مشخصات هلیکوپتر میل-۱۷

رویداد۲۴| حسین فلاحی: بالگرد Mi-۱۷ یک بالگرد ساخت روسیه است که در حال حاضر در دو کارخانه در کازان و اولان-اوده در حال تولید است. بالگرد چندمنظوره دو توربینه متوسط Mi-۱۷، در واقع نوسازی بالگرد مشهور Mi-۸ است. تطبیقپذیری و ویژگیهای عملکرد بالای این بالگرد، آن را به محبوبترین بالگرد در جهان تبدیل کرده است.
بالگرد Mi-۱۷-۱V یک بالگرد چند منظوره است که میتواند در نسخههای مختلفی (نظامی، بیمارستان هوایی و غیره) مورد استفاده قرار گیرد. نوسازی بالگرد Mi-۱۷ منجر به بهبود قابل توجه ویژگیهای عملکردی و کاهش هزینههای عملیاتی شد. موتورهای جدید VK-۲۵۰۰ با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و واحد قدرت کمکی Safir بر روی بالگرد نصب و در تبت آزمایش شدند.
نتایج آزمایش نشان داد که این اجزای جدید موارد زیر را فراهم میکنند: افزایش وزن برخاست تا ۱۳۵۰۰ کیلوگرم؛ افزایش سرعت صعود ۳ متر بر ثانیه؛ افزایش سقف پرواز تا ۶۵۰۰ متر؛ افزایش سقف پرواز تا ۴۵۰۰ متر؛ امکان روشن کردن موتورها در محدوده دمایی ۴۰- تا ۴۰+ درجه سانتیگراد و در ارتفاع بیش از ۶۰۰۰ متر. نصب پرههای روتور اصلی با شکل ارتقا یافته و با انتهای شیبدار، ساخته شده از مواد کامپوزیت، ویژگیهای عملکردی بالگرد را به طور قابل توجهی بهبود میبخشد و هزینههای عملیاتی آن را کاهش میدهد. روتور دم X شکل، حاشیه کنترل انحراف را افزایش میدهد، عمر مفید را افزایش میدهد و سر و صدا را کاهش میدهد.
طراحی هلی کوپتر میل-۱۷
Mi-۱۷ که بر اساس بدنه اصلی Mi-۸ توسعه یافته بود، به موتورها، روتورها و گیربکس بزرگتر TV۳-۱۱۷MT که برای Mi-۱۴ توسعه داده شده مجهز شد و همچنین بدنه آن برای بارهای سنگینتر بهبود یافت. برای تسهیل بارگیری و تخلیه، محفظه آن به یک درب کشویی چپ و راست و یک رمپ بار هیدرولیکی در قسمت دم بدنه مجهز شده است.

بدنه تمام فلزی از آلیاژهای آلومینیوم ساخته شده است. بدنه شامل سه محفظه شامل یک محفظه خدمه، یک کابین بار/مسافر و یک بوم دم است. کابین به دلیل ساختار نیمه تکرنگ مدولار، سبک و جادار است. این طراحی همچنین امکان نصب تجهیزات اضافی را در هلیکوپتر فراهم میکند. تا ۴ مخزن (هر کدام ۸۹۵ لیتر) را میتوان در داخل کابین قرار داد. انواع مختلفی از نصبها، از جمله نصب همزمان مخازن سوخت، صندلیها و صندلیهای کمکی در داخل کابین، امکانپذیر است.
بیشتر بخوانید: مشخصات هلیکوپتر CH-۵۳ | مخصوص حملات آبی-خاکی آمریکا
سیستمهای الکترونیکی هلی کوپتر میل-۱۷
سیستمهای داخلی به Mi-۱۷ اجازه میدهند تا در تمام شرایط آب و هوایی، روز و شب به فعالیت بپردازد. یک سیستم ناوبری جدید برای این نسخه توسعه داده شده است که تمام اطلاعات خلبانی و ناوبری را روی چهار صفحه نمایش چند منظوره نشان میدهد و حجم کار خدمه را به طور قابل توجهی کاهش میدهد.

پیشرانه هلی کوپتر میل-۱۷
هلیکوپتر Mi-۱۷ یک هلیکوپتر تک ملخه کلاسیک با یک ملخ اصلی پنج پره و یک ملخ دم سه پره است. Mi-۱۷ دارای دو موتور TV۳-۱۱۷VM (قدرت برخاست - ۲۰۰۰ اسب بخار) است که توسط شرکت کلیموف تولید شده است. ارابه فرود سه چرخه با چرخ دندههای اصلی عقب قابل جمع شدن نیست. دو مخزن سوخت اصلی محافظت شده در هر طرف بدنه در بیرون نصب شدهاند.

یک واحد قدرت کمکی برای روشن کردن موتور در نظر گرفته شده است. این واحد در محفظه موتور پشت جعبه دنده اصلی قرار گرفته است. برای افزایش برد عملیاتی و زمان پرواز Mi-۱۷، میتوان مخازن سوخت اضافی را در داخل یا خارج بدنه نصب کرد.
مشخصات فنی Mi-۱۷
نوع: هلیکوپتر چند منظوره متوسط
کاربران: ۲۲ کشور در جهان
تولیدکننده کشور: روسیه
خدمه: ۳
موتور: ۲ موتور توربوشفت Isotov TV۳-۱۱۷MT با قدرت ۱۹۵۰ اسب بخار
سرعتک حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
بردک حداکثر ۴۹۵ کیلومتر، ۱۰۶۵ کیلومتر با مخازن سوخت اضافی
وزن: ۱۱۱۰۰ کیلوگرم وزن هنگام برخاستن
ابعاد
طول: ۵.۳۴ متر؛ عرض: ۲.۳۴ متر؛ ارتفاع: ۱.۸ متر


هلیکوپتر می ۱۷ چند هارس پاور دارد
