تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۸۶ نظر

انتقاد میرسلیم از ارزانی قیمت سوخت: ریخت و پاش کافی است

نماینده تهران درباره پرداخت یارانه در دولت سیزدهم گفت: اصل پرداخت یارانه برای کمک به دهک‌های آسیب‌پذیر و فراهم کردن موجبات عدالت اجتماعی، پسندیده و حتی واجب است.

افزایش قیمت بنزین

رویداد۲۴ خبرآنلاین: مصطفی میرسلیم که تا چند ماه آینده روز‌های حضورش در پارلمان به پایان می‌رسد، تاکید دارد «نقشۀ دشمن، بعد از پیروزی انقلاب، برای نزدیک نمودن کشور به فروپاشی اقتصادی، در جهت منافع دشمن با موفقیت پیش‌رفته است.»

او که معتقد به خشکاندن ریشه‌های تبعیض در جمهوری اسلامی است هرچند پرداخت یارانه را قابل دفاع می‌داند، اما معتقد به اصلاح روش‌های فعلی خاصه در قیمت سوخت است.

او تاکید دارد که به دلیل تحریم‌ها تنوع مشتری برای نفت ایران وجود ندارد، در چنین شرایطی پیشنهاد می‌دهد؛ «حذف شبکۀ فروشندگان وابسته به دستگاه‌های مختلف و واسطه‌ها و دلالان آن‌ها، بخش عمدۀ مشکل را برطرف می‌کند.»

مشروح گفتگوی مکتوب مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی را در ادامه می‌خوانید؛

آقای میرسلیم! مهمترین مشکلاتی که دولت سیزدهم در یک سال نیم از عمر باقیماندۀ خود و نیز مجلس دوازدهم با آن مواجه است از نگاه شما چیست؟

اگر بخواهیم در بخش اقتصادی مهمترین مشکلات را فهرست کنیم به چند موضوع اصلی می‌رسیم؛ کسری بودجه، اقتصاد انرژی، سقوط ارزش پول ملی و یارانه‌ها.

به دلیل تحریم ها، تنوع مشتری برای نفت ایران وجود ندارد

کسری بودجه از کجا نشئت می‌گیرد؟

ریشۀ مشکل در کسری بودجه، در درجۀ اول متوجه منابع بودجه است، اصلاح درآمد‌های مالیاتی بویژه با جلوگیری از فرار‌های مالیاتی، روند مناسبی پیدا کرده و باید تکمیل شود. اما درآمد‌های نفتی که سابقا منبع درآمدی اصلی بودجه بوده و امروزه بخشی از درآمد محسوب می‌شود، مواجه با اشکال است به دو دلیل؛ اول اینکه اندازه‌گیری مقدار نفت دقیق نیست و از این عدم دقت در اندازه‌گیری، راهی برای سوء استفاده باز شده است.

دلیل دوم اینکه در فروش نفت به خارج از کشور، تنوع مشتری به دلیل تحریم وجود ندارد، ولی با واگذاری امر فروش به دستگاه‌های متعدد، بنوعی، در حراج کردن نفت مسابقه گذاشته شده است و این به نفع مشتری و به ضرر ما (فروشنده) تمام می‌شود؛ بعلاوه وجود واسطه‌های فروش موجب به هدر رفتن بخشی از درآمد نزد دلالان می‌شود.

باید شبکه فروشندگان نفتی وابسته به دلالان حذف شوند

و راه حل این مشکل از نظر شما چیست؟

به نظر این‌جانب ساماندهی فنی اندازه‌گیری دقیق مقدار نفت تحویلی برای فروش کاری شدنی و ضروری است. ضمنا متمرکز کردن فروش در دست افراد محدود و کارکشته و ذی صلاح، و حذف شبکۀ فروشندگان وابسته به دستگاه‌های مختلف و واسطه‌ها و دلالان آن‌ها با اعمال مدیریت تخصصی واحد، بخش عمدۀ مشکل را برطرف می‌کند.

در جمهوری اسلامی باید ریشه‌های تبعیض را بخشکانیم

آیا در بخش هزینه‌های بودجه نیز عوامل کسر بودجه وجود دارد؟

حتما! در هزینه نیز نقاط مبهمی وجود دارد که نیازمند اصلاح است از جمله جلوگیری از روش تخصیص بودجۀ درصدی برای برخی دستگاه‌های اجرائی؛ مثلا در حال حاضر عملا ۱۴.۵٪ از درآمد‌های نفتی به شرکت نفت تخصیص داده می‌شود. قرار بوده است با این ۱۴.۵٪ امور توسعه‌ای و هزینه‌های جاری تأمین شود، ولی چون نظارتی بر آن نبوده عملا از این ۱۴.۵ درصد، بیشتر برای حقوق و مزایا و استخدام‌های گوناگون خارج از ضابطه، استفاده شده و در نتیجه امور توسعه‌ای راکد مانده، چون مبالغ لازم بدان تخصیص داده نشده‌است و بعلاوه، برای موارد بسیار ضروری نیز شرکت نفت زیر بار دین هنگفت ۶۰ میلیارد دلاری رفته است.

در همین حال تعداد کارکنان وابسته به صنعت نفت از دولت هفتم تاکنون به بیش از ۳ برابر رسیده است و حقوق و مزایای آن‌ها نیز از قوانین عمومی تبعیت نمی‌کند و این خود موجب تبعیض بین کارکنان دولتی و نارضایتی آن‌ها شده‌است. در جمهوری اسلامی اگر بخواهیم به قانون اساسی احترام بگذاریم باید ریشه‌های تبعیض را بخشکانیم و همۀ پرداخت‌ها، بدون استثنا، قانونی و مطابق با استحقاق باشد.

آیا برای این مشکل بسیار مهم راه حلی وجود دارد؟

راه حل آن حذف پرداخت‌های درصدی در بودجه و ملزم شدن همۀ دستگاه‌ها به تدوین موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه برای تمام هزینه‌های توسعه‌ای و جاری است به گونه‌ای که امکان کامل نظارت و حسابرسی دیوان محاسبات وجود داشته‌باشد.

اضافه می‌کنم، اصلاح ضروری دیگری را که حذف معاملات تهاتری است و جایگزین کردن آن با خرید و فروش نظارت شده در بهابازار (بورس) کالا؛ مثال واضح آن اقدامات تهاتری شرکت نفت با پالایشگاه‌ها است که نتیجۀ عملی آن تقلیل یا حذف هزینه‌های توسعه‌ای و متمرکز شدن روی هزینه‌های جاری و رفاهی و نیز نشت کردن مقادیری از مواد اولیه به سمت بازار قاچاق است؛ مثال روشن دیگر آن قیر تهاتری است که البته مورد علاقۀ بسیاری از نمایندگان و حتی مدیران اجرائی است، زیرا اجازه می‌دهد برخی از مشکلات جاری آن‌ها نیز به کمک قیر تهاتری حل شود، ولی به قیمت افزایش انحراف و نیز قاچاق. ما باید تمام این‌گونه فرآیند‌های فسادزا را حذف کنیم، زیرا ضرر آن همواره بیش از مختصر فایده‌ای است که دربر دارد.

منظور شما از مشکل اقتصاد انرژی چیست؟

کشور ما برخوردار از منابع سرشار نفت و گاز است. قیمت فروش صادراتی نفت و گاز از سازوکاری تبعیت می‌کند که تقریبا تحت اشراف اوپک است و روزانه آن قیمت، در بهابازار‌های جهانی اعلام می‌شود. اما قیمت عرضۀ آن، چه برای مصرف به شکل سوخت و چه برای خوراک صنایع، از تخفیف معتنابهی نسبت به قیمت‌های جهانی برخوردار است و در نتیجه فرآورده‌های نفتی و گازی به قیمت ارزان و بهتر است بگویم بسیار ارزان، در داخل کشور معامله می‌شود و این مزیتی شده است برای صنایع که از تأمین یا خرید مواد اولیۀ نفت‌خام و گاز ارزان توانسته‌اند به سود‌های سرشاری دست یابند. همچنین سوخت عرضه شده به مردم به ثمن بخس است و در نتیجه چند مصیبت رخ می‌دهد:

۱-انگیزه‌ای برای اصلاح محصولات مصرف کنندۀ سوخت و در نتیجه کاهش مصرف بوجود نمی‌آید و به همین دلیل تحقیق و توسعه در این بخش راکد می‌شود.

۲-اسراف، عادی‌سازی می‌شود، زیرا سوخت، کالای بی ارزشی است که صرفه‌جویی در آن مفهوم اقتصادی پیدانمی‌کند. این افزایش لجام گسیختۀ مصرف، که در دنیا بی نظیر است، حتی منجر به واردات سوخت و ازدست رفتن منابع ارزی شده است!

۳-عدالت قربانی می‌شود، زیرا از این مزیت ویژه تنها گروه‌هایی از مردم استفاده می‌کنند که مثلا واجد خودرو اند و هرچه تعداد خودروهایشان بیشتر باشد، منفعت بیشتری می‌برند و تمام کسانی که خودرو ندارند، یعنی تقریبا نیمی از خانوار‌های کشور، از این مزیت محروم می‌مانند.

۴-مصرف بی رویۀ بنزین موجب ازدحام خودرو‌ها و راهبندان‌های درون‌شهری و در جاده‌های بین‌شهری می‌شود و اتلاف ناشی از آن به اقتصاد کلان کشور لطمه وارد می‌آورد، زیرا مقادیر فراوانی از سوخت به‌هدر می‌رود و در برابر آن خدمت یا کالایی تولید نمی‌شود.

۵-آلودگی‌های محیط زیست به دلیل دود متصاعد ناشی از استفادۀ ناشایست از سوخت‌ها، چه از نظر کمی و چه به لحاظ کیفی، تشدید می‌شود و خسارت مهمی به تأسیسات و خصوصا به سلامتی افراد وارد می‌آورد که هزینۀ هنگفتی را شامل می‌شود.

باید حقیقت را به مردم بگوییم

آیا برای این همه مصیبت، به قول شما، راه حلی پیشنهاد می‌دهید؟

در مرحلۀ اول، سهمیه بندی هوشمند و دقیق سوخت، متناسب با ظرفیت معابر و نیز متناسب با امکان دفع آلاینده‌ها با توجه به شرائط اقلیمی هر منطقه، لازم است. ما باید حقیقت را به مردم بگوییم و الا با ادامۀ روش کنونی نه تنها خیری به مردم نمی‌رسد، ضرر‌های متعددی متوجه آن‌ها می‌شود. چرا باید در بی‌خبری راهی را ادامه داد که آن راه خیانت به آن‌ها و نسل‌های آینده محسوب می‌شود؟

در مراحل بعدی، اجرای دقیق قانون هدفمندی که سالهاست به صورت ناقص اجرامی‌شود و موادی از آن قانون هم کاملا به فراموشی سپرده و حتی نقض غرض شده، لازم است. در این مراحل نیز با آگاهی رسانی بموقع به مردم و مشارکت و همکاری آن‌ها قطعا نتایج موفقیت آمیزی نصیب مردم و دولت خدمتگزار آن‌ها خواهد شد. یک روز هم نباید این اصلاح را به عقب انداخت.

نقشه دشمن برای فروپاشی اقتصادی ایران

چرا پول کشور ما در این سال‌های اخیر در برابر سایر ارز‌ها تضعیف شده و مرتبا سیر نزولی را طی کرده‌است؟

ارزش ریال طبق قانون مصوب ۱۳۵۱ برابر با ۰.۰۱۰۸۰۵۵۰ گرم طلای خالص بوده، ولی در حال حاضر به ۰.۰۰۰۰۰۰۲۰۵ گرم سقوط کرده، یعنی بیش از ۵۰هزار برابر کاهش یافته است؛ بنابراین نقشۀ دشمن، بعد از پیروزی انقلاب، برای نزدیک نمودن کشور به فروپاشی اقتصادی، در جهت منافع دشمن با موفقیت پیش‌رفته است.

مهمترین آثار این سقوط ارزش پول ملی کدام اند؟

اگر فهرست‌وار بخواهم ذکر کنم، مهمترین آثاری که معلول سقوط ارزش پول ملی اند عبارتند از تورم لجام گسیخته، گرانی اجناس، کاهش طاقت‌فرسای قدرت خرید مردم علی رغم افزایش حقوق سالیانه، افزایشی که کمتر از مقدار تورم بوده، به هم ریختن نظامات حقوق و دستمزد و بیمه و بازنشستگی که باعث اعتراض کارمندان و کارگران شاغل و بازنشسته شده است و توقعات برحقی نظیر "همسان‌سازی" و "تبدیل وضعیت" را پیش‌کشیده که اگر ادامه یابد به فروپاشی اقتصادی می‌انجامد.


بیشتر بخوانید: قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد چقدر شد؟


آیا واقعا چاره‌ای برای آن می‌توانید ارائه دهید؟

اگر برای پشتوانۀ پول ملی، ذخیرۀ طلای کشور یا تولید ناخالص داخلی را انتخاب کنیم، می‌توانیم به تثبیت ارزش پول ملی به جای شناور رهاکردن آن بیندیشیم؛ در صورت تثبیت ارزش پول ملی، منافع متعددی نصیب همه می‌شود ازجمله مهار تورم و کاهش نرخ بهرۀ بانکی که خود آفت بزرگی است و جلوگیری از رشد نقدینگی که بلیۀ دیگری است، میسر می‌شود؛ به شرط آن که برای مصارف ارزی کشور بادقت و موشکافی برنامه‌ریزی شود و موجودی ارز کشور صرفا برای امور ضروری هزینه شود و از ریخت و پاش آن برای واردات بی‌رویه و مصارف و سفر‌های غیر ضروری، که در حالت عادی اهمیت چندانی ندارد، جلوگیری به عمل آید و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با جدیت به اجرا گذارده شود و از هر نوع معاملۀ داخلی به اتکاء طلا و ارز ممانعت شود.

دولت باید سختی را بپذیرد، ولی خیر و منفعت مردم را اولویت دهد

البته این کار سازماندهی مناسب و قدرت اجرائی نیازدارد، ولی هزینۀ آن، در این شرائط تحریمی، بمراتب کمتر از ادامۀ وضع موجود است که شاید برای دولت به عنوان قوۀ مجریه راحت‌تر باشد، ولی تهدید جدی فروپاشی کل اقتصاد را دربردارد. به نظر این‌جانب در این شرائط دولت باید سختی را بپذیرد، ولی خیر و منفعت مردم را اولویت دهد؛ البته اگر اطلاع رسانی عمومی بموقع انجام گیرد قطعا مردم همراهی خواهند کرد. ضمنا باید دست سوء استفاده کنندگان از این نابسامانی را با قاطعیت کوتاه کرد: بسیاری از مفاسد، با این روش، اگر با قاطعیت و همراهی مردم اجرا شود، برچیده خواهدشد.

اصل پرداخت یارانه پسندیده و واجب است اما

یارانه‌های نقدی در دولت سیزدهم افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ چه مشکلی در این‌باره وجود دارد؟

اصل پرداخت یارانه برای کمک به دهک‌های آسیب‌پذیر و فراهم کردن موجبات عدالت اجتماعی، پسندیده و حتی واجب است. در حال حاضر منابع این یارانه‌ها طبق قانون هدفمندی، ناشی از درآمد حاصل از فروش سوخت است که به دلیل عدم اجرای کامل قانون هدفمندی، و افزایش کمک‌های نقدی، صندوق یارانه مواجه با کسری شدید شده است و ادامۀ وضع موجود به استیصال می‌انجامد. بعلاوه، توزیع یارانه‌های موجود نیز عادلانه نیست و نمی‌تواند ادامه یابد.

قیمت سوخت اصلاح شود

چه چاره‌ای وجود دارد؟

چاره در این است که اولا قیمت سوخت با اجرای کامل قانون هدفمندی اصلاح شود و کالابرگ هوشمند نیز بین کسانی که استحقاق آن را دارند، پس از راستی آزمایی دقیق، توزیع شود. ادامۀ ریخت و پاش موجود با تاراج منابع هیدروکربوری، که سرمایه لازم برای رشد امروز و آینده کشور محسوب می‌شود، کشور را به بن‌بست می‌راند.

ثانیا در مورد یارانۀ نان که مبلغ معتنابهی را تشکیل می‌دهد، قیمت گندم و آرد و نان باید واقعی شود تا از قاچاق آرد و سوء استفاده از آن برای صنف و صنعت جلوگیری به عمل آید. دولت گندم را از کشاورز به قیمت جهانی یا گران‌تر می‌خرد، ولی براثر عملکرد غلط آسیاب‌ها و سودجویی برخی نانوایان، آرد یارانه‌ای که باید برای تأمین نان مردم صرف شود، با زدوبند، به بعضی اصناف نظیر شیرینی‌فروش‌ها و نیز مصرف‌کنندگان صنعتی همچون کارخانه‌هایی ماکارون‌سازی، روانه می‌شود و بنابراین برای پیش‌گیری از این اجحاف باید در همۀ موارد یارانه به مصرف کنندۀ مستحق و واقعی پرداخت شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
110
اخه چرا تو نمیمیری کثافت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
111
لعنت بر پدر و مادر میرسلیم که فرزندش از کفاره زمانه است
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
بنده خدا پدر و مادرش چه گناهی کردند ...لعنت به خودش
حمید حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
95
مر دک مگر مال بابات می بخشی ناراحت هستی بنزین ارزون. .گوساله اگر پالایشگاه هرسال به روز رسانی میشد یعنی تعمیر درست نوسازی میشد وضع اینطور نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
1
98
جناب پدرخوانده خودخوانده !!! لطفا تنبونتو بکش بالا ، خودرو برقی و هیبریدی کم مصرف وارد کن ، بعد همه بنزین مملکت مال خودت و جد و آبائت !!!
...
حوالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
97
این آدم شرور رو بفرستید بره غره با اسراییل جنگ کنه و پسرش هم بفرستید با گروه منافقین جیش العدل،مبارزه کنه خدایا شر این آدمها رو از روی زمین برچیده بکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
1
90
نفست از جای گرم بالا میاد دولت رو دست شما بدن ک مردم نون خشکم برای خوردن دیگه ندارن
وطن پرست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
93
زمانی ایران یه شاه داشت که در جواب وزیری که گفت گوشت رو گران کنیم و با پولش پارک برا ملت بسازیم گفت پدرسوخته من به فکر رفاه ملتم تو به فکر بریدن ارزاق مردم .چقدر واقعا جای چنین میهن پرستانی خالیه الان.به خدا که میر سلیم حقشه بزننش برق و پوستش رو بکنن و کاه داخلش بکنن و به عنوان نماد خیانت به ملت برای عبرت خوک زاده های دزد و بقیه اختلاس گرها که خون ملت رو میخورند و خیانت میکنن به این مردم نجیب در ورودی پایتخت اویزان کنن
ملت مظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
96
کمتر ... بخور بی شرف . خون ملت تو خون ریزه کردین . خدای مردم شرتون ار سرمون کم کنه .
سجاد
|
United States of America
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
0
96
خدا به حق شهید ماه رمضان شر میرسلیم و میرسلیم ها را از سر این کشور مظلوم کوتاه کند
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
130
10
سلام با گفته های آقای میر سلیم کاملا موافقم 50 درصد بنزین توسط راننده های بی خاصیت اسراف و به هدر میرودبا افزایش قیمت بنزین به لیتری پنج هزارتوان با نرخ یکسان ایده خوبی است هم به عدالت نزدیک است به اقتصاد کمک شده و جلو اسراف را میگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
نام : مجید شهرت : میرسلیم زاده
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
باغ چهار هزار متری چی اصراف نیست یا سه میلیارد چای دبش اصراف نیست و این همه پولی که به کانادا و آمریکا فرستاده می‌شود جهت خوش گذرانی آقازاده ها چی اصراف نیست و...........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
به شرطی که قیمت ماشین را بیست برابر کشورهای حاشیه خلیج فارس به ما نفروشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
بسیار عالی . پس بفرما پیش استاد رضا ثقتی یا سعید طوسی تا کاملا شما رو ارشاد کنن .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
مصرف بالای بنزین تو مملکت ما به خاطر خودروهای داخلی مزخرف که امثال میرسلیم‌ تولید میکنن هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
زرارت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
برو کارت سوختتو بفروش ، مشتری منتظره !!!
پورسانت میر سلیم هم یادت نره !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
الهی خدا ش میر سلیم و میر سلیم ها رو از سر مردم بکنه کسانی که فقط میخاند مردم را روز به روز بد بخت تر کنند فقط آرزوی مرگ براشون
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
تو هم عین میرسلیم احمقی که نمیفهمی بالا رفتن قیمت سوخت همه اقلام رو چند برابر میکنه
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
خداوند شما را به راه راست هدایت کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
توازکجا آمدی خیلی سیرت کردند
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
تو غلط میکنی موافقی تو کی هستی که حامی بیچاره شدن مردم هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
آدم نفهم تو چه میدونی که نظر میدی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
معلوم نفس ت جا گرم بلند میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
11
دزدها روبگیر ریختو پاشی هم وجور نداره
ناشناس
|
France
|
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
14
فقط میشه گفت متاسفم برای خودم و مردم مظلوم ایران که گرفتار اینجور افراد با طرز فکر نابودگرانه هستن کم نیستن این افراد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
10
تا الان کجا بودی دکتر ؟ رئیس هیئت مدیره چند تا شرکتی؟ الحمد لله دیگه داری می ری و به تاریخ پیوست میخوری ،امثال تو و روحانی و لاریجانی هر وقت موقع انتخابات میشه یا آخر مسئولیتشان تازه دکتر میشن و یاد عدالت میافتن
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
8
چرا فقط برای بنزین وخودرد وارداتی روضه میخونه شما برو کنار ماسین خارجی وارد شه سوختش کمه حالا قیمت کمی بره بالا ماشین پر مصرف میسازی بع میگی چرا مصرف بالاس دیوانه ای مگه بتزین یور و پوچ هم که تولید میکنی تو خیلی پر رو هستی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
10
مابا داشتن افرادی مثل شما دیگه به دشمن خارجی نیاز نداریم
علی
|
United States of America
|
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
5
میرسلیم شما که ماشین اشتباه میگید برو درسش کنید که اسم ماشین ها نمیدانید بیسواد وظلم به مردم میکنید خدا لعنت کن مسوولان نمایندگان دولت که گرانه که کمر مردم شکست درامد وحقوق کم چه کار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
9
میرسلیم کثافت
شدیکبارازحق مردم دربرابرگرانیهادفاع کنی؟
شاه لوطی ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
6
ترو خدا از شاهکارهای این پیر مرد چیزی ننویسید خدای نکرده چشم میزنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
11
کفش نایکت رو که میپوشی،بچه جاسوست هم که داره ول میگرده،دیگه زر زدنت چیه مریخی؟؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
7
اقای میرسلیم شما یادت نمیاد قبل از اینکه امثال تو سکان هدایت این کشور بیفته دستتون یه زمانی ایران رییس اوپک بود خودش قیمت نفت رو تعیین میکرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
9
جناب میر جاسوس ... از دوست و رفیق عزیزت بنی صدر و فرمانده مسعود چه خبر ؟؟ شما برو گم شو مردک منافق آشغال
جانباز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
9
افغانی خودت بگو ماهی چقدر میگیری تا حالا چه کار مثبتی انجام دادی روزمه خودت اعلام کن مردم از بد بختی اعضای بودنشون می فروشن
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
11
اصلا این میر سلیم را شناسنامه اش را چاپ کنید ببینیم مال کدوم قبرستانی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
11
تا لجن هایی امثال تو هستن این مردم و مملکت روی خوش نخواهد دید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
10
پیرمرد پرحاشیه پدر پسر جاسوس دهنت رو ببند.
بازنشسته انتظامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
9
این میر سلیم از آن دزدهای بی پروا است که خدا را به رسمیت نمی‌شناسد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
7
من نمیدونم چرا هر وقت قیافه میرسلیم رو میبینم یاد شیطان میوفتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
6
فعلا جامعه ایران تا ۳ سال توان افزایش قیمت سوخت رو نداره
علی خان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
7
میر سلو تو بهتری برگردی هندوستان . گاو‌تو‌بپرستی . تو رو چه به نظر دادند در باره مسایل کشور نمی دونم کی نو رو آورده گذاشته اونجا
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
5
لعنت خدا بر کسانی که به بشر رای دادند.
آقا من ماشین ندارم سهمیه کارت بنزین از کی بگیرم
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
8
تو دیگه خفه پدر منافق
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
8
لعنت به میرسلیم و امثال میرسلیم و هرچی مسوول احمق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
6
ماراکم جوش بده خداراخوش نمیاد میر غلام
حمید رضا
|
Germany
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
5
هر وقت گفتیم خاک انداز خودتو جلو بینداز
اکبر صیام پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
0
آقای رشید کوچی درود اما یک چیز مهم آن اینکه میداریم سوبسید اسنپ وتپسی می‌دهیم تا اتبا با کمترین کرایه به مقصد برسند آمار بگیرید مفت کارکردن درست ولی یک نمونه مثل اسنپ وتپسی درکل دنیا پیدا کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
8
خدایا شر این موجود رو از سر ملت ایران کم بفرما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
6
خداوکیلی تمام آدهای دنیا زیباترین نقاشی زیبای خالق یکتا هستند بجز میرسلیم : میرسلیم رو خداوکیلی ریده ? انگار شیطان اعصاب خدا رو خورد کرده بوده خدا حوصله نداشته میرسلیم رو خلق کنه میرسلیم رو ریده ????
حکیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
7
سلام لطفازر نزن مردک..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
4
2
کاش می شد جای خودمونو با جناب میر سلیم عوض بکنیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
4
نادان ادمهتی مثل این اقا در راس کارن که مردم درسختی هستن تچایشون شاید نفوذی باش باید در موردش ت
عل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
6
فقط امثال شماوضعتون خوبه بقیع مردم هم که باهاشون فاصله داریدازاحوالشن خبرندارید
احمد
|
Germany
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
8
خفه شو دیگه مرتیکه دست ور دارنیست مفت خور بدرد نخور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
4
آیا هدیه دادن میرسلیم به رهبر کره شمالی صحت دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
7
اسم اینو باید گذاشت دشمن مردم ،چرازمان گرانی واختلاس ودزدی لال میشه وکر کور و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
5
وای که چقدر تو زر میزنی مردک میمون
ع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
6
مردک کم عقل توکه فرق 206بالندکروز نمی دونی چطورنظر می دی زالوکه خون زیادمی خوره می میره ؟چراتوکه خون مردم می خوری نمی میری بمیر
انور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
4
جناب میرسلیم به جای این چرت وپرتهات لطفاً ماشینهای آشغالت را جمع کن و به فیمت کشورهای دیگر ماشین در اختیار مردم قرار بده نه با ۲۰برابر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
7
به مردم که می‌رسید ریخت و پاشه ولی به خودتون که میرسه بخاطر مصلحتِ کشورِ ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
7
لعنت به میر سلیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
6
گم شو
جاسوس اسرائیل
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
5
چهره میرسلیم آدم دقیقا یاد چهره شیطان می ندازه البته فکر کنم شیطان از میر سلیم خوش قیافه تر باشه
سلطانعلی بائیس زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
6
45سال است این دوخودروسازنتونستن مانند بقیه کشورها ماشین بامصرف 3یا4لیتردر100کیلومتربسازندوبایداختلاف قیمت بنزین راازدوخودروسازبگیرندمقصرمردم نیستند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
9
آخرش نفهمیدم این موجودات نماینده ملتند یا دولت ؟به نفع ملت که کار نمی کنند و فقط و فقط طرفدار بی چون و چرای دولت هستند ...خدا سایه شون رو از سرمون کوتاه کنه بحق علی ...وقت انتخابات مردم رو می شناسند بعدش باند بازیشون شروع میشه
ابو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
6
قیافت همرنگ خره مردکه چته اظهار نظرمیکنی درمورد بنزین
حجت مهربانی
|
Netherlands
|
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
7
هنوز این فسیل زندست
الهی لندکروز از روت رد شه
تو دنبال چی هستی بچه ات که منافق بود چون خونش رنگین تر بود آزاد شد تو نمیخوای مثل دوست وشریکت تو پارک مسجد بسازی نه سواد داری نه عقل چشماتم که کوره وضیعت مردمو نمی بینی چطور کدو رو می بینی چیزی که باید ببینی رو نمی بینی
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
5
سلام مردم ازشرقیافه نسناست دیگه خسته شده اند بس کن نمیشه اقای میرسلیم شما احضارنظرندهید به شما اصلامربوط نمیشودبه اندازه کافی چوب لای چرخ مردم کردید
تنها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
5
مگرمال توکه ناراحتی به درک که ناراحتی منم اگر روزی چندمیلیاردرشوه می‌گرفتم ناراحت بودم توبروراست میگی یکم قیافت رو دروست کن که اگرشبی نیمه شب بچه ای ببینت میترسه
چه فرقی میکنه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
3
خدا بداد شما برسه اگه جنگ بشه ن مردم پشت شما در میان ن جلو متجاوز چون خیلی وقته (مردن).......شماید که باختید.ماکه نداشتیم(هیچی؛هیچی؛ هیچی)اینم روش.یا صاحب دنیا روزگار خوش براشون آرزو دارم.خدا حقه
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
7
ایا کل منابع کشور را به تو وپسر منافق ت بدن چطوره!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
4
آخه یکی نیس بگه بیسواد زمانی بنزین گرون میشه که ماشین ارزون باشه تودنیاماشیم ارزونه سوخت گرون وهمه ازماشین عمومی استفاده میکنن نه اینکه پریود ششصدمیلیون باشه باید ده میلیون باشه متاسفم واقعا البته فرق لندکروز با ویست شیش ندانستن همینه انتظاری نیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
7
اول باید ریشه تصمیم گیرندگان مثل شما را در کشور خشک کرد نادان احمق.
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
7
جناب آقای میرسلیم
با سلام
رشته تحصیلی شما مهندسی است و قاعدتاً از اقتصاد و علوم اجتماعی بی اطلاع هستید.لطفا عواقب گفته های خود را سنجیده با متخصصان مشورت فرمایید.ظاهرا شما مامور هستید مردم را بدبخت کنید
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
7
توچرا به ظلمی که به حقوق بگیر کارگرو کارمندو بازنشسته می شه حرفی نمی زنی همه داریم ازفقر وکمی حقوق به گدایی افتادیم خجالت بکش بمیر تو وامثال تو
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
6
نفسش از جای گرم بلند میشه ، بی ریخت نفهم ، برای بچه های شما مهم نیست بنزین بشه صدهزار ، اینقدر این مملکت چاپیدن و دزدیدن باباشون هر تزی برای مردم بده خیالشون نیست ، چهل سال چسبیدن به مناصب و پستها ول هم نمیکنن چهار تا جوان سالم و تحصیلکرده بیاد دست بگیره ، انگار ارثیه پدریشون بوده ، مردم و بیچاره کردن ، ول هم نمیکنن
خ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
6
جواب ابلهان خاموشیست
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
6
منابع زیر زمینی کشور باید برا خود کشور ارزان قیمت باشه .اهن وسیمان وپروفیل ومنابع دیگر سربه فلک کشیده .فقط یه بنزین برا مردم بدبخت مونده .یه میرسلیم احمق که غیر ایرانی هستش تعیین تکلیف میکنه درحالی که نمیتونه فرزند خودشو تکلیف کنه ولی برا 80میلیون تصمیم میگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
6
اینا چی میزنن
هر روز یه خواب می بینن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
7
چی شده غارتگران به فکر مملکت افتادن بی ناموسی بی شرف
چوکا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
0
1
پیر مرد پر حاشیه
خفه شو
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
0
0
اخه گوواد مشکلت چیه؟
ماهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
0
0
کسی که در کاخ ولنجک زندگی می‌کنه .چی از مردم می‌فهمه.به نظرم میرسلیم باید مجازات بشه این پیرمرد مستهلک بی خاصیت باید اعدام بشه.مرگ بر برده اسراییلی آمریکایی حرومزاده
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان