تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
گفت‌وگوی رویداد۲۴با یک جامعه‌شناس درباره شیوع خودکشی:

جای مددکاران اجتماعی در مدارس خالی است

یک استاد دانشگاه با اعلام شیوع خودکشی در میان نوجوانان و تشریح ریشه‌های آن در خانواده، گفت: دو نهاد «بهداشت و درمان» و «آموزش و پرورش» مسئول جلوگیری از شیوع خودکشی در نوجوانان هستند به این صورت که معلمان و پزشکان باید توانانی تشخیص نشانه‌های افسردگی و دیگر عوارض بیماری‌های روانی را داشته باشند؛ متأسفانه جای مددکاران اجتماعی واقعاً در مدارس خالی است.
رویداد۲۴- یک استاد دانشگاه با اعلام شیوع خودکشی در میان نوجوانان و تشریح ریشه‌های آن در خانواده، گفت: دو نهاد «بهداشت و درمان» و «آموزش و پرورش» مسئول جلوگیری از شیوع خودکشی در نوجوانان هستند به این صورت که معلمان و پزشکان باید توانانی تشخیص نشانه‌های افسردگی و دیگر عوارض بیماری‌های روانی را داشته باشند؛ متأسفانه جای مددکاران اجتماعی واقعاً در مدارس خالی است.

امیر محمود حریرچی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به شیوع خودکشی توسط قرص برنج در میان نوجوانان، گفت: ما سال‌هاست با این مشکل روبرو هستیم، صحبت این است که چرا باید قرص برنج در دسترس باشد. البته این قرص چون ضد آفت است و مصرف کشاورزی دارد و برای خیلی از خانواده‌ها به عنوان ضد آفت محصولات کشاورزی محسوب می‌شود، شاید چندان نمی‌توان آن را دور از دسترس تصور کرد.

وی افزود: اما اگر این قرص ابزاری برای خودکشی است، سؤال این است که چرا دسترسی به آن تا این اندازه راحت است و هر کسی می‌تواند بدون مجوز به آن دست پیدا کند.

این جامعه‌شناس و مددکار اجتماعی همچنین به خودکشی نوجوانان اشاره کرد و گفت: اینکه سن خودکشی در جامعه ما پایین آمده است، معضلی است که باید به آن توجه شود.

حریرچی در تشریح عوامل شیوع خودکشی میان نوجوانان، اظهار داشت: یکی از دلایل آن،‌ عدم موفقیت تحصیلی است چون در مورد نوجوانان خیلی نمی‌توان بر شکست‌های عاطفی اشاره کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه توقعات بی‌جایی در مملکت بر دانش‌آموزان وجود دارد که باید نمرات خوب کسب کنند و در آینده هم دانشگاه بروند، خاطر نشان کرد: خانواده‌ها خیلی هم روی این مسئله سرمایه‌گذاری می‌کنند و زمانی که موفقیتی حاصل نشود، می‌تواند به عاملی برای خودکشی نوجوانان بدل شود.

وی یکی دیگر از عوامل شیوع خودکشی را نابسامانی خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: درگیری‌های زن و شوهر، می‌تواند تأثیرات مخربی بر نوجوان بگذارد. به جای آنکه خانه محل امنی برای نوجوان باشد، به جایی تبدیل می‌شود که نوجوان اگر راه داشته باشد، از خانه فرار می‌کند اما اگر این راه نباشد، دست به خودکشی می‌زند.

این جامعه‌شناس علاوه بر خانواده، دو نهاد بهداشت و درمان و آموزش و پرورش را مسئول جلوگیری از شیوع خودکشی در نوجوانان دانست و تأکید کرد: بیشترین نقش را معلمان و پزشکان می‌توانند داشته باشد؛ مثلاً وقتی که صحبت از پزشک خانواده مطرح می‌شود، وقتی آن نوجوان به عنوان بیمار جسمی به او مراجعه می‌کند اگر پزشک توانایی این را داشته باشد که نشانه‌های بیماری‌های روحی و روانی و افسردگی را تشخیص بدهند می‌توانند او را به مددکار ارجاع دهند.

حریرچی همچنین با بیان اینکه جای مددکاران اجتماعی واقعاً در مدارس خالی است، ادامه داد: معلمان هم باید این دانش را داشته باشند که این مسائل را شناسایی کنند و تا جایی که امکان داشته باشد خودشان بر رفع آن تلاش کنند و اگر نتوانند آن را به مددکاران اجتماعی ارجاع دهند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان