تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
ایازی در گفتگو‌ با رویداد۲۴:

توهین به پیامبر کار جریان نفوذ است | با کمی موی زن و بزن‌و‌برقص الم‌شنگه‌ به راه می‌اندازند | با این‌ها برخورد نمی‌کنند چون چاقو دسته خود را نمی‌برد

حجت‌الاسلام محمدعلی ایازی، قرآن‌پژوه و استادیار دانشکدهٔ حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات تهران، در پاسخ به سئوالات رویداد۲۴ درباره سخنان پناهیان درباره پیامبر و امام علی، می‌گوید قصد این افراد کوچک‌کردن معارف اسلام است تا کارهای خود را توجیه کنند.

حجت الاسلام محمدعلی ایازی

رویداد ۲۴ | زینب غبیشاوی: به تازگی پناهیان، مداح جریان تندرو، در سخنانی عجیب در صداوسیما گفته که امام علی و پیامبر افرادی خشن ‌و گوشت تلخ بودند. این سخنان با واکنش‌های بسیار تندی از سوی جامعه همراه شد. هرچند که با او برخلاف مردم عادی و به اتهام توهین به مقدسات هیچ‌گونه برخوردی صورت نگرفت، اما به لطف فضای مجازی و فشارها، او در نهایت عذرخواهی کرد. در همین رابطه حجت الاسلام محمدعلی ایازی در گفتگو با رویداد۲۴، این رفتارها را نوعی نفوذ خوانده که منجر به تخریب دین می‌شود.

در ادامه بخش‌های مهمی از این گفتگو را می‌خوانید:

جریان نفوذ را جدی بگیرید

*من از یک نگاه کلی‌تری به اتفاقاتی که در داخل کشور رخ می‌دهد نگاه می‌کنم. یکی از مسائل اصلی ناکارامدی و بحران اجتماعی کشور، نقش جریان نفوذ است، مثلا در بخش نظامی را اگر نگاه کنیم، در خصوص بحث سوریه خیلی راحت اطلاعات سری درز پیدا می‌کند و چندنفر از نیروهای خوب کشور توسط دشمن جنایتکار از بین می‌روند. 

*یا در داخل، اسناد بسیار محرمانه‌ای درباره انرژی هسته ای از کشور خارج می‌شود. این برآمده از نقش جریان نفوذ در میان مسئولان است. 

*کشور برای اینکه به نظام امنیت خودش توجه کند، نگاهش به مخالفین و منتقدین است نه به دشمنان و جاسوسین. تمام انرژی و سرمایه را روی مخالفین گذاشته است. از سوی دیگر همین جریان نفوذ تمام تلاش خود را برای خراب‌کردن فرهنگ دینی در قالب دفاع گذاشته است. در جامعه‌شناسی یک اصلی وجود دارد که می‌گوید اگر می‌خواهید چیزی را خراب کنید، از آن بد دفاع کنید. جریان نفوذ برای اینکه بتواند شخصیت‌های بزرگ دینی مانند پیامبر یا حضرت علی را خراب کند، مسائلی را مطرح می‌کند که بسیار زشت و زننده و بلکه تنفرآور است. 

جریان نفوذ جای مسایل اصلی و فرعی را عوض می‌کند

*جدای از بحث شخصی و فردی، من به این جریان شک دارم. معتقدم یک شبکه هستند در راستای تخریب دین و اخلاق؛ تلاش زیادی می‌کند تا مردم را از دین متنفر کنند. مثلا یکی از موضوعاتی که در حوزه دین مهم است جابجائی میان مسائل اصلی دین با امور فرعی است. این که این همه مسائل خلاف فساد و رشوه و رانت در جامعه وجود دارد که اصلا به آنها پرداخته نمی‌شود، اما درعوض به مسائل بسیار جزیی خیلی بها داده می‌شود، مانند حجاب.


بیشتر بخوانید: جامعه مطلوب پناهیان، جامعه سرسپرده است


*یا مثلا بحث عدالت، مبارزه با فقر و گرانی و سوء‌استفاده‌های مالی و ... که هیچ برخوردی نمی‌شود، اما اگر یک خانمی کمی از موهایش پیدا باشد چنان مسئله را بزرگ می‌کنند، یا اگر در گوشه‌ای از شهر چند جوان -هرچند نادرست بزنند و برقصند- چه الم شنگه‌ای راه می‌اندازند. آیا این‌ها اتفاقی است؟ وقتی این روند در یک مجموعه کلان به صورت مدام انجام می‌شود دیگر طبیعی نیست و کار، کار یک شبکه نفوذ موید به  قدرت است.

*ظاهر این قصه ها این است که برخی از رفتارهای غیرقابل قبول نظام را توجیه کنند، اما باطن موضوع چیست؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمینه گریز از دین به خاطر این رفتارها و مشکلات ظلم و استبداد بسیار شده است، زیرا از دین استفاده ابزاری می‌شود و مسائلی فرعی را به جای مسائل اصلی دین گذاشته‌اند. 

با این رفتارها برخورد نخواهد شد

*این روحانیونی که یا فساد می‌کنند یا توهین می‌کنند، روحانیون حکومتی هستند نه روحانیون مستقل. درباب سخنان آقای پناهیان، روحانیون بسیاری دست به اعتراض زدند. این روحانیون حکومتی هستند که از راه رانت و چاپلوسی بالا آمده‌اند و به اینجا رسیده‌اند. حالا اینکه چرا با این ها برخورد نمی‌شود؟ باید بگویم از قدیم گفته‌اند چاقو دسته خودش را نمی‌برد. و این برخلاف مشی امام علی است.

*برای امام علی وقتی پای عدالت در میان بود، مردم و خانواده‌اش هیچ تفاوتی با دیگران نداشتند. از برادرش عقیل گرفته تا دخترش. دختر امام علی از خزانه یک گردنبندی را به صورت قرض برداشت تا فقط یک مراسمی را برود و بعد سرجایش بگذارد، امام علی زمانی که متوجه شد هم با خزانه‌دار برخورد کرد هم با دخترش. گفت آیا تمام دختراش این شهر می‌توانند گردنبد را به رسم امانت ببرند و پس بیاورند؟ خیر، توهم به دلیل شرایطی که داری چنین کاری نمی‌توانی انجام دهی! این کار برخلاف عدالت است. وقتی می‌گوییم زمین تا آسمان تفاوت میان این حکومت با روش امام علی وجود دارد، منظورمان همین است. اینها پیامبر و امام علی را کوچک می‌کنند تا فقط کارهای خودشان را توجیه کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: زینب غبیشاوی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
15
به نظر می‌رسد باید حکم محاربه بگیرد و با عذرخواهی جرمش کم نمی‌شود. البته این حکم برای مردم است نه خواص.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
10
خدا لعنتشون کنه به حق محمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
8
کارد وقتی از دسته خودش جدا بشه می برد خوبم می برد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان