تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مشخصات جنگنده میراژ ۲۰۰۰

میراژ ۲۰۰۰ یک جنگنده چند منظوره ساخت شرکت هواپیماسازی فرانسوی داسو اویشن است.

جنگنده چند منظوره میراژ 2000

رویداد۲۴ حسین فلاحی: میراژ ۲۰۰۰ یک جنگنده چند منظوره است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی داسو اویشن ساخته شده است. این جنگنده از سال ۱۹۸۴ با نیروی هوایی فرانسه عملیاتی شده است و در نیروی هوایی مصر، یونان، هند، پرو، قطر، تایوان و امارات متحده عربی درخدمت است.

کابین خلبان میراژ ۲۰۰۰

میراژ ۲۰۰۰ به صورت یک جنگنده چند منظوره تک سرنشینه یا دو سرنشینه موجود است.   میراژ ۲۰۰۰ دارای صفحه نمایش هدآپ تالس VEH ۳۰۲۰ و نمایشگر‌های رابط سیستم‌های خلبان پیشرفته چند منظوره لوله پرتو کاتدی است.

جنگنده چند منظوره میراژ 2000

نمایشگر ترکیبی هدآپ / سطح سر با هم هماهنگ شده است و داده‌های مربوط به کنترل پرواز، ناوبری، درگیری با هدف و شلیک سلاح را ارائه می‌دهد. داده‌های مدیریت سنسور و سیستم بر روی نمایشگر‌های جانبی دو رنگ ارائه شده است.

تسلیحات میراژ ۲۰۰۰

میراژ ۲۰۰۰ دارای ۹ نقطه سخت برای حمل محموله‌های سیستم تسلیحاتی است: پنج نقطه روی بدنه و دو نقطه در هر بال. نسخه تک صندلی مجهز به دو تفنگ ۳۰ میلی متری با سرعت شلیک بالا است.

تسلیحات هوا به هوا شامل موشک‌های رهگیری و رزمی هوا به هوا چند هدفه میکا و موشک‌های رزمی مجیک ۲ هستند که هر دو توسط شرکت ام‌بی‌دی‌ای تولیده شده اند. موشک میکا حداکثر برد عملیاتی ۶۰ کیلومتر را پشتیبانی می‌کند.

جنگنده چند منظوره میراژ 2000

این هواپیما می‌تواند همزمان چهار موشک میکا، دو موشک مجیک و سه مخزن سوخت بیرونی را حمل کند. میراژ ۲۰۰۰  می‌تواند موشک ام‌بی‌دی‌ای سوپر ۵۳۰D یا موشک هوا به هوا ام‌بی‌دی‌ای اسکای فلش را به عنوان جایگزینی برای موشک میکا شلیک کند.

میراژ ۲۰۰۰ همچنین برای حمل طیف وسیعی از موشک‌ها و تسلیحات هوا به سطح از جمله بمب‌های هدایت شونده لیزری شامل بمب هدایت لیزری ام‌بی‌دی‌ای BGL ۱۰۰۰،  ام‌بی‌دی‌ای AS۳۰L، موشک ضد رادار ام‌بی‌دی‌ای آرمات، موشک ضد کشتی ام‌بی‌دی‌ای اگزوسه AM۳۹، موشک انداز ام‌بی‌دی‌ای، سلاح ایستاده ام‌بی‌دی‌ای آپاچی و موشک کروز رادارگریز مجهز است.

هدف گذاری جنگنده میراژ ۲۰۰۰

میراژ ۲۰۰۰ دارای سیستم تحویل و ناوبری سلاح دیجیتال ارتقا یافته است. این هواپیما دارای یک غلاف تعیین لیزر TV/CT CLDP از شرکت تالس آپترونیکس است که توانایی شلیک سلاح‌های هدایت شونده لیزری در روز و شب را فراهم می‌کند. تعدادی از هواپیما‌های میراژ ۲۰۰۰ نیروی هوایی فرانسه بر اساس قراردادی که در جولای ۲۰۰۸ منعقد شد، به غلاف تعیین لیزر داموکلس با دوربین تصویربرداری حرارتی مجهز شدند.

جنگنده چند منظوره میراژ 2000

میراژ ۲۰۰۰ مجهز به رادار داپلر چند حالته RDY تالس است که قابلیت چند هدف گیری را در نقش پدافند هوایی فراهم می‌کند و رادار همچنین دارای حالت عملیات نگاه به پایین / شلیک کردن است. این رادار می‌تواند به طور همزمان حداکثر ۲۴ هدف را شناسایی کند و در حین اسکن هشت تهدید با اولویت بالا، مسیر را انجام دهد.

اقدامات متقابل میراژ ۲۰۰۰

این هواپیما مجهز به یک مجموعه داخلی نصب شده برای محافظت از خود است. میراژ ۲۰۰۰ حامل سیستم اقدامات متقابل یکپارچه خودکار ICMS mk۲ از تالش است.

ICMS mk۲ دارای یک گیرنده و سیستم پردازش سیگنال مربوطه در قسمت دماغه برای تشخیص پیوند‌های داده فرمان موشک است.

جنگنده چند منظوره میراژ 2000

این سیستم می‌تواند به یک برنامه ریزی ماموریت قابل برنامه ریزی جدید و یک سیستم زمینی تجزیه و تحلیل پس از ماموریت متصل شود.

موتور جنگنده میراژ ۲۰۰۰

میراژ ۲۰۰۰ مجهز به موتور توربوفن اسنکما M۵۳-P۲ است که نیروی رانش ۶۴ کیلو نیوتن و با سوختن پس از سوختن ۹۸ کیلو نیوتن را فراهم می‌کند. ورودی‌های هوا با بدنه مرکزی نیمه مخروطی شکل قابل تنظیم تعبیه شده اند که یک ضربه شیب دار از فشار هوا را برای ورودی هوای بسیار کارآمد فراهم می‌کند.

جنگنده چند منظوره میراژ 2000

کارایی میراژ ۲۰۰۰

میراژ ۲۰۰۰ می‌تواند با سرعت ۲۸۵ متر بر ثانیه صعود کند. حداکثر سرعت و سرعت نزدیک این هواپیما به ترتیب ۲۵۳۰ کیلومتر در ساعت و ۲۵۹ کیلومتر در ساعت است، در حالی که برد کشتی آن ۳۳۳۵ کیلومتر است. برد و سقف سرویس به ترتیب ۱۵۵۰ کیلومتر و ۱۷۰۶۰ متر است.

جنگنده چند منظوره میراژ 2000

مشخصات کلی داسو میراژ ۲۰۰۰

کشورسازنده: فرانسه
ورود به خدمت: ۱۹۹۳
خدمه: ۲ نفر

ابعاد و وزن
طول: ۱۴.۶۵ متر
طول بال: ۹.۱۳ متر
ارتفاع ۵.۱۵ متر
وزن (خالی): ۷.۶ تن
وزن (حداکثر برخاستن): ۱۷ تن

موتور‌ها و عملکرد
موتورها: ۱ عدد توربوفن اسنکما M۵۳-P۲
کشش (خشک / با پس سوز): ۶۴.۳۳ / ۹۸.۰۶ کیلونیوتن
حداکثر سرعت: ۲، ۳۳۵ کیلومتر در ساعت
سقف سرویس: ۱۸.۳ کیلومتر
شعاع رزمی: ۹۲۵ کیلومتر

تسلیحات
توپ: -
موشک: موشک‌های هوا به سطح AS ۳۰L، موشک‌های ضد کشتی اگزوسه AM.۳۹ ، موشک‌های ضد رادار آرمات، موشک‌های هوا به هوا مجیک ۲
بمب: بمب‌های GBU-۱۰، GBU-۱۲، بمب‌های هدایت شونده لیزری GBL ۱۰۰۰، بمب‌های مدولار BM ۴۰۰، بمب‌های ضد باند BAP ۱۰۰، بمب‌های خوشه‌ای بلوگا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما