تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

شرایط الزامی برای گارانتی خودرو‌های سایپا چیست؟

در مقاله پیش رو به بررسی شرایط و قطعات تحت پوشش گارانتی خودرو‌های سایپا پرداخته و همچنین موارد ابطال ضمانت‌نامه را ذکر خواهیم کرد.

شرایط الزامی برای گارانتی خودرو‌های سایپا چیست؟

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: شرکت‌های خودروسازی داخلی و خارجی تمام محصولات تولیدی خود را براساس قوانین و مقررات موجود ضمانت‌نامه می‌کنند و در برابر کیفیت خودرو‌ها مسئول هستند. اگرچه مدت‌زمان معمول گارانتی خودرو‌ها ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر است، برخی شرکت‌ها گارانتی ۵ و حتی ۷ ساله ارائه می‌دهند و از آن به عنوان شگرد تبلیغاتی بهره می‌گیرند.

گارانتی خودرو‌های سایپا

خودرو‌های تولیدی سایپا مطابق با زمان ۳ سال و مسافت ۶۰ هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) به شرط انجام به‌موقع سرویس اولیه، سرویس ثانویه و سرویس‌های ادواری، مطابق با شرایط درج شده در این مقاله توسط شرکت سایپا یدک گارانتی می‌شوند.

سرویس اولیه و ثانویه گارانتی خودرو

مطابق بخشنامه جدید ابلاغی، الزاماً می‌بایست سرویس اولیه خودرو ظرف مدت ۵ ماه پس از تحویل خودرو و مسافت طی‌شده حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر انجام شود. درصورتی‌که در محدوده زمانی یاد شده مالک خودرو به نمایندگی‌های مجاز سایپا مراجعه نکند و همچنین عدم پیمایش حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر در بازه زمانی ۵ ماهه باشد، گارانتی خودرو به‌صورت کامل ابطال می‌گردد. همچنین انجام سرویس ثانویه ظرف مدت شش ماه و مسافت طی‌شده ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) برای خودرو‌هایی که تعویض روغن‌موتور، فیلتر روغن و هوا برای آن‌ها در سرویس اولیه صورت نگرفته باشد الزامی بوده و عدم مراجعه به نمایندگی‌های مجاز در محدوده زمانی و مسافتی مذکور منجر به ابطال کامل گارانتی خودرو می‌گردد.

تبصره ۱: در سرویس اولیه، انجام عملیات و بازدید‌های موردنظر به‌صورت رایگان بوده و در صورت پیمایش به میزان لازم، تعویض روغن‌موتور، فیلتر روغن و هوا (اجرت و اقلام مصرفی) با هزینه مشتری انجام خواهد شد.

تبصره ۲: درصورتی‌که در زمان سرویس اولیه، پیمایش خودرو بین ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر باشد، سرویس اولیه و ثانویه به‌صورت هم‌زمان انجام شده و مصرف‌کننده ملزم به مراجعه بعدی برای سرویس ثانویه نخواهد بود.

تبصره ۳: در سرویس ثانویه، هزینه تعویض روغن‌موتور، فیلتر روغن و هوا (اجرت و اقلام مصرفی) به عهده مشتری است.

سرویس‌های ادواری گارانتی ماشین

انجام سرویس‌های دوره‌ای مطابق با شرایط اعلامی شرکت سازنده الزامی بوده و عدم انجام آن‌ها در شبکه نمایندگی‌های مجاز سایپا منجر به ابطال گارانتی قطعات و مجموعه‌های مرتبط خودرو می‌گردد.

تبصره ۱: اجرت انجام سرویس‌های ادواری و هزینه مواد مصرفی مورد استفاده در این سرویس‌ها بر عهده مشتری است. خدماتی که هزینه آن‌ها بر عهده بسته خدمت (کارت طلایی) خواهد بود، نیازی به پرداخت وجه از طرف مشتری نیست.

نکته: با توجه به اینکه کلیه اطلاعات خودرو و خدمات آن به‌صورت مکانیزه در سیستم‌های گروه خودروسازی سایپا و نمایندگان آن در سراسر کشور ثبت شده است، مشتریان محترم بدون نیاز به کارت خدمات خودرو (کارت گارانتی) می‌توانند از خدمات مرتبط بهره‌مند گردند

استثنائات گارانتی خودرو‌های سایپا

موارد زیر خارج از تعهدات گارانتی سایپا خواهد بود:

  • تعمیرات ناشی از فرسودگی متداول خودرو (منظور از فرسودگی متداول، خرابی‌های ناشی از عدم انجام تعمیرات و نگهداری مناسب، عدم انجام بازدید‌های ادواری، فرسودگی لاستیک و مواردی نظیر لامپ و فیوز است)
  • هزینه‌های مربوطه به عملیات سرویس و نگهداری خودرو، تنظیمات رایج و سرویس‌های ادواری
    هرگونه صدمات ناشی از عوامل که مرتبط با ساختار خودرو نباشد شامل تصادفات، سنگ خوردگی، خراش، سرقت، آتش‌سوزی و بلایای طبیعی و غیرمترقبه، جنگ، اغتشاش و آشوب.
  • انجام تغییرات در شرایط استاندارد خودرو نظیر تغییر ارتفاع خودرو به هر شکل، استفاده از رینگ و تایر با سایز غیراستاندارد، دوگانه‌سوز کردن خودرو در خارج از خطوط تولیدی سایپا
    اقلام گارانتی در خودرو شامل کلیه اجزا، قطعات و مجموعه‌های خودرو به‌جز قطعات و مواد مصرفی و استهلاکی است.
  • اقلام استهلاکی توسط کارشناس فنی شرکت سایپا یدک تعیین می‌گردد.

لیست قطعات و مواد مصرفی در خودرو که مشمول گارانتی نیستند:

روغن‌ها نظیر روغن‌موتور، جعبه‌دنده، ترمز
مایعات نظیر مایع ضد یخ، مایع شیشه شوی
فیلترها نظیر فیلتر بنزین، فیلتر هوا و فیلتر روغن

مالکان خودرو‌های سایپا به این نکته دقت داشته باشند که نصب هرگونه آپشن تنها در شبکه نمایندگی‌های مجاز شرکت سایپا و توسط کارشناسان مورد تأیید صورت پذیرد. بدیهی است در غیر این صورت، شرکت سایپا هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تبعات ناشی از قطعات آپشن نصب‌شده در سایر مراکز غیرمجاز نداشته و هزینه خسارات احتمالی وارده بر عهده مشتری خواهد بود.

موارد نقض و ابطال گارانتی خودرو‌های سایپا

گارانتی ماشین

شرایط خروج از گارانتی قطعات و مجموعه‌های مرتبط:

  • استفاده از قطعات غیرتأیید شده توسط شرکت سایپا یدک
  • انجام هرگونه تغییر در خودرو بدون تأیید و موافقت شرکت سایپا یدک
  • عدم انجام سرویس‌های اولیه، ثانویه و دوره‌ای
  • تغییر در سیم‌کشی و مدارات الکتریکی خودرو (مانند سوئیچ قطع کن صفحه کیلومتر، نصب دزدگیر و غیره)
  • بروز هرگونه عیب، نقص و خسارات ناشی از تعویض یا نصب قطعات در سیستم‌های جانبی یا دریافت خدمات خارج از شبکه خدمات پس از فروش سایپا یدک
  • دست‌کاری در سیستم کیلومتر شمار
  • تغییر در سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی خودرو (مانند نصب دزدگیر، سیستم‌های صوتی-تصویری)
  • تعویض اتاق کامل در اثر تصادف شدید
  • تعویض، تغییر یا نصب نادرست قطعات و متعلقات توسط غیر از شرکت سایپا یدک
  • انجام هرگونه عملیات تعمیراتی، تعویض روغن‌موتور و گیربکس یا سرویس‌های دوره‌ای خارج از مراکز مجاز سایپا یدک

همچنین در محصولاتی که آینه‌های برقی دارند، هرگز نباید از نیروی دست برای باز و بسته کردن آینه‌ها استفاده شود.

گارانتی رنگ خودرو‌های سایپا

در خصوص گارانتی رنگ خودرو‌های تولیدی سایپا، اطلاعات به شرح زیر است:

خودرو‌های سایپا دارای ۳ سال گارانتی رنگ هستند.

در صورت بروز مشکلاتی در رنگ خودرو مانند ریزش رنگ، دو رنگ شدن یا پوسته شدن، مشتری باید سریعاً با نمایندگی‌های مجاز سایپا یدک تماس بگیرد و مراتب را گزارش کند.

تبصره‌ها:

ریزش مواد شیمیایی و آسیب‌های ناشی از نگهداری نامناسب خودرو، تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرند.
استفاده از مواد و وسایل تمیزکننده غیرمجاز برای زدودن چربی، تمیز کردن قطعات مکانیکی، زیر اتاق، قطعات لولادار و قطعات پلاستیکی بیرونی رنگ‌شده توصیه نمی‌شود.

محدودیت‌های گارانتی خودرو‌های سایپا

در خصوص خدمات گارانتی خودرو‌های سایپا، موارد زیر قابل توضیح است:

خدمات گارانتی محدود به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب است و هزینه آن بر عهده شرکت سایپا یدک خواهد بود.

تشخیص عیب قطعه و تصمیم‌گیری در مورد تعمیر یا تعویض آن بر عهده شرکت سایپا یدک است.

قطعات تعویض شده در دوره گارانتی، متعلق به شرکت سایپا یدک هستند.

تعمیر یا تعویض قطعات تحت پوشش گارانتی نمی‌تواند موجب تمدید دوره گارانتی خودرو شود.

همچنین، برای قطعاتی که به عنوان قطعات مصرفی و استهلاکی نبوده، اما عمر کارکرد آن‌ها کمتر از مدت‌زمان معین در دوران ضمانت است، ضمانت کارکرد مطابق با زمان اعلامی در جدول ذیل لحاظ خواهد شد.

صفحه کلاچ باتری ۱۲ ماه یا ۲۰ هزار کیلومتر
لنت ترمز لامپ تسمه‌ها ده هزار کیلومتر از تحویل خودرو
تیغه برف‌پاک‌کن شمع موتور
حسگر دوم اکسیژن کربن کنیستر کاتالیست کانورتور ۱۸ ماه یا ۳۰ هزار کیلومتر
لاستیک تایر و سیستم پخش خودرو ضمانت به عهده شرکت عرضه‌کننده خودرو است ۲۴ ماه یا ۴۰ هزار کیلومتر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما