تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۰۱ مهر ۱۴۰۴

مصاحبه با مجید محمودی؛ نگاه او به اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاین

 طبق تعریف صاحبنظران در حوزه اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاین، ريسك به طور کلی یعنی امكان تفاوت بازده از مقدار مورد انتظار. درباره سرمایه‌گذاری، ريسك يعني احتمال اينكه بازده واقعی از بازده مورد انتظار متفاوت شود. ناپايداري و عدم اطمينان در جهان امروز و در زندگي شخصی و حرفه ای تمام افراد وجود دارد.

مصاحبه با مجید محمودی؛ نگاه او به اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاینرویداد ۲۴| تغيير، مهم‌ترین عامل پديد آمدن ريسك است و از آنجا که تغيير هميشه وجود دارد و نيز دامنه آن روز به‌ روز گسترش می‌یابد، پس ريسك نيز همواره وجود دارد و روز به‌ روز بر اهميت آن نيز افزوده مي شود. منابع ریسک طیف وسیعی از حوزه ها را در بر می گیرد که شامل محیط فیزیکی، محیط اجتماعی، محیط سیاسی و اقتصادی و ... می شود.

 

مقدمه‌ای بر دیدگاه‌های مجید محمودی در رابطه با اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاین

با توجه به تغییرات اکوسیستم بازارهای امروزی توجه به اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاین از اهمیت فراوانی برخوردار است. این مسئله می تواند شامل حداقل سازی ریسک و عدم اطمینان، همراه با حداکثر سازی بازده برای سرمایه‌گذاران ‌باشد.

افزون بر این ‌که مدیریت ریسک می‌تواند باعث کاهش زیان و افزایش سود شود، نقش اساسی آن در تبدیل وضعیت عدم اطمینان به وضعیت با اطمینان بیشتر، اهمیت خاصی دارد و با پدید آوردن وضعیت مطمئن‌تر برای مدیران، امکان اتخاذ تصمیم‌ها به‌ وسیله آنان را تسهیل می‌کند. مدیریت ریسک یکی از حیاتی ترین فرآیندها برای کسب وکارهای آنلاین بخصوص کسب وکارهای فعال در زمینه خرید و فروش آهن آلات و مقاطع فولادی است.

مجید محمودی تأکید می‌کند که در حوزه‌هایی مانند فروش آهن آلات ساختمانی یا مقاطع فولادی، توجه به ریسک می‌تواند تفاوت میان شکست و موفقیت یک پروژه را رقم بزند.. این حوزه به دلیل نوسانات قیمت ارز، تغییرات جهانی قیمت مواد اولیه، مسائل لجستیکی و ... نیازمند برنامه ریزی و مدیریت ریسک جهت کاهش خسارت های احتمالی می باشد.

مدیریت ریسک از نگاه مجید محمودی

طبق تعریف صاحبنظران در حوزه اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاین، ريسك به طور کلی یعنی امكان تفاوت بازده از مقدار مورد انتظار. درباره سرمایه‌گذاری، ريسك يعني احتمال اينكه بازده واقعی از بازده مورد انتظار متفاوت شود. ناپايداري و عدم اطمينان در جهان امروز و در زندگي شخصی و حرفه ای تمام افراد وجود دارد.

تغيير، مهم‌ترین عامل پديد آمدن ريسك است و از آنجا که تغيير هميشه وجود دارد و نيز دامنه آن روز به‌ روز گسترش می‌یابد، پس ريسك نيز همواره وجود دارد و روز به‌ روز بر اهميت آن نيز افزوده مي شود. منابع ریسک طیف وسیعی از حوزه ها را در بر می گیرد که شامل محیط فیزیکی، محیط اجتماعی، محیط سیاسی و اقتصادی و ... می شود.

اهداف مدیریت ریسک از نظر مجید محمودی

 در ادامه به برخی از اهداف اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاین در کسب و کارها پرداخته می شود.

کاهش احتمال وقوع خطرات

داشتن برنامه مدیریت ریسک در کسب و کارها با شناسایی زودهنگام تهدیدها، ارائه اقدامات پیشگیرانه را تسهیل می نماید. این مسئله خسارات احتمالی کسب و کار را کاهش می دهد و به برنامه های جاری شرکت خدشه ای وارد نمی کند.

افزایش اعتماد ذینفعان

نشان دادن توانایی مدیریت ریسک کسب و کار در سرمایه‌گذاران و مشتریان حس اعتماد ایجاد می‌کند. این اعتماد در دراز مدت زمینه های رشد و تعالی سازمان را فراهم می آورد.

افزایش آمادگی در برابر بحران‌ها

تصمیم‌گیری سریع در شرایط سخت، تنها با برنامه مدیریت ریسک امکان‌پذیر است. این مسئله در بازار قیمت میلگرد 28 اهمیت ویژه‌ای دارد.

بهبود تصمیم‌گیری استراتژیک

با تحلیل دقیق ریسک‌ها، تصمیم‌گیرندگان گزینه‌های دقیق‌تری برای انتخاب استراتژی مناسب در شرایط بحران انتخاب می کنند.

شناسایی فرصت‌ها در دل ریسک‌ها به روایت مجید محمودی

در بازار فولاد، این موضوع به‌طور ملموس دیده می‌شود. مثلاً تغییرات عرضه و تقاضا می‌تواند تهدیدی برای یک پروژه باشد، اما همان تغییر، فرصتی است برای خرید یا فروش در بهترین زمان. بررسی دقیق روند قیمت میلگرد یکی از ابزارهای کلیدی در این تصمیم‌گیری‌هاست.

حفظ پایداری و بقای سازمان

مدیریت مؤثر ریسک‌ها باعث تاب‌آوری بیشتر سازمان در برابر تغییرات محیطی می‌شود. که این مسئله در جنگ تحمیلی 12 روزه بسیار به چشم آمد و خیلی از کسب وکارها تعدیل نیرو کردند.

فرایند مدیریت ریسک از دیدگاه بانکز

فرآیند مدیریت ریسک بانکز به عنوان یک فرایند چهار مرحله بر محورهای شناسایی، تعیین کمی، مدیریت، نظارت و گزارش دهی ریسک دیده می شود. هر محور به عنوان یک عنصر در زنجیره مدیریت ریسک قرار می گیرد و اجراء درست هر جزء در فرایند مدیریت ریسک حیاتی است. در ادامه مراحل فرایند مدیریت ریسک تشریح شده است.

1. شناسایی ریسک 

فرآیند شناسایی ریسک بر تعریف و شناسایی همه ریسک‌های واقعی و همچنین درک و پیش‌بینی ریسک‌های شرکت تمرکز دارد. در یک شرکت بزرگ، ریسک‌های مالی و عملیاتی از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که خیلی از عوامل و افراد در شرکت می‌تواند بروی آن تأثیر بگذارد. در برخی از موارد ریسک‌ها به ‌آسانی قابل‌شناسایی هستند و در بعضی موارد تشخیص ریسک در سازمان بسیار سخت می‌باشد.

2. تعیین کمی ریسک 

مرحله تعیین کمی ریسک در واقع تعیین تأثیر مالی ریسک‌ها بر فعالیت‌های اجرایی شرکت می‌باشد که معمولاً از طریق ابزارهای گوناگون کمی صورت می‌پذیرد. به ‌عنوان‌ مثال تبدیل نرخ ارز یکی از مواردی است که شرکت‌های صادارتی که محصولات خود را به چندین کشور صادر می‌کند مایل به محاسبه دقیق آن می‌باشند.

3. مدیریت ریسک 

پس از شناسایی و تعیین کمی ریسک، آن‌ها باید مدیریت شوند. اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاین از طریق تشکیل هسته فعال تصمیم‌گیری در شرکت باید تصمیم بگیرد که آیا یک فعالیت را با توجه به ریسک موجود کنترل، حفظ و یا حذف نماید.

4. نظارت و گزارش دهی ریسک  

هنگامی‌که شرکت تصمیم گرفته است که چگونه ریسک‌ها را مدیریت نماید باید فعالانه این فرایند را نظارت کند. به این معنی که به‌ طور مداوم و منظم پیگیری‌ها را در داخل و خارج شرکت انجام دهند و خروجی آن را به ‌صورت یک گزارش در اختیار ذینفعان (به ‌عنوان ‌مثال، مدیریت اجرایی، هیئت ‌مدیره، طلبکاران و سرمایه‌گذاران) قرار دهند که در جریان هرگونه حرکت نزولی یا صعودی قرار گیرند. نظارت مستمر بخصوص برای تصمیم‌گیرندگان داخلی امری حیاتی است.

مصاحبه با مجید محمودی؛ نگاه او به اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاین

نگاه آینده نگر مجید محمودی در مورد اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاین

کسب و کارهای فعال در زمینه خرید و فروش آهن آلات و مقاطع فولادی با انواع مختلفی از ریسک ها روبه رو هستند. این ریسک ها شامل ریسک بازار (مانند نوسانات قیمت آهن و فولاد، تغییرات عرضه و تقاضا، تأثیر تصمیم های سیاسی بر بازار فلزات اساسی) ریسک مالی (مانند مشکلات نقدینگی، نوسانات نرخ ارز، عدم دریافت به موقع وجه از مشتریان) ریسک عملیاتی (شامل چالش های مرتبط با حمل و نقل و لجستیک، مشکلات موجودی و تأمین کالا و نقص های فنی در پلتفرم های آنلاین) و ریسک امنیت سایبری (مانند حملات سایبری به وب سایت و پایگاه داده مشتریان، تقلب های مالی و هک شدن اطلاعات تراکنش ها و عدم رعایت استانداردهای امنیت داده) می باشد.

ما در شرکت ماهان حدید ساعی (آهن یک دو سه) با بهره گیری از مشاوران خبره در زمینه اهمیت مدیریت ریسک در کسب‌وکارهای آنلاین و برنامه ریزی مدون در این خصوص سعی نموده ایم توجه ویژه ای به این مهم داشته باشیم. امروزه ریسک‌ها در تمامی فعالیت‌های بشر وجود دارند و هنگامی‌که ما فعالیت‌های خود را سرعت می‌بخشیم به ‌وضوح ظاهر مي‌شوند.

 

برچسب ها: کسب و کار ، آهن
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات شما