زیاد مصرف نکرده اند به همان خطر برسد.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

موثرترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، غربالگری منظم از سن ۴۵ سالگی است. غربالگری می‌تواند به شناسایی توده‌های کوچک به نام پولیپ قبل از تبدیل شدن به سرطان کمک کند. سایر عادات سبک زندگی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد عبارتند از:

-افزایش فعالیت بدنی

-حفظ وزن سالم

-محدود کردن مصرف الکل (در صورت مصرف الکل)

-پرهیز از دخانیات (اگر سیگار می‌کشید)

ایجاد تغییرات غذایی مانند کاهش مصرف چربی حیوانی و افزایش این موارد می‌تواند به شما در پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند:

میوه‌ها

سبزیجات

غلات کامل

کلام پایانی

مصرف الکل یک عامل خطر شناخته شده برای ایجاد سرطان روده بزرگ است. به نظر می‌رسد اگر سال‌ها زیاد مشروبات الکلی می‌نوشید، این خطر بیشتر است . کاهش مصرف الکل ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال کمک کند. با این حال، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا خطر شما به خطر فردی که هرگز زیاد الکل ننوشیده است کاهش یابد.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان